Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 04.05. - 08.05. 2020 r. • Aktualności • Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" • Przedszkola • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Placówki » Przedszkola » Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" » Aktualności » Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci -…
wielkość tekstuA-AA+

Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 04.05. - 08.05. 2020 r.

PIĄTEK (08.05.)

TEMATYKA TYGODNIA : MÓJ DOM

1. NAUKA NA PAMIĘĆ WIERSZA A. RUMIŃSKIEJ PT. „DOM”                                                                                                                                           MAMY SWOJE DOMY, MAŁE I DUŻE                                                                                                                                                                                 A PRZED DOMAMI OGRÓDEK I PODWÓRZE                                                                                                                                                        BAWIMY SIĘ NA PODWÓRKU WESOŁO I MIŁO,                                                                                                                                                          ŻEBY POTEM W DOMU PIĘKNIE NAM SIĘ ŚNIŁO

 

2. ODGŁOSY DOMU.

RODZIC WŁĄCZA NAGRANIA RÓŻNYCH ODGŁOSÓW, JAKIE MOŻEMY USŁYSZEĆ W DOMU. ZADANIEM DZIECKA JEST ROZPOZNAĆ CO WYDAJE USŁYSZANY DŹWIĘK:

- BUDZIK

- DZWONEK DO DRZWI

- GOTUJĄCA SIĘ WODA W CZAJNIKU

- MYCIE RĄK

- PRYSZNIC

- ZEGAR

- SZUMIĄCA WODA W ZLEWIE

- SUSZARKA DO WŁOSÓW

- SPUSZCZANIE WODY W TOALECIE

NASTĘPNIE MOŻNA WYSZUKAĆ INNYCH ODGŁOSÓW , JAKIE MOŻNA USŁYSZEĆ W DOMU NP. ROZKŁADANIE TALERZY ITP.

 

3. ZABAWA RUCHOWA: „GDZIE MIESZKAM”

W RYTMIE DOWOLNEJ MUZYKI DZIECKO PORUSZA SIĘ PO MIESZKANIU. NA HASŁO: „MIESZKAM U GÓRY” DZIECKO ZATRZYMUJE SIĘ I UNOSI RĘCE W GÓRĘ. PONOWNIE PORUSZA SIĘ W TAKT MUZYKI. NA HASŁO: „MIESZKAM NA DOLE”, PRZECHODZI DO PRZYSIADU.

 

4. ĆWICZENIE GRAFOMOTORYCZNE: „DOM” - POŁĄCZ KROPKI.

 

5. DORYSUJ BRAKUJĄCE ELEMENTY DOMU:

- KOMIN

- DRZWI

- OKNA

POKOLORUJ OBRAZEK

 

ŹRÓDŁO:

  • WWW.CHOMIKUJ.PL

  • MATERIAŁY WŁASNE

  • PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA”, WYD. PWN

  • BYSTRE DZIECKO.PL

 

CZWARTEK – 07.05.2020 R.

TEMATYKA DNIA: MÓJ DOM

 

1. ,,PRZEPROWADZKA ŚLIMAKA BARTKA” – WYSŁUCHANIE OPOWIADANIA I ROZMOWA INSPIROWANA JEGO TREŚCIĄ.

RODZIC UMIESZCZA NA DYWANIE FOTOGRAFIE PRZEDSTAWIAJĄCE DOMY RÓŻNYCH ZWIERZĄT. DZIECKO NAZYWA JE I ZASTANAWIA SIĘ KTO W NICH MIESZKA. PODCZAS CZYTANIA OPOWIADANIA AGATY GIEŁCZYŃSKIEJ RODZIC ZADAJE PYTANIA:

 

KIM BYŁ BARTEK?

DLACZEGO CHCIAŁ SIĘ PRZEPROWADZIĆ?

DOKĄD SIĘ UDAŁ I KOGO TAM SPOTKAŁ?

GDZIE MU SIĘ PODOBAŁO?

CZY ZNALAZŁ IDEALNY DOM DLA SIEBIE?

 

2. „IDZIE ŚLIMAK” – ZABAWA RUCHOWA.

RODZIC Z DZIECKIEM RECYTUJĄ WIERSZYK I PORUSZAJĄ SIĘ WEDŁUG PONIŻSZEJ PROPOZYCJI.

 

IDZIE ŚLIMAK

(AGATA GIEŁCZYŃSKA)

 

IDZIE ŚLIMAK I SIĘ KIWA,

DZIECKO POWOLI IDZIE PRZED SIEBIE, LEKKO POCHYLAJĄC SIĘ DO PRZODU

DOM NA GRZBIECIE DŹWIGA.

PORUSZA GRZBIETEM

POWOLI PRZEBYWA DROGĘ,

IDZIE PRZED SIEBIE JESZCZE WOLNIEJ

BO MA TYLKO JEDNĄ NOGĘ.

SKACZE NA JEDNEJ NODZE

A GDY ZMĘCZY SIĘ JUŻ WIELCE,

PRZECIĄGA SIĘ, OCIERAJĄC CZOŁO

CHOWA SIĘ W SWOJEJ MUSZELCE.

ZWIJA SIĘ W KŁĘBEK NA DYWANIE

 

3. MIESZKANIA ZWIERZĄT – ZABAWA DYDAKTYCZNA.

W POKOJU WISZĄ FOTOGRAFIE DOMOSTW ZWIERZĄT.

RODZIC TRZYMA W RĘCE ODWRÓCONE ZDJĘCIA ZWIERZĄT. DZIECKO PODCHODZI DO NIEGO I LOSUJE JEDNO ZDJĘCIE, NAZYWA ZWIERZĘ I PRZYPINA POD ODPOWIEDNIĄ FOTOGRAFIĄ DOMU.

 

4. ZWIERZĘTA DO DOMU – ZABAWA RUCHOWA.

DZIECKO OTRZYMUJE EMBLEMAT ZWIERZĘCIA.

W RÓŻNYCH MIEJSCACH POKOJU WISZĄ FOTOGRAFIE ICH DOMOSTW (Z ZABAWY „MIESZKANIA ZWIERZĄT”). DZIECKO BIEGA PO POKOJU W RYTM DOWOLNEJ MUZYKI, A NA CISZĘ SIADA POD FOTOGRAFIĄ PRZEDSTAWIAJĄCĄ JEGO DOM. DZIECKO Z EMBLEMATEM ŚLIMAKA ZOSTAJĄ NA ŚRODKU I ZWIJA SIĘ W KŁĘBEK, CHOWAJĄC SIĘ W SWOJEJ MUSZELCE. NASTĘPNIE LOSUJE KOLEJNY EMBLEMAT, A RODZIC POWTARZA ZABAWĘ.

 

5. GDZIE MIESZKAJĄ ZWIERZĘTA?- ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE.

ZAPROWADŹ ZWIERZĘTA DO ICH DOMÓW, RYSUJĄC IM DROGĘ PO PRZERYWANEJ LINII.

NARYSUJ KAŻDEMU ŚLIMAKOWI JEGO DOMEK. RYSUJ PO ŚLADZIE, ZACZYNAJĄC OD KROPKI.

 

ŹRÓDŁA:

1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN

2. MATERIAŁY WŁASNE

3. https://blizejprzedszkola.pl

 

ŚRODA (06.05.)

 

TEMATYKA TYGODNIA: MÓJ DOM

 

1. ROZMOWA Z WYKORZYSTANIEM MAPY POLSKI.

RODZIC PREZENTUJE DZIECKU MAPĘ POLSKI. WSPÓLNIE Z DZIECKIEM WSKAZUJE NA NIEJ MORZE I GÓRY, WISŁĘ ORAZ WARSZAWĘ. WYJAŚNIA, ŻE WISŁA JEST NAJDŁUŻSZĄ RZEKĄ W NASZYM KRAJU, A WARSZAWA NAJWAŻNIEJSZYM I NAJWIĘKSZYM MIASTEM – STOLICĄ. POKAZUJE NA MAPIE RÓWNIEŻ MIEJSCOWOŚĆ, W KTÓREJ MIESZKAJĄ – SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE.

 

2. ZABAWA „ TAJEMNICZE PUDEŁKO”

RODZIC WKŁADA DO PUDEŁKA ZDJĘCIA CHARAKTERYSTYCZNYCH OBIEKTÓW RÓŻNYCH MIEJSCOWOŚCI W POLSCE. DZIECKO LOSUJE Z PUDEŁKA ZDJĘCIA I WSPÓLNIE Z RODZICEM OGLĄDA I OMAWIA ZDJĘCIA, A NASTĘPNIE STARA SIĘ ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIE:

- JAKĄ MIEJSCOWOŚĆ CHARAKTERYZUJE OBIEKT ZNAJDUJĄCY SIĘ NA ZDJĘCIU?

 

3. ZABAWA MATEMATYCZNA „KTÓRY DOM NAJWYŻSZY?”

RODZIC ROZKŁADA PRZED DZIECKIEM ILUSTRACJE SZEŚCIU DOMÓW. NASTĘPNIE ZADAJE PYTANIA DZIECKU:

- KTÓRY DOM JEST NAJWYŻSZY?

- KTÓRY DOM JEST NAJNIŻSZY?

- KTÓRY DOM JEST WYŻSZY:

* ZIELONY CZY ŻÓŁTY?

* RÓŻOWY CZY ZIELONY?

* CZERWONY CZY FIOLETOWY?

 

4. NAUKA PIOSENKI : „MAŁY DOMEK”

https://www.youtube.com/watch?v=0ha3YO44EFE

 

JA MAM MAŁY DOMEK CO NA GÓRCE STOI I

GDY ZAJRZEĆ CHCESZ DO ŚRODKA

TO ZAPUKAJ MOCNO W DRZWI

Z CEGIEŁ JEST CZERWONYCH I DACH JEGO W SŁOŃCU LŚNI

GDY PALĘ W PIECU TO Z KOMINA LECI DYM

 

JA MAM ŚREDNI DOMEK CO W LESIE STOI I

GDY ZAJRZEĆ CHCESZ DO ŚRODKA

TO ZAPUKAJ MOCNO W DRZWI

Z CEGIEŁ JEST CZERWONYCH I DACH JEGO W SŁOŃCU LŚNI

GDY PALĘ W PIECU TO Z KOMINA LECI DYM

 

JA MAM DUŻY DOMEK CO W DOLINIE STOI I

GDY ZAJRZEĆ CHCESZ DO ŚRODKA

TO ZAPUKAJ MOCNO W DRZWI

Z CEGIEŁ JEST CZERWONYCH I DACH JEGO W SŁOŃCU LŚNI

GDY PALĘ W PIECU TO Z KOMINA LECI DYM

 

JA MAM WIELKI DOMEK CO NAD MORZEM STOI I

GDY ZAJRZEĆ CHCESZ DO ŚRODKA

TO ZAPUKAJ MOCNO W DRZWI

Z CEGIEŁ JEST CZERWONYCH I DACH JEGO W SŁOŃCU LŚNI

GDY PALĘ W PIECU TO Z KOMINA LECI DYM

 

5. ZABAWA „ZAPRASZAM DO MOJEGO DOMU”

ZNAJDŹ DOMEK OD ZWIERZĄTKA. PRZYKLEJ GO OBOK ZWIERZĄTKA.

 

ŹRÓDŁO:

  1. WWW.YOUTUBE

  2. WWW.BLIZEJPRZEDSZKOLA.PL

  3. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA 3-LATKA”,

    WYD. PWN

 

WTOREK – 05.05.2020 R.

TEMATYKA DNIA: MÓJ DOM

 

1. ROZMOWA KIEROWANA „NASZA MIEJSCOWOŚĆ” Z WYKORZYSTANIEM ZDJĘĆ - POZNAWANIE NAJBLIŻSZEJ OKOLICY MIEJSCA ZAMIESZKANIA.

RODZIC PREZENTUJE DZIECIOM ZDJĘCIA ILUSTRUJĄCE CHARAKTERYSTYCZNE MIEJSCA I BUDYNKI ICH MIEJSCOWOŚCI (NP.: PRZEDSZKOLE, PARK DINOZAURÓW - RZĘSA, PARK TRADYCJI, RYNEK W SIEMIANOWICACH, HERB SIEMIANOWIC, LASEK BYTKOWSKI, RYNEK BYTKOWSKI). DZIECKO ROZPOZNAJE MIEJSCA I BUDYNKI. NAZYWA JE, OPOWIADA, W KTÓRYCH BYŁO, GDZIE SIĘ ONE ZNAJDUJĄ.

 

2. WSPÓLNE WYKONANIE GAZETKI „NASZA MIEJSCOWOŚĆ”.

DZIECKO PRZYKLEJA NA DUŻYM ARKUSZU WCZEŚNIEJ OGLĄDANE ZDJĘCIA. RODZIC PISZE NA NIM RÓWNIEŻ NAZWĄ MIEJSCOWOŚCI. DZIECKO WSPÓLNIE Z RODZICEM OZDABIA PRACĘ. GDY JEST JUŻ GOTOWA, RODZIC UMIESZCZA JĄ W WIDOCZNYM MIEJSCU POKOJU.

 

3. UKŁADANKA DOMOWA – KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI KLASYFIKOWANIA.

RODZIC ROZKŁADA NA DYWANIE FOTOGRAFIE DOMOWYCH POMIESZCZEŃ, A DZIECKO JE NAZYWA. NASTĘPNIE LOSUJE Z PUDEŁKA OBRAZKI Z RÓŻNYMI PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI, KTÓRE MOŻNA ZNALEŹĆ W DOMU I DOPASOWUJE JE DO FOTOGRAFII POSZCZEGÓLNYCH POMIESZCZEŃ W DOMU.

 

4. DOMY NA ULICY KWIATOWEJ – UTRWALANIE NAZW LICZEBNIKÓW PORZĄDKOWYCH.

RODZIC ROZKŁADA NA DYWANIE OBRAZKI DOMÓW W ROZSYPCE I OPOWIADA O ZABUDOWIE NA ULICY KWIATOWEJ (LINIA WYZNACZONA TAŚMĄ MALARSKĄ, A POD NIĄ TABLICZKI Z NUMERAMI DOMÓW). W TRAKCIE OPO­WIADANIA DZIECKO UKŁADA NA TAŚMIE DOMY W SZERE­GU ZGODNIE Z OPISEM RODZICA. KIEDY ZABUDOWA PRZY ULICY KWIATOWEJ JEST GOTOWA, RODZIC ZADAJE DZIECKU PYTANIA DOTYCZĄCE DOMÓW Z OBRAZKÓW, NP.

KTÓRY DOM MA CZERWONE DRZWI?

ILE DOMÓW MA CZERWONY DACH?

OPISZ DOM, KTÓRY ZNAJDUJE SIĘ POD NUMEREM TRZE­CIM?

KTÓRY DOM MA FIOLETOWY DACH?

 

5. ZABAWY PALUSZKOWE.

KAŻDY MA DOM (KATARZYNA TOMIAK-ZAREMBA)

 

MASZ DOM TY, MAM DOM JA, (WSKAZYWANIE DŁOŃMI PRZED SIEBIE I NA SIEBIE)

KAŻDE ZWIERZĘ TEŻ GO MA:

PSZCZOŁA MIESZKA W CIASNYM ULU,

(ZAHACZENIE KCIUKÓW O SIEBIE, PORUSZANIE POZOSTAŁYMI PALCAMI; UŁOŻENIE DŁONI NA KSZTAŁT „DASZKA” )

BOCIAN WIELKIE GNIAZDO WIJE, (WYSTAWIENIE RĄK PRZED SIEBIE I ZAPLECENIE DŁONI)

MRÓWKI WZNOSZĄ SOBIE KOPIEC, (PORUSZANIE PALCAMI JEDNEJ RĘKI PO PRZEDRAMIENIU DRUGIEJ, UŁOŻENIE RĄK W KSZTAŁT „DASZKA”)

A KRET W ZIEMI NORĘ RYJE. (PRZEBIERANIE NAPRZEMIENNIE DŁOŃMI)

 

6. ZNAJDŹ RÓŻNICĘ W OBRAZKACH - ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ

TEN SAM DOM A JEDNAK CZYMŚ SIĘ RÓŻNI. PRAWDOPODOBNIE STAŁO SIĘ TO NA SKUTEK REMONTU. ZADANIEM DZIECKA JEST ODNALEZIENIE TYCH RÓŻNIC.

 

7. ZADANIE DLA STOKROTEK-WYKONANIE ĆWICZENIA Z KART PRACY CZ.2, KARTA NR 56.

DZIECI RYSUJĄ NAD DOMEM SŁOŃCE, OBOK OKNA – DRZWI, A NA PŁOCIE – KOTKA.

 

ŹRÓDŁA:

1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN

2. MATERIAŁY WŁASNE

3. https://www.youtube.com

4. https://blizejprzedszkola.pl

5. https://www.facebook.com/pages/category/Entertainment-Website/Inspiracje-na-ka%C5%BCd%C4%85-okazj%C4%99-535063216943927/

6. http://www.siemianowice.pl

7. https://www.atrakcjedzieciece.pl

8. https://www.dla-dzieci.com.pl/lamiglowki/znajdz_roznice-znajdz_roznice_w_obrazkach.html

 

PONIEDZIAŁEK (04.05.)

TEMATYKA TYGODNIA: MÓJ DOM

 

1. „RÓŻNE DOMY” -OGLĄDANIE ILUSTRACJI PRZEDSTAWIAJĄCYCH RÓŻNE RODZAJE DOMÓW, PODANIE ICH NAZW.

2. OGLĄDANIE DOMÓW WIDOCZNYCH Z OKNA WŁASNEGO DOMU. ZWRACANIE UWAGI NA ICH WIELKOŚĆ, KSZTAŁT, KOLOR, CHARAKTERYSTYCZNE CECHY KONSTRUKCJI.

RODZIC ZADAJE PYTANIA:

- JAKI KSZTAŁT MIAŁY DOMY, KTÓRE WIDZIAŁEŚ (AŚ) ?

- CZY DOMY BYŁY WYSOKIE CZY NISKIE?

- JAK MYŚLISZ, Z CZEGO SĄ ZBUDOWANE?

 

3. ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK:

RODZIC CZYTA ZAGADKĘ, DZIECKO STARA SIĘ UDZIELIĆ ODPOWIEDZI NA ZADANE ZAGADKI ORAZ ODSZUKAĆ WŁAŚCIWEJ ILUSTRACJI, KTÓRA OBRAZUJE DANĄ ODPOWIEDŹ.

CAŁY Z CEGŁY ZBUDOWANY

MA DACH ORAZ CZTERY ŚCIANY

MA TEŻ OKNA ORAZ DRZWI

WŁAŚNIE W TAKIM MIESZKASZ TY

(DOM)

ZNAJDZIESZ GO NA DACHU

KOLEZANKO, KOLEGO

CIEMNA SMUGA DYMU

WYLATUJE Z NIEGO

(KOMIN)

MAJĄ KLAMKI, MAJĄ ZAMKI

SŁUŻĄ WIĘC DO ZAMYKANIA

GDY WYCHODZISZ, WTEDY ONE

PRZYPILNUJĄ CI MIESZKANIA

(DRZWI)

ZWYKLE W KSZTAŁCIE PROSTOKĄTA

MA DREWNIANE, BIAŁE RAMKI

ORAZ PRZEZROCZYSTE SZYBKI

OZDOBIONE PRZEZ FIRANKI

(OKNO)

 

4. HISTORYJKA OBRAZKOWA „PRZEPROWADZKA”

RODZIC PREZENTUJE WE WŁAŚCIWEJ KOLEJNOŚCI POSZCZEGÓLNE ILUSTRACJE. ZADANIEM DZIECKA JEST OPOWIEDZIEĆ CO DZIEJE SIĘ NA DANEJ ILUSTRACJI.

RODZIC WYJAŚNIA CO TO JEST „PRZEPROWADZKA”.

 

5. ZABAWA PLASTYCZNO – KONSTRUKCYJNA „BUDUJEMY DOMY”.

ZBUDOWANIE WEDŁUG WŁASNEGO POMYSŁU Z DOSTĘPNYCH W DOMU MATERIAŁÓW (NP. KARTONOWE PUDEŁKA, KLOCKI) WYMARZONEGO DOMU.

 

6.LABIRYNT – POMÓŻ DZIEWCZYNCE ODNALEŹĆ DROGĘ DO DOMU.

 

ŹRÓDŁO:

 

 

Piosenki dla dzieci. Spoko Loko - Mały domek