Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci -20.04.2020r.-24.04.2020r.
Kolejny tydzień przed nami, tym razem będziemy zajmować się zdrowiem. Wszyscy wiemy jak ważne jest zdrowie i zdrowy tryb życia, zwłaszcza teraz kiedy szczególnie trzeba o nie dbać, dlatego razem spróbujemy przypomnieć sobie podstawowe zasady dbania o zdrowie! Tematyka tygodnia: W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH. PONIEDZIAŁEK (20.04)
1. Na początek żeby przybliżyć Wam w jaki sposób możemy o nie dbać przedstawiamy "Drogę do zdrowia", dowiecie się co należy robić ,żeby zdrowie nam dopisywało! Ważne jest aby zarówno w Waszym życiu było dużo ruchu, zdrowe jedzenie, higiena, ale również spokój, odpoczynek, radość z życia!
2. „W zdrowym ciele zdrowy duch!” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią. Przedszkolak słucha uważnie wiersza, a następnie udziela odpowiedzi na pytania: -Co oznacza powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch!”? -Co codziennie robi zuch z wiersza? -Jakie inne nawyki ma przedszkolak z wiersza? -Jakie wy macie zdrowe nawyki?
3. Ach, gimnastyka! – zabawa ruchowa z wykorzystaniem fragmentu wiersza. Rodzic recytuje ponownie pogrubiony fragment wiersza „W zdrowym ciele zdrowy duch!”, zatrzymując się przy każdym ćwiczeniu. Dziecko wykonuje wymienione ćwiczenia kilkukrotnie.
4. „Zdrowe nawyki” – zabawa językowa. Na początku prowadzący każdą zagadkę - rymowankę składa i wrzuca do pojemniczka, następnie dziecko losuje kolejno rymowankę, a rodzic czyta ją, robiąc pauzy w odpowiednich miejscach, dziecko staraj się dokończyć zdania rymującymi się słowami. Gdy mu się to uda, dopasowuje odpowiedni obrazek.
5. "Dbam o zdrowie" - zabawa dydaktyczna. Rodzic rozkłada na dywanie ilustracje o różnej tematyce, wśród nich są też takie, które są związane ze zdrowiem (np. szczoteczka do zębów, owoce, szklanka wody, mleko, itp.). Zadaniem dziecka jest wybranie jednej ilustracji związanej ze zdrowiem i uzasadnienie swojego wyboru. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
6. Zabawa z wykorzystaniem obrazków z poprzedniego ćwiczenia - dziecko spośród wszystkich obrazków wybiera te, które według niego dotyczą zdrowego stylu życia i rozkłada je na dywanie. Następnie każdy obrazek dzieli na sylaby i ustala ile jest sylab w każdym wyrazie. Później stara się podzielić obrazki na kategorie i utworzyć zbiory np. higiena, sport, owoce, warzywa i następnie ustala liczebność zbiorów, określa gdzie najwięcej, najmniej, o ile więcej, o ile mniej jest elementów w zbiorach.
7. Zabawa ruchowa "W zdrowym ciele zdrowy duch. Powtórz za mną, boś jest zuch". Rodzic podaje dziecku rytmy do powtórzenia za każdym razem powtarzając rymowankę: np. Klaśnij nad głową i za plecami. Podskocz dwa razy na prawej nodze i dwa razy na lewej. Zrób dwa skłony i podskocz obunóż trzy razy. Uwaga! Prowadzący nie wypowiada nazw liczb, ale pokazuje kartoniki z odpowiednimi cyframi. Dziecko musi je najpierw odczytać, a potem tyle razy wykonać określone czynności.
8. Zabawa "Prawda czy fałsz". Rodzic zadaje pytania na temat zdrowego stylu życia. Dziecko odpowiada klaśnięciem, jeśli należy odpowiedzieć, że jest to prawda lub uderzeniem rękami o kolana, jeśli jest to fałsz. Przykładowe pytania: - Czy powinniśmy jeść dużo cukierków? - Czy powinniśmy jeść owoce i warzywa? - Czy trzeba myć ręce przed jedzeniem? - Czy ruch jest potrzebny? - Czy trzeba myć zęby po posiłkach? - itp.
9. Karty pracy - wyszukiwanie odpowiednich obrazków z dbaniem o zdrowie, rysowanie po śladzie, głoskowanie
10. Jako pracę plastyczną zachęcamy do narysowania na kartce z czym Wam się kojarzy powiedzenie "W zdrowym ciele zdrowy duch"
11. Dla utrwalenia materiału zachęcamy do obejrzenia filmiku z rybką MiniMini https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/filmy/zdrowie
12. A dla umilenia czasu polecamy piosenkę o zdrowiu https://www.youtube.com/watch?v=HjRiJUHnCuw
13. Dla małej porcji ruchu proponujemy Zabawy i ćwiczenia z dobrze Wam znanymi Świeżakami https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I&fbclid=IwAR067bgxTTjRfVLmMCxYucp6-AKglduiRkJ-3AmDsSe4T2KftOQAYCanXTQ
Pozdrawiamy!
WTOREK (21.04)
Witamy wszystkich ponownie! Dzisiaj poruszymy temat higieny , która jest baaardzo ważna dla nas wszystkich, a szczególnie w obecnym czasie , dlatego przypomnimy Wam jak o nią dbać i również dlaczego jest to takie ważne.
1. Na początek przedstawiamy Wam "Dekalog czystego przedszkolaka", czyli 10 podstawowych zasad dbania o higienę, który każdy przedszkolak powinien dobrze znać i przede wszystkim przestrzegać:)
2. Następnie zachęcamy do wysłuchania wiersza Maciejki Mazan pt. "Błotny potwór", a następnie przeprowadzenie rozmowy na temat przeczytanego tekstu, przykładowe pytania: -Kto był bohaterem opowiadania? -Dlaczego Marek nie chciał myć rak? -Dlaczego Martyna szorowała ręce? -Co to znaczy żartować? -Czy na każdy temat można żartować?.
3. Drogie dzieci a wiecie dlaczego tak bardzo ważne jest częste mycie rąk?
Przyjrzyjcie się obrazkowi i zobaczcie ile bakterii znajduje się rękach, a następnie obejrzyjcie film o wirusie: https://www.youtube.com/watch?v=vgOjaF_ZZgg.
4. „Czyste ręce” – zabawa paluszkowa. Rodzic prezentuje plakat „Czyste ręce”. Dziecko zastanawia się, co oznaczają przedstawione na kolejnych obrazkach dłonie. Prowadzący tłumaczy, że dokładne mycie rąk jest bardzo ważne, bo dzięki temu ludzie pozbywają się niebezpiecznych bakterii. Przypomina, że ręce należy myć zawsze przed posiłkiem, po skorzystaniu z toalety, po powrocie z podwórka i po zabawie ze zwierzętami. Następnie recytuje tekst piosenki ilustrujący kolejne etapy mycia rąk i wykonuje odpowiednie ruchy, a dzieci go naśladują (tekst piosenki „Czyste ręce” Magdaleny Ledwoń na plakacie, a muzyka zostanie Państwu dołączona w mailu).
5. Akcesoria higieniczne – zabawa sensoryczna. Prowadzący wycina w kartonowym pudełku, np. po butach, otwory wielkości dziecięcych dłoni. W pudełku umieszcza jeden przedmiot, np. mydło, szczoteczkę do zębów, pastę, grzebień, gąbkę, nić dentystyczną, patyczek higieniczny, płatek kosmetyczny, szczotkę do włosów. Dziecko wkłada dłonie do pudełka i za pomocą dotyku próbuje odgadnąć, co to za przedmiot, i określić
jego przeznaczenie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
6. „Higiena” – zabawa naśladowcza z elementami ćwiczeń logopedycznych. Rodzic wypowiada słowa wierszyka. Dziecko ilustruje treść według opisu. Na zakończenie każdej zwrotki na wydechu wypowiada słowa dźwiękonaśladowcze.
7. Jak już wiemy jak prawidłowo myć rączki i swoje ciało , to jesteśmy już czyści. Ale czy na pewno wszystko dokładnie umyliśmy? Myślę, że została nam jeszcze jedna bardzo ważna rzecz do umycia - zęby, gdyż na nich też zbiera się bardzo dużo bakterii. Posłuchajcie więc historii o Julce, którą bardzo bolał ząbek. „O Julce i jej bolącym ząbku” – słuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią. Rodzic czyta opowiadanie Edyty Szpali, prezentując ilustracje. Następnie zadaje pytania, np. -Dlaczego Julka, gdy wróciła z przedszkola, była smutna? -Co powiedziała jej mama? -Jak wyglądała wizyta Julki u dentysty? -Co Julka powiedziała, gdy pani dentystka skończyła leczyć jej ząbek? -Jak czuła się Julka przed wizytą u dentysty? (określenie emocji dziewczynki). -Co waszym zdaniem czuła Julka po wizycie?(zwrócenie uwagi na emocje – ocena postawy dziewczynki). -Jakie rady otrzymała Julka od pani dentystki? -A czy wy wiecie, jak należy dbać o ząbki?
8. Jak myć zęby? – zapoznanie z etapami mycia zębów w oparciu o ilustracje. Prowadzący prezentuje plakat „Czyste zęby” ilustrujący etapy mycia zębów. Następnie pokazuje na modelu uzębienia za pomocą szczoteczki ruchy myjące (zgodnie z treścią obrazków). W nauce prawidłowego mycia zębów pomocna może okazać się piosenka „Czyste zęby” Magdaleny Ledwoń (tekst na plakacie, muzyka dołączona zostanie w mailu). Rodzic recytuje tekst piosenki, aby przedszkolak mógł utrwalić ruchy.
9. Nasze ząbki – zabawy matematyczne. • Przeliczanie sylwet ząbków za pomocą liczebników głównych. Rodzic rozkłada sylwety na dywanie (przypadkowe ułożenie). Dziecko liczy głośno ząbki, których opis podał prowadzący, np. Proszę policzyć, ile jest wesołych, smutnych
ząbków. • Podział sylwet ząbków na zbiory: wesołe – zdrowe, smutne – chore. Stosowanie określeń: więcej, mniej, tyle samo. W trakcie ćwiczenia prowadzący dokłada lub zabiera określoną liczbę sylwet. • układanie dowolnych rytmów, np. uśmiechnięty, smutny, uśmiechnięty, smutny, i inne.
10. Proponujemy również posłuchanie wesołej piosenki o ząbkach oraz wykonanie dowolnych inspiracji ruchowych do tej piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=dhIqJFwQ7tM
11. Karty pracy- grafomotoryka - rysowanie po śladzie, głoskowanie, dopasowywanie produktów do odpowiedniego uzębienia.
12. Jako mały eksperyment (oczywiście jeżeli rodzice się zgodzą) możecie pomalować sobie delikatnie jedną rękę farbą (jako symbol wirusów, które znajdują się na waszej ręce) i wykonywać codzienne czynności. Następnie po waszych pozostawionych śladach na przedmiotach zobaczycie jak wirusy się łatwo rozprzestrzeniają tylko podczas dotykania tych samych rzeczy lub siebie.
13. Na zakończenie proponujemy zabawę ruchowo- naśladowczą do piosenki pt. Umyć ręce https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4
MIŁEGO DBANIA O HIGIENĘ!:)
ŚRODA (22.04)
Kochani wiemy już jak dbać o higienę, przyszedł czas aby się dowiedzieć jak prawidłowo się odżywiać.
1. W pierwszej kolejności zachęcamy do przyjrzenia się piramidzie zdrowego żywienia. Na samym dole są produkty najbardziej niezbędne naszemu organizmowi, dlatego też muszą być dawkowane w największych ilościach, im wyżej tym produkty, które są potrzebne w mniejszych ilościach. Zauważcie, że najbardziej dla zdrowia jest nam potrzebny ruch i woda, a później owoce i warzywa, tego powinniśmy jak najwięcej dawkować naszemu organizmowi, natomiast najmniej to tłuszcze. W tej piramidzie nie są zamieszczone słodycze, chipsy, i napoje gazowane, gdyż są one niezdrowe i powinniśmy ich unikać. Spróbujcie więc zapamiętać co i na jakim miejscu znajduje się w piramidzie i się do niej stosować aby być silnym i zdrowym!
2. Następnie proponujemy uważne wysłuchanie wiersza Stanisława Kraszewskiego "Dla każdego coś zdrowego", a później przeprowadzenie rozmowy na tego temat np.:
•Co powinniśmy jeść, byśmy byli zdrowi?(warzywa, owoce)
•Dlaczego trzeba jeść dużo warzyw i owoców?(zawierają witaminy)
•Co można przyrządzać z warzyw i owoców? (sok, surówki, sałatki)
•Jakie jeszcze inne produkty wpływają korzystnie na nasze zdrowie? (nabiał)
•Dlaczego w codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty mleczne?(są zdrowe, zawierają białko)
•A czy są produkty, których jedzenie wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie?(tak)
•Jakie to produkty?(tłuste mięso, tłuszcze zwierzęce, słodycze, napoje gazowane)
•W jaki jeszcze inny sposób niż zdrowe odżywianie możemy zadbać o swoje zdrowie. (ruch, higiena osobista)
3. Zachęcamy również do obejrzenia filmu o przygodzie Oli i Stasia, w którym dowiecie się czegoś o zbilansowanej diecie dziecka: https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4
4. Zdrowe? – zabawa dydaktyczna. Prowadzący przygotowuje dwie obręcze (lub koszyki) i rozsypuje na dywanie fotografie przedstawiające różne produkty spożywcze. Dziecko kolejno wybierają zdjęcia i określa czy znajdujący się tam produkt jest zdrowy, czy nie. Produkty według niego zdrowe układa w jednej obręczy, a niezdrowe w drugiej (może obręcze oznaczyć np. uśmiechniętą i smutną buźką). Kiedy wszystkie produkty będą posegregowane próbuje uzasadnić swój wybór. Dziecko dodatkowo przelicza produkty w obręczach i określa o ile jest mniej/więcej.
5. Owocowo-warzywne domino – gra w parach lub kilkuosobowych zespołach. Dziecko odwraca kartoniki domina obrazkami do dołu i miesza. Następnie każdy losuje po cztery, a ostatnie dziecko losuje dodatkową (piątą) kostkę i układa ją na środku. Pozostałe kartoniki leżą nieodkryte. Każdy po kolei dokłada kartoniki, tak by stykały się takimi samymi obrazkami (można je dokładać tylko na końcach powstającego „ciągu”). Jeżeli
uczestnik, którego jest kolej, nie posiada odpowiedniego obrazka, dobiera następny kartonik z tych, które zostały. Jeżeli pasuje, dokłada go do układanki; jeśli nie – zatrzymuje.
6. „Witaminowa ciuciubabka” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją zgromadzonych produktów. Rodzic zasłania dziecku oczy i częstuje wybranym produktem np. owocem lub warzywem. Dziecko rozpoznaje po smaku zjadany kawałek i przyporządkowuje do zbioru np. pieczywo, warzywo lub owoce. Następnie dzieli się spostrzeżeniami; co mu najbardziej smakuje, a co nie. Na koniec rodzic przypomina dzieciom, że im więcej zjadamy różnych warzyw i owoców, tym więcej mamy witamin.
7. Wysłuchanie wierszyka S. Karaszewskiego "Witaminowe abecadło", a później rodzic z dzieckiem przeprowadza rozmowę np.
-Jak myślicie, co to są witaminy?,
-Jak nazywały się witaminy w wierszu?,
-W jakich produktach możemy znaleźć witaminy?,
-Dlaczego należy jeść produkty, w których są witaminy?
i wyjaśnia, co to są witaminy, dlaczego są ważne dla zdrowia (chronią nas przed chorobami i sprawiają , że rośniemy, a nasze włosy, paznokcie, zęby i kości są mocne i zdrowe). Dodatkowo dziecko może spróbować wymienić jakie witaminy były wymienione w wierszu i wykorzystując część obrazków z ćw. 4 dopasować produkty do witaminy.
8. Piosenka o witaminach: https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ
9. Owocowe szaleństwo - najpierw wycinamy obrazki z owocami oraz podpisy do nich, a następnie poprzecinaj wzdłuż linii. Dziecko ma za zadanie podzielić nazwy owoców na sylaby a następnie dopasować do nich odpowiednio podpisy.
10. Karty pracy - wyszukiwanie niepasującej nazwy, rysowanie po śladzie i rysowanie dań, tworzenie zdrowej kanapki.
11. Proponujemy Państwu wykonanie wraz z dzieckiem prostych eksperymentów z witaminkami.
12. Praca plastyczna - zachęcamy do przygotowania na papierowym talerzyku zdrowego, pełnowartościowego dania. Może być wykonany przy użyciu produktów z gazetek reklamowych, bibuły, wyciętych z papieru, itp. Nie zapomnijcie również o sztućcach i zdrowym napoju!
13. A na koniec tradycyjnie coś dla ruchu, tym razem proponujemy Jarzynową gimnastykę https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
14. Z okazji dzisiejszego Święta naszej planety "Dnia Ziemi", które obchodzimy co roku 22 kwietnia proponujemy pokolorowanie obrazka, który pokazuje jak bardzo ją kochamy!
Pozdrawiamy gorąco i życzymy SMAKOWITEJ zabawy!:)
CZWARTEK (23.04)
"Pokaż Jasiu, gdzie masz oko, gdzie masz ucho, a gdzie nos, gdzie masz rękę, gdzie masz nogę, gdzie na głowie rośnie włos. Daj mi rękę, tupnij nogą, kiwnij głową: tak i nie. Klaśnij w ręce. Hop do góry! Razem pobawimy się!" Tym krótkim wierszykiem witamy kolejny dzień i zapraszamy na wspólną zabawę, tym razem na sportowo, gdyż jak zauważyliście na piramidzie zdrowego żywienia ruch i woda są naaajważniejsze dla utrzymania zdrowia!
1. Na początek zachęcamy do małej rozgrzewki z Lulisią: https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
2. Po małej rozgrzewce zachęcamy do wysłuchania bajki „O tygrysie "Nie chce mi się"” Ewy Stadtmüller, którą czyta rodzic, wspomagając się ilustracjami. Następnie prowadzący wyjaśnia słowa „wigor” i „laba” oraz zadaje pytania: -Czy imiona pasowały do tygrysa i małpki? -Jak zachowywały się te zwierzęta? -Dlaczego rodzice zabrali tygryska do lekarza? -Co lekarz zalecił
tygrysowi? Dlaczego tygrys rzucił się w pościg za małpką? -Co zrobił tygrys, aby szybciej biegać?
3. Sposoby na zdrowie – rozmowa inspirowana fotografiami. Dziecko próbuje sobie przypomnieć, jakiej porady udzielił Wigorkowi doświadczony medyk i z jakiego powodu. Zastanawia się, dlaczego organizmowi potrzebne są ćwiczenia i ruch. Można też zwrócić uwagę na to, że ważne jest także ćwiczenie naszego umysłu. Następnie rodzic rozkłada na dywanie dwie obręcze (np. ułożyć ze sznurka) i zdjęcia. Do pierwszej obręczy dziecko wkłada te, które rozwijają mięśnie i są związane z ruchem. Następnie przygląda się pozostałym zdjęciom i zastanawia się, jakie czynności przedstawiają i czy są one równie ważne dla zdrowia, co ruch. Wkłada je do drugiej obręczy. Może również podać inne sposoby na aktywny i bierny wypoczynek oraz opowiedzieć o swoich ulubionych zajęciach. Na zakończenie próbuje wyjaśnić znaczenie wyrażenia „w zdrowym ciele zdrowy duch”.
4. Wiem, jak ćwiczyć – zabawa ruchowa. Rodzic przygotowuje dwie duże kostki: na
pierwszej umieszcza oczka, kolejno w liczbie od pięciu do dziesięciu; na drugiej obrazki zwierząt (można również obrazki zwierząt i osobno z oczkami rozłożyć na dywanie - zamiast rzucać kostką dziecko będzie losować z jednej i drugiej puli). Dziecko siedzi i rzuca dwiema kostkami. Następnie sprawdza co wyrzuciła i liczy liczbę wyrzuconych oczek. Później wykonuje ćwiczenie w zależności od zwierzęcia na obrazku i w ilości jakie wskazała liczba oczek (np. 10 razy lub 10 sekund). Propozycje ćwiczeń, w zależności od wylosowanego obrazka:
zając – skacze; motyl – porusza ramionami jak skrzydłami; mysz – biega po kole; dżdżownica – czołga się; mrówka – maszeruje w miejscu; pająk – porusza się po dywanie, podpierając się rękami. Prowadzący w trakcie nadaje tempo wykonania zdania.
5. Mięśnie trochę rozruszane, ale co z naszymi buziami? Proponujemy więc gimnastykę buzi i języka z pingwinkiem!
6. Zapraszamy również na bajeczkę z Hibbim "sport to zdrowie" https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w&fbclid=IwAR2W0QPd1VqZ5lwYB5in-kMIH0TDAqlOZQUnxX9erli6z6gldZ0jKBBBywE
7. Dodatkowo zachęcamy do zapoznania nowej litery - litery N. Pobawcie się również nowo poznanymi sylabami oraz tymi co do tej pory poznaliście w układanie coraz to większej ilości wyrazów.
8. Karty pracy - wykonanie ćwiczeń w kartach pracy "Nowa Trampolina sześciolatka cz.4" str. 46-49 i 68-71.
9. Dodatkowo zachęcamy do paru gier ruchowych z użyciem spinera lub zwykłej kostki do gry.
10.Na zakończenie proponujemy posłuchanie piosenki "Ruch to zdrowie" , do której również można się poruszać https://www.youtube.com/watch?v=ImUd_iXFFN4& fbclid=IwAR2HRdcwIueX1g1SXYAw9eqsfCstL7QdvwKOc2FOBDyOi9o4D1_TWJDQt8E,
11. Oraz dla wyciszenia posłuchajcie opowieści relaksacyjnej "Ciepłe słoneczko". Najlepiej ułóżcie się wygodnie na dywanie (w tle można włączyć po cichu muzykę relaksacyjną lub odgłosy przyrody)
12. A jeśli jeszcze macie ochotę się poruszać , bo ruchu nigdy nie za wiele to poskaczcie sobie przy piosence WIELKIE PORUSZENIE https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is&fbclid=IwAR3POVYZJxQgU6NxvfhchNtyQ-bBYSk255tpoia4x86YdD8r9ui_dypCofY
MIŁYCH ĆWICZEŃ!
PIĄTEK (24.04)
Witaaajcie w piątek! Jako podsumowanie naszego tygodnia o zdrowiu zapraszamy na "Miniturniej zdrowia", na koniec którego otrzymacie dyplom! a więc START!
1. Miniturniej rodzinny:
Runda 1: „Wiem, co jem”. Rodzic organizuje kosz z różnymi produktami spożywczymi (można wykorzystać obrazki produktów załączone z poprzednich dni (ŚRODA), a następnie czyta list od babci Czerwonego Kapturka, dziecko wraz z rodzicem segregują produkty według zasady „szkodliwe i dobre dla zdrowia” oraz uzasadniają swój wybór.
Runda 2: „Aby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć!". Rodzic wcześniej tnie obrazki na części i chowa w kopertach, które następnie chowa gdzieś w pokoju. Następnie bawicie się w grę "ciepło/zimno" - dziecko chodzi po pokoju w poszukiwaniu kopert, a rodzic mówi ciepło gdy jest blisko lub zimno gdy daleko. Kiedy wszystkie koperty zostaną odnalezione razem układacie w całość obrazki z koper w trakcie trwania dowolnego podkładu muzycznego (najlepiej, jeśli będzie to piosenka „Myj zęby” zespołu Fasolki, którą załączyliśmy we WTOREK https\://www.youtube.com/watch?v=dhIqJFwQ7tM). Później dziecko opisuje, co poszczególne obrazki przedstawiają w odniesieniu do dbania o zęby (I – dziecko z pastą i szczoteczką do zębów, II – dzieci spożywające mleko, III – dziecko u dentysty, IV – dziewczynka wybierająca warzywa, zamiast słodyczy).
Przerywnik muzyczno-ruchowy - (zabawa ruchowa z pokazywaniem przy piosence „Głowa, ramiona”) .Dziecko z rodzicem stoją, śpiewają
i ilustrują ruchem treść piosenki https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Runda 3: „Jedz owoce i pij soki, będziesz zdrowy i wysoki!”. Dziecko z drużyny rozpoznaje za pomocą zmysłu smaku wybrany owoc z talerzyka (np. jabłko, banan, winogrono, mandarynka). Abyście otrzymali punkt, rodzic musi dodatkowo wypić z uśmiechem na buzi sok z cytryny. Przypomnienie dzieciom, dlaczego owoce są bardzo ważne dla naszego zdrowia oraz co należy zrobić przed ich zjedzeniem.
Runda 4: „Ruch to zdrowie, każdy ci to powie!”. Rodzic wcześniej przygotowuje koperty z obrazkami i poleceniem do różnych dyscyplin sportowych. Następnie uczestnicy losują kopertę z obrazkami. Ich zadaniem jest odgadnięcie dyscypliny sportowej na podstawie obrazków znajdujących się w kopercie. Następnie wykonują zadanie zgodnie z poleceniem. (można powtórzyć kilkakrotnie zabawę - tyle razy ile jest kopert)
Przerywnik muzyczno - ruchowy: "Ręce do góry" https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
Runda 5: „I chłopaki, i dziewczyny chętnie jedzą jarzyny!” Jakim jestem warzywem? Zabawa dydaktyczna – rodzic dostaje obrazek wybranego warzywa i opisuje jego wygląd, smak itp. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co to jest za warzywo. Można powtórzyć kilkakrotnie.
Runda 6: „O czystość swoją dbamy, bo zdrowie kochamy!” Dziecko odgaduje zagadki słowne na temat dbania o czystość i higienę osobistą oraz podaje ich rozwiązanie. Następnie wymyśla swoje hasło promujące zdrowie!
• Owocowa lub miętowa, w tubce kolorowej. Zęby czyścisz nią codziennie, żeby były zdrowe (pasta do zębów)
• Choć ma cztery rogi, to nimi nie bodzie. Kiedy miewasz katar, używasz jej co dzień. (chusteczka)
• Gdy się tę kostkę w wodzie zamoczy, zrobi się piana, co szczypie w oczy. (mydło)
• Wisi tuż pod kranem w łazience na ścianie. Nad nią myjesz ręce zawsze przed śniadaniem. (umywalka)
• Wisi na wieszaku w twojej łazience, żebyś po umyciu wytarł nim ręce. (ręcznik)
• Na półeczce sobie leży, długie zęby groźnie szczerzy. Gdy go w ręku trzymam z rana, to znak: będę uczesana. (grzebień)
• Kiedy ją włączysz, szumi i dmucha, szybko fryzura robi się sucha. (suszarka)
• Kwadratowa szafka z okrągłym okienkiem wypierze ci sama spodnie i sukienkę.(pralka)
Zakończenie turnieju: Przekazanie dyplomu
2. Dodatkowo:
Zachęcamy do gry planszowej "Wyścig po zdrowie" – gra z elementem rywalizacji. Rodzic prezentuje grę i wspólnie z dzieckiem omawia zamieszczone tam obrazki. Następnie rozgrywają grę według ustalonych zasad.
3. Karty pracy: rysowanie po śladach, kolorowanie wg kodu, "Nowa Trampolina sześciolatka cz.4 str.72-75.
4. Dla podsumowania przypominamy 10 zasad obrony przed wirusami oraz dekalog bezpiecznego przedszkolaka! Zapamiętajcie i stosujcie aby być silnym i zdrowym!
5. A dla rozrywki posłuchajcie sobie piosenki "O niezdrowym jedzeniu"https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4
6. Żeby w czasie weekendu Wam się nie nudziło możecie trochę poćwiczyć , sami , z rodzeństwem lub rodzicami , proponujemy wam ćwiczenia ruchowe dla dzieci- Mały Sportowiec w domu https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds
MIŁEGO WEEKENDU!