Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 14. 04. 2020 r. - 17. 04. 2020 r. • Aktualności • Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" • Przedszkola • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Placówki » Przedszkola » Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" » Aktualności » Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci -…
wielkość tekstuA-AA+

Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 14. 04. 2020 r. - 17. 04. 2020 r.

PIĄTEK (17.04.)

1. Słuchanie bajki pt. „Królowa dnia i nocy”.
Posłuchajcie drogie dzieci opowieści mojej. Dawno temu, gdzieś za morzem i za siódmą drogą, stało miasto bardzo piękne, piękne, choć dwukolorowe. A rządziła nim Królowa Dnia i Nocy, która wszystkich ludzi obdarzała światłem albo mrokiem. Gdy Królowa siadywała twarzą do mieszkańców – dzień nastawał, jasność wielka. Wszyscy ludzie się cieszyli, pracowali i do siebie uśmiechali. Gdy Królowa obracała się do miasta plecami, mrok nadchodził, ciemność kroczyła ulicami. Wszystkie dzieci kładły się do łóżeczek i słuchały wieczornych bajeczek.
Lecz pewnego dnia, niespodziewanie dwoje małych dzieci powiedziało do Królowej same złe rzeczy: „My nie chcemy takiej Królowej, co zna tylko dzień i noc. My się tu nudzimy. I nie chcemy więcej spać”.
Gdy Królowa usłyszała takie przykre słowa, rozpłakała się, posmutniała. Rozżalona, odwróciła się do miasta plecami i przez 10 dni w mieście ludzie żyli tylko nocami.
A w miasteczku zapanował wielki mrok. Dzieci już nie mogły bawić się na podwórkach, grać
w gumę i huśtać się na placach zabaw. Dorośli przestali chodzić do pracy i po kilku dniach wszystkiego zaczęło w mieście brakować.
Wtedy to dwójka dzieci Eliwrka i Pawełek postanowili przeprosić Królową za niegrzeczne dzieci i uratować miasteczko. Zapakowali sobie jedzeni na drogę, ciepłe ubrania i wyruszyli wysoko w góry do mędrca, aby poprosić go o radę. Długa i ciężka była ich droga, ale gdy strudzeni dotarli wreszcie do mędrca, starszy długobrody dziadzio tak im poradził: „Drogie dzieci biegnijcie w świat i nazbierajcie do tej magicznej buteleczki dużo węgla i kredy, stworzycie w niej nowy kolor, o którym Królowa nigdy nie słyszała. Dajcie buteleczkę Królowej w prezencie a gdy tylko ją zobaczy z zachwytu uśmiechnie się i szybko odwróci się do was „dzienną stroną”. I ruszyli w daleki świat zbierać kredę i węgiel: Elwira i Pawełek – małe dzielne dzieci. Gdy już buteleczka była pełna magicznego pyłu postanowili podejść do Królowej.
Gdy Królowa zobaczyła dwójkę dzieci, zezłościła się okropnie. Pamiętała przecież słowa chłopców, które tak bardzo ją zraniły. Już miała zesłać na nich wielki cień. Aż tu nagle zobaczyła.. piękny nowy kolor, który mienił się różnymi odcieniami.
Widząc zachwyt w oczach Królowej Elwira i Pawełek podeszli bliżej i wyjaśnili, ze to ich prezent, którym chcą przeprosić Królową za złe postępowanie ich kolegów. Powiedzieli także, że kolor, który chcieli podarować Królowej to kolor szary. Powstał on z połączenia białej kredy i czarnego węgla. Od tej chwili Królowa postanowiła ubierać się także w różne odcienie szarości. I tak powstały dwie nowe pory doby. Jutrzenka, która zapowiada dzień
i Zmierzch, który mówi o zbliżającej się nocy.


2. Rozmowa na temat bajki.
- Co to za kraina, którą rządziła Królowa?
- Co się działo, gdy odwracała się twarzą do miasta?
- Co się działo, gdy odwracała się tyłem?
- Dlaczego Królowa poczuła się zraniona?
- Co zrobiły dzieci, aby przeprosić Królową?
- Jaki nowy kolor powstał?

 

3. Zabawa dydaktyczna: „Do czego to służy?”

Rodzic rozkłada na podłodze obrazki dotyczące przedmiotów związanych z dniem i nocą (poduszka, piżama, lampka nocna, rower, plac zabaw, klocki). Następnie prosi dziecko o ułożenie pod symbolem słoneczka ilustracji z przedmiotami z których korzystamy w dzień a pod symbolem księżyca ilustracji z przedmiotami z których korzystamy w nocy.

 

4.Zabawa matematyczna - „Księżyc, gwiazdka i słoneczko”

Rodzic wkłada do pudełka (np. po butach) jedną ilustarcję z symbolem gwiazdki, dwie ilustracje z symbolem księżyca i trzy ilustracje z symbolem słoneczka. Następnie prosi dziecko aby osobno poukładały ilustracje z gwiazdką, księżycem i słoneczkiem. Potem zadaje dzecku pytania:

- Ile jest obrazków z gwiazdką?

- Ile jest obrazków z księżycem?

- Ile jest obrazków ze słoneczkiem?

- Czego jest więcej : obrazków z księżycem czy obrazków z gwiazdką?

- Jakich obrazków jest najwięcej – z gwiazdką, księżycem czy ze słoneczkiem?

 

Zabawę można powtarzać zmieniając liczbę ilustracji z poszczególnymi symbolami.

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne- połącz kropki: gwiazdka i słońce.

 

Źródło:

  • Przewodnik metodyczny „Nowa Trampolina Trzylatka”, wyd. PWN

  • www.wychowanieprzedszkolne.pl

  • www.pinterest.com

     

CZWARTEK 16.04.2020 r.

 

1. KTÓRE ZWIERZĘTA LUBIĄ NOC? – ROZMOWA Z WYKORZYSTANIEM ZDJĘĆ.

RODZIC PREZENTUJE ZDJĘCIA PRZEDSTAWIAJĄCE ZWIERZĘTA AKTYWNE NOCĄ. PODAJE ICH NAZWY I KRÓTKO JE CHARAKTERYZUJE.

PRZYKŁADY ZWIERZĄT: BORSUK, SOWA, ĆMA, NIETOPERZ, JEŻ.

 

2. ZABAWA SŁUCHOWA „SŁUCHAMY CISZY”.

DZIECKO SIEDZI CHWILĘ W MILCZENIU, A POTEM NA ZNAK RODZICA ZACZYNA KRZYCZEĆ. RODZIC ZADAJE DZIECKU PYTANIA:

JAK SIĘ CZUJESZ, GDY JEST CICHO, A JAK, GDY JEST GŁOŚNO?

CO LUBISZ ROBIĆ W CISZY?

KIEDY KRZYK I GŁOŚNA MUZYKA CI PRZESZKADZA?

 

3. ZABAWA „CO ROBIMY W DZIEŃ?”.

GDY DZIECKO SŁYSZY MUZYKĘ (DOWOLNE NAGRANIE), NAŚLADUJE RÓŻNE CZYNNOŚCI, KTÓRE WYKONUJE W TRAKCIE DNIA (NP.: UBIERANIE SIĘ, JEDZENIE, CZESANIE SIĘ, GRĘ W PIŁKĘ, BUDOWANIE Z KLOCKÓW). PRZERWA W MUZYCE OZNACZA NOC, DLATEGO DZIECKO PRZERYWA WYKONYWANĄ CZYNNOŚĆ I KŁADZIE SIĘ NA PODŁODZE, UDAJĄC, ŻE ZASYPIA. POWRÓT MUZYKI OZNACZA POWRÓT DNIA I DZIENNYCH CZYNNOŚCI. ZABAWĘ POWTARZAMY 2–3 RAZY.

 

4. PRACA PLASTYCZNA SOWA

HTTPS://MOJEDZIECIKREATYWNIE.PL/2017/09/KARTY-PRACY-DO-WYKLEJANIA-PLASTELINA/

 

BEZPOŚREDNI ODNOŚNIK DO POBRANIA PLIKU Z SOWĄ:

HTTPS://MOJEDZIECIKREATYWNIE.PL/?SMD_PROCESS_DOWNLOAD=1&DOWNLOAD_ID=13520


5. ZADANIE DLA STOKROTEK - WYKONANIE ĆWICZENIA KARTY PRACY NR 2, KARTA NR 50.

DZIECKO WSKAZUJE, KTÓRY RYSUNEK PRZEDSTAWIA DZIEŃ, A KTÓRY – NOC. UZASADNIA SWOJE ZDANIE. RYSUJE NA NIEBIE SŁOŃCE LUB KSIĘŻYC.


ŹRÓDŁA:

  1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN

  2. MATERIAŁY WŁASNE

  3. HTTPS://BLIZEJPRZEDSZKOLA.PL

  4. HTTPS://MOJEDZIECIKREATYWNIE.PL

  5. HTTPS://DZIECIAKIWDOMU.PL

 

ŚRODA 15.04.

TEMATYKA TYGODNIA: DZIEŃ I NOC

  1. SŁUCHANIE WIERSZA AGNIESZKI FRĄCZEK „ NOCĄ...”

 

CIEMNĄ NOCĄ, GŁUCHĄ NOCĄ,

KIEDY DZIECI ŚPIĄ, NIE PSOCĄ,

CICHO ROBI SIĘ W PRZEDSZKOLU,

I SPOKOJNIE JEST... Z POZORU.

 

BO W SZUFLADZIE JUŻ COŚ STUKA-

PEWNIE KRASNAL WYJŚCIA SZUKA:

BIURKO CHWIEJE SIĘ I SKRZYPI,

Z SZAFY SŁYCHAĆ DZIWNE „SZY...PIII...”

 

SPOD DYWANU ZAŚ WYBIEGA

PIEGOWATY SMOK W PEPEGACH.

NAWET W KSIĄŻKACH COŚ SIĘ DZIEJE:

KRÓL Z OBRAZKA TIREM WIEJE,

BABA – JAGA MKNIE DO WRÓŻKI

NA DZIEWCZĘCE POGADUSZKI,

Z CIUCHCIĄ ZAŚ PLOTKUJE TRAKTOR:

 

BRUM, DOPRAWDY?

TAK! TO – TAK – TO !

 

TRZY PLUSZOWE RUDE SŁONIE

GRAJĄ W KLASY NA BALKONIE,

A DINOZAUR BEZ OGRÓDEK

CIĄGLE DEPCZE NAM OGRÓDEK.

 

BO W PRZEDSZKOLU, CIEMNĄ NOCĄ,

TO ZABAWAKI WŁAŚNIE PSOCĄ!

 

2. ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA:

- CO DZIEJE SIĘ W PRZEDSZKOLU W NOCY?

- JAKIE SŁYCHAĆ DŹWIĘKI?

- CO ROBIĄ KRASNAL I SMOK?

- CO DZIEJE SIĘ W KSIĄŻKACH?

- CO ROBIĄ SŁOŃ I DINOZAUR?

- KTO PSOCI NOCĄ W PRZEDSZKOLU, A KTO PSOCI W DZIEŃ ?

 

3. ZABAWA DYDAKTYCZNA: „W NOCY CZY W DZIEŃ?”

RODZIC ROZCINA OBRAZKI PRZEDSTAWIAJĄCE RÓŻNE SYTUACJE I ROZKŁADA JE NA PODŁODZE. ZADANIEM DZIECKA JEST OKREŚLIĆ, CZY KOJARZĄ SIĘ ONE Z DNIEM CZY Z NOCĄ. OBOK SYMBOLU SŁOŃCA UKŁADA TE ILUSTRACJE, KTÓRE PRZEDSTWAIAJĄ CZYNNOŚCI WYKONYWANE W CIĄGU DNIA. NATOMIAST OBOK SYMBOLU KSIĘŻYCA TE ILUSTARACJE, KTÓRE PRZEDSTAWIAJĄ CZYNNOŚCI, KTÓRE WYKONUJEMY W NOCY.

 

4. NAUKA KOŁYSANKI: „ZASZŁO SŁONKO ZA GÓRAMI”

ZASZŁO SŁONKO ZA GÓRAMI

KSIĘŻYC JUŻ NA NIEBIE LŚNI

MRUGA GWIAZDKA GDZIEŚ NAD NAMI

ZIEWAM JA I ZIEWASZ TY

 

AAAAAAAA

AAAAAAA

AAAAAAAA

AAAAAAA

 

KSIĘŻYC W NOCY BĘDZIE CZUWAŁ

BYŚMY MIELI MIŁE SNY

POD KOŁDERKĄ NA PODUSZCE

ZASNĘ JA I ZAŚNIESZ TY

 

AAAAAAAA

AAAAAAA

AAAAAAAA

AAAAAAA

 

OCZKA SAME SIĘ SKLEIŁY

WIĘC DOBRANOC MÓWIĘ CI

MIŚ PLUSZOWY W KĄCIE CHRAPIE

ŚPIE JUŻ JA I ŚPISZ JUŻ TY

 

AAAAAAAA

AAAAAAA

AAAAAAAA

AAAAAAA

 

5. ZABAWA PLASTYCZNA – UDEKORUJ WEDŁUG WŁASNEGO POMYSŁU WYMARZONĄ PODUSZKĘ DO SPANIA.

6. ZABAWA PALUSZKOWA „IDĄ DZIECI DO ŁÓŻECZKA”

 

IDĄ DZIECI DO ŁÓŻECZKA ( IDZIEMY W „MIEJSCU”)

BO W NIM MIĘKKA PODUSZECZKA (PRZYKŁADAMY MAŁĄ PODUSZECZKĘ DO GŁÓWKI)

PIERWSZE DZIECKO ŚPI (POKAZUJEMY JEDEN PALUSZEK)

DRUGIE DZIECKO ŚPI (POKAZUJEMY DWA PALUSZKI)

TRZECIE DZIECKO ŚPI (POKAZUJEMY TRZY PALUSZKI)

CZWARTE DZIECKO ŚPI (POKAZUJEMY CZTERY PALUSZKI)

PIĄTE DZIECKO ŚPI (POKAZUJEMY PIĘĆ PALUSZKÓW)

ZAŚNIJ JUŻ I TY (WSKAZUJEMY NA RODZICA )

 

ŹRÓDŁO:

  1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” WYD. PWN

  2. YOUTUBE – ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE

  3. WWW.PINTEREST.COM

  4. DZIECIAKIDODZIELA.PL

 

WTOREK 14.04.2020 r.

 

1.WYSŁUCHANIE OPOWIADANIA URSZULI PIOTROWSKIEJ ,, PO NOCY DZIEŃ, A PO DNIU – NOC’’.

 

TRAMPOLINEK BAWIŁ SIĘ WSPANIALE NA PRZEDSZKOLNYM PLACU ZABAW. HEJ, HOP! SKAKAŁ NA TRAMPOLINIE CORAZ WYŻEJ I WYŻEJ.

– SŁONECZKO! – ZAWOŁAŁ TRAMPOLINEK. – RAZ, DWA, TRZY I PODSKOCZĘ TAK WYSOKO, AŻ DO CIEBIE!

– MOŻE SPRÓBUJESZ JUTRO, BO JUŻ KOŃCZY SIĘ DZIEŃ – ODPOWIEDZIAŁY SŁONECZNE PROMYKI.

– WKRÓTCE SŁOŃCE ZAJDZIE I BĘDZIE CIEMNO.

I PO CHWILI SŁOŃCE ZACZĘŁO ZNIKAĆ Z NIEBA. WOKOŁO ZROBIŁO SIĘ SZARO. KWIATKI W PRZEDSZKOLNYM OGRÓDKU STULIŁY PŁATKI, A WRÓBELKI POĆWIERKAŁY, POĆWIERKAŁY NA DOBRANOC I SCHOWAŁY SIĘ W GNIAZDKACH. TAMPOLINEK POBIEGŁ DO SALI. BYŁO CICHO, BO ZABAWKI PRZYGOTOWYWAŁY SIĘ DO SNU.

– A JA NIE PÓJDĘ SPAĆ – POSTANOWIŁ TRAMPOLINEK.

– ZACZEKAM, AŻ ZNOWU WRÓCI DZIEŃ.

– ALE NOC JEST DO SPANIA – TŁUMACZYŁY LALKI I ZACIĄGNĘŁY ZASŁONKI W OKNACH SWOJEGO DOMKU.

TRAMPOLINEK USIADŁ NA WERANDZIE. PATRZYŁ W NIEBO, NA KTÓRYM POJAWIŁ SIĘ KSIĘŻYC I ZALŚNIŁO MNÓSTWO GWIAZD. ZABAWKI SPAŁY, A TRAMPOLINEK LICZYŁ GWIAZDY. WRESZCIE KSIĘŻYC ZAUWAŻYŁ TRAMPOLINKA.

– TRAMPOLINKU, JEŚLI NIE PÓJDZIESZ SPAĆ, TO JUTRO BĘDZIESZ ZMĘCZONY – PRZEKONYWAŁ KSIĘŻYC, A GWIAZDY MIGOTAŁY PRZYJAŹNIE. I ZANUCIŁY KOŁYSANKĘ:

 

CIEMNA NOC PO JASNYM DNIU

IDZIE Z KOSZEM PEŁNYM SNÓW.

KOŁYSANKI PŁYNĄ Z GWIAZD, KAŻDA INNĄ BAJKĘ ZNA.

TRAMPOLINKU, CZAS NA SEN,

ZANIM PRZYJDZIE NOWY DZIEŃ.

 

TRAMPOLINEK POSZEDŁ DO ŁÓŻECZKA I SŁODKO ZASNĄŁ. SPAŁ I ŚNIŁA MU SIĘ TRAMPOLINA…

RANO PROMYKI SŁOŃCA POŁASKOTAŁY GO W POLICZEK.

– WSTAWAJ, TRAMPOLINKU, NOWY DZIEŃ!

– A GDZIE KSIĘŻYC I GWIAZDY? – PYTAŁ ZDZIWIONY TRAMPOLINEK.

– NOC SIĘ SKOŃCZYŁA – ODPOWIEDZIAŁO SŁONKO Z PROMIENNYM UŚMIECHEM.

 

WSTAŁY PTAKI SKORO ŚWIT,

RANNYM PTASZKIEM BĄDŹ I TY.

PIĘKNYCH PRZYGÓD DAM CI MOC,

ZANIM ZNOWU PRZYJDZIE NOC.

 

TRAMPOLINEK MIAŁ BARDZO DOBRY HUMOREK.

– HEJ, HOP! CZY WIECIE, ŻE ZAWSZE PO NOCY JEST DZIEŃ? – ZAPYTAŁ ZABAWEK.

– WIEMY, WIEMY!

– A CZY WIECIE, ŻE KIEDY MINIE DZIEŃ, TO PRZYJDZIE NOC?

I WSZYSCY ZACZĘLI SIĘ ŚMIAĆ I PODSKAKIWAĆ. HEJ, HOP!

 

ROZMOWA NA TEMAT OPOWIADANIA. RODZIC ZADAJE DZIECKU PYTANIA:

JAK SIĘ ZROBIŁO NA DWORZE, GDY ZASZŁO SŁOŃCE?

CO SIĘ STAŁO Z KWIATKAMI?

CO ZROBIŁY WRÓBELKI?

CO SIĘ POJAWIŁO NA NIEBIE?

CO LALKI POWIEDZIAŁY TRAMPOLINKOWI?

CO TRAMPOLINEK POWIEDZIAŁ ZABAWKOM?

 

2. PRACA PLASTYCZNA „ DZIEŃ I NOC”.

HTTPS://DZIECIAKIWDOMU.PL/2016/01/DZIEN-I-NOC-PROSTA-PRACA-PLASTYCZNA-DLA-DZIECI.HTML

 

3. DETEKTYW ŁODYGA – DZIEŃ I NOC NA PLANECIE ZIEMIA

HTTPS://WWW.MINIMINIPLUS.PL/DETEKTYW-LODYGA/FILMY/DETEKTYW-LODYGA-3-DZIEN-I-NOC-NA-PLANECIE-ZIEMIA-2

 

4. ZABAWA MATEMATYCZNA „UKŁADAMY RYTMY”- DOSTRZEGANIE I UKŁADANIE RYTMÓW.

DZIECKO OTRZYMUJE OBRAZKI PRZEDSTAWIAJĄCE GWIAZDKI, KSIĘŻYCE, SŁONECZKA. NASTĘPNIE UKŁADA Z NICH RYTMY POKAZANE PRZEZ RODZICA NP. SŁOŃCE, SŁOŃCE, GWIAZDA, KSIĘŻYC, GWIAZDA

 

5. ZABAWA RUCHOWA „SŁONECZKO I KSIĘŻYC”.

RODZIC TRZYMA OBRAZEK ZE SŁOŃCEM DZIECKO PORUSZA SIĘ PO DYWANIE NA PALUSZKACH, GDY RODZIC WSKAŻE OBRAZEK Z KSIĘŻYCEM DZIECKO KŁADZIE SIĘ NA DYWANIE.

ŹRÓDŁA:

1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN

2. MATERIAŁY WŁASNE

3. HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM

4. HTTPS://BLIZEJPRZEDSZKOLA.PL

5. HTTPS://DZIECIAKIWDOMU.PL

 

Śpiewające Brzdące - Zaszło Słonko Za Górami - Kołysanki dla dzieci