Projekt językowo-czytelniczy READ ON w SP 6 • Aktualności • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Aktualności » Projekt językowo-czytelniczy READ ON w SP 6
wielkość tekstuA-AA+

Projekt językowo-czytelniczy READ ON w SP 6

30 maja dobiegła końca praca nad projektem READ ON. Projekt ten  w Polsce został przygotowany w oparciu o doświadczenia z Włoch, gdzie podobne przedsięwzięcie jest prowadzone pod patronatem British Council i Ambasady Wielkiej Brytanii w Rzymie. W roku 2016 był nominowany do prestiżowej nagrody ELTons  2016 w kategorii local innovation. Do tej pory wzięło w nim udział 1300 nauczycieli i 40000 uczniów.

W naszej szkole był on realizowany od września 2017 r. w klasie 7a i wzięli w nim udział następujący uczniowie: Katarzyna Buchta, Julia Olszok, Wiktoria Fricke, Zofia Kowalczyk, Marta Tomaszewska, Emilia Labocha, Alicja Kałuża, Anna Kozera, Wiktoria Nocoń, Jessika Lubaś, Nikola Proske, Nikola Golik, Rafał Delung, Kacper Matys, Jan Seger oraz chętny uczeń z klasy 7 b- Bartłomiej  Pudlik. Uczniowie pracowali pod kierunkiem pani Dominiki Swatkowskiej. Główne cele projektu to:

  • rozwijanie kompetencji językowych i czytelniczych oraz umiejętności kluczowych dla odniesienia sukcesu w XXI wieku (m.in.: myślenie krytyczne, wyszukiwanie i zarządzanie informacją, komunikowanie się) poprzez zachęcanie dzieci do czytania i kształtowanie nawyku czytania dla przyjemności,

  • wspieranie rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dzieci oraz inspirowanie do działania poprzez promocję czytelnictwa,

  • wychodzenie naprzeciw Specjalnym Potrzebom Edukacyjnym poprzez umożliwienie dzieciom rozwijania kompetencji czytelniczych w sposób dostosowany do indywidualnych możliwości każdego dziecka,

  • wsparcie szkół i bibliotek w zakresie rozwijania czytelnictwa wśród dzieci zgodnie z założeniami Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2016-2020.

Nasi uczniowie przeczytali łącznie 99 książek w języku angielskim. Najaktywniejszymi czytelnikami okazali się chłopcy: Kacper i Bartek przeczytali po 12 książek oraz dziewczęta: Zosia, Wiktoria Fricke i Julia.  Najpopularniejszymi książkami, po które najchętniej sięgano, były: „To fast”, seria „All about…” oraz Factfiles „London”, „England”, „ Scotland”. Praca w projekcie nie kończyła się tylko na przeczytaniu danej pozycji, lecz wiązała się także  z wykonaniem wybranego przez ucznia i zaakceptowanego przez nauczyciela zadania. Można śmiało stwierdzić, że nasi uczniowie naprawdę rzetelnie, sumiennie i ciężko pracowali nad rozwojem swoich kompetencji językowych i czytelniczych podczas tych 38 tygodni. Siódmoklasiści wykonali szereg ciekawych i różnorodnych zadań związanych z przeczytanymi pozycjami. Zaprezentowane przez uczestników projektu prace łączyły wiele dziedzin i umiejętności, powstały m.in. ciekawe lapbooki, plakaty, prezentacje, recenzje, eseje, prezentacje multimedialne, prezentacje słowne, słowniczki angielsko- polskie i angielsko- angielskie. Niektórzy wykonywali zadania dołączone do pozycji przez ich autorów. Zdobyte wiadomości i umiejętności dotyczyły wielu dziedzin: historii, plastyki, biologii, geografii, praktycznego wykorzystywania narzędzi TIK i umiejętności komunikacyjnych, a język angielski były tu tylko albo aż dodatkiem. Ponadto zainspirowaliśmy uczniów  z zaprzyjaźnionej z nami szkoły Doğa School z Istambułu do czytania po angielsku.  Nasi koledzy i koleżanki z Turcji również zaczęli sięgać po pozycje, które polecaliśmy im  w wymienianych na bieżąco listach, mailach.

Po 9 miesiącach trwania projektu zauważyłam zmianę nastawienia uczniów do czytania i nastawienia do nauki angielskiego, zwłaszcza nowych słów czy zwrotów. Wzrost kompetencji językowych: z dumą obserwowałam jak moi uczniowie z początku nieśmiali i niepewni rozpoczynali swoją przygodę z czytelnictwem po angielsku. Jak wybierali pierwszą książkę z najłatwiejszego poziomu, bo bali się, że nie zrozumieją, że nie dadzą rady i gdy ją zwracali, mówiąc: „Proszę pani to było mega łatwe, zrozumiałem wszystko, spróbuję teraz czegoś trudniejszego” lub gdy początkowo nieśmiało opowiadali o przeczytanej  książce po angielsku, a z czasem odpowiadali na dodatkowe, zadawane im pytania po angielsku, osiągając przy tym oraz lepszą płynność, poprawność językową i wiarę we własne kompetencje, że potrafią, że dadzą radę. Praktycznym sprawdzianem zdobytych umiejętności były rozmowy, które prowadziliśmy z Turkami podczas łączeń na żywo, za pomocą aplikacji What’s up.   Pod koniec maja Kacper i Bartek wzięli ponadto udział w ogólnopolskim konkursie READ ON na alternatywne zakończenie wybranej przez siebie książki i wykonali komiksy. Prace chłopców zostały wysłane do Warszawy, z niecierpliwością czekamy na wyniki.

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratuluję wytrwałości, sumienności i zdobytych umiejętności.

Dominika Swatkowska