Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 11.05-15.05.2020r.
Witamy nasze kochane przedszkolaki w kolejnym tygodniu! Ostatnio pojechaliśmy na wieś i poznaliśmy mieszkające tam zwierzątka, a teraz udamy się na wycieczkę do zoo. Ciekawe czy wiecie co to za miejsce? Zaraz wszyscy się dowiemy! No to w drogę!
TEMATYKA TYGODNIA: "W ZOO"
PONIEDZIAŁEK (11.05.)
1. Mieszkańcy zoo – rozmowa kierowana. Prowadzący pyta dziecko, czy było kiedyś w zoo i czy wie, jakie zwierzęta tam mieszkają. Następnie pokazuje fotografie wybranych gatunków zwierząt z zoo, a dziecko je nazywa. Dla utrudnienia może także dodać fotografie zwierząt gospodarskich – zadaniem uczestnika będzie wówczas wybranie spośród całego zbioru tylko tych fotografii, które przedstawiają zwierzęta egzotyczne.
2. Następnie zachęcamy rodzica do przeczytania opowiadania Urszuli Piotrowskiej "Plastelinowe zoo", później rodzic zadaje dziecku paru pytań do jego treści, np. -Jak wygląda ogród zoologiczny?, -O jakich zwierzętach była mowa? -Jakie inne zwierzęta można tam spotkać? -Jak trzeba zachowywać się w zoo?
3. Teraz pobawimy się w "Zwierzątka" - zabawa ruchowa jaką Pani w opowiadaniu o Trampolinku wymyśliła dla dzieci. Rodzic wymyśla zwierzątka oraz czynności jakie wykonuje, a dziecko naśladuje, np. skaczemy jak kangury, wyciągamy szyję jak żyrafa, skradamy się jak tygrys, pohukujemy jak sowa, a nawet trąbimy jak słonie. Można również wykorzystać do tej zabawy karty ćwiczeniowe ze zwierzątkami i pozwolić dziecku losować po kolei czynności, które będzie wykonywać.
4. Zachęcamy również do zabawy w zoo, tak jak Trampolinek. Z plasteliny ulepcie zwierzątka a z patyczków lub innych dostępnych materiałów w domu zróbcie dla nich wybiegi lub zagrody. Jeżeli posiadacie dużo różnych maskotkowych zwierzątek, możecie również je wykorzystać jako zwierzątka w zoo, a zagrody zrobić z pudełek, klocków, itp. Dodatkowo możecie wykonać bilety i zaprosić swoich rodziców na zwiedzanie Waszego ogrodu zoologicznego:) Wy możecie być ich przewodnikami!
5. Obejrzyjcie teraz prezentację o zwierzętach i posłuchajcie jakie odgłosy wydają niektóre dzikie zwierzaki https://www.youtube.com/watch?v=PcDRe2Kk4aY lub https://www.youtube.com/watch?v=UFD7k0pZsJM
6. Odgłosy z ZOO – zabawa kształtująca percepcję słuchową. Prowadzący układa w różnych miejscach na dywanie obrazki zwierząt (np. goryl, osioł, małpa, słoń, lew, papuga), a następnie puszcza po kolei wybrane dźwięki. Dziecko słuchają odgłosów wydawanych przez zwierzęta i przemieszcza się do właściwego obrazka w sposób charakterystyczny dla tego zwierzęcia oraz próbują naśladować odgłosy, które usłyszał.
7. A teraz troszeczkę ruchu przy opowieści słowno - ruchowej „Zwiedzanie zoo”. Dziecko znajduje sobie miejsce na dywanie. Prowadzący w ,,atrakcyjny’’ sposób opowiada przedstawioną historię, a uczestnik odtwarza ruchem jej treść.
8. Później zachęcamy do posłuchania piosenki "Biegniemy do zoo", przy której możecie naśladować zwierzątka o których jest mowa https://www.youtube.com/watch?v=ddibT4Lv9oI
9. Zwierzęce kalambury– zabawa ruchowo-naśladowcza. Pobawcie się w kalambury. Dziecko wychodzi na środek i wymyśla sobie zwierzątko, które można spotkać w zoo ale nie mówi głośno jakie to zwierzę. Następnie stara się ruchem i gestem je pokazać (bez używania słów, ale może wydawać odgłosy), pozostali muszą odgadnąć o jakie zwierzę chodzi. Gdy zagadka zostanie rozwiązana, zamieniacie się rolami.
10. Karty pracy: kolorowanka z grafomotoryką (poprawienie wykropkowanego napisu), puzzle (na początku wytnijcie kawałki puzzli i spróbujcie samodzielnie ułożyć, na końcu sprawdźcie czy prawidłowo ułożyliście - a wiecie co to za zwierzątka?), dzielenie nazw zwierząt na sylaby.
11. A na koniec zachęcamy do poruszania się przy piosence "Idziemy do zoo" https://www.youtube.com/watch?v=i4WIxYKYAWs (melodia jest już wam znana, ale tym razem odwiedzicie inne zwierzątka!)
MIŁEJ ZABAWY!
WTOREK (12.05)
Witajcie drogie dzieci w kolejnym dniu! Dzisiaj dalszy ciąg naszego spaceru po zoo, tym razem przyjrzymy się bliżej niektórym dzikim zwierzętom, które możemy tam zobaczyć.
1. Jak już bardzo dobrze wiecie zoo to ogród, w którym możemy zobaczyć mnóstwo przeróżnych zwierząt , tych bardzo niebezpiecznych jak i tych mniej, małych i dużych, a jak myślicie gdzie one żyją? Czy wszystkie można spotkać w naszym kraju? Dziecko ogląda filmik z mapą świata zwierząt https://www.youtube.com/watch?v=xh53hM5WlMs, a następnie rodzic pokazuje mapę świata na której zaznaczone są charakterystyczne zwierzęta na różnych kontynentach i wyspach. Dodatkowo może pokazać ilustracje, fotografie, atlas zwierząt z różnych rejonów świata. Następnie przeprowadza rozmowę z dzieckiem na temat życia poznanych zwierząt, może zwrócić uwagę na zwierzęta znajdujące się na lądzie, w wodzie, w powietrzu, które zwierzęta możemy zobaczyć w zoo, oceanarium, itd.
2.Następnie posłuchajcie słów piosenki "Zwierzęta świata „ Agnieszki Borowieckiej. Rodzic czyta tekst piosenki, w tle puszcza melodię do piosenki (wersja instrumentalna zostanie Państwu przesłana drogą mailową). Po jej wysłuchaniu zachęca dziecko do rozmowy na temat treści: -Jak myślisz, ile zwierząt jest na świecie? -Czy da się je policzyć? -O jakich zwierzętach usłyszałeś w piosence? -Potrafisz je wymienić? -Jakie inne zwierzęta znasz? Następnie rozkłada na dywanie fotografie zwierząt i próbuje zaśpiewać powoli piosenkę, robiąc pauzę po każdej zwrotce. Wtedy dziecko podnosi zdjęcie zwierzęcia, którego nazwa pojawiła się przed chwilą, i układa na stoliku. Gdy wszystkie fotografie zostaną ułożone, prowadzący jeszcze raz odtwarza piosenkę wspólnie staracie się ją zaśpiewać (albo wyrecytować).
3. Taniec dzikich zwierząt – zabawa ruchowa do melodii. Dziecko stara się wraz z rodzicem śpiewać piosenkę "Zwierzęta świata, a w trakcie piosenki rodzic pokazuje odpowiednio obrazki zwierząt, dziecko natomiast stara się ilustrować tekst ruchem wg pozycji. 1- rozkłada ręce na boki; 2- zaprzecza ruchem głowy; 3- „panda” siada na środku dywanu i naśladuje zjadanie liści; 4- „anakonda” porusza się wokół pełzając ze złączonymi dłońmi, którymi rusza na boki; 5- „kangur” skacze góra-dół; 6- „lew” porusza się na czworakach, groźnie rycząc; 7- maszeruje po dywanie, wyliczając zwierzęta na palcach. (można również tą zabawę przeprowadzić bez śpiewania, tylko pokazując obrazki, ustalając wcześniej jakie ruchy będzie dziecko wykonywać).
4. Dzikie zwierzęta zamieszkują różne środowiska, część może żyć na pustyniach, gdzie jest gorąco i sucho, część w różnych morzach, jeziorach, oceanach, część w krainach pokrytych śniegiem i lodem, a część w lasach czy trawach. My dzisiaj przeniesiemy się do dżungli, czyli lasów tropikalnych, gdzie jest ciągle ciepło i wilgotno. Charakteryzują się bujną, zieloną roślinnością oraz są domem dla wielu gatunków dzikich zwierząt. Dżungle występują w Indiach, Ameryce Południowej oraz Afryce. Pooglądajcie sobie film edukacyjny "Zwierzęta w dżungli" https://www.youtube.com/watch?v=tAM_fwYdx_8
5. Tropimy zwierzęta w dżungli - zabawa doskonaląca umiejętność przeliczania.
Rodzic rozkłada plakat „Dżungla”, a pod nim kartoniki z liczbami i kartoniki z sylwetami zwierząt, obrócone obrazkiem w kierunku podłogi. Dziecko losuje obrazek z sylwetą zwierzęcia, a następnie liczy, ile zwierząt danego gatunku jest na plakacie, po czym dobiera właściwy kartonik z zapisem cyfrowym tej liczby. Rodzic dba o to, aby przedszkolak prawidłowo formułował zdania. Szczególną uwagę zwraca na właściwą odmianę liczebników i rzeczowników, np. Wytropiłem w dżungli dwa tapiry; Na plakacie znalazłem jedenaście kolibrów. Dodatkowo obok rozłożone są napisy do obrazków, dziecko po wylosowaniu zwierzątka stara się dobrać odpowiedni napis, może spróbować również podzielić go na sylaby.
6. Zwierzęta w szeregu - utrwalanie pojęć matematycznych (najmniejszy/największy/o ile więcej/o ile mniej/ wprowadzenie znaku =,>,<)
Rodzic rozsypuje na podłodze liczmany (kartoniki z sylwetami zwierząt) i prosi, aby dziecko wylosowało zwierzątko z poprzedniej zabawy (Tropimy zwierzęta), następnie podnosi liczmany z takim samym zwierzątkiem i układa w szeregu.
I etap: Rodzic prosi o przeliczenie kartoników a następnie wybiera inne zwierzątka i układa zwierzątka obok dziecka (tyle samo), pozostawiając małą przerwę pomiędzy. Później prosi o przeliczenie swoich i jego kartoników, dziecko dochodzi do wniosku że jest tyle samo jego zwierzątek co rodzica. Rodzic prezentuje znak równości i układa pomiędzy gatunkami zwierząt, informując że taki znak oznacza że coś jest sobie równe, czyli jest tyle samo.
II etap: rodzic układa dwa różne gatunki zwierząt w jednym rzędzie, zostawiając między nimi przerwę (np. 3 tukany (odstęp), 3 mrówkojady, a następnie układa między nimi znak równości, odczytując: trzy równa się trzy. Następnie dokłada jednego mrówkojada z prawej strony i pyta się dziecka czy tak jest dobrze? Czy na pewno trzy to tyle samo co cztery? Jak można poprawić to zadanie? Słucha propozycji, po czym prosi dziecko o dołożenie odpowiedniego obrazka (jednego tukana po lewej stronie) i prosi o przeczytanie równania (cztery równa się cztery).
III etap: rodzic prosi dziecko o wybranie np. 5 jednakowych zwierzątek i ułożenie ich w szeregu, następnie sam dokłada po prawej stronie np. 3 inne zwierzątka i poleca dziecku przeliczenie zwierząt po prawej i lewej stronie. Następnie pyta: czy jest tyle samo zwierząt po jednej i drugiej stronie? Czy mogę postawić znak równości? Kolejno prosi określenie, których zwierzątek jest więcej i prezentuje znak większości ">" umieszczając pomiędzy różnymi gatunkami zwierząt, mówiąc, że np. kolibrów jest więcej niż leniwców. Tłumaczy później dziecku, że znak ten oznacza że coś jest mniejsze, albo większe od czegoś. Znak większości – wskazuje, która liczba jest większa i jest oznaczany symbolem >, np. liczba 5 jest większa od liczby 3, dlatego "dzióbek" jest otwarty w stronę liczby 5 (5>3). Znak mniejszości < wskazuje, która liczba jest mniejsza od innej np. liczba 3 jest mniejsza od liczby 5, dlatego "dzióbek" jest zamknięty w stronę liczby 3 (3<5). Dodatkowo ze zwierzątkowych liczmanów można układać różne zbiory (np. zbiór papug, zbiór leniwców, zbiór kolibrów, itd. i je przeliczać miedzy sobą) oraz rytmy (np. tukan, krokodyl, małpa, koliber, tukan, krokodyl, małpa, koliber, itd....)
7. Jako mały przerywnik zachęcamy zabawę ruchową do piosenki "Dżungla, dżungla" https://www.youtube.com/watch?v=fQTQuPugAP0
8. A teraz wsłuchajcie się w odgłosy dżungli i spróbujcie odgadnąć jakie zwierzątka wydają te dźwięki? https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U&t=46s
9. Praca plastyczna: jako pracę plastyczną wykonajcie sobie zwierzątko zamieszkujące dżunglę z rolki po papierze albo innych materiałów. Kilka pomysłów zamieszczam w załącznikach.
10. Dla odrobiny humoru posłuchajcie piosenki Timona i Pumby "W gęstej dżungli" https://www.youtube.com/watch?v=2mGbDZ6qKkg
11. A dla odrobiny ruchu poruszajcie się jak zwierzątka do piosenki pt. Chodzimy jak Zwierzęta https://www.youtube.com/watch?v=KKEtZmPxlQ4
BAWCIE SIĘ DOBRZE :)
ŚRODA (13.05)
Witamy ponownie! Widzimy same uśmiechnięte buzie dzieci po wizycie w dżungli a dzisiaj czeka Was kolejna podróż, tym razem w samo serce sawanny!
1. Jeszcze przed podróżą przywitajmy się wszyscy w zabawie ruchowo - naśladowczej „Zwierzątka się witają”. Na pewno wspólnie spędzony czas, będzie jeszcze bardziej przyjemny! (Rodzic wraz z dzieckiem wita się wykonując ruchy z wierszyka)
2. No to ruszamy!, ale za nim wsiądziemy do samolotu musimy jeszcze kupić bilet! Rodzic przygotowuje dziecku papierowe pieniądze i ustala cenę biletu, dziecko próbuje tymi pieniędzmi kupić bilet lotniczy na sawannę. To teraz już możemy zacząć naszą podróż!"Lecimy samolotem" - zabawa ruchowa do piosenki. Dziecko naśladuje lot samolotem przy muzyce https\://www.youtube.com/watch?v=M-dli21QE3A (można również spróbować wykonywać ruchy jak pokazano na filmiku)
3. Kochani dotarliśmy na sawannę, jak widzicie sawanna to formacja trawiasta strefy międzyzwrotnikowej o klimacie gorącym z wyraźnie zaznaczoną porą suchą oraz porą deszczową. W szacie roślinnej dominują kępy sucholubnych traw. Na niektórych sawannach rosną nieliczne drzewa, np. akacje, baobaby, palmy, które zwykle zrzucają liście w porze suchej. Pooglądajcie teraz prezentację o mieszkańcach sawanny https\://www.youtube.com/watch?v=T--E_padpOY. Zobaczycie jakie niebezpieczne zwierzęta możemy tutaj spotkać.
4. Przystanek 1: Zagadka muzyczna. Dziecko słucha fragmentu Słoń Cammille'a Saint-Saensa z utworu Karnawał zwierząt.https\://www.youtube.com/watch?v=f1nVDoCnsNk
*Jak myślicie, o jakim zwierzęciu opowiada muzyka? Zróbmy mu zdjęcie.
*Potańczmy razem ze stadem słoni. Rodzic powtórnie puszcza utworu, a dziecko naśladuje sposób poruszania się słoni.
*Co wiesz o życiu słoni? Jak wyglądają, gdzie żyją? czym się odżywiają? (można pokazać dziecku słonie w atlasie i krótko scharakteryzować jego wygląd i styl życia)
5. Przystanek 2: Rodzic wcześniej chowa w pokoju trzy koperty, w których znajdują się pocięte obrazki zwierząt. Dziecko ma za zadnie odszukać koperty ze zdjęciami zwierząt porozcinanych na kilka części.
*Żeby dowiedzieć się, jakie zwierzęta są na zdjęciach, musisz złożyć zdjęcia w całość.
6. "Niebezpieczna sawanna"-zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju przy akompaniamencie bębenka - wybieramy się na sawannę, w której czyha wiele niebezpieczeństw. Na hasło wykonuje wcześniej otrzymane instrukcje:
• Śpiący lew - dziecko chodzi cicho na palcach (nie może obudzić lwa).
• Żyrafa przy wodopoju - dziecko schyla się i idzie pochylone blisko podłogi.
• Polujący gepard - dziecko biegnie jak najszybciej w miejscu.
7. Przystanek 3: Grupa zwierząt tarasuje nam drogę. Musimy rozwiązać zagadki o każdym z nich aby móc przejść dalej. Dziecko stara się odgadnąć o jakim zwierzęciu mówi każda zagadka.
8. Polowanie – zabawa ruchowa (inspirowana popularną zabawą „Baba Jaga patrzy!”). Dziecko ustawia się na jednym końcu pokoju, a na drugim znajduje się rodzic i na chwilę zamienia się np. w zebrę, którą chce upolować lew. Uczestnik zabawy może skradać się do zebry w charakterystyczny dla niej sposób i tylko wtedy, gdy jest odwrócona do nich tyłem. W pewnym momencie rodzic wypowiada hasło: Raz, dwa, trzy, zebra patrzy! i odwraca się. Dziecko musi stanąć nieruchomo, kiedy się poruszy, wraca na początek. Kiedy dziecko dotrze do zebry następuje zamiana ról.
Przed zabawą lub po niej możecie posłuchać i pośpiewać piosenkę o zebrze "Pani zebra" https\://www.youtube.com/watch?v=uG0aRu5oX6M
9. Czy poznajesz te zwierzęta? – zabawa dydaktyczna (ćwiczenie percepcji wzrokowej). Dziecko podziwia zachody słońca i próbuje odgadnąć, jakie zwierzęta widać w oddali (rodzic prezentuje obrazki ilustrujące sylwety afrykańskich zwierząt na tle zachodzącego słońca). Zadaniem dziecka jest podanie ich nazwy i policzenie zwierząt tego samego gatunku na jednej ilustracji (może również policzyć zwierzęta jednego gatunku na różnych ilustracjach i powiedzieć, ile ich jest łącznie).
10. Pluszowe zwierzątko – zabawa doskonaląca orientację w schemacie własnego ciała. Dziecko siedzi z pluszowym zwierzątkiem (najlepiej jeżeli ma w domu jakąś maskotkę zwierzątka z sawanny lub inną) na dywanie i w rytmie spokojnej muzyki delikatnie i z wyczuciem dotyka swoim nosem nosa, uszu i czoła przytulanki, głaszczą dłonią głowę, stopy, plecy maskotki, a następnie kołysze delikatnie przytulankę w rytm muzyki i odkłada zwierzątko do spania.
Odpoczynek z przytulanką. Dziecko leży na plecach. Na brzuchu umieszcza przytulankę (niewielkiego rozmiaru). Dziecko oddycha przeponowo, tak aby maskotka leżąca na jego brzuchu unosiła się i opadała.
11. Zachód słońca w Afryce – praca plastyczna. Dziecko może wykonać ilustrację inspirowaną obrazkami zachodzącego słońca. Na pomarańczowej kartce (lub na kartce pomalowanej farbami w różnych odcieniach pomarańczowego, żółtego, czerwonego) dziecko rozdmuchuje przez słomkę dużą kroplę czarnej farby (zaczynając od samego dołu). W ten sposób powstanie sylweta drzewa. Następnie za pomocą czarnej farby i cienkiego pędzelka maluje sylwety wybranych zwierząt afrykańskich. Rodzic może również przygotować szablony zwierząt do samodzielnego odrysowania (ołówkiem na czarnej kartce), a następnie pomalowania czarną farbą lub do wycięcia przez dziecko i przyklejenia na kartkę.
12. Wprowadzenie litery K,k.
13. Dzisiaj proponujemy zabawę ruchową związaną oczywiście z naszą podróżą. Spróbujcie zatańczyć razem z Olą i Blu do piosenki z filmu "Król Lew" https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY
Jeżeli będziecie mieli okazję zobaczyć film "Król Lew" to gorąco zachęcamy, gdyż możecie tam zobaczyć krajobrazy oraz zwierzęta sawanny.
14. A na zakończenie, dla tych , którzy lubią dużo ruchu proponujemy wykonanie inspiracji ruchowej do piosenki "Savannah" https\://www.youtube.com/watch?v=W8Q5-IxCoYQ
MIŁEJ ZABAWY NA SAWANNIE!
CZWARTEK (14.05)
Kochani wczoraj odbyliśmy podróż po sawannie, ale to jeszcze nie koniec naszej wycieczki. Specjalnie przygotowanym dla nas busikiem przetransportujemy się teraz w inne miejsce! Ale nie zapomnijcie zabrać ze sobą zapas wody i posmarować się kremem, bo będzie tam baaaardzo gorąco i sucho!
1. Na początek dziecko (może również rodzic) siadają na krzesła (jako miejsce w busie) i wspólnie śpiewają piosenkę pokazując ruchy i wydając odgłosy jak w piosence https\://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA
2. Dotarliśmy już na miejsce! Jak myślicie gdzie my jesteśmy? Jesteśmy na pustyni, a dokładniej na Saharze, która jest największą i najbardziej gorącą pustynią na świecie. Pustynie w atlasie zaznaczamy na żółto, gdyż są to najbardziej suche tereny, mogą być piaszczyste lub skaliste. W ciągu dnia panuje tam wielki upał, a w nocy jest bardzo zimno. Pooglądajcie film o pustyni, z którego dowiecie się jakie zwierzęta potrafią znieść tak ciężkie warunki, jakie tam panują https\://www.youtube.com/watch?v=iM-SiYFVTRk . Po obejrzeniu filmiku rodzic może przeprowadzić rozmowę z dzieckiem na temat filmu, np. - jakie zwierzęta zamieszkują pustynie?, -jakie warunki panują na pustyni?, itd.
3. Rodzic wiesza w widocznym miejscu obrazki niektórych zwierząt pustyni (wielbłąd dwugarbny, jednogarbny (dromader), fenek (dziki pies), oryks arabski, surykatka, skorpion, tajpan pustynny) i stara się wspólnie z dzieckiem je omówić, ich wygląd, kształt, przystosowanie, np. podobieństwo do innych znanych zwierząt, itd.
4. „Sylabowe zabawy” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem kostki. Na każdej ze ścian kostki rodzic przykleja ilustrację, przedstawiającą poznane zwierzę z pustyni. Zadaniem dziecka jest wykonanie rzutu i podzielenie na sylaby nazwy wyrzuconego zwierzęcia. Następnie trzeba podać liczbę sylab i głosek w wyrazie. (Jeżeli nie posiadacie dużej kostki, można położyć obrazki na dywanie i je ponumerować 1-6, a następnie rzucać normalną kostką do gry (małą) - liczba oczek która wypadnie na kostce oznacza numer obrazka.
5. Na zakończenie naszej wycieczki po pustyni proponujemy obejrzenie bajki "Woda na pustyni" https\://www.youtube.com/watch?v=eDQeo4-0eBk .
6. „Lot samolotem” – powrót do domu . Zabawa ruchowa- dziecko wykonuje ruchy imitujące podróż samolotem: -wsiada do samolotu - podnosi najpierw prawą, potem lewą nogę i siada na dywanie, -zapina pasy - krzyżuje ręce na ramionach, -włącza silnik samolotu - raz prawą, raz lewą rękę wyciąga przed siebie i cofa, -obserwuje chmury za oknem - przykłada ręce do oczu tworząc lornetkę, patrzy naprzemiennie raz w prawo, raz w lewo, -leci - rozkłada ręce na boki i porusza się swobodnie po pokoju.
7. Wróciliśmy do naszego kraju. Podczas naszej podróży zobaczyliśmy mnóstwo egzotycznych zwierząt, które również możemy spotkać w naszym zoo. Jak pewnie większość z Was wie w zoo możemy również zobaczyć inne zwierzęta, m.in żyjące w wodzie, w powietrzu, w naszych lasach czy na wsi. My podczas naszej wycieczki skupiliśmy się na egzotycznych zwierzętach, które pewnie nas zachwyciły, ale także przeraziły. Lot samolotem był długi, więc musimy troszeczkę rozprostować nasze kości, zachęcamy więc do małej gimnastyki "Pobrykajmy razem", jednak do jej wykonania będą nam potrzebne pomoce, które na pewno każdy z Was znajdzie w domu.
8. Co to za zwierz? – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową. Na dywanie są rozłożone w rozsypce fotografie kilku zwierząt oraz fragmenty ilustrujące sierść i skórę tych zwierząt. Dziecko ma za zadanie połączyć w pary fotografię zwierzęcia z fragmentem jego sierści lub skóry. Dodatkowo może spróbować dopasować również podpisy do obrazków.
9. Karty pracy: odszukiwanie nieprawidłowości na obrazku, dopasowywanie części ciała do zwierząt, dodawanie w zakresie 10.
10. Jako prace plastyczną mamy dla was dzisiaj propozycję wykonania węża. Może być zrobiony z papieru, zarówno w postaci łańcucha, jak i spirali, ale może być wykonany także z innych materiałów, takich jakie tylko będziecie mieć pod ręką.
11. Nasza zabawa ruchowa będzie tym razem w egzotycznej scenerii o egzotycznej nazwie Tiki Tiki Room https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo
POZDRAWIAMY!
PIĄTEK (15.05)
Drogie dzieci, nasze spotkanie z egzotycznymi zwierzatkami powoli dobiega końca, ale kiedy będziecie mieć okazje gorąco zachęcamy na wycieczkę do ogrodu zoologicznego abyście mogli na własne oczy zobaczyć zwierzątka, które wspólnie poznawaliśmy ale również wiele innych gatunków o których nie zdążyliśmy wspomnieć. Teraz na zakończenie proponujemy parę gier i zabaw dla utrwalenia wiedzy zdobytej podczas tego tygodnia.
1. Na początek zabawa rytmiczna "Muzyka w zoo", w której dziecko wraz z rodzicem rytmicznie recytują fragmenty wierszy Jana Brzechwy z cyklu „Zoo”, wystukując przy tym rytm stopami, klaszcząc, uderzając dłońmi o uda itd. Rodzic może zaproponować dowolny prosty rytm lub zachęcić dziecko do wymyślania własnego. Na koniec zachęcamy, dla poćwiczenia pamięci wybrać dwa ulubione wierszyki spróbować nauczyć się ich na pamięć. Możecie później pięknie wyrecytować je swoim rodzicom.
2. Jak już poćwiczyliście troszeczkę waszą pamięć oraz poczucie rytmu, to dla małej rozrywki zapraszamy na śmieszny filmik o zwierzątkach w zoo pt. "ZOO - Wystrzałowa inspekcja" https://www.youtube.com/watch?v=_e8Wuoa---U.
3. A teraz czas na zabawę w głoskowanie ,,W jakim domku mieszka.….?”- zabawa ma na celu doskonalenie syntezy słuchowej wyrazów. Rodzic głoskuje nazwy zwierząt i określa, w którym domku mieszkają, np.: W żółtym domku mieszka m-a-ł-p-a.
Zabawa jest prowadzona w taki sposób, aby w jednym domku znalazły się zwierzęta egzotyczne, w drugim zwierzęta leśne,
w trzecim zwierzęta hodowlane, zaś w czwartym zwierzęta domowe. Po wykonaniu zadania dziecko określa co łączy mieszkańców poszczególnych domków.
W zabawie, możemy dodatkowo poprosić dziecko o przeliczenie zwierząt w każdym domku i porównanie, w którym domku jest najmniej, a w którym najwięcej zwierząt i o ile.
4. „Słoń pije wodę”- ćwiczenia oddechowe. Rodzic daje dziecku słomkę oraz szklankę wody do picia, a następnie mówi dziecku polecenia: picie wody przez słomkę, powolne picie, burzenie wody itp.
5. Przyda nam się także odrobina relaksu przy masażyku. Dziecko łączą się w parę z rodzicem lub rodzeństwem i siadają tak, że jedno siedzi przed drugim (rodzic przed dzieckiem). Rodzic czyta dziecku wierszyk
i jednocześnie pokazuje na jego plecach, w jaki sposób ma rysować po plecach. Po skończonym masażyku następuje zamiana ról - rodzic jeszcze raz czyta wierszyk, ale tym razem dziecko rysuje na plecach (jeżeli w masażyku bierze udział rodzeństwo, to rodzic czyta wierszyk i pokazuje gesty w powietrzu).
6. Czy wiecie dlaczego tak wiele zwierząt jest czarno białych? A które zwierzęta zmieniają swój kolor? Jeżeli chcecie się tego dowiedzieć, jak również wiele innych ciekawych rzeczy o przeróżnych zwierzątkach, zachęcamy do obejrzenia filmiku "Dlaczego tak wiele zwierząt jest czarno - białych?" https://www.youtube.com/watch?v=IhKoRfOQzgI
7. Praca plastyczna oczywiście związana z nasza tematyką. Wykonajcie kolorową papugę albo pawia z użyciem waszych własnych dłoni. Możecie je odrysować i wyciąć, pomalować farbami i odbić na kartce, itd.
8. Karty pracy: Podział zwierząt na farmie i w zoo, liczenie zwierząt, grafomotoryka-nauka liter
9. Dla podsumowania zachęcamy do zagrania w grę planszową "Wycieczka do zoo". Dziecko otrzymuję planszę do gry, pionki i kostkę do gry. Kostka powinna być zmodyfikowana – pola z czterema, pięcioma i sześcioma kropkami należy zakleić karteczkami (karteczka z jedną, dwiema i trzema kropkami). Prowadzący ustala z przedszkolakiem, że gdy zawodnik stanie na polu oznaczonym na czerwono – traci
jedną kolejkę. Gdy stanie na polu oznaczonym na niebiesko – wykonuje zadanie, które wymyśla dla niego zawodnik,
którego pionek stoi najbliżej jego pionka (jeśli dwa pionki stoją w tej samej odległości, wówczas dwójka wymyśla wspólnie zadanie). Zadanie powinno być związane z tematyką zoo. Gdy zawodnik zatrzyma się na polu oznaczonym początkiem strzałki – kieruje się na pole zgodnie z jej kierunkiem. Wygrywa osoba, która jako pierwsza zatrzyma się na ostatnim polu.
Proponujemy również grę online "Zwierzęta egzotyczne" https://www.miniminiplus.pl/kochane-zwierzaki/gry/zwierzeta-egzotyczne
10. A na koniec trochę ruchu! Proponujemy taniec do piosenki Katy Perry "Roar" https://www.youtube.com/watch?v=0bcswUrZsf4
11.Mamy jeszcze dla Was bardzo ważną informację , a mianowicie 15 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Rodziny . Wszyscy wiemy ,że bliskie, serdeczne relacje z rodziną i krewnymi to podstawa szczęśliwego funkcjonowania każdego z nas. Wiadomo bowiem, że najwięcej radości daje wspólna zabawa. Przenosi nas do świata, w którym wszystko jest możliwe, w magiczny sposób buduje i wzmacnia więzi rodzinne oraz pomaga się solidnie zrelaksować. Na czas Święta Rodziny zapominamy o laptopach, tabletach czy komórkach! Chwytamy za skakankę, piłkę, gramy w planszówki, karty, statki, „Państwa - miasta, można też zagrać w ruletkę Znamy się lepiej https://wordwall.net/pl/resource/2207925/znamy-si%c4%99-lepiej. Wskakujemy na rowery, hulajnogi, zakładamy rolki , idziemy na spacer lub wspólnie ćwiczymy https://www.youtube.com/watch?v=OcOlysQ7HZE. Po prostu odkrywamy radość bycia razem z rodziną.
12. Posłuchajcie także piosenki o rodzinie https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0&t=16s&fbclid=IwAR1Y9uVnR9SgkqM78Ll76mjTEvY05XwhVUXAOrkXrB8r97zBEUHBrwoPn5Y
13. Aby jeszcze lepiej przybliżyć Wam tematykę przesyłamy w mailu video- prezentację Kocham swoją rodzinę . Miłego, wspólnego spędzenia czasu w gronie rodzinnym :)