Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci -14. 04. 2020 r. - 17. 04. 2020 r. • Aktualności • Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" • Przedszkola • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Placówki » Przedszkola » Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" » Aktualności » Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci -14.…
wielkość tekstuA-AA+

Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci -14. 04. 2020 r. - 17. 04. 2020 r.

Witajcie po świętach! Mamy nadzieję, że brzuszki napełnione pysznościami, zajączki przetestowane a buzie wypoczęte bo zaczynamy kolejny tydzień! Tym razem zajmiemy się tematem naszej planety, a w szczególności jej szanowaniem i ochroną. Zobaczymy czy na koniec tygodnia uda Wam się zdobyć tytuł Małego ekologa! :)

Tematyka tygodnia: Dbamy o nasza planetę.

WTOREK (14.04)

1. Na początku na małe rozruszanie po świętach proponujemy krótką gimnastykę poranną. Jak już wszystkie kości rozruszacie, spróbujcie poznać naszego bohatera, czyli planetę na której mieszkacie.

2. Popatrzcie na prezentację, jaką przygotował nasz bohater, a później posłuchajcie wiersza Ewy Stadtmuller "Nasza Ziemia". Po przeczytaniu zadaje pytania, np.: -Jakie bogactwa można spotkać na powierzchni naszej planety? -Jakie skarby kryją się w głębi ziemi -Dlaczego nazywamy je bogactwami naturalnymi? -Do czego ludziom potrzebne są bogactwa naturalne? -Bez czego ludzie nie mogliby żyć na naszej planecie?

3. Rodzic prezentuje obrazek przedstawiający planetę Ziemię i globus (jeżeli posiada), a potem pyta, czy słusznie została nazwana błękitną planetą i dlaczego? Następnie pokazuje globus i mapę świata. Zwraca uwagę na największe zbiorniki wodne (oceany, morza, rzeki) i na lądy (kontynenty, półwyspy i wyspy). Prosi, aby dzieci wskazały kontynent, który zamieszkują, po czym pokazuje i nazywa pozostałe.

4. Mapa świata - zabawa słuchowa. Rodzic rozkłada na dywanie/stoliku obrazki z konturami kontynentów, dziecko układa na z nich mapę świata. Kiedy plansza jest gotowa, prowadzący mówi przykładowe zdanie, np. Widzę zwierzę, którego nazwa rozpoczyna się głoską „s”, a dziecko gdy wypatrzy zwierzę, odpowiada: To słoń. Występuje w Afryce.

5. „Nad ziemią” – zabawa artykulacyjna w oparciu o rymowankę. Dziecko powtarza po dwa wersy rymowanki „Nad ziemią” Edyty Kaczanowskiej i wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją.

6. Pamiętacie czego nasza planeta bardzo nie lubi?, a co możemy zrobić aby o nią zadbać? Spróbujcie sobie przypomnieć i zastanowić się, które obrazki świadczą o prawidłowym zachowaniu, a które nie. W tym celu sporządźcie plakat, na którym zamieścicie nieprawidłowe zachowania, które niszczą nasza planetę oraz te dobre.

7. Przyjrzyjcie się obrazkom i zastanówcie się czy Wy dbacie o środowisko? co może oznaczać słowo Ekologia? Następnie obejrzyjcie krótki filmik, który na pewno przybliży Wam to pojęcie: https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&fbclid=IwAR0YE4Y2joLdSeyXnE5GOKZIrt5clNZ4jfB-h_BWVp1HiuQPWIqf-OaOSRs

8. Karty pracy - dla utrwalanie spróbujcie wykonać kilka kart pracy: opowiedzcie historyjkę na obrazkach i dokończcie kolorowanie obrazków oraz utrwalenie liter. Dodatkowo karty pracy "Nowa Trampolina sześciolatka cz.4" str. 58-59.

9. Zachęcamy również do posłuchania piosenki "Ziemia - wyspa zielona" https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs.

10. A na koniec spróbujcie pokolorować obrazek Ziemi, a następnie wyciąć i poukładać puzzle lub wyklejcie szablon planety plasteliną, bibułą, pomalujcie farbami przy pomocy palców lub patyczka, itp,

11. Jeszcze coś do poruszania się - Zabawa z gazetami , które po skończonej zabawie można wrzucić do ? no właśnie jakiego pojemnika ? https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk&list=PLjczNV7VJTQWEpra-NHx2vxJN8tSo1JM5&index=6

ŚRODA (15.04) Kochani dzisiaj dowiemy się co to takiego jest recykling i dlaczego jest on taki ważny dla naszej planety. Poznacie również kolejną literkę! 1. Inscenizacja - na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru (lub szmatka, ręcznik, itp.)- boisko . Dziecko siedzi a rodzic inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na "boisko " poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie, dzikie wysypisko. Na koniec dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach. Po wysłuchaniu wiersza rodzic przeprowadza rozmowę na jego temat: -W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik? -Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów? -Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka? -Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?

2. „Wysypisko śmieci” – zabawa badawcza. Przed doświadczeniem rodzic zadaje pytania: -Gdzie ludzie wysypują śmieci? -Dokąd te śmieci są wywożone? dziecko otrzymuje ręcznik jednorazowy, na którym pisakiem rysuje schemat domu i znak umowny wysypiska śmieci (duża kropka), następnie pryska je wodą ze spryskiwacza. Kropka się rozlewa. Wniosek z doświadczenia: śmieci się rozkładają, co źle wpływa na środowisko; w zależności od tego , co jest śmieciem, rozkładanie trwa różnie czasowo. Po doświadczeniu dziecko odpowiada na pytania: -Jak myślicie, czy Ziemia potrzebuje pomocy? -Co możemy zrobić? (segregacja)

3. „Stwory-głodomory” – rozmowa inspirowana treścią piosenki. Rodzic pyta: Jak myślicie, co to są stwory-głodomory? Czy mieszkają na naszej planecie? Następnie dziecko słucha uważnie tekstu piosenki „Stwory-głodomory” (sł. Natalia Łasocha, muz. Jerzy Zając)- ( melodię do piosenki wyślemy państwu w mailu) i odpowiadają na pytania: -Gdzie zamieszkały stwory-głodomory? -Jak wyglądały? -Na co miały apetyt? -O czym zapominali ludzie, gdy spieszyli się do pracy? -Co uwielbiały stwory -głodomory? -Jak przedszkolaki karmiły stwory? -Czym tak naprawdę są te stwory? Po rozmowie, rodzic prezentuje sylwety stworów-głodomorów, nazywa je i z ich pomocą wyjaśnia, jak należy segregować śmieci.

4. Sprzątanie świata – zabawa ruchowa. Rodzic rozsypuje na podłodze obrazki przedstawiające różne śmieci. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie muzyki (może być to melodia z piosenki stwory-głodomory), a gdy muzyka ucichnie, rodzic podnosi do góry obrazek z pojemnikiem do segregacji (w jednym z 6 kolorów). Dziecko ma za zadanie pozbierać wszystkie "śmieci" z dywanu, które należy wrzucić do danego pojemnika i położyć je na obrazku. Zabawę można powtarzać tak długo, aż wszystkie "śmieci" zostaną zebrane. Na koniec wspólnie sprawdzacie czy wszystkie odpady zostały dobrze posegregowane.

5. Jak myślicie dlaczego powinno się segregować odpady? Czy znacie pojęcie recykling? Wczoraj poznaliście naszego gościa, który opowiedział Wam nieco o sobie, a dzisiaj opowie Wam co to jest recykling oraz jak powinno się segregować śmieci. Posłuchajcie! - wysłuchanie prezentacji na temat recyklingu, segregacji odpadów.

6. Coś dla rozruszania - "Segregujemy śmieci" - zajęcia gimnastyczne.

7. Dla rozrywki i sprawdzenia wiedzy proponujemy Wam grę planszową o segregacji odpadów. Możecie również spróbować stworzyć własną grę.

8. Jak już wcześniej wspominaliśmy, zachęcamy również do zapoznania się z kolejną literką - literą J,j drukowaną i pisaną.

9. Na koniec dla utrwalenia proponujemy karty pracy o segregacji odpadów oraz ćwiczenia z nowo poznaną literą J,j (Karty pracy "Nowa Trampolina sześciolatka cz.4 str. 38-42).

10. Zachęcamy też do obejrzenia krótkiego filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k MIŁEJ ZABAWY Z SEGREGACJĄ ODPADÓW!:)

CZWARTEK (16.04)
Witajcie!  Dzisiaj skupimy się na sposobach jak możemy możemy chronić nasza planetę, poznamy słowo EKOKULTURA oraz kolejną cyfrę.
1. Na wstępie zachęcamy do wysłuchania wiersza o "Chorej planetce" Magdaleny Tokarczyk, rodzic podczas czytania może wspomagać się przygotowanymi planszami. Możecie również wspólnie z rodzicami odegrać teatrzyk kukiełkowy, gdzie głównym bohaterem będzie nasza chora planetka.
Po wysłuchania wiersza dziecko odpowiada na pytania:
-Dlaczego Planetka była chora?
-Co dzieci zrobiły źle?
-Co powinniśmy zrobić, aby nasza Ziemia była czysta i „zdrowa”? itp.
2. Jak już bardzo dobrze wiecie, trzeba dbać o środowisko, tak aby nasza Ziemia zawsze była czysta i "zdrowa", a w jaki sposób możemy to robić dowiecie się za chwilkę!. Wiecie co oznacza słowo EKOKULTURA? Jak nie to posłuchajcie uważnie słów piosenki pt. "Ekokultura", a po wysłuchaniu utworu postarajcie się wymienić jak najwięcej zasad, których należy przestrzegać, aby chronić przyrodę  https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs&gl=CO
3. Wiecie już co to słowo oznacza? To teraz spróbujcie poszukać w pokoju obrazków pokazujących różne czynności. Na ich odwrocie znajdują się litery tworzące hasło (rodzic przed schowaniem obrazków układa po kolei obrazki, zgodnie z tekstem piosenki,
a na odwrocie każdego zapisuje litery tworzące hasło EKOKULTURA, można również w dolnym rogu ponumerować je dla ułatwienia). Kiedy znajdziecie już wszystkie obrazki (10 szt.) posłuchajcie jeszcze raz piosenki "Ekokultura" i spróbujcie ułożyć je w odpowiedniej kolejności - zgodnie z tekstem piosenki . Gdy  odwrócicie wszystkie obrazki to powinno utworzyć Wam się hasło. Na koniec dziecko stara się odczytać hasło, podzielić wyraz na głoski i sylaby i je policzyć.
4. Każdy czasem śmieci – zabawa ożywiająca. Dziecko otrzymuje po kilka arkuszy starej gazety i ma za zadanie podrzeć je na kawałki, używając jednej dłoni i jednej stopy. W trakcie zabawy rodzic może włączyć dowolny utwór lub wykorzystać utwór https\://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk&list=PLjczNV7VJTQWEpra-NHx2vxJN8tSo1JM5&index=6.  Na koniec można urządzić wyścigi w zbieraniu podartych kawałków gazety i "wkładaniu" ich do odpowiedniego pojemnika (na makulaturę).
5. „Wędrówki mrówki” – gimnastyka buzi i języka. Dziecko naśladuje ruchy prowadzącego podczas opowiastki Edyty Kaczanowskiej o mrówce.
6. Karty pracy - grafomotoryka - poprawianie konturów, matematyka - przeliczanie elementów, dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.
7. Wprowadzenie cyfry 8 i do tego Karty Pracy "Nowa Trampolina sześciolatka cz.4" str. 54-57.
8. Jako pracę plastyczną proponujemy wykonanie Ekoludka według własnego pomysłu, z wszelakich dostępnych surowców wtórnych (np.rolka po papierze, gazety, sznurki, nakrętki, guziki, pojemniki plastikowe, tkaniny, pudła, itp.) lub obrazek również z surowców wtórnych.
9. Dla podsumowania dzisiejszych zadań proponujemy obejrzeć bajkę edukacyjną Ekologiczny dom https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
10. A dla poruszania się  propozycja zabawy ruchowej metodą Batti Strauss - Spacerek https://www.youtube.com/watch?v=m88ap2egX2w
 Czekamy na Wasze pomysły!!!:) Powodzenia :)

PIĄTEK (17.04)
Kochani kończymy kolejny tydzień. Na dzisiaj przygotowaliśmy dla Was trochę informacji na temat źródeł energii, a także kodeks małego ekologa, którym spróbujemy podsumować nasz ekologiczny tydzień. Na koniec czeka Was mała niespodzianka!
1. Przez ostatnie dni poznawaliśmy naszą planetę, dowiadywaliśmy co jej szkodzi i jakie zachowania ją smucą. Spróbujemy teraz poznać zasady prawidłowego postępowania, aby żyć z nią w zgodzie i ją chronić. "Bazgrołkowe eko zasady" - rodzic czyta dziecku zasady jak należy dbać o środowisko. Podczas czytania może również wspomagać się dołączonymi planszami.
Na koniec zadaje dziecku pytanie.
2. Jak już zasady postępowania znamy i wiemy jak dbać o planetę, to powiedzcie mi dlaczego jest to tak bardzo ważne? Czemu musimy chronić środowisko  i dbać o naszą planetę?
Ziemia daje nam wiele różnych bogactw, dzięki którym możemy żyć, możemy korzystać z wielu rzeczy, itp. spróbujmy więc odgadnąć co to za bogactwa:
Prowadzący prezentuje zdjęcia ilustrujące treść wiersza (wiersz z zajęć wtorkowych pt. "Nasza Ziemia"). Dzieci odgadują, które z określonych bogactw natury:
• sprawia, że ludzie, zwierzęta i rośliny mogą żyć (woda);
• daje ludziom siłę do życia (rośliny jadalne);
• wytwarza tlen, którym oddychają ludzie (drzewa);
• daje energię wykorzystywaną jako paliwo dla pojazdów (ropa naftowa, z której produkuje się benzynę);
• daje energię wykorzystywaną jako prąd, do oświetlenia i działania różnych urządzeń elektrycznych i ogrzewania mieszkań (węgiel);
• daje energię wykorzystywaną np. w kuchenkach do przyrządzania posiłków (gaz ziemny).
3. Drzewa dają tlen – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach tamburyna (lub innych) jako cząsteczki tlenu wytworzone przez drzewa. Podczas pauzy zatrzymuje się i „zamienia się” w drzewo. Ręce unosi jak najwyżej i porusza palcami jak listkami. Rodzic odlicza około 10 sekund, po czym znowu gra na tamburynie.
4. Energia z węgla, wody, wiatru i słońca – rozmowa inspirowana fotografiami.
Prowadzący pokazuje fotografie elektrowni węglowej, wodnej, wiatrowej i słonecznej,
pytając, co tam się znajduje, jak działa i do czego służy.
5. Następnie czyta dziecku o "Energii i jej źródłach" Magdaleny Tokarczyk posługując się dołączonymi obrazkami. Po wysłuchania wiersza rodzic przeprowadza rozmowę na temat źródeł energii, co oznaczają i jakie mamy źródła odnawialne i nieodnawialne, itp. Na koniec prezentuje ostatni symbol, a dzieci zastanawiają się co on oznacza i gdzie go już widzieli (recykling).
6. Elektrownia wiatrowa – zabawa ruchowa. Dzieci dobierają się w trójki. Łączą lewe dłonie, prawe wyciągają w bok. Razem tworzą trzy „skrzydła wiatraka energetycznego”. Gdy gra tamburyno, każda trójka porusza się wkoło, „produkując energię”. Podczas pauzy trójki stoją. (Ćwiczenie można również wykonać parami - stajecie plecami do siebie i wyciągacie przed siebie obie ręce w kształcie litery L (jedną rękę macie złączoną ze sobą, w ten sposób powstają 3 skrzydła wiatraka), gdy muzyka gra - obracacie się, a gdy przestaje zatrzymujecie).
7. Wiemy już jakie mamy źródła energii, ale po co my je w ogóle wytwarzamy? Jak myślicie co dzięki niej uzyskujemy? Posłuchajcie krótkiego wierszyka o "Królu i jego elektrycznych sługach" D. Graj. Następnie dziecko odpowiada na pytania:
– Gdzie powstaje prąd? (w elektrowni)
– Jak dostaje się do naszych domów? (płynie przewodami)
– Gdzie jest wykorzystywany prąd? (m.in. w gospodarstwie domowym)
– Co by się stało, gdyby zabrakło prądu? (nie będą działać urządzenia elektryczne).
Zwrócenie uwagi na ukryte  w ziemi złoża energetyczne (paliwa kopalne), które stopniowo się wyczerpują: węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny. Omówienie procesu produkcji prądu i ciepła dla miasta (w elektrowni cieplnej spala się węgiel, przez co podgrzewa się wodę, a wytwarzająca się  para wodna napędza turbiny prądotwórcze). Wyjaśnienie dzieciom, że prawie cała energia dostępna na Ziemi pochodzi ze Słońca, które ogrzewa naszą planetę i umożliwia rozwój życia. Poznaliście przed chwilą różnorodne źródła energii i rodzajów elektrowni. Jak wiecie mamy źródła odnawialne jak i nieodnawialne. Wyjaśnienie dlaczego miasto korzysta  z nieodnawialnych źródeł energii. Omówienie procesu produkcji prądu i ciepła dla miasta (w elektrowni cieplnej spala się węgiel, przez co podgrzewa się wodę, a wytwarzająca się  para wodna napędza turbiny prądotwórcze). Uświadomienie dzieciom, że skutkiem ubocznym spalania węgla są dymy wydostające się z kominów elektrowni. Im więcej prądu zużywamy, tym więcej tych dymów powstaje. Omówienie szkodliwości dymu dla zdrowia człowieka i środowiska, wyjaśnienia czym jest smog i kwaśne deszcze.
8. Co możemy zrobić, aby elektrownie nie produkowały takiej dużej ilości spalin? – „burza mózgów” – uświadomienie konieczności oszczędzania światła i wyłączania urządzeń elektrycznych. -Jak można oszczędzać energię elektryczną w domu? - po burzy mózgów, rodzic przedstawia propozycje oszczędzania  prądu.
9. Karty pracy - kolorowanie, grafomotoryka - poprawianie szlaczków, nauka pisania liter i cyfr.
10. Kochani dla podsumowania dołączamy Wam Kodeks małego ekologa, który każdy z Was powinien znać i przestrzegać, a wtedy zasłużycie na certyfikat pomocnika Ziemi oraz odznakę przyjaciela przyrody!
11. A dla rozrywki i powtórki segregacji odpadów zachęcamy do zagrania w grę ekologiczną rybki MiniMini https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/segregacja-smieci oraz zabawę na dywanie z zakrętkami - na stole lub dywanie połóżcie sznurek, z jednej strony stwórzcie obrys połowy jakiegoś obrazka np. pisanki, następnie dołóżcie ozdoby (zakrętki, guziki...). Poproście dziecko o dołożenie drugiej połowy obrazka, w taki sposób żeby zostało uzyskane odbicie lustrzane. Przed zaproponowaniem tej zabawy przygotujcie odpowiednią liczbę takich samych elementów.
Możecie również na kartce papieru napisać dużą literę J oraz cyfrę 8, a dziecko ma za zadanie obłożyć literę/cyfrę nakrętkami.
12. Dla dobrej zabawy na weekend i nie tylko  proponujemy taniec dla dzieci - Gumi miś https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
Życzymy miłego weekendu!