Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 01.06-05.06.2020r.
TEMATYKA TYGODNIA : ŚWIAT OWADÓW
PONIEDZIAŁEK – 01.06.
Moi drodzy witamy Was w kolejnym tygodniu , który zaczyna się świętem wszystkich dzieci na całym świecie czyli MIĘDZYNARODOWYM DNIEM DZIECKA obchodzonym właśnie 1 czerwca .
Kochane dzieci wita Was słoneczny ranek, tyle dzisiaj niespodzianek, tyle przygód czeka Was. Pierwszy czerwca - wstawać czas! Dzisiaj święto wszystkich dzieci – to szczególny dla Was dzień. Jasne złote słonko świeci, spoza chmur uśmiecha się. Wszyscy śmieją się od rana, nawet mrówka roześmiana. Czar zabawy dziś panuje i beztroska tu króluje.
Dzisiaj mało zadań do wykonania , bo w takim dniu dzieci powinny beztrosko się bawić .
1. Na początek posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej DZIECI NA ZIEMI . Po wysłuchaniu tekstu rodzic może zadać dziecku pytania :
– Czego pragną dzieci na całym świecie?
– Co to znaczy, że pragną pokoju i życia w zgodzie i przyjaźni?
2. W CO SIĘ BAWIĄ DZIECI NA CAŁYM ŚWIECIE ? – rozmowa w oparciu o fotografie.
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia. Dziecko opowiada , co robią przedstawione na nich dzieci, a rodzic zachęca dziecko do wypowiedzi kilkoma zdaniami . Następnie dziecko opowiada o tym, jakie są jego ulubione zabawy.
3. PODAJ RĘCE – zabawa integracyjna. Dziecko stoi naprzeciwko rodzica lub swojego rodzeństwa , w odległości kilku kroków. Rodzic mówi rymowankę, a dziecko wykonuje określone ruchy.
4. Posłuchajcie piosenki DZIECI https://www.youtube.com/watch?v=p8Pw2N5pwQ8
5. Teraz proponujemy zabawę umożliwiającą poznawanie świata wielozmysłowo dostarczającą wielu doznań i świetnie oddziałującą na dziecięcą wyobraźnię- tworzenie masy plastycznej PIANKOLINA https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=w_cupttsuJg&feature=emb_logo
6. Kolejna propozycja dla Was to kilka pomysłów na wesołe spędzenie popołudnia lub inspiracja na przebranie potrzebne przy zabawach w teatr, czyli wykonanie masek i zabawnych nosków dla dzieci zrobione z opakowań po jajkach https://ekodziecko.com/maski-z-opakowania-na-jajka?fbclid=IwAR3SciQ-gzidtWWIbon9FPNdr6Q-lPHGC0n28h07MCwcWCl0oqFNbLh5FuU
7. Możecie również wykonać pracę plastyczną TĘCZOWE DŁONIE –do zabawy potrzebny jest szeroki pędzel lub wałek do malowania dłoni, dwa duże brystole, ołówek, taśma klejąca oraz farby w kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym i fioletowym. Na brystolu rodzic zaznacza ołówkiem kontury tęczy , następnie maluje dziecku dłonie zmieniając kolory , dziecko odciska dłonie wzdłuż każdego z kręgów, tworząc kolejne kolory tęczy.
8. Jeśli nasze propozycje nie przypadły Wam do gustu to proponujemy jeszcze 10 pomysłów na oryginalne gry i zabawy ruchowe dla dzieci https://miastodzieci.pl/czytelnia/10-pomyslow-na-oryginalne-gry-i-zabawy-ruchowe-dla-dzieci/
9. Na zakończenie naszych dzisiejszych zabaw proponujemy trochę ruchu do muzyki - tańce animacyjne Chu chu ua | La Casa de Mickey https://www.youtube.com/watch?v=wl2rNy_i94o&list=PLYElojdxYZ9kGA36Q0jhLMLGO3FNlHE67&fbclid=IwAR2KNp_XMQw9Bq_-81TkCzyzGXiHWEDhaI-DhJDBLHb55YfSfFbWXZAAmaQ oraz Taniec połamaniec https://www.youtube.com/watch?v=ZlanSiI7HnI&fbclid=IwAR2-l5nj1yj6nFeR79NmT4sNEsnYM4CBAHwcelrIb3ZzGs3aCpa0o3YmXPg
DROGIE DZIECI !
Życzymy Wam, aby Wasze dzieciństwo było beztroskie , radosne i szczęśliwe i by trwało jak najdłużej – pani Kasia i pani Aneta :) DOBREJ ZABAWY !
WTOREK (02.06)
Drogie dzieci wczoraj świętowaliście jeden z najważniejszych dla Was dni i mamy nadzieję że z uśmiechem będziecie go wspominać. Dzisiaj zajmiemy się już naszym tematem tygodnia, a mianowicie owadami, czyli zwierzątkami które najczęściej możemy spotkać na łące.
1. „PODRÓŻ Z WIATREM” – wprowadzenie do tematu zajęć.
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic informuje, że ciepły wiosenny wiatr chce je zabrać w jedno ze swoich ulubionych miejsc. W tym celu musi obrócić się położyć, a następnie zamknąć oczy. W trakcie słuchania utworu instrumentalnego „Podróż z wiatrem” prowadzący kolejno układa na dywanie emblematy z mieszkańcami łąki. Kiedy wszystkie obrazki zostaną już rozłożone, rodzic prosi, aby dziecko otwarło oczy, wstało i spróbowało odgadnąć, w jakim miejscu się znajduje.
2.„ZAGADKOWA ŁĄKA” – filmik z zagadkami o łące https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg
Posłuchajcie teraz krótkiego filmiku o łące oraz spróbujcie rozwiązać zagadki o zwierzętach zamieszkujących łąki.
3. „WITAJCIE NA ŁĄCE” – zabawa orientacyjno - porządkowa.
Dziecko poruszają się w rytm dowolnej wesołej muzyki, naśladując ruchy zwierząt, które rodzic pokazuje w danym momencie. Na przerwę w muzyce dziecko zatrzymuje się, a rodzic ponownie podnosi sylwetę mieszkańca łąki. Dziecko podchodzi do rodzica i wita się z mieszkańcem łąki przez podanie dłoni i wypowiedzenie formułki grzecznościowej, np. dzień dobry, pani biedronko; dzień dobry, panie żuku. Kiedy ponownie rozlegnie się muzyka, dziecko porusza się po dywanie jak pokazane zwierzę, a na kolejną przerwę wywołane jest inne zwierzę i rodzic podpowiada inny sposób powitania się, np. przez dotknięcie łokci, stuknięcie się palcami stóp lub piętą.
4. „POBUDKA” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.
Rodzic czyta wiersz Magdaleny Wójcik. Prosi, aby dziecko zwróciło uwagę, kto pojawia się w wierszu. Następnie zadaje pytania:
•Dlaczego zwierzęta były zabiegane i robiły porządki?
•Kto przyszedł na przedstawienie?
•Kto ukrył się w kokonie?
•Czy mieszkańcy łąki ujrzeli w końcu swoją przyjaciółkę?
•Jak wyglądała gąsienica po przebudzeniu?
•W kogo się zamieniła?
5. CYKL ROZWOJOWY MOTYLA - obejrzyj historyjkę i opowiedz o etapach rozwojowych motyla
6. „TAJEMNICZA PRZEMIANA” – improwizacja ruchowa do muzyki.
Prowadzący rozkłada na dywanie papierowe koła, które prezentują kolejno: gąsienicę – koło zielone, kokon – koło białe, motyl – koło żółte. Dziecko, zamienione w jajo larwy motyla, leży skulone na dywanie. Gdy rozlegnie się muzyka, porusza się po dywanie z wybranym kołem, dopasowując ruch do charakteru utworu instrumentalnego „Motyl i gąsienica”. Muzyka ciężka i wolna – naśladują gąsienicę, poruszając się z kołem zielonym; muzyka radosna – wybiera żółte koło i naśladuje lot motyla po łące. Na przerwę w muzyce nauczyciel gra na marakasach (pojemniczek np. z ryżem), a uczestnik zabawy wybiera białe koło i zwija się w kokon.
7. „JAK TO Z TYM MOTYLEM BYŁO” – utrwalenie cyklu rozwojowego motyla.
Dziecko siedzi przy stoliku. Ma do dyspozycji plastelinę, kolorowe skarpetki, rolki po ręczniku papierowym, bibułę, druciki kreatywne, wstążki itp. (co znajdziecie w domu). Jego zadaniem jest przygotować z dostępnych materiałów kolejne postaci motyla (jajo, gąsienica, poczwarka ukryta w kokonie, motyl). Rodzic może wyeksponować ilustracje obrazujące przemianę motyla. Dziecko same decyduje, jakich materiałów użyje. Tak przygotowane elementy mocuje za pomocą kleju typu Magic na kartonie w kształcie koła (lub układa w rzędzie), zwracając uwagę na odpowiednią kolejność.
8.Karty pracy – czytanie globalne wyrazów na łące, kolorowanie motyla wg wzoru, łączenie motyla z jego cieniem oraz szukanie takich samych par motyli.
9. BAL NA ŁĄCE” – piosenka https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo Potańczcie i pośpiewajcie sobie pioseneczkę o łące „Bal na łące”
ŚRODA (03.06)
1.„CO PISZCZY W TRAWIE?” – rozmowa inspirowana treścią bajki Ewy Stadmüller.
Przykładowe pytania inspirowane treścią utworu:
•Kto wysłał zaproszenie do mieszkańców łąki?
•Kogo ważka zaprosiła na swoje wesele?
•O czym marzyła kosmata gąsieniczka?
•W jaki sposób mieszkańcy łąki przygotowywali się do wesela ważki?
•Co działo się z gąsienicą pewnego ranka?
•Co wydarzyło się w dniu wesela ważki?
•Czy marzenie gąsienicy o tym, aby mogła fruwać, się spełniło?
•Co było dla gąsieniczki ważniejsze od zabawy na weselu ważki?
2.„TO, CO WIDZĘ…” – rodzic losuje obrazek ze zwierzątkiem i je opisuje, zaczynając od wyrażenia: To, co widzę… jest małe, czerwone i ma czarne kropki (biedronka). Po uzyskaniu odpowiedzi dziecko otrzymuje sylwetę i przelicza opisane zwierzątka na plakacie (obrazki należy wyciąć z jednego plakatu, a drugi będzie służyć do przeliczania zwierząt)
3.„JAKI WYRAZ POWSTANIE?” – dokonywanie syntezy sylabowej. Na środku dywanu rozsypane są kartoniki z sylabami (wcześniej pocięte). Dziecko stara się dopasować sylaby tak aby powstały wyrazy. Po ułożeniu wyrazu dopasowują go do obrazka.
4.„JESTEM POLNYM KWIATEM” – opowieść słowno – ruchowa.
5.„NA ŁĄCE” – masażyk relaksacyjny na plecach kolegi/rodzica.
6.Karty pracy – kogo szuka gąsienica, rysowanie po śladach
7.„NA ŁĄCE” – zabawa muzyczna Anima Piano Sebastian Dusza https://www.youtube.com/watch?v=_MJUccU_vp4
CZWARTEK (04.06)
1.„BIEDRONECZKA” – zabawa ruchowa w kole.
1 - idą po kole na paluszkach, wymawiając tekst sylabami, szeptem, bardzo wolno;
2 - zatrzymują się, coraz głośniej wypowiadają tekst rymowanki;
na hasło: "do kółeczka" uciekają do kółeczka rozłożonego na dywanie.
„BIEDRONECZKA KROPECZKA” – wysłuchanie bajki Agnieszki Pleśniak.
3.„CO SIĘ DZIAŁO POTEM?” – po przeczytaniu bajki „Biedroneczka Kropeczka” dziecko opowiada bieg historii, układając obrazki zgodnie z kolejnością wydarzeń w bajce.
4.„PRZYJACIELE POD PARASOL” – zabawa oddechowa.
Na jednym końcu pokoju ułożony jest parasol, a na drugim ustawia się dziecko. Jego zadaniem jest za pomocą rurki przedmuchać cztery różne sylwety zwierząt pod parasol.
5.UKŁADAMY RYTMY – rodzic rozpoczyna układanie rytmów, wykorzystując sylwety zwierząt z zabawy „przyjaciele pod parasol” a zadaniem dziecka jest ich dokończenie, np. pszczoła, biedronka, biedronka, mucha, ptak, pszczoła, biedronka, biedronka, mucha, ptak, pszczoła, biedronka,……
6.„LOT BIEDRONKI” – zabawa matematyczna w ruchu.
Rodzic przygotowuje dużą kostkę (szablon kostki). Dziecko rzuca kostką i ma za zadanie zrobić tyle kółeczek, ile wskazuje liczba biedronek na kostce, udając przy tym lot biedronki. Zabawę można również rozbudować rzucając kostką dwukrotnie, a dziecko wtedy dodaje lub odejmuje ilości rzuconych oczek oraz zamiast kółek można każdorazowo wymyślać rożne czynności, np. przysiady, podskoki, itd.
7.Praca plastyczna – wykonanie mieszkańca łąki z papierowych pasków https://www.youtube.com/watch?v=ac005YUARcc
8.Wprowadzenie litery G,g.
9.Karty pracy – kryjówki przyjaciół, karty pracy „Nowa Trampolina sześciolatka cz.5” str. 40-45.
10. I na koniec mały przerywnik -zabawa muzyczno-ruchowa " Bal na łące" https://www.youtube.com/watch?v=5V7zatwj5dM
PIĄTEK (05.06)
1.„NA ZIELONEJ ŁĄCE” – wierszyk ilustrowany ruchem.
2.„MOTYLE DĄSY” – wysłuchanie bajki Teresy Błaszczyk z wykorzystaniem sylwet i rozmowa kierowana jego treścią.
Przykładowe pytania:
•O kim opowiada bajka?
•Co czuła Rusałka Pawie Oczko, gdy Rusałka Admirał chciał zaprosić do zabawy Pazia Królowej?
•Jaki problem miała Rusałka Pawie Oczko?
•Dlaczego Rusałka Pawie Oczko była obrażona i smutna? W jaki sposób Biedronka rozwiązała problem Rusałki Pawie Oczko?
3.„DĄS – CO TO TAKIEGO?” – wzbogacanie dziecięcego słownika.
Prowadzący zadaje pytanie: Co to jest dąs?, a dziecko udziela swobodnych wypowiedzi. Następnie wspólnie zastanawiają się nad określeniami bliskoznacznymi do wyrażenia „dąsać się” (okazywać niezadowolenie, obrażać się, naburmuszyć się, złościć się, czuć żal, mieć muchy w nosie, żywić urazę, mieć pretensje, chmurzyć się, mieć humory, kaprysić, marudzić) oraz nad sytuacjami, które mogą prowadzić do takiego samopoczucia.
4.„TANIEC MOTYLI” – improwizacja ruchowa do utworu z wykorzystaniem dostępnych chust https://www.youtube.com/watch?v=PYyPTJBp6hI
5.„GDZIE SIADAJĄ MOTYLE” – zabawa kształtująca orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
Wariant I: Dziecko porusza się po pokoju ze swoimi motylem (z papieru) w dowolnych kierunkach. Na sygnał wykonuje ruch, zgodnie z poleceniem rodzica: motylek siada… na lewym ramieniu, na prawej stopie, na lewym (potem na prawym) kolanie, na lewej stopie, na prawej pięcie, na głowie, na brzuchu.
Wariant II: Przedszkolak porusza się ze swoim motylem (z papieru) po całym pokoju. Na sygnał prowadzącego umieszcza motyla według instrukcji, np. na stole, pod krzesłem, za krzesłem, obok szafy, pomiędzy kwiatkami.
6.„SKRZYDŁA DO PARY” – motylkowe domino.
Na dywanie rozsypane są obrazki (kwiaty i połówki motyli). Rodzic układa pierwszy kartonik, na którym kwiatki są po lewej stronie, a dziecko wypatruje kartonika pasującego do połówki motyla, układa go obok. Zadanie zostaje zaliczone, kiedy wszystkie motylki zostaną ułożone w całość.
7.„PRACOWITY JAK PSZCZÓŁKA” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
8.„KOLOROWE MOTYLE” - Praca plastyczna – uzupełnienie sylwety motyla.
9.„MIESZKAŃCY ŁĄKI” – gra planszowa.
W grze mogą brać udział 4 drużyny/osoby. Każdy zespół otrzymuje szarfę w innym kolorze (czerwony, zielony, niebieski, żółty), kostkę do gry i podkładkę z nazwami sześciu mieszkańców łąki (każdy zespół ma nieco inną). Na środku ułożona jest plansza do gry, a dookoła niej sylwety mieszkańców łąki.
Reguły gry:
Każda drużyna ma w swojej kolejce jeden rzut kostką i przemieszcza swój pionek o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Ustawiamy kartę START oraz META, a następnie na starcie ustawione zostają pionki. Jeśli przedstawiciel grupy stanie na kolorze swojej drużyny, wówczas przesuwa pionek o dwa pola do przodu. Czarne pole oznacza, że należy cofnąć się o dwa pola. Pole oznaczone sylwetą mieszkańca łąki oznacza, że spośród obrazków możecie wybrać wskazaną sylwetę i położyć na swojej planszy. Waszym zadaniem jest zebranie sylwet wszystkich mieszkańców łąki, których nazwy macie na swoich planszach. Zespół, który jako pierwszy zapełni planszę i doprowadzi pionek do pola oznaczonego napisem META, wygrywa. Zaczyna drużyna, która wyrzuci największą liczbę oczek.
(Uwaga! Jeśli po dotarciu do mety, zespół nie uzbiera wszystkich sylwet, wówczas może kontynuować grę, pokonując trasę jeszcze raz)
W grze mogą brać udział 2 zespoły/osoby, wtedy każda drużyna przydziela sobie 2 kolory.
10.Karty pracy – kolorowanie i łączenie zwierzątek z ich nazwą, dokańczanie tęczy, nauka pisania litery G,g.
11.„STONOGA” – poruszajcie się w rytmie piosenki Śpiewających Brzdący oraz spróbujcie również ją zaśpiewać https://www.youtube.com/watch?v=mmootHFImx0
12. "NA ŁĄCE" - a na zakończenie zabawa ruchowo - naśladowcza , do znanej Wam z przedszkola melodii https://www.youtube.com/watch?v=BDSz8pTqTWc
MIŁEGO WEEKENDU!