Cele osiągnięte - "Indywidualizacja..." w liczbach • Aktualności • Aktualności • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Aktualności » Aktualności » Cele osiągnięte - "Indywidualizacja..." w liczbach
wielkość tekstuA-AA+

Cele osiągnięte - "Indywidualizacja..." w liczbach

28 lutego 2014 roku zakończyła się realizacja projektu pn.: "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów i uczennic klas I – III szkół podstawowych w Siemianowicach Śląskich" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W projekcie uczestniczyły wszystkie siemianowickie szkoły podstawowe (11 szkół), a jego adresatami byli uczniowie i uczennice u których zdiagnozowano indywidualne potrzeby i problemy stanowiące barierę w ich dalszym rozwoju. Wsparciem objęto również dzieci szczególnie uzdolnione, potrzebujące indywidualnego podejścia.

Głównym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i uczennic poprzez:

· zapewnienie każdemu dziecku odpowiedniej oferty edukacyjno – wychowawczo - profilaktycznej zgodnej z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi;

· zwiększenie stopnia i zakresu rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań uczniów poprzez organizację różnorodnych zajęć;

· zwiększenie stopnia i zakresu wykorzystania w siemianowickich szkołach podstawowych nowoczesnej bazy dydaktycznej.

W roku szkolnym 2011/2012 projekt rozpoczęło 850 dzieci. Przeprowadzono pierwsze zajęcia dydaktyczne. Wkrótce okazało się, że bardzo ciekawa oferta edukacyjna, zorientowanie na indywidualne potrzeby dzieci, a także zadowalające efekty spotkało się z pozytywnymi opiniami uczestników i dużym zainteresowaniem projektem. Miało to decydujący wpływ na wydłużenie jego realizacji o drugą (2012/2013), a następnie trzecią edycję (2013/2014).

W efekcie:

- wsparcie otrzymało 639 uczniów i 608 uczennic, (1247)

- 1224 dzieci poprawiło efekty kształcenia,

W 11 szkołach podstawowych zrealizowano łącznie:

- 1153 h zajęć dla uczniów i uczennic ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,

- 922 h zajęć dla uczniów i uczennic z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,

- 1068 h zajęć logopedycznych dla uczniów i uczennic z zaburzeniami rozwoju mowy ,

- 450 h zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla uczniów i uczennic z zaburzeniami komunikacji społecznej,

- 816 h zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla uczniów i uczennic z wadami postawy,

- 180 h specjalistycznych zajęć terapeutycznych dla uczniów i uczennic niepełnosprawnych,

- 1158 h zajęć rozwijających zainteresowania uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnianiem nauk matematyczno – przyrodniczych,

- 988 h zajęć rozwijających zainteresowania uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych przyrodniczo, matematyczno – informatycznie, artystycznie (teatralnie, muzycznie, plastycznie), językowo,

- 30 h zajęć dla uczniów i uczennic z zaburzeniami małej i dużej motoryki,

- 30 h zajęć dla uczniów i uczennic uzdolnionych matematycznie i informatycznie.

W sumie zrealizowano 6795 h różnych zajęć dydaktycznych, które przełożyły się na bardzo pozytywne efekty kształcenia (98,15 % uczestników poprawiło efekty kształcenia). Uczniowie otrzymali wsparcie i pomoc w zwalczaniu trudności m.in. w czytaniu, pisaniu, trudności matematycznych, czy logopedycznych. Nie zabrakło także zajęć terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych. Lekcje prowadzone były w mało liczebnych grupach, co pozwalało na indywidualną pracę nauczycieli z dziećmi i umożliwiało rozwiązywanie problemów stanowiących istotną barierę w dalszym ich rozwoju. W projekcie przewidziano także zajęcia pomagające rozwinąć zainteresowania i szczególne uzdolnienia uczniów i uczennic jak: matematyczno-przyrodnicze, artystyczne, językowe czy informatyczne.

Jednakże najlepsze efekty osiąga się przy połączeniu zajęć dydaktycznych z nowoczesną bazą dydaktyczną, pomocami i sprzętem wspomagającym proces dydaktyczny.

Wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie zostały doposażone w sprzęt komputerowy i pomoce dydaktyczne. Pojawiły się w nich nowe laptopy, kamery, mikrofony, keyboardy, pianina elektroniczne, tablice multimedialne, interaktywny system odpowiedzi, projektory multimedialne i rzutniki. W dalszej kolejności zakupione zostały liczne pomoce naukowe, książki, zabawki i gry rozwijające zdolności koncentracji, czytania, pisania, matematyczne, zestawy multimedialne do nauki języków obcych, zestawy logopedyczne i wiele, wiele innych pozycji wspomagających rozwój i naukę uczniów i uczennic klas I-III.

Dzięki dostępowi do najnowocześniejszych środków dydaktycznych, lekcje stały się bardziej interesujące, zaczęły przypominać proces badawczy, dzięki czemu dzieci chętniej przychodziły na zajęcia. Nowa baza dydaktyczna pomagała angażować wszystkie zmysły i emocje, a w konsekwencji dawała możliwość poprawy skuteczności nauczania oraz zwiększenia poziomu motywacji i satysfakcji uczniów/uczennic. Nauczycielom z kolei pozwoliła na kompleksowe podejście do misji jaką jest zbilansowany rozwój dziecka.

Dodać należy, że trzy Szkoły Podstawowe nr 3, 6 i 11 zostały także doposażone w nowe meble szkolne.

Podsumowując realizacja projektu „Indywidualizacja procesu nauczania (...)” przyniosła ze wszech miar pozytywne efekty. Efekty, które zaistniały dzięki Programowi Operacyjnemu Kapitał Ludzki, dzięki ogromnej pracy i zaangażowaniu dyrektorów i nauczycieli-koordynatorów projektu w szkołach podstawowych oraz dzięki zaangażowaniu rodziców uczniów i uczennic uczestniczących w projekcie.

Projekt pn. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów i uczennic klas I – III szkół podstawowych w Siemianowicach Śląskich” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach,

Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Człowiek – najlepsza inwestycja