Złote Szkoły NBP i SP 6. Realizacja zadania 2- lekcja ekonomii • Aktualności • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Aktualności » Złote Szkoły NBP i SP 6. Realizacja zadania 2- lekcja ekonomii
wielkość tekstuA-AA+

Złote Szkoły NBP i SP 6. Realizacja zadania 2- lekcja ekonomii

12 kwietnia 2021 w ramach programu Złote Szkoły została przeprowadzona zdalna lekcja matematyki z ekonomią. Lekcję przygotowały i przeprowadziły nauczycielki matematyki mgr inż. Magdalena Kopta, mgr Joanna Witkiewicz – Zgraj i mgr Izabela Kurzyca. W lekcji uczestniczyli przedstawiciele klas siódmych i ósmych – ambasadorzy programu. Celem lekcji było utrwalenie pojęć związanych z lokatami, kredytami i inflacją, które zostały omówione na spotkaniu z ekspertem, pracownikiem banku oraz przypomnienie sposobów wykonywania obliczeń procentowych. Lekcja rozwijała u  uczniów wielorakie  kompetencje kluczowe ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych, cyfrowych, osobistych, społecznych i w zakresie umiejętności uczenia się, obywatelskich i w zakresie przedsiębiorczości. W jej trakcie zostały zastosowane różnorodne multimedialne środki dydaktyczne umożliwiające jak najlepsze przekazanie uczniom wiedzy.

                Młodzież przypomniała sobie, jakie są sposoby oszczędzania na określony cel i jakie rodzaje lokat są dostępne w bankach. Następnie rozwiązując zadanie tekstowe uczniowie utrwalili sposób obliczenia należnych odsetek od lokaty z wykorzystaniem wzoru zawierającego wysokość kapitału, oprocentowania i czasu oszczędzania.  Uczestnicy spotkania dowiedzieli się również, że od zysku z oszczędności odlicza się 19% podatek i przećwiczyli to w zadaniu.

                Kolejna część lekcji dotyczyła zagadnienia inflacji. Uczniowie zapoznali się ze znaczeniem tego terminu ekonomicznego i liczyli spadek siły nabywczej pieniądza uwarunkowany poziomem inflacji wykorzystując różne sposoby obliczeń procentowych.

                Trzecia część lekcji dotyczyła problematyki  zaciągania kredytów. Uczestnicy przypomnieli sobie omawiane podczas spotkania z ekspertem rodzaje kredytów. Przećwiczyli po raz kolejny obliczanie odsetek od kredytu zgodnych z przyjętą stopą oprocentowania i wyznaczanie wysokości rat kredytu.

                Podsumowanie lekcji obejmowało quiz internetowy. Zaproponowano uczniom przejście multimedialnego Escape roomu, w którym trzeba było odkryć ciąg cyfr stanowiący klucz do hasła. Właściwe cyfry można było poznać prawidłowo rozwiązując zadanie matematyczne dotyczące problematyki omawianej podczas lekcji.

 

                Entuzjastyczne podejście do zadania podsumowującego i prawidłowe zrealizowanie go wskazuje na dobry odbiór przekazywanych treści i zainteresowanie uczniów omawianymi na lekcji matematyki z ekonomią problemami. Warto wspomnieć także o kolejnej wartości dodanej tego przedsięwzięcia, a mianowicie udanej próbie przekazania treści lekcji z ekonomią pozostałym uczniom klas VII i VIII przez młodzież uczestnicząca w opisywanej lekcji na zajęciach w poszczególnych klasach.    15 kwietnia 2021 

15 kwietnia 2021 została przeprowadzona zdalna lekcja języka angielskiego z ekonomią, której tematem była metoda zarządzania pieniędzmi Harva Ekera. Lekcję przygotowała i przeprowadziła nauczycielka języka angielskiego mgr Magdalena Skalska. W lekcji uczestniczyli przedstawiciele klas siódmych i ósmych. Celem lekcji było zapoznanie uczniów z teorią sześciu słoików zarządzania pieniędzmi Harva Ekera, biznesmena, mówcy motywacyjnego, autora książki Secrets of the Millionaire Mind (Bogaty albo biedny. Po prostu różni mentalnie). Lekcja rozwijała następujące kompetencje kluczowe: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,  kompetencje wielojęzyczności, kompetencje matematyczne, kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, kompetencje obywatelskie, kompetencje w zakresie przedsiębiorczości, kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej. 

 

Przed lekcją uczniowie otrzymali przygotowany przez nauczyciela słowniczek angielsko polski dotyczący pojęć związanych z tematem.

Lekcję rozpoczęła rozgrzewka językowa, podczas której uczniowie odpowiadali na proste pytania związane z pieniądzem. Następnie wspólnie z uczniami zastanawialiśmy się nad korelacją pieniędzy i szczęścia. Uczniom trudno było odpowiedzieć na pytanie czy pieniądze dają szczęście, dlatego przytoczone zostały trzy cytaty znanych osób. Poznaliśmy słynną opinię Marilyn Monroe, że „pieniądze szczęścia nie dają, ale zakupy tak”, zgodziliśmy się z Albertem Camus, że bez pieniędzy nie można być szczęśliwym, uznaliśmy zgodnie z byłym prezydentem Stanów Zjednoczonych Franklinem D. Rooseveltem, że szczęścia nie należy szukać w samym posiadaniu pieniędzy, ale w dreszczyku twórczego wysiłku i radości towarzyszącej ich zdobywaniu. 

 

Kolejnym etapem lekcji było poznanie Harva Ekera, według którego pieniądze należy podzielić zaraz po ich otrzymaniu na „6 słoików”: 

1 słoik: 55% - na bieżące wydatki, 

2 słoik: 10% - na edukację i rozwój, 

3 słoik: 10% - na większe, okresowe zakupy, nagłe duże wydatki, 

4 słoik: 10% - na inwestycje,

 

W celu jak najlepszego zobrazowania uczniom metody Harva Ekera, zostały wykorzystane prace plastyczne przygotowane przez uczennicę klasy 6a, Maję Kolankiewicz. 

Uczniowie brali aktywny udział w lekcji, tłumaczyli cytaty sławnych ludzi dotyczące roli pieniędzy w życiu człowieka, odgadywali, co oznaczają skróty na słoikach Ekera, wypowiadali się, na co można odkładać pieniądze w poszczególnych słoikach, a także wykonali zadanie matematyczne, polegające na podziale średniej krajowej z 2020 roku na odpowiednie słoiki. 

Na koniec pojawiło się pytanie, co zrobić, gdy nasz słoik jest pełny. Uczniowie mieli wiele pomysłów, jednak ostatecznie doszliśmy do wniosku, że słoiki są pewnego rodzaju metaforą, a ich rolę znakomicie pełnią konta bankowe. Wielu ludzi posiada kilka kont bankowych po to, aby mieć większą kontrolę nad tym, jakie pieniądze są przez nich wydawane. 

Podsumowanie lekcji obejmowało quiz internetowy, w którym uczniowie odpowiadali na pytania związane z tematem zajęć. Ambasadorzy otrzymali materiały dotyczące przedstawionych zagadnień, które posłużyły im do przeprowadzenia pogadanek podczas lekcji wychowawczych po to, aby zapoznać pozostałych uczniów ze swoich klas z teorią sześciu słoików Ekera.