Zdalni od lat, czyli nowoczesne technologie w Matei • Aktualności • Aktualności • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Aktualności » Aktualności » Zdalni od lat, czyli nowoczesne technologie w Matei
wielkość tekstuA-AA+

Zdalni od lat, czyli nowoczesne technologie w Matei

Wprowadzenie zdalnego nauczania nie stanowi zaskoczenia dla szkół, które od lat pracują z pomocą nowoczesnych technologii w nauczaniu (tzw. TIK). Jedną z nich jest
II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Matejki w Siemianowicach Śląskich.

Mateja od 8 lat dysponuje własną Platformą Edukacyjną, zintegrowaną ze szkolnym wi-fi, komputerami w salach informatycznych oraz z własną domeną G Suite (Google) https://platforma.mateja.edu.pl/. Do tych wszystkich usług uczniowie i nauczyciele logują się za pomocą wspólnego hasła (system MatejaSSO). Jeszcze przed wybuchem pandemii na szkolnej Platformie Matei znajdowały się setki materiałów, zadań, testów. Z jej działaniem mogli się też zapoznać uczniowie innych szkół, którzy w II LO im. Jana Matejki brali udział w różnorodnych konkursach. 

Nauczyciele i pracownicy szkoły mają dostęp do wewnątrzszkolnego, intranetowego serwisu Mateja Central, w którym zamieszczane są wszystkie ważne ze szkolnego i pracowniczego punktu widzenia informacje, a także planowane wydarzenia oraz prowadzone dyskusje. Ważnym kanałem informacyjnym pozostają oczywiście strona internetowa https://mateja.edu.pl/ oraz Facebook i Instagram.

Nowoczesne technologie od lat są elementem współpracy międzynarodowej Matei (wymiana z partnerską szkołą w Niemczech od ponad 20 lat czy projekty międzynarodowe: ROTA, AIESEC, Erasmus+). Współpraca uczniów i nauczycieli odbywa się tu za pomocą platformy eTwinning oraz w chmurze G Suite. W ubiegłym roku szkoła transmitowała online z Siemianowic Śląskich, prowadzoną w języku angielskim debatę oksfordzką międzynarodowych drużyn https://www.facebook.com/mateja2lo/videos/274816809892100/

Jesienią 2020 r. matejkowscy uczniowie uczestniczyli w podobnej debacie w Grecji, zimą na Węgrzech. Kolejne debaty online z Włochami i Hiszpanami były zaplanowane na marzec. Natomiast w lutym udało się jeszcze przeprowadzić zajęcia on-line ze szkołą w Pakistanie (projekt Goodnetwork).

Od dwóch lat II LO im. Jana Matejki posiada własną domenę w ramach pakietu G Suite. Umowa z firmą Google umożliwia zdalną pracę na zasadach takich samych jak w przypadku nowoczesnych firm i korporacji. Uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły mogą zdalnie pracować na aplikacjach wykorzystujących zasadę współdzielenia dokumentów bez konieczności instalowania jakiegokolwiek oprogramowania (praca w chmurze). Dysponują oni nieograniczonym miejscem na wirtualnym dysku oraz możliwością przeprowadzania wideokonferencji i zdalnych lekcji. To ostatnie narzędzie stało się niezwykle przydatne w czasie obecnej pandemii. Prezentacje, jakie grupy uczniowskie przygotowują mogą być w całości opracowane i przedstawione zdalnie podczas wideolekcji. Można w pełni z nich korzystać dysponując jedynie przeglądarką w komputerze, smartfonem lub tabletem. 

Dzięki tym doświadczeniom nauczyciel II LO, dr Kamil Paździor został moderatorem w zdalnie prowadzonym programie Szkoła z Klasą 2.0. Jest on także trenerem Google Apps (obecnie G Suite) oraz nowego projektu Google’a – Asy Internetu https://beinternetawesome.withgoogle.com/pl_all. W sieci można również skorzystać z przygotowanych przez niego scenariuszy zajęć, w tym również z wychowania fizycznego:

https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/?program=all&search=Kamil+Pa%C5%BAdzior&area=all&level=all&model=all&type=all&licence=all

https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/100-lat-codziennosci-polski-przewodnik-po-projekcie.pdf?fbclid=IwAR1WOGGyTX3japEH67p2nbluLH-pTexOL99J9zsxIY8O29A_rQ3o5vuGCiU

Zarówno matejkowska Platforma Edukacyjna, jak i domena Googla są zamkniętymi, wymagającymi zaufanego logowania, zgodnymi z przepisami RODO narzędziami pracy zdalnej. Uruchomienie takich narzędzi, wymaga co prawda zabiegów i szkoleń, jednak obecna sytuacja pokazuje, że warto. Zdalne nauczanie to sprawdzian dla szkół i Mateja zdaje go celująco.