Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Biedronki i Żabki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 25.05-29.05.2020
Witam w kolejnym tygodniu nasze przedszkolaki. Ostatnio rozmawialiśmy o rodzinie, a rodzina to również wy drogie dzieci, dlatego ten tydzień poświęcimy Wam! Jak zapewne wszyscy dobrze wiecie, zbliża się również bardzo ważne dla Was i dorosłych święto – Dzień Dziecka, bo dla każdego rodzica nawet dorosły człowiek zawsze zostanie dzieckiem .
Tematyka tygodnia: DZIEŃ DZIECKA.
PONIEDZIAŁEK (25.05)
1. Na wprowadzenie mała zabawa rozwijająca samoświadomość „JESTEM….I NAZYWAM SIĘ… Uczestnik siedzi na dywanie. Rodzic rzuca do dziecka piłkę. Ma ono za zadanie powiedzieć, czy jest chłopcem, czy dziewczynką oraz podać swoje imię i nazwisko. Następnie dziecko odrzuca piłkę i rodzic również się przedstawia. W kolejnej rundzie dziecko podaj adres zamieszkania, następnie krótko opisuje swój wygląd, itd.
2. A teraz mała zabawa z pokazywaniem „MASZ ZAPEWNE TO, CO JA”.
Dziecko recytuje treść rymowanki i wskazuje poszczególne części ciała, a w szóstym wersie palcem wskazującym prawej dłoni – kolejne palce lewej dłoni. Następnie rytmicznie klaszcze i kreśli przed sobą kolisty kształt obiema rękami równocześnie.
3. "RÓŻNE I TAKIE SAME” – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.
Rodzic prezentuje fotografie osób z różnych stron świata i kręgów kulturowych. Dziecko ogląda je i na bieżąco dzieli się swoimi wrażeniami, opowiada, kto jego zdaniem znajduje się na fotografii: kobieta/mężczyzna/dziecko; osoba młoda/starsza/w średnim wieku itd.
Następnie dziecko wspólnie z rodzicem może się też zastanawiać np. nad tym, czym dana osoba się zajmuje, co lubi jeść, jaki jest jej ulubiony kolor. Później wyszukują różnice i podobieństwa w wyglądzie poszczególnych osób.
4. A teraz pośpiewajcie i poruszajcie się troszeczkę do rytmu piosenki „Jesteśmy dziećmi” https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
5. „MARZENIA” – wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan i rozmowa kierowana jego treścią. Rodzic po przeczytaniu wiersza, przeprowadza rozmowę z dzieckiem na jego temat:
•O kim opowiada wiersz?
•Jakie dzieci na całym świecie mają pragnienia?
•Czy one są podobne, czy różne?
•Czy wy macie jakieś marzenia (pragnienia)? Jakie?
6. „MAMY TAKIE SAME PRAWA”
Rodzic na początku wprowadza dziecko w temat piosenki (piosenka będzie Państwu przesłana drogą mailową)- opowiada, czym są prawa człowieka, zadając pytanie, czym są prawa człowieka np. To takie zasady i umowy, którymi powinni się kierować wszyscy ludzie, aby się nawzajem nie krzywdzić i żeby wszyscy mogli żyć szczęśliwie. Dzieci też mają swoje prawa, których powinni przestrzegać zarówno oni sami jak i dorośli.
Po wysłuchaniu piosenki rodzic zadaje dziecku pytania:
•O jakich prawach dzieci mówiła piosenka?
•Kto w piosence był szczęśliwy?
•Z jakiego powodu?
•Kto jeszcze ma prawo do miłości i rodziny?
•Czemu Kopciuszek był zmęczony?
•Czy macocha miała prawo go wykorzystywać?
•Do czego miał prawo Kopciuszek?
•Dlaczego mieszkańcy podwórka krzyczeli i bili Brzydkie Kaczątko?
•Czy mieli prawo to robić? Jakich praw nie przestrzegali?
7.„MOJE PRAWA” – zabawa paluszkowa.
8. „RÓŻNE STRONY ŚWIATA, A PRAWA TAKIE SAME” – usystematyzowanie wiedzy na temat praw dziecka.
Rodzic prezentuje dziecku ilustracje obrazujące prawa dzieci i zadaje pytania:
Dlaczego to dziecko jest smutne? Czego mu brakuje? Jak można mu pomóc?
Warto zwrócić uwagę, że można pomagać na wiele sposobów, np. poprzez oddawanie na cele charytatywne używanych, ale niezniszczonych ubrań i zabawek, lub uczestnictwo w zbiórkach żywności. Podczas rozmowy należy podkreślić, że w niektórych krajach prawa dzieci są łamane dużo częściej niż w innych. Następnie prowadzący układa ilustracje, a dziecko z jego pomocą dobiera do nich podpisy oznaczające kolejne prawa (może pasować kilka podpisów do jednego obrazka).
9. "PRAWA DZIECI” – synteza sylabowa.
Rodzic przygotowuje koperty z rozsypankami sylabowymi. W każdej kopercie znajdują się prawa (kilka pociętych praw) zapisane w skróconej formie (hasła: rodzina, miłość, bezpieczeństwo, szacunek, odpoczynek, zabawa, nauka, nietykalność, tożsamość, pokarm, woda, odzież, pokój, zdrowie, uczucia – dla ułatwienia każde hasło na tle w innym kolorze). Zadaniem dziecka jest odnalezienie kopert i poukładanie wyrazów, a następnie wyjaśnienie, do jakich praw te hasła się odnoszą. Podczas poszukiwania kopert można pobawić się z dzieckiem w zabawę „ciepło, zimno”.
10. Dzisiaj jako pracę plastyczną pokolorujcie sobie, dowolną techniką, jeden z dwóch obrazków dzieci świata.
11. Karty pracy - dorysowywanie elementów do obrazków, grafomotoryka - rysowanie szlaczków, Drzewko marzeń - narysuj swoje marzenia
12. Dla podsumowania pooglądajcie sobie filmik o prawach dziecka https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
13. A żeby trochę się poruszać proponujemy taniec dla dzieci - Z wizytą w Egipcie https://www.youtube.com/watch?v=IJNQCT18F58
WTOREK (26.05)
Kochane dzieci mamy dla Was bardzo ważną informację, a mianowicie dzisiaj, czyli 26.05 obchodzimy wielkie święto, czyli DZIEŃ WSZYSTKICH MAM!
Dzisiaj przede wszystkim poświęćcie jak najwięcej czasu swoim mamom. Przeznaczcie ten dzień na spędzeniu czasu przy wspólnych grach, zabawach, pracach, śpiewach i tańcach. Postarajcie się również nieco wyręczyć swoje mamy i pomóc im w obowiązkach domowych. Oczywiście zawsze powinniście to robić, ale dzisiaj jest dla nich szczególny dzień, więc zróbcie to z chęcią i bez marudzenia. Okażcie swoim mamom jak najwięcej miłości przy wspólnych uśmiechach, uściskach i buziakach! Pamiętajcie! Żadna mamy w tym dniu nie powinna się smucić!
1. Na początek posłuchajcie wierszyka „JAKA JEST MOJA MAMA?” Magdaleny Ledwoń „Laurka dla mojej mamy” i porozmawiajcie na temat jego treści.
Dziecko słucha wiersza „Laurka dla mojej mamy” Magdaleny Ledwoń. Następnie zastanawia się, jaka jest mama opisana w wierszyku. Określa, czy ten wierszyk też mógłby opisywać ich mamę.
2. A teraz spróbujcie określić „JAKA JEST MAMA?”. Rodzic (najlepiej tata) zachęca dziecko do wymieniania wyrazów, które określają charakter mamy. Dziecko kończy zadanie: Moja mama jest… (cierpliwa, dobra, pogodna itp.).
3. Dla rozruszania trochę rączek i paluszków proponujemy zabawę paluszkową „CZYM ZAJMUJE SIĘ MAMA?”
4. Nie może również w tym dniu zabraknąć piosenek o mamie, a oto pierwsza z nich. „A JA WOLĘ MOJĄ MAMĘ” Majki Jeżowskiej https://www.youtube.com/watch?v=X6ZpumEE3xs . Spróbujcie według własnego pomysłu zatańczyć dla mamy do piosenki i postarajcie się również zapamiętać i zaśpiewać refren piosenki.
5. „W JAKIM NASTROJU JEST MAMA?” – zabawa dramowa rozwijająca umiejętność odczytywania i wyrażania emocji.
Do pojemnika wrzucone są fotografie przedstawiające mamę w różnych sytuacjach z życia codziennego. Dziecko losuje po kolei obrazki i ma odgadnąć, w jakim mama jest nastroju, a następnie zaprezentować tę emocję za pomocą mimiki i gestów. Pozostali próbują nazwać wskazaną emocję. Po zakończeniu tej zabawy dziecko może też zastanowić się, co mogłaby powiedzieć mama, która znalazła się w takiej sytuacji.
6. Zabawy logopedyczne z mamą.
7. „DO MAMY” – zabawa ruchowa.
Zapewne większość z Was tą zabawę dobrze zna, więc proponujemy teraz zaprosić Waszą mamę do tej zabawy. Dziecko ustawia się naprzeciw swojej mamy w jak największej odległości. Zadaniem przedszkolaka jest dotarcie do mamy we wskazany sposób.
Dziecko mówi: „Mamo, mamo ile kroków do Ciebie…?”, a mam mu odpowiada np. 5 malutkich kroków, dwa podskoki na jednej nodze, pełzaj, itp.
Zabawa trwa rak długo, aż dziecko dotrze do swojej mamy.
8. Praca plastyczna – CERTYFIKAT DLA MAMY. Poproś kogoś dorosłego o wydrukowanie certyfikatu dla mamy, a następnie go pokoloruj i spróbuj napisać jej imię (albo poproś o pomoc). Jeżeli nie możesz wydrukować to spróbuj zrobić własny dyplom/certyfikat dla mamy albo narysuj jej portret.
9. Karty pracy – jak pomagamy swoim mamom, dopasowywanie dzieci do bukietów, kolorowanie baloników dla mamy wg własnego pomysłu.
10. „TA PIOSENKA JEST DLA MAMY” – piosenka https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY .
Potańczcie i pośpiewajcie razem z mamą do piosenki „Ta piosenka jest dla mamy”
11. „JESTEŚ MAMO SKARBEM MYM” – piosenka o mamie https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g .
Do życzeń, które złożycie Waszej mamie dołączcie piosenkę „Jesteś mamo skarbem mym” .
12. Można też potańczyć z mamą przy piosence "W górę, ręce w górę" https://www.youtube.com/watch?v=L-nWEXSVSto
Miłego, wspólnego spędzenia czasu z Waszymi ukochanymi mamami:)
ŚRODA (27.05)
Kochani powracamy do naszego temu o dzieciach. Dzisiaj zaczniemy naszą podróż po świecie, aby poznać dzieci z innych krajów. Jak myślicie czy wszystkie wyglądają tak jak Wy?
1. Na początek posłuchajcie krótkich opowiadać o dwóch światach i później o nich porozmawiajcie..
Rodzic przedstawia obraz wyimaginowanego świata:
'Wyobraź sobie świat bez różnic. Wszyscy jesteśmy jednakowi, podobni do siebie jak dwie krople wody. Mówimy tym samym językiem, taką samą barwą głosu. Mamy jednakowy kolor skóry, oczu i włosów. Nasze ubrania, domy i samochody są identyczne. Nawet rośliny i zwierzęta niczym się od siebie nie różnią. Wszystko jest takie samo, łącznie z naszymi uczuciami", pytania:
•Czy chciałbyś żyć w takim świecie?
•Z kim przyjaźniłbyś się?
•Jak poznałbyś swoją mamę i tatę?
A teraz wyobraź sobie świat, który Cię otacza. Ludzie różnią się od siebie, mówią różnymi językami, inną barwą głosu, ich kolor skóry, oczu i włosów jest odmienny .Domy dookoła mają ciekawe formy i kształty, a pojazdy są różnych typów, kolorów i marek.
Przykładowe pytania:
•Który świat podoba Ci się bardziej – ten jednokolorowy czy ten barwny?
•W którym świecie chciałbyś spędzić wakacje?
•Czy to dobrze, że ludzie różnią się od siebie kolorem skóry, oczu włosów oraz językiem jakim się porozumiewają?
2. A teraz zapraszamy do zabawy ruchowo - naśladowczej przy piosence Majki Jeżowskiej „KOLOROWE DZIECI” https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
Dziecko ilustruje tekst zwrotki ruchem i gestem według poniższej propozycji.
W miarę możliwości włączają się w śpiew.
A później krótkie omówienie tekstu piosenki z dzieckiem, ze zwróceniem uwagi na kraje z jakich pochodzą dzieci.
3. A teraz zapraszamy w podróż dookoła świata, gdzie poznamy dzieci podobne lub różniące się nieco od was.
Dziecko i rodzic ustawiają się w „pociąg” i w rytm piosenki „jedzie pociąg z daleka” maszerują po pokoju. Kiedy muzyka przestaje grać tzn., że dojechali do stacji. Przy każdej stacji rodzic demonstruje postać oraz dom charakterystyczny dla danego kraju. https://www.youtube.com/watch?v=3g8KiY1WV8E
4. STACJA 1: Ameryka Północna – INDIANIN.
Dotarliśmy do pierwszego państwa – Ameryki Północnej. Rodzic prezentuje wygląd małego Indianina i krótko opowiada o jego życiu.
-Tekst o życiu Indian:
Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.
- „MAŁY INDIANIN” – zabawa paluszkowa.
Dziecko ilustruje ruchem dłoni i palców tekst rymowanki recytowanej przez rodzica.
W miarę możliwości włącza się do recytacji.
- „DROGA DO TIPI” – ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji.
Przedszkolak otrzymuje karty pracy i wykonuje ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
- Zabawa logopedyczna „Szeke szeke”:
o Na górze – szeke, szeke (robimy rękami „młynek” na górze)
o Na dole – szeke, szeke (robimy rękami „młynek” na dole)
o Na prawo – szeke, szeke (robimy rękami „młynek” z prawej strony)
o Na lewo – szeke, szeke (robimy rękami „młynek” z lewej strony)
- „INDIAŃSKI PIÓROPUSZ” – praca plastyczna.
Rodzic prezentuje dziecku fotografie różnych indiańskich pióropuszy. Starszak przygląda się im. Następnie ozdabia piórko, poprzez kolorowanie, malowanie, wyklejanie, itd. Piórko ma być jak najbardziej kolorowe. Może również wykonać więcej piórek i spróbować złożyć w pióropusz.
-„TANIEC W RYTM MUZYKI INDIAŃSKIEJ” – poznajemy charakterystyczną muzykę indiańską i gesty taneczne
https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY
Ponownie „wsiadamy” do pociągu i w rytmie piosenki „Jedzie pociąg z daleka” jedziemy do kolejnego kraju.
5. STACJA 2: Afryka - MURZYNEK
Dotarliśmy do kolejnego państwa – Afryki, gdzie mieszkają dzieci o czarnym kolorze skóry. Rodzic prezentuje wygląd małego Murzynka i krótko opowiada o jego życiu.
Ciekawostki o Afryce:
Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej, dlatego region ten nazywamy czarną Afryką. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata - Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 - 150 cm wzrostu.
- Rodzic czyta dziecku wiersz J. Tuwima „MURZYNEK BAMBO”, a następnie przeprowadza z nim rozmowę na temat jego treści:
•Czy wiecie gdzie mieszka Murzynek?
•Co robi Bambo po powrocie ze szkoły?
•Czemu Murzynek ucieka na drzewo?
•A czemu nie chce się kąpać?
- „AFRYKAŃSKA GIMNASTYKA” – ćwiczenia. Rodzic recytuje rymowankę i jednocześnie demonstruje ćwiczenia, a dziecko wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją. Jedno ćwiczenie może wykonać kilkakrotnie.
- „TANIEC W RYTM MUZYKI AFRYKAŃSKIEJ” – poznajemy charakterystyczną muzykę afrykańską https://www.youtube.com/watch?v=-ivmMcK5zaE
Dowolna interpretacja tańca do muzyki afrykańskiej.
- „AFRYKAŃSKIE MASKI” – układanie kompozycji z naturalnych materiałów.
Rodzic prezentuje dziecku fotografie masek afrykańskich. Starszak przygląda się im. Na papierowych podłużnych talerzykach układa elementy twarzy, wykorzystując materiały przyrodnicze, makaron o różnych kształtach (uprzednio pomalowany farbami plakatowymi na różne kolory i pozostawiony do wyschnięcia), różne gatunki ziaren fasoli itd. Po ułożeniu kompozycji prowadzący wykonuje zdjęcia pracy i porównuje z fotografiami masek.
6. Wprowadzenie cyfry 0.
7. Karty pracy: "Nowa Trampolina sześciolatka cz.5" str. 36 - 37. Pisanie po śladzie znaków cyfropodobnych i cyfr, kolorowanie miski, w której nie ma ziarenek, skreślanie elementów na obrazku zgodnie z treścią zadania, uzupełnianie obrazka nalepkami zgodnie z cyframi na tabliczkach.
8. A na koniec zachęcamy do zabawy ruchowej przy piosence Shakiry "Waka Waka" https://www.youtube.com/watch?v=Ryx2tECyfmE
MIŁEJ PODRÓŻY! Jutro jej dalszy ciąg!
CZWARTEK (28.05)
Kochane dzieci dzisiaj kontynuujemy naszą podróż po świecie i zwiedzimy kolejne kraje, gdzie poznamy dzieci w waszym wieku.
Zajmujemy więc miejsce w naszym pociągu i ponownie przy piosence „jedzie pociąg z daleka” wyruszamy do kolejnej stacji.
1. STACJA 3 – AZJA – JAPONIA i CHINY
Dotarliśmy do kolejnego kraju – Azji.
Rodzic prezentuje wygląd małej Japonki i krótko opowiada o jej życiu.
-Japonia.
Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje - kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu, a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.
- > „JAPOŃSKIE ORIGAMI” – WACHLARZ lub PIESEK
Dziecko wykonuje z papieru wachlarz lub pieska metodą origami.
-> „TANIEC W RYTMIE MUZYKI JAPOŃSKIEJ” –https://www.youtube.com/watch?v=2xY6OSv9KyY&fbclid=IwAR0km6p39N4vZPzSsaS9Z1MKj5fUyi4EFOOWElbWnKAwBlON-fM81AAXOD8
Przedszkolak wykonuje interpretację ruchową do tradycyjnej muzyki japońskiej z wykorzystaniem zrobionego wachlarza.
-Chiny – wysłuchanie listu od Yuki:
Kochane Dzieci!
Nazywam się Yuki Li, mam sześć lat i mieszkam w Chinach.
Chiny to bardzo ciekawy kraj – zupełnie inny od Polski. Słyszałam na przykład, że Wy ryż jecie widelcem, a my – pałeczkami! Bardzo chciałabym przyjechać do Polski, by poznać panujące u Was zwyczaje, ale właśnie skończyły mi się wakacje i czas wracać do przedszkola. Dlatego pomyślałam, żebyście to Wy wybrali się w odwiedziny do mnie, aby poznać mój niezwykły kraj. Czekam na Was z niecierpliwością, a na zachętę spróbujcie podarku, który dla Was przygotowałam.
Pozdrawiam, Yuki
-> „CHIŃSKIE POWITANIE”
Dziecko wykonuje charakterystyczny chiński gest powitania: idą ku sobie, nie odrywając nóg od ziemi (dziecko i rodzic naprzeciwko niego), a następnie składają ręce (jak Yuki na zdjęciu) i wykonują ukłon.
- > „CHIŃSKIE SYMBOLE” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem fotografii.
Kochane Przedszkolaki!
Zgromadziłam dla Was w tym czarodziejskim pudełku fotografie rzeczy i obiektów, które są charakterystyczne dla mojego kraju. Spójrzcie do środka i przekonajcie się same, jakie niespodzianki na Was czekają!
Yuki
Rodzic prezentuje czarodziejskie pudełko zawierające fotografie z Chin i zapoznaje dziecko z niespodzianką od Yuki:
Dziecko losuje ilustracje i wspólnie z rodzicem je omawia. Ważne jest, aby obok tradycyjnych chińskich zabytków pokazać także dziecku współczesny obraz Chin, np. zdjęcie współczesnego Pekinu.
->„SMOK” – zabawa ruchowa przy muzyce orientalnej (muzyka zostanie Państwu przesłana w mailu)
Przy dźwiękach muzyki orientalnej dziecko, wraz z rodzicem, porusza się gęsiego po pokoju trzymając nad głową płachtę materiału (ogon smoka), którą faluje.
- > „LATAWIEC” – praca plastyczna.
Około trzech tysięcy lat temu Chińczycy wynaleźli latawiec. Wykorzystywano go w walce do przerażania przeciwnika, później puszczanie latawców było ulubionym zajęciem w wolnym czasie. Latawiec jest w Chinach symbolem szczęścia.
Do wykonania latawca potrzebne są: kwadrat z grubego papieru, mocna wełna, paski papieru,które składamy w harmonijkę. Kwadrat składamy na pół, tak aby powstał trójkąt, po obu stronach zaginamy rogi trójkąta do przodu do linii środka. Kanty po obu stronach zaginamy do góry. Aby zrobić ogon latawca, przycinamy wełnę, do której w pewnych ostępach przywiązujemy złożone w harmonijkę paski papieru. Następnie przywiązujemy ogon do latawca i przymocowujemy do niego długi kawałek wełny, za który będziemy go trzymali: przeciągamy wełnę przez małe otwory i zawiązujemy na supeł. Można również wykorzystać załączone instrukcję zrobienia latawca z papieru.
- Zajmujemy ponownie miejsce w naszym pociągu i przy piosence „jedzie pociąg z daleka” wyruszamy do kolejnej stacji.
2.STACJA 4: GRENLANDIA - ESKIMOS
Hej, saneczki ciągną pieski
Eskimos pogania
Z zimna w oczach stają łezki,
Ciepło od biegania.
Oj, pingwinie na bok zmykaj
Bo Eskimos jedzie
Do niedźwiedzia polarnego
Po solone śledzie.
A ty zorzo świeć wesoło
Gdy Eskimos jedzie
Z foką, która bardzo lubi
Posolone śledzie.
Po wysłuchaniu utworu dziecko odpowiada na pytania:
- Czy wiecie o jakich zwierzętach była mowa w wierszu?
- Czy w Polsce też mieszkają takie zwierzęta?
- W jakich miejscach, w naszym kraju możemy spotkać te zwierzęta?
-Eskimosi:
Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego. Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi, lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy. Mieszkają w domach zwanych igloo.
->„LODOWY DOMEK” – układanie historyjki obrazkowej.
Rodzic rozkłada w rozsypce ilustracje historyjki, a dziecko układa je w odpowiedniej kolejności, opisując, co się dzieje na każdej z nich. Ułożenie historyjki obrazkowej prowadzący poprzedza krótkim komentarzem połączonym z prezentacją fotografii:
Innuici nie mieszkali w igloo na stałe. Te lodowe domki służyły np. jako schronienie oraz w czasie polowań. Obecnie na Grenlandii ludzie mieszkają w drewnianych, kolorowych domkach, domach murowanych, a nawet w blokach – z centralnym ogrzewaniem i ciepłą wodą. Coraz rzadziej budują igloo i jest to bardziej związane z tradycją.
->„JAKĄ GŁOSKĘ SŁYSZYSZ?” – ćwiczenia słuchowe.
Rodzic demonstruje dzieciom wymowę dwóch głosek: „s” – składając usta w uśmiechu oraz „sz” – tworząc „dzióbek”. Dzieci dostają dwie małe karteczki. Na jednej z nich rysują okrąg („dzióbek”), na drugim – uśmiech. Dorosły wypowiada słowa, a przedszkolaki podnoszą do góry odpowiednią karteczkę, w zależności od tego, jaką głoskę usłyszą. Przykłady słów: sanie, mors, sopel, pies, lis, szyszka, szalik, sznurek, uszy, szron.
->„TOPNIEJĄCA BRYŁA LODU” – opowieść słowno – ruchowa.
Dziecko stoi na dywanie. Rodzic snuje opowieść (autorstwa Natalii Łasochy), a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy. Na koniec włącza utwór instrumentalny „Zimowa muzyka”. (zostanie Państwu przesłana w mailu)
->„NOC POLARNA” – praca plastyczna.
Dziecko otrzymuje arkusz papieru ściernego. Rodzic pokazuje fotografie zorzy polarnej i krajobrazu bieguna północnego (igloo, góry lodowe, itd.). Dziecko za pomocą pasteli olejnych rysuje na zadany temat. Może również na czarnej kartce (lub wcześniej pomalowanej na czarno), narysować obrazek kolorową kredą lub pastelami suchymi.
3.Karty pracy – łączenie odpowiedniego pingwina z igloo, kolorowanie obrazka wg rzutów kostką, odnajdywanie drogi w labiryncie.
4. Na zakończenie dzisiejszej podróży dobrze Wam znany taniec z krajów azjatyckich "Gangnam Style" https://www.youtube.com/watch?v=9fgA6TJ5VHY.
PIĄTEK (29.05)
Drogie przedszkolaki nasza podróż powoli dobiega końca dlatego dzisiaj odwiedzimy ostatnie kraje, a potem skupimy się na podsumowaniu wiedzy o dzieciach z krajów, które odwiedziliśmy. Zanim jednak do tego przejdziemy zapraszamy do pociągu i wyruszamy w podróż do następnego kraju, ale przygotujcie się bo będzie to bardzo długa droga!
Zajmujemy więc miejsce w naszym pociągu i ponownie przy piosence „jedzie pociąg z daleka” wyruszamy do kolejnej stacji.
1.STACJA 5 – AUSTRALIA
Dotarliśmy do kolejnego kraju – Australii. Posłuchajcie trochę informacji o tym kraju:
https://www.youtube.com/watch?v=EMN21TcW2C8
Australia - dom skocznych kangurów i sympatycznych koali. Kontynent, który jest jednocześnie państwem. Otoczona wodą Australia jest najmniejszym z kontynentów, krajem bogatym kulturowo i ekonomicznie. Zapraszamy do zebranych poniżej materiałów o tym ciekawym miejscu na Ziemi.
-> „SKACZMY DO GÓRY JAK KANGURY” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Rodzic wprowadza dziecko do zabawy – najpierw prezentuje jak poruszają się kangury- dziecko naśladuje ruchy, potem rodzic łączy się z dzieckiem w parę – mama kangurzyca i kangurzątko – i wykonują skoki zgodnie z instrukcją słowną (rodzic sam wymyśla instrukcje, które wykonują w parach, np. dwa wysokie skoki, skoki na jednej nodze, itd.)
-> „PIOSENKA O KOALI” – https://www.youtube.com/watch?v=duTXY3591Ms
Zaśpiewajcie teraz piosenkę o charakterystycznym zwierzątku Australii - Koali.
Jak myślicie czy koala należy do rodziny misiów? (odp. Nie, należy do rodziny torbaczy)
-> „BUMERANG” – praca plastyczna.
Jednym z bardzo znanych atrybutów Australii jest BUMERANG. Jest to rodzaj ręcznie miotanego pocisku, stosowanego zarówno do polowań, jak i do walki. Jego zasięg nie przekracza zwykle 150 m i jest zależny od typu i ciężaru bumerangu oraz siły i techniki rzucającego. Używana przez Aborygenów nazwa brzmi boo-mar-rang, czyli kij, który wraca.
Rodzic na kartce papieru z bloku technicznego rysuje kształt bumerangu (dziecko może również samodzielnie narysować), następnie dziecko wycina z papieru bumerang i ozdabia go według własnego pomysłu.
2.STACJA 6: EUROPA
Nasza podróż dobiega końca, ale zanim wrócimy do naszego pięknego kraju, jakim jest Polska, pozwiedzamy troszkę kraje Europejskie.
-> WŁOCHY – włoskie zagadki.
Prowadzący zaprasza dziecko do stworzenia flagi Włoch poprzez ułożenie kolorowych pasków papieru na konturach flagi – podpowiedzią będzie rozwiązanie zagadek zadawanych przez rodzica: pierwszy od lewej strony to kolor trawy; na środku jest pasek w kolorze śniegu; ostatni to kolor miłości. Dziecko układa przed sobą paski papieru we właściwych kolorach (zgodnie z instrukcją rodzica), albo koloruje kontur flagi.
Następnie rodzic pokazuje dzieciom kontury mapy Włoch i zadaje pytania:
•Co przypomina Ci kształt tego państwa? (damski but).
•Czy wiesz, co Włosi najczęściej jedzą na obiad? (spaghetti).
•Spróbujcie ułożyć kontur Włoch z ugotowanego makaronu spaghetti (zamiast makaronu można wykorzystać również kawałek sznurka).
-> FRANCJA – projektujemy wieżę Eiffla (puzzle)
Prowadzący wyjaśnia dziecku, iż najbardziej znaną budowlą we Francji jest wieża Eiffla. Pokazuje mu fotografię przedstawiającą budowlę. Później dziecko otrzymuje w kopercie pocięty obrazek wieży Eiffla. Jego zadaniem jest ułożyć puzzle, przykleić na kartkę papieru i pokolorować obrazek.
Dodatkowo spróbujcie przeczytać wyraz "Włochy" i "Francja", a następnie podzielić go na sylaby i przegłoskować.
Po raz ostatni zajmujemy miejsce w naszym pociągu i ponownie przy piosence „jedzie pociąg z daleka” wyruszamy do ostatniej stacji.
3.STACJA 7: EUROPA - POLSKA
Kochane dzieci nasza podróż już się skończyła, dotarliśmy do Polski, a teraz spróbujemy podsumować sobie wiedzę zdobytą podczas spotkań z dziećmi z różnych krajów.
4.„ DZIECI ŚWIATA” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią,
Rodzic czyta wiersz Agnieszki Borowieckiej, po czym inicjuje rozmowę. Wyjaśnia niezrozumiałe słowa, np. „kimono” (może zaprezentować zdjęcia).
Przykładowe pytania:
•Czy pamiętacie, co robiły dzieci w różnych częściach świata?
•W co wy najbardziej lubicie się bawić w domu, na podwórku, w sali przedszkolnej?
5.„BAWIMY SIĘ W CHOWANEGO” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Rodzic rozkłada w różnych miejscach na dywanie emblematy z wiersza. Dziecko stoi na dywanie, a rodzic czyta powoli wiersz „Dzieci świata”. Kiedy przedszkolak usłyszy nazwy obiektów z emblematów na początek szuka odpowiedniego obrazka, a później wykonuje przypisane wcześniej ruchy:
• …grają na bębnie… – uderza dłońmi o uda;
•…łódką pływają… – naśladuje rękami wiosłowanie;
•…noszą kimona… – rozprasowuje dłońmi ubranie;
•…ścigają się z kangurami… – podskakuje w miejscu;
•…igloo budują… – naśladuje ustawianie lodowych klocków;
• …bawimy się w chowanego… – dziecko chowa się gdzieś w domu, a rodzic go szuka
6.„ZNAJDŹ PARĘ” – doskonalenie pamięci wzrokowej.
Prowadzący przed zajęciami przecina na dwie części obrazki ilustrujące postaci z tego samego państwa. Następnie rodzic układa je przemieszane na dywanie lub stoiku obrazkiem do dołu. Dziecko gra z rodzicem w odszukiwanie jak największej ilości par. (GRA W MEMORY)
7.Karty pracy – dopasowywanie domu do odpowiedniego dziecka, łączenie obrazków z odpowiednim krajem, gimnastyka buzi i języka, grafomotoryka-nauka pisania cyfry 0,
8.„DZIECIAKI ŚWIATA” – układanie rytmów online https://view.genial.ly/5ecec2cd95a58b0d8d8c7e03
9.„WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ” – piosenka Majki Jeżowskiej.
A na koniec zaśpiewajcie i zatańczcie wspólnie do piosenki Majki Jeżowskiej pt. „Wszystkie dzieci nasze są”
10. Nasza podróż przebiegała między innymi przez Francję , więc dla posłuchania języka francuskiego i poruszania się proponujemy zabawę ruchową przy muzyce Minidisco Mignon mignon https://www.youtube.com/watch?v=piLGCmlhhIs
MIŁEGO WEEKENDU!