Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 11.05. - 15.05. 2020 r.
PIĄTEK – 15.05.2020 R.
TEMATYKA TYGODNIA: NA WIEJSKIM PODWÓRKU
1.KURCZAKOWE RACHOWANIE.
SŁUCHANIE FRAGMENTU WIERSZA K. CAMPBELL „KURCZAKOWE RACHOWANIE" CZYTANEGO PRZEZ RODZICA. DZIECKO WRAZ Z RODZICEM SIEDZĄ NA DYWANIE (TAK BY DZIECKO WIDZIAŁO ILUSTRACJE). RODZIC ROZKŁADA ILUSTRACJE, NA KTÓRYCH ZNAJDUJĄ SIĘ SYLWETY KURY I KOGUTA ORAZ GNIAZDO, I CZYTA WIERSZ (ZGODNIE Z TEKSTEM „DODAJE” PO JEDNYM KURCZĄTKU, GDY MÓWI O TYM DANA ZWROTKA WIERSZA). PO ZAKOŃCZENIU ZABAWY INICJUJE ROZMOWĘ NA PODSTAWIE TREŚCI WIERSZA – ZADAJE PYTANIA:
· KTO SIĘ WYKLUŁ Z JAJEK?
· CO ROBIŁY KURCZĄTKA?
· JAKIE DŹWIĘKI WYDAJĄ KURCZĄTKA, KURA, KOGUT?
KURCZAKOWE RACHOWANIE K. CAMPBELL
W KURNIKU KWOCZKA RADOŚNIE GDACZE,
– WYKLUŁ SIĘ WŁAŚNIE JEDEN KURCZACZEK.
ŻÓŁCIUTKIE PIÓRECZKA MALUSZEK MA, PO CHWILI KURCZACZKÓW BYŁO JUŻ DWA.
DWA MAŁE KURCZĄTKA TRENUJĄ „PI!” NI STĄD, NI ZOWĄD KURCZĄTEK JEST TRZY.
PRZYSZŁY ZOBACZYĆ CIEKAWSKIE KACZKI, TRZY MALUTKIE ŻÓŁCIUTKIE KURCZACZKI.
W GNIAZDKU SŁYSZYMY ZNÓW JAKIEŚ SZMERY.
CZY UWIERZYCIE? KURCZĄTEK JEST CZTERY.
CZTERY KURCZACZKI BIEGAĆ MIAŁY CHĘĆ,
LECZ NIM ZACZĘŁY – KURCZĄT BYŁO PIĘĆ.
PIĘĆ MAŁYCH KURCZĄT SCHOWAŁO SIĘ GDZIEŚ,
A KIEDY JUŻ WYSZŁY, BYŁO ICH SZEŚĆ.
Z JAJECZKA WYKLUŁ SIĘ JESZCZE JEDEN
I W SUMIE MALUSZKÓW JEST JUŻ SIEDEM.
SIEDEM KURCZACZKÓW SIADŁO PRZY KŁOSIE,
JEDEN SIĘ PRZYSIADŁ I BYŁO OSIEM.
OSIEM KURCZĄTEK... JUŻ SAMA NIE WIEM?
CHODŹ, POLICZYMY. JEDEN, DWA... DZIEWIĘĆ.
DZIEWIĘĆ KURCZACZKÓW PIÓRECZKA CZESZE,
OSTATNI SIĘ WYKLUŁ – JEST KURCZĄT DZIESIĘĆ. (...)
2. DZIECKO LOSUJE ZAGADKI, NASTĘPNIE RODZIC JE ODCZYTUJE.
PO ROZWIĄZANIU ZAGADKI DZIECKO WYSZUKUJE ODPOWIEDNIEJ ILUSTRACJI.
- (GĘSI)– PO PODWÓRZU BIEGAJĄ, BIAŁE PIÓRKA MAJĄ, GĘGAJĄ DZIOBKAMI
- (INDYK) – KIM JA JESTEM, NIE WIESZ WCALE, ALE POPATRZ – MAM KORALE
- (KACZKA) – KRZYWO CHODZI NIEBORACZKA, LUBI PŁYWAĆ, ZWIE SIĘ ...
- (KOGUT) – GŁOŚNO PIJE KUKURYKU – WSTAŃ DZIEWCZYNKO, WSTAŃ CHŁOPCZYKU
- (KURA) – PTAK, KTÓRY PYSZNE JAJKA ZNOSI, JEST DUMNĄ KAŻDEJ GOSPOSI
- (KURCZĄTKO) – MAM CZERWONE NÓŻKI, JESTEM ŻÓŁTĄ KULKĄ, A KIEDY DOROSNĘ TO ZOSTANĘ KURKĄ
3. MIĘKKIE JAK… ZABAWA DOSKONALĄCA ZMYSŁ DOTYKU ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ OKREŚLANIA CECH PRZEDMIOTÓW.
RODZIC MA PRZYGOTOWANE W KOSZYKU PRZEDMIOTY.DZIECKO ZA POMOCĄ DOTYKU PRÓBUJE OKREŚLIĆ, JAKI TEN PRZEDMIOT JEST, NP.
• MIĘKKI/PUSZYSTY JAK KURCZĄTKO (NP. WATA);
• KŁUJĄCY/OSTRY JAK PAZUR KURCZACZKA (NP. ZAOSTRZONA KREDKA);
• GŁADKI JAK DZIÓB (NP. MAŁY SŁOIK).
INNYM WARIANTEM TEJ ZABAWY JEST ZABAWA PRZYNIEŚ, PROSZĘ COŚ, CO, JEST… – ZADANIEM DZIECKA JEST ODSZUKANIE W POKOJU PRZEDMIOTÓW, KTÓRE SPEŁNIAJĄ KRYTERIUM PODANE PRZEZ RODZICA, NP.:
• MIĘKKIE JAK KURCZĄTKO;
• OSTRE JAK PAZUR KURY;
• LEKKIE JAK PIÓRKO;
• ŻÓŁTE JAK PISKLĘ;
• GŁOŚNE JAK KWOKA
4. MASAŻYKI PIÓRKIEM- ZABAWA RELAKSACYJNA Z PIÓRKIEM W PARACH
DZIECKO SIEDZI NA DYWANIE Z RODZICEM TWARZĄ DO SIEBIE. KAŻDY MA W DŁONI PIÓRKO. PRZY SPOKOJNEJ, RELAKSACYJNEJ MUZYCE DZIECKO ROZPOCZYNA PIÓRKIEM DELIKATNY MASAŻ RODZICA
RODZIC MOŻE DZIECKU POMÓC POPRZEZ WYDAWANIE RYMOWANYCH POLECEŃ, NP.:
• POGŁASZCZEMY TERAZ CZOŁO, ABY BYŁO CI WESOŁO;
• POGŁASZCZEMY OKO NASZE, BY MRUGAŁO DO NAS CZASEM;
• BUZIA TAKŻE CHCE GŁASKANIA, BO POTRZEBNA JEST DO ŚMIANIA;
• POGŁASZCZEMY NASZE RĘCE, BY KLASKAŁY JAK NAJWIĘCEJ;
• TERAZ BRZUSZEK MASUJEMY I CICHUTKO SIĘ ŚMIEJEMY;
• POGŁASZCZEMY NASZE NOGI I GOTOWE SĄ DO DROGI!
5. GDZIE JEST KURCZACZEK? -ZABAWA DOSKONALĄCA UMIEJĘTNOŚĆ NAZYWANIA/OKREŚLANIA STOSUNKÓW PRZESTRZENNYCH
RODZIC POKAZUJE DZIECKU ILUSTRACJE (PO JEDNEJ) PRZEDSTAWIAJĄCE KURĘ I KURCZĄTKO. OPOWIADA KRÓTKĄ HISTORIĘ O TYM, JAK MAMA-KWOKA BAWI SIĘ Z KURCZĄTKAMI, A ICH ULUBIONĄ ZABAWĄ JEST ZABAWA W CHOWANEGO. RODZIC MÓWI DZIECKU, BY PRZYGLĄDNĘŁO SIĘ DOKŁADNIE ILUSTRACJI I POWIEDZIAŁO, GDZIE TYM RAZEM UKRYŁ SIĘ KURCZACZEK (DZIECKO OKREŚLA STOSUNEK KURCZĄTKA WZGLĘDEM MAMY, UŻYWAJĄC OKREŚLEŃ: NA, POD, OBOK, PRZED, ZA).
6. ,,ŚPIEWAJĄCE KURCZACZKI I ICH PRZYJACIELE’’- ZABAWA ORTOFONICZNA.
RODZIC POKAZUJE DZIECKU ILUSTRACJE, NA KTÓRYCH PRZEDSTAWIONE SĄ: KURA, KOGUT, KURCZĄTKO, KACZĄTKO, GĄSKA, MAŁY INDYK.
KURCZĄTKA BARDZO LUBIĄ ŚPIEWAĆ, CZĘSTO DO WSPÓLNEJ ZABAWY ZAPRASZAJĄ SWOICH PRZYJACIÓŁ, CZYLI KACZUSZKI, GĄSKI I INDYCZKI, A CZASAMI BAWIĄ SIĘ Z MAMĄ I TATĄ. RODZIC PYTA DZIECKO, CZY WIE, JAK „ŚPIEWAJĄ” TE ZWIERZĄTKA. DZIECKO PREZENTUJE SWOJE PROPOZYCJE, PO CZYM WSPÓLNIE USTALAJĄ, JAKI SPOSÓB „MÓWIENIA” BĘDZIE NAJBARDZIEJ ODPOWIEDNI DLA ZWIERZĄTEK Z KOLEJNYCH ILUSTRACJI:
• KURA – KO, KO, KO;
• KOGUT – KUKURYKU;
• KURCZĄTKO – PI, PI, PI;
• KACZĄTKO – KWA, KWA, KWA;
• GĄSKA – GĘ, GĘ, GĘ;
• MAŁY INDYK – GUL, GUL, GUL.
ŹRÓDŁA:
1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN
2. MATERIAŁY WŁASNE
3. HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM
4. HTTPS://BLIZEJPRZEDSZKOLA.PL
5. HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/PAGES/CATEGORY/ENTERTAINMENT-WEBSITE/INSPIRACJE-NA-KA%C5%BCD%C4%85-OKAZJ%C4%99-535063216943927/
6. HTTP://WWW.SIEMIANOWICE.PL
7. HTTPS://WWW.ATRAKCJEDZIECIECE.PL
8. HTTPS://WWW.DLA-DZIECI.COM.PL/LAMIGLOWKI/ZNAJDZ_ROZNICE-ZNAJDZ_ROZNICE_W_OBRAZKACH.HTML
CZWARTEK (14.05.)
TEMATYKA TYGODNIA: NA WIEJSKIM PODWÓRKU
1. WYSŁUCHANIE WIERSZA „PTASIE OPOWIEŚCI” I ROZMOWA INSPIROWANA JEGO TREŚCIĄ.
„PTASIE OPOWIEŚCI” - AGATA GIEŁCZYŃSKA
POWIEDZIAŁA PEWNA KURKA,
ŻE SIĘ BOI PIESKA BURKA,
BO TEN CIĄGLE GŁOŚNO SZCZEKA
I JUŻ SŁYCHAĆ GO Z DALEKA.
NA TO GĄSKA SIĘ PRZECHWALA,
ŻE JEST DZIELNA I ŻE ŚMIAŁA!
BO GDY SPRAWA JEJ SIĘ TYCZY,
ONA SAMA GROŹNIE SYCZY.
INDYK BURKNĄŁ JEJ NIEMILE:
„TO PRZECHWAŁKI SĄ I TYLE!”
PANI GĄSKA, PANI ZMYŚLA!
KTO TO WIDZIAŁ, TAK WYMYŚLAĆ ?”
KOŁO PŁOTU KOGUT CHODZIŁ,
SZYBKO SIĘ Z INDYKIEM ZGODZIŁ.
KACZKA TYLKO GŁOWĄ KIWA,
NO BO SAMA JEST PŁOCHLIWA.
A GĄSKA DO KROWY ZMIERZA,
BO BAĆ SIĘ JEJ NIE ZAMIERZA.
I BIEGA DOKOŁA KROWY,
A KURY RWĄ PIÓRA Z GŁOWY.
TAKI GWAR JEST NA PODWÓRKU,
NIKT NIE MÓWI O PSIE BURKU.
BO O GĄSCE KAŻDY GADA,
CZY W NIEJ WIELKA JEST ODWAGA?
RODZIC ZADAJE PYTANIA:
-
KOGO BAŁA SIĘ KURA?
-
KTO SIĘ PRZECHWALAŁ?
-
CZY TO DOBRZE SIĘ PRZECHWALAĆ?
-
DLACZEGO GĘŚ UWAŻAŁA SIĘ ZA ODWAŻNĄ?
-
DLACZEGO GĄSKA NIE POWINNA ZADZIERAĆ Z KROWĄ?
2. ZABAWA DYDAKTYCZNA - „ZWIERZĘTA I ICH DZIECI”
RODZIC PREZENTUJE ZDJĘCIA DOROSŁYCH ZWIERZĄT HODOWLANYCH, A OBOK ROZKŁADA ZDJĘCIA PRZEDSTAWIAJĄCE ICH MŁODE. ZADANIEM DZIECKA JEST POŁĄCZYĆ ZDJĘCIA W ODPOWIEDNIE PARY. RODZIC INFORMUJE DZIECKO, JAK NAZYWAMY MŁODE ZWIERZĘTA:
- OGIER – KLACZ – ŹREBIĘ
- BYK – KROWA – CIELĘ
- KNUR – ŚWINIA – PROSIĘ
- KOZIOŁ – KOZA – KOŹLĘ
- BARAN – OWCA – JAGNIĘ
- KRÓLIK – KRÓLICA – KRÓLICZĘ
- GĄSIOR – GĘŚ – GĘSIĘ
- KACZOR – KACZKA – KACZĘ
- KOGUT – KURA – PISKLĘ
- INDYK – INDYCZKA – INDYCZĘ
3. ZABAWA RUCHOWA DO PIOSENKI: „KACZUSZKI”
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
4. NAUKA NA PAMIĘĆ RYMOWANKI:
KUKURYKU, KUKURYKU
WITAJ MAŁY KOGUCIKU
GDZIE SĄ TWOJE KURY DWIE?
KUKURYKU KTO TO WIE?
5. ZABAWA - „KURKA”
RODZIC DEMONSTRUJE KOLEJNO OBRAZKI, A DZIECKO WYDAJE PRZYPISANE IM DŹWIĘKI:
- KURA WYSIADUJĄCA JAJKA – CIII Z PALCEM NA USTACH
- JAJKO Z MAŁYM PĘKNIĘCIEM – CICHE TRRRACH
- JAJKO Z DUŻYM PĘKNIĘCIEM – GŁOŚNE TRRRACH
- PISKLĘ W SKORUPCE – CICHE PI PI PI
- WYKLUTE PISKLĘ – GŁOŚNE PI PI PI
- KURA – GŁOŚNE KO KO KO
GDY DZIECKO DOBRZE POZNA ZABAWĘ RODZIC MOŻE
EKSPONOWAĆ OBRAZKI W PRZYPADKOWEJ KOLEJNOŚCI.
6. DOPASUJ ŚLADY ZWIERZĄT: KOZA, KOŃ, KOT, KROWA, KACZKA, KURA.
OBOK ZDJĘCIA ZE ŚLADEM PRZYKLEJ ZDJĘCIE ZWIERZĄTKA DO KTÓREGO NALEŻY DANY ŚLAD. POKOLORUJ OBRAZKI ZWIERZĄT.
7. DOPASUJ DO ZWIERZĄT.
ŹRÓDŁO:
- PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA”, CZ.2, WYD. PWN
- YOUTUBE
ŚRODA – 13.05.2020 R.
TEMATYKA DNIA: NA WIEJSKIM PODWÓRKU
1. SŁUCHANIE WIERSZA NATALII USENKO ,,CZARNA KROWA’’.
CZARNA KROWA W KROPKI BORDO WĘDROWAŁA DROGĄ.
Z PRZODU MIAŁA WIELKĄ GŁOWĘ, Z TYŁU MIAŁA OGON!
PRZYSTANĘŁA NAD KAŁUŻĄ, POCHYLIŁA GŁOWĘ –
JEDNO OKO MIAŁA ŻÓŁTE, DRUGIE FIOLETOWE!
ROZPOSTARŁA WIELKIE SKRZYDŁA
(MIAŁA JE NA GRZBIECIE),
POFRUNĘŁA MIĘDZY CHMURY,
WRZESZCZĄC „ECIE PECIE!!!”
Z NAJWYŻSZEGO CZUBKA DRZEWA
SKAKAŁA NA GŁOWĘ,
ZLIZYWAŁA PROSTO Z NIEBA
CHMURY WANILIOWE…
TYLKO NIECH MI NIKT NIE MÓWI,
ŻE KROWA NIE LATA,
BO SIĘ WSZYSTKO MOŻE ZDARZYĆ
W SAMYM ŚRODKU LATA!
ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA, WSKAZYWANIE W NIM ELEMENTÓW HUMORYSTYCZNYCH.
RODZIC ZADAJE DZIECKU PYTANIA:
JAK WYGLĄDAŁA KROWA, O KTÓREJ MOWA JEST W WIERSZU?
(RODZIC POKAZUJE, JAK WYGLĄDA KOLOR BORDO).
JAKIEGO KOLORU MIAŁA OCZY?
CO MIAŁA NA GRZBIECIE?
CO KROWA ROBIŁA NA CZUBKU DRZEWA?
JAKI SMAK MIAŁY CHMURY?
JAKIE IMIĘ NADALIBYŚCIE TAKIEJ KROWIE?
JAKIE ODGŁOSY MOGŁABY WYDAWAĆ TAKA BAJKOWA KROWA?
RODZIC UŚWIADAMIA DZIECKU BAJKOWY I HUMORYSTYCZNY CHARAKTER WIERSZA.
2. PRACA MANUALNA „PLASTELINOWA KROWA”.
DZIECKO LEPI Z PLASTELINY LUB CIASTOLINY KROWĘ, KTÓRA BYŁA BOHATERKĄ WIERSZA. WYKORZYSTUJE KOLORY: CZARNY, BORDOWY, ŻÓŁTY, FIOLETOWY.
3. DEGUSTACJA MLEKA - ZACHĘCANIE DO POZNAWANIA NOWYCH SMAKÓW.
RODZIC PRZYGOTOWUJE RÓŻNE RODZAJE MLEKA (MLEKO OD KROWY, SOJOWE, SMAKOWE – CZEKOLADOWE LUB INNE, KOZIE) I NALEWA DZIECKU DO DEGUSTACJI. DZIECKO PRÓBUJE I OCENIA, KTÓRE MU SMAKUJE I DLACZEGO. ZACHĘCANIE DO POZNAWANIA NOWYCH SMAKÓW.
4. ZWIERZĘTA NA WSI – KARTY RUCHOWE
RODZIC WYCINA I SKLEJA KOSTKĘ DO GRY. NASTĘPNIE DZIECKO RZUCA KOSTKĄ I W ZALEŻNOŚCI OD TEGO JAKIE WYPADŁO ZWIERZĘ, WYKONUJE POLECENIA WEDŁUG WSKAZÓWEK NA ILUSTRACJACH DOŁĄCZONYCH DO GRY.
5. KOLOROWE MLEKO - EKSPERYMENT
HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=STG9EYDGN4G
6. ZADANIE DLA STOKROTEK – KARTY PRACY NR 2, KARTA NR 57
DZIECKO ŁĄCZY LINIĄ PRODUKTY ZE ZWIERZĘTAMI, OD KTÓRYCH ONE POCHODZĄ.
ŹRÓDŁA:
1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN
2. MATERIAŁY WŁASNE
3. HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM
4. HTTPS://BLIZEJPRZEDSZKOLA.PL
7. HTTPS://WWW.ATRAKCJEDZIECIECE.PL
8. HTTPS://WWW.DZIECKIEMBADZ.PL
WTOREK (12.05)
TEMATYKA TYGODNIA: NA WIEJSKIM PODWÓRKU
1. ZABAWA INSCENIZACYJNA DO WIERSZA DANUTY GELLNEROWEJ PT. „ŁAKOMY KOT”.
DZIECKO MA PRZED SOBĄ MISECZKĘ I ŁYŻECZKĘ. RODZIC RECYTUJE WIERSZ, A DZIECKO ILUSTRUJE RUCHEM JEGO SŁOWA. NAŚLADUJE MIESZANIE MLEKA W MISECZCE, PRÓBOWANIE, A POTEM POKAZUJE, ŻE MISECZKA JEST PUSTA.
„ŁAKOMY KOT”
W DOMKU ZA RZEKĄ
KOT GOTOWAŁ MLEKO.
MIESZAJ JE W RONDELKU
ŁYŻECZKĄ NIEWIELKĄ.
RAZ ZAMIESZAŁ,
RAZ SPRÓBOWAŁ,
BARDZO KRÓTKO
JE GOTOWAŁ
ZANIM SIĘ UGOTOWAŁO
NIC W RONDELKU NIE ZOSTAŁO
2. ZABAWA DYDAKTYCZNA: „CO NAM DAJE...?”
RODZIC ROZKŁADA ZDJĘCIA RÓŻNYCH ZWIERZĄT HODOWLANYCH, A DZIECKU ROZDAJE ZDJĘCIA PRODUKTÓW, KTÓRE OD NICH OTRZYMUJEMY. ZADANIEM DZIECKA JEST POŁĄCZYĆ ZDJĘCIA W ODPOWIEDNIE PARY:
-
-
KROWA – MLEKO, SER, MASŁO
-
OWCA – WEŁNA, MLEKO
-
KURA – JAJKA
-
KOZA – MLEKO
-
ŚWINIA – MIĘSO
-
3. PRZYGOTOWANIE JOGURTU BANANOWEGO.
DZIECKO KROI BANANA NA MAŁE KAWAŁKI I ZALEWA JE JOGURTEM. NASTĘPNIE DOKŁADNIE MIESZA WSZYSTKO
W MISECZCE. W TEN SPOSÓB UZYSKUJE NATURALNY JOGURT BANANOWY. RODZIC PRZYPOMINA O PRZESTRZEGANIU ZASAD HIGIENY. WSPÓLNA DEGUSTACJA PRZYGOTOWANEGO JOGURTU.
4. ZABAWA SŁOWNA – DZIELENIE WYRAZÓW NA SYLABY Z RÓWNOCZESNYM KLASKANIEM:
* KRO – WA
* KU – RA
* KACZ – KA
* MLE – KO
* KO – ZA
* ŚWI – NIA
* WEŁ – NA
* MA – SŁO
* JAJ – KA
* MIĘ – SO
5. ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE – POŁĄCZ KROPKI.
6. NAUKA PIOSENKI – „GDACZE KURA KO, KO, KO” https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
„GDACZE KURA KO, KO, KO”
PEWNA KURA NO PODWÓRZU CIĄGLE GDACZE
CIĄGLE GDACZE
A GDY GDACZE TO WYSOKO W GÓRĘ SKACZE
W GÓRĘ SKACZE
BARDZO GŁOŚNO I BEZ PRZERWY HAŁASUJE
HAŁASUJE
I SIĘ NICZYM, ANI NIKIM NIE PRZEJMUJE
NIE PRZEJMUJE
Z RANA KO, KO, KO, KO
W NOCY KO, KO, KO, KO
PRZEZ DZIEŃ CAŁY KO, KO, KO
CIĄGLE KO, KO, KO, KO
TYLKO KO, KO, KO, KO
NA OKRĄGŁO KO, KO, KO
NA PODWÓRZU KURA DZIOBA NIE ZAMYKA
NIE ZAMYKA
CHOCIAŻ PRZY NIEJ KAŻDY USZY SWE ZATYKA
SWE ZATYKA
TYM HAŁASEM WSZYSTKICH WKOŁO DENERWUJE
DENERWUJE
WIĘC NA KARĘ KURA ZA TO ZASŁUGUJE
ZASŁUGUJE
Z RANA KO, KO, KO, KO
W NOCY KO, KO, KO, KO
PRZEZ DZIEŃ CAŁY KO, KO, KO
CIĄGLE KO, KO, KO, KO
TYLKO KO, KO, KO, KO
NA OKRĄGŁO KO, KO, KO
AŻ DO KURY RAZ POLICJA PRZYJECHAŁA
PRZYJECHAŁA
NO I KURZE ZA HAŁASY MANDAT DAŁA
MANDAT DAŁA
TERAZ KURA CICHO Z ŻALU GDACZE W DOMU
GDACZE W DOMU
NA PODWÓRZU NIE PRZESZKADZA JUŻ NIKOMU
JUŻ NIKOMU
Z RANA KO, KO, KO, KO
W NOCY KO, KO, KO, KO
PRZEZ DZIEŃ CAŁY KO, KO, KO
CIĄGLE KO, KO, KO, KO
TYLKO KO, KO, KO, KO
NA OKRĄGŁO KO, KO, KO
ŹRÓDŁO:
-
PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA”, CZ.2, WYD. PWN
-
YOUTUBE
-
INSPIRACJE NA KAŻDĄ OKAZJĘ
PONIEDZIAŁEK – 11.05.2020 R.
TEMATYKA TYGODNIA: NA WIEJSKIM PODWÓRKU
1. RODZIC ZACHĘCA DZIECKO DO WYSŁUCHANIA OPOWIADANIA O DZIEWCZYNCE, KTÓRA POJECHAŁA DO DZIADKÓW NA WIEŚ.
OPOWIADANIE URSZULI PIOTROWSKIEJ ,,Z WIZYTĄ NA WSI’’.
ANULKA POJECHAŁA Z MAMĄ I TATĄ NA WIEŚ, ŻEBY ODWIEDZIĆ BABCIĘ I DZIADKA. MIESZKA TAM TEŻ KUZYN ANULKI JAREK, KTÓRY CHODZI JUŻ DO SZKOŁY.
– CHOĆ, ANULKO, POKAŻĘ CI NASZE PROSIACZKI – POWIEDZIAŁ JAREK.
– MAMY ICH AŻ DWANAŚCIE! WZIĄŁ DZIEWCZYNKĘ ZA RĘKĘ. A ZA NIMI, HOP, HOP, HOP, PODSKAKIWAŁ SZCZENIACZEK MIŁEK I PISKLIWIE POSZCZEKIWAŁ: HAU, HAU, HAU. PO DRODZE ZATRZYMALI SIĘ PRZY KURNIKU I JAREK DAŁ ANULCE ZIARNA, ŻEBY WYSYPAŁA KUROM. KO, KO, KO GDAKAŁY ZADOWOLONE I PAZURKAMI DRAPAŁY ZIEMIĘ, JAKBY TAM BYŁY SCHOWANE JAKIEŚ SMAKOŁYKI. A KOGUT: KUKURYKU, KUKURYKU, PIAŁ TAK GŁOŚNO, ŻE AŻ CAŁA OKOLICA GO SŁYSZAŁA.
– KWOKA Z KURCZĘTAMI DOSTANĄ OD BABCI SPECJALNE JEDZENIE, TAK, TAK – TŁUMACZYŁ JAREK. DRZWI DO CHLEWA, W KTÓRYM MIESZKAŁY ŚWINKI, BYŁY BARDZO CIĘŻKIE, WIĘC ANULKA POMAGAŁA JARKOWI JE OTWORZYĆ. A W ŚRODKU? CO TAM BYŁO POCHRZĄKIWANIA I CHRUMKANIA: CHRUM, CHRUM, CHRUM. MAMA ŚWINKA WŁAŚNIE KARMIŁA SWOJE PROSIĘTA. JAKIE BYŁY ŚLICZNE!
– WYCHODZIMY – SZEPNĄŁ JAREK.
– ŻEBY ŚWINEK NIE DENERWOWAĆ. A POTEM POSZLI DO OBORY. ANULKA DOBRZE WIE, ŻE W OBORZE MIESZKAJĄ KROWY. KROWA MELA NA ICH WIDOK ZAMUCZAŁA MUUU, ODGANIAJĄC OGONEM MUCHY. – JAK MYŚLISZ, CO ONA MÓWI? – ZAPYTAŁA DZIEWCZYNKA.
– MOŻE CHWALI SIĘ SWOIM SYNKIEM, MAŁYM CIELACZKIEM – ODPOWIEDZIAŁ JAREK Z UŚMIECHEM. A CIELACZEK STAŁ OBOK MAMY KROWY I LEKKO TRĄCAŁ JĄ ŁEBKIEM, JAKBY O COŚ PROSIŁ.
– PEWNIE CHCE SIĘ NAPIĆ MLECZKA – DOMYŚLIŁA SIĘ ANULKA. NAGLE ZAUWAŻYLI, ŻE NIE MA Z NIMI MIŁKA. GDZIE MÓGŁ SIĘ PODZIAĆ? SZUKALI W OBORZE, ALE SZCZENIACZKA NIE ZNALEŹLI. PO CHWILI USŁYSZELI GĘGANIE I ZAGNIEWANY GŁOS BABCI.
– MIŁKU, TY ŁOBUZIE, NIE WOLNO GONIĆ GĘSI! DZIECI WYBIEGŁY Z OBORY. BABCIA TRZYMAŁA MIŁKA NA RĘKACH, KTÓRY BARDZO ZADOWOLONY PRÓBOWAŁ POLIZAĆ JĄ W POLICZEK. JEDNA GĘŚ GĘGAŁA: GĘ, GĘ, GĘ, SYCZAŁA, WYCIĄGAŁA SZYJĘ I TRZEPOTAŁA SKRZYDŁAMI. ZŁOŚCIŁA SIĘ NA MIŁKA, ŻE WYSTRASZYŁ JEJ GĄSIĘTA: GĘ, GĘ, GĘ.
– OCH, BABCIU! – WESTCHNĘŁA ANULKA.
– TUTAJ JEST TAK PIĘKNIE I CIEKAWIE JAK W BAJCE. DZIADEK WYGLĄDAŁ PRZEZ OKNO I USŁYSZAŁ, CO POWIEDZIAŁA WNUCZKA. BARDZO GO TO UCIESZYŁO.
– WIESZ CO, ANULKO, ZARAZ ZAPROWADZĘ CIĘ W JESZCZE JEDNO MIEJSCE JAK Z BAJKI. ZA DOMEM BABCI I DZIADKA BYŁA POLNA DROGA. POSZLI TĄ DROGĄ, AŻ DOSZLI DO PASTWISKA. A TAM PASŁY SIĘ KONIE. PODSKAKIWAŁY, BIEGAŁY, TARZAŁY SIĘ W TRAWIE, IHAHA, IHAHA, TAKIE BYŁY SZCZĘŚLIWE. A NAJSZCZĘŚLIWSZA BYŁA MAMA KLACZ, KTÓRA NIE ODSTĘPOWAŁA SWOJEGO ŹREBAKA NA KROK.
– NA NOC ZAPROWADZAMY KONIE DO STAJNI – TŁUMACZYŁ DZIADEK.
– JAK BĘDĘ DUŻA – POSTANOWIŁA ANULKA – TO TEŻ ZAMIESZKAM NA WSI, A TY MNIE WSZYSTKIEGO NAUCZYSZ, DZIADZIUSIU. I BABCIA TEŻ. I JAREK TEŻ.
– NO TO POSTANOWIONE! – ODPOWIEDZIAŁ JAREK I CAŁA TRÓJKA PODAŁA SOBIE RĘCE.
ROZMOWA Z DZIECKIEM NA TEMAT OPOWIADANIA. RODZIC ZADAJE PYTANIA:
JAKIE ZWIERZĘTA WIDZIAŁA ANULKA NA WSI?
GDZIE MIESZKAŁY ŚWINKI, A GDZIE KROWA MELA?
DLACZEGO PIES MIŁEK ODDALIŁ SIĘ OD DZIECI?
CZY ANULCE PODOBAŁO SIĘ NA WSI?
JAK MYŚLISZ, DLACZEGO?
2. ROZMOWA NA TEMAT TEGO, GDZIE MIESZKAJĄ ZWIERZĘTA ŻYJĄCE NA WSI.
RODZIC WYMIENIA NAZWY: KURNIK, CHLEW, OBORA, STAJNIA, A DZIECKO PODAJE NAZWY ZWIERZĄT, KTÓRE TAM MIESZKAJĄ. PODCZAS ROZMOWY RODZIC PREZENTUJE ODPOWIEDNIE ILUSTRACJE.
3. ,,NA WIEJSKIM PODWÓRKU”– ZABAWA LOGOPEDYCZNA.
RODZIC ROZKŁADA NA DYWANIE ILUSTRACJE ZWIERZĄT. DZIECKO MASZERUJE PO OBWODZIE KOŁA – SPACERUJE PO „WIEJSKIM PODWÓRKU”. Z „WIEJSKICH ZABUDOWAŃ” SŁYCHAĆ ODGŁOSY ZWIERZĄT. CO JAKIŚ CZAS RODZIC DAJE SYGNAŁ I WYPOWIADA ZDANIE. DZIECKO ZATRZYMUJE SIĘ I KOŃCZY JE, WYPOWIADAJĄC ODPOWIEDNI WYRAZ DŹWIĘKONAŚLADOWCZY, A TAKŻE PODNOSI ODPOWIEDNIA ILUSTRACJĘ ZWIERZĘCIA.
• GDY DO DZIADKA IDZIE WNUK, ZAWSZE PUKA… PUK, PUK, PUK.
• BABCIA KOTU MLEKO DA, BO JĄ PROSI… MIAU, MIAU, MIAU.
• DZIADZIO PSA AZORA MA, KTÓRY SZCZEKA… HAU, HAU, HAU.
• NIE POTRZEBA NAM BUDZIKÓW, KOGUT BUDZI… KUKURYKU!
• WNUCZKA SYPIE ZIAREN STO, KURKI GDACZĄ… KO, KO, KO.
• OWCA PYSZNE SIANO CHCE, SŁYCHAĆ WSZĘDZIE… MEEE, MEEE, MEEE.
• A W CHLEWIKU ŚWINEK TŁUM GŁOŚNO WOŁA… CHRUM, CHRUM, CHRUM.
4. ZWIERZĘTA NA WSI - ODGŁOSY, ZAGADKI, ZADANIA.
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
5. WIEJSKIE ZWIERZĘTA Z TALERZYKÓW - PRACA PLASTYCZNA
6. KARTA PRACY- POŁĄCZ TAKIE SAME ZWIERZĘTA
ŹRÓDŁA:
1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN
2. MATERIAŁY WŁASNE
3. https://blizejprzedszkola.pl
4. https://przedszkolankowo.pl
5. http://livingonalatte.blogspot.com/