GLOTTODYDAKTYKA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 6 • Aktualności • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Aktualności » GLOTTODYDAKTYKA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 6
wielkość tekstuA-AA+

GLOTTODYDAKTYKA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 6

 

W Szkole Podstawowej nr 6 w ramach zajęć w świetlicy szkolnej odbywają się zajęcia z Glottodydaktyki. Zadaniem nauczyciela w tej metodzie jest znalezienie właściwej drogi po wiedzę dla każdego dziecka. Jak mówi profesor Bronisław Rocławski, ojciec tej metody: "Każde dziecko powinno kroczyć od kamienia do kamienia własną ścieżką. Dziecko powinno odczuwać ciepłą rękę nauczyciela, powinno czuć się bezpiecznie, a jednocześnie być szczęśliwe z pokonywania trudności, z odkrywania tajemnic świata, z nabywania nowych umiejętności, które wzbogacają sposób życia."

Glottodydaktyka nakazuje traktować każde dziecko indywidualnie, a co za tym idzie - stosować zróżnicowany stopień trudności zadań dostosowanych do możliwości indywidualnych wychowanka. Glottodydaktyka pozwala dziecku badać i poznawać otaczający je świat, cieszyć się z odkryć, jakich samo dokonuje.

Ważne jest, aby odpowiednio wydłużyć czas przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania. Dzięki temu można skrócić do minimum czas opanowywania płynnego pisania i sprawnego czytania ze zrozumieniem.

W glottodydaktyce występują litery PODSTAWOWE czarne (które zawsze odpowiadają tej samej głosce, czyli zapisane są tak jak je słychać np. las) oraz NIEPODSTAWOWE czerwone. Kolor czerwony informuje o:
- trudności ortofonicznej np. w wyrazie kwiat piszemy "w", ale słyszymy "f". Litera "w" będzie czerwona,
-trudności ortograficznej.
Dziecko w czasie zajęć obcuje z całym alfabetem, dlatego pracując z literami podstawowymi i niepodstawowymi, dzieci są uwrażliwiane na trudności, jakie niesie ze sobą pisownia.

W metodzie tej ćwiczymy nie tylko syntezę i analizę sylabową, ale także:
morfemową na przykład: dom - ek
logotomową na przykład: pom - id - or
logotomowo -fonemową na przykład: lalk - a
fonemowo -logotomową na przykład: k - otek
fonemową na przykład: k - o - ci - ą - t - k - o, z - i - m - a itd.

Syntezę i analizę doskonalimy za pomocą rozsypanek obrazkowo -literowych (obrazek, na dole podpis dzielony w zależności od możliwości dziecka), które dziecko samodzielnie składa w całość. Bawimy się również na glottodywanikach, na których dzieci „wyskakują” wyrazy. Poprzez obcowanie z literami poznają ich wygląd, oswajają się z właściwym wybrzmiewaniem głosek. Technika "ślizgania się" w czytaniu z głoski na głoskę (w sylabach lub w krótkich wyrazach zawierających głoski dające się trwale wydłużać), ma na celu osiągnięcie płynnego czytania ze zrozumieniem.

Uczymy poprzez zabawę, dlatego nauka czytania staje się przyjemnością.

Ewa Gamza