II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Matejki
Zakończenie projektów edukacyjnych z języka polskiego i historii oraz fizyki
Do wakacji został już niecały miesiąc, pora więc kończyć projekty edukacyjne zaplanowane w roku szkolnym 2016/2017. 30 maja br. odbyła się publiczna prezentacja projektów z języka polskiego i historii oraz fizyki. Opiekunki projektów – panie Agnieszka Cieśla, Beata Faszyńska – Adamczak i Grażyna Słabicka połączyły siły i grupy projektowe prezentowały efekty swojej kilkumiesięcznej pracy sobie nawzajem. Zaproszono dyrektora szkoły – panią Katarzynę Sztyler, wicedyrektora – panią Halinę Kaim, wychowawców klas drugich – panią Danutę Witkowską i pana Dariusza Szeląga oraz rodziców uczniów i ich kolegów z zespołów klasowych. Publiczność dopisała, a atmosfera w trakcie spotkania była bardzo sympatyczna. Jako pierwsi prezentowali efekty swojej pracy „historycy i poloniści”, którzy realizowali projekt pt. „Czy szata zdobi człowieka, czyli o modzie na przestrzeni wieków”. Uczniowie podzieleni byli na grupy zadaniowe wyłonione drogą losowania. Zajmowały się one rozwojem mody i zachodzącymi w niej zmianami od czasów starożytnych do wieku XVIII. Pojęcie „moda” zostało potraktowane bardzo szeroko i obejmowało takie elementy jak: ubiory, obuwie, nakrycia głowy, biżuteria, fryzury, makijaż, higiena. Młodzież przedstawiła wyniki swojej pracy w postaci plansz, słowników związanych z modą, prezentacji multimedialnych oraz pokazem mody. Uczniowie wykazali, że „wszystko już było”, a współczesna moda czerpie garściami z dokonań poprzednich stuleci. Zmieniają się materiały i technologia ich produkcji oraz krój, ale np. spódniczka czy sukienka na zawsze pozostaną spódniczką i sukienką. Ludzie setki lat temu wynaleźli termy czyli łaźnie, depilowali różne partie ciała, pragnęli mieć piękne włosy, zęby i paznokcie, zakładali biżuterię. Chociaż nie zawsze sobie to uświadamiamy – elementy ubioru, sztuka fryzjerska i jubilerska, kosmetologia, przedmioty codziennego użytku – buty, torebki, parasolki, chusteczki, nakrycia głowy mają swoją barwną historię i nadal ją tworzą, ponieważ poddawane są ulepszeniom i zmianom. Jednak korzenie tego wszystkiego tkwią w odległej przeszłości …
Następnie do akcji ruszyli „fizycy” realizujący projekt dotyczący złudzeń optycznych pt.: „Czy wszyscy postrzegamy tak samo otaczający nas świat?”- złudzenia optyczne. Problemem, którym zajmowała się grupa była próba odpowiedzi na pytanie Czy to, co obserwujemy, jest zawsze obiektywną prawdą? Na początku projektu uczniowie zapoznali się
z literaturą fachową, a następnie podzielili się zadaniami. Opracowany przez opiekuna harmonogram spotkań pozwolił śledzić na bieżąco postępy. Efektem działań były 2 plakaty przedstawiające prawo odbicia i załamania, prezentacja multimedialna, album oraz doświadczenia pokazujące, że nie oglądamy świata jedynie dzięki oczom, ale tak naprawdę „widzimy” mózgiem, oczy są jedynie jego narzędziem. Uczniowie swoją prezentację rozpoczęli od zdefiniowania pojęcia „złudzenie optyczne” oraz wyjaśnienia, kiedy im ulegamy. Mogliśmy między innymi dowiedzieć się, że czasem zależy to od tego, która półkula mózgowa w danym momencie pracuje, a czasem przyczyną jest po prostu fizjologia oka. Następnie uczniowie omówili prawa rządzące optyką, a także przedstawili kilka przykładowych złudzeń wraz z ich wyjaśnieniem. Swoje wystąpienie jak przystało na „fizyków” zakończyli serią różnorodnych i ciekawych doświadczeń, w czasie których widzowie aktywnie uczestniczyli, dobrze się przy tym bawiąc. Natomiast wychodząc
z pokazu zdaliśmy sobie sprawę, że rzeczywistość nie zawsze jest taka, jak się nam wydaje.
Agnieszka Cieśla
Beata Faszyńska – Adamczak
Grażyna Słabicka