Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Krasnale i Stokrotki - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 20. 04. 2020 r. - 24. 04. 2020 r.
Piątek – 24.04.2020 r.
TEMATYKA TYGODNIA: MALI EKOLODZY
1. KAP, KAP TU, KAP, KAP TAM- TEATRZYK SYLWET W OPARCIU O WIERSZ „KAP, KAP TU, KAP, KAP TAM” D. BANAŚ.
RODZIC PREZENTUJE WIERSZ, POSŁUGUJĄC SIĘ SYLWETAMI POSTACI BOHATERÓW WIERSZA – OLI I JEJ RODZICÓW.
KAP, KAP TU, KAP, KAP TAM OLA RANO ZĘBY MYJE,
CÓŻ SIĘ ZA TYM WSZYSTKIM KRYJE?
LECĄ Z KRANU WODY KROPLE,
STRUMIEŃ TRYSKA PRZEOKROPNIE.
OLA KOŃCZY MYCIE RANNE,
KRAN ZAKRĘCA NIESTARANNIE.
MAMĘ WOŁA, TATĘ WOŁA,
BIEGNĄ SZYBKO DO PRZEDSZKOLA.
DZIEWCZYNKA SIĘ BAWI, RODZICE PRACUJĄ,
A W DOMU KAP, KAP, KROPELKI HARCUJĄ.
„JUŻ POPOŁUDNIE – MYŚLI SOBIE OLA –
ZARAZ RODZICE ODBIORĄ MNIE Z PRZEDSZKOLA”.
RODZICE Z OLĄ DO DOMU WCHODZĄ,
A TAM Z ŁAZIENKI ODGŁOSY DOCHODZĄ.
KAP, KAP TAM, KAP, KAP TU,
LECĄ KROPLE: PLUM, PLUM, PLUM.
– TAK NIE WOLNO! – MÓWI MAMA –
WODA KAPIE JUŻ OD RANA.
KAP, KAP TU, KAP, KAP TAM,
ZAKRĘĆ SZYBKO Z WODĄ KRAN.
– TAK NIE MOŻNA! – MÓWI TATA –
TO JEST WODY WIELKA STRATA.
KAP, KAP TU, KAP, KAP TAM,
ZAKRĘĆ SZYBKO Z WODĄ KRAN.
PO ZAKOŃCZENIU PREZENTACJI WIERSZA RODZIC PROWADZI ROZMOWĘ Z DZIECKIEM NA JEGO TEMAT.
ZADAJE PYTANIA:
• KTO WYSTĘPUJE W WIERSZU?
• CO OLA ROBIŁA RANO W ŁAZIENCE?
• O CZYM DZIEWCZYNKA NIE POMYŚLAŁA, ZANIM WYBIEGŁA Z RODZICAMI Z DOMU?
• CO ROBIŁY KROPELKI WODY, GDY OLA BYŁA W PRZEDSZKOLU, A RODZICE W PRACY?
• DLACZEGO MAMA I TATA OLI BYLI NIEZADOWOLENI PO POWROCIE DO DOMU?
2. DO CZEGO POTRZEBNA JEST WODA?
RODZIC PRZYGOTOWUJE PUZZLE Z POCIĘTYCH ILUSTRACJI NA TEMAT „DO CZEGO POTRZEBNA JEST WODA?”, NASTĘPNIE ROZKŁADA JE NA DYWANIE. ZADANIEM DZIECKA JEST UŁOŻENIE W CAŁOŚĆ POSZCZEGÓLNYCH OBRAZKÓW.
NASTĘPNIE OMAWIA KAŻDY Z NICH. JEŚLI DZIECKO MA INNE POMYSŁY, DO CZEGO JESZCZE JEST POTRZEBNA WODA, WYMIENIA JE I TOCZY SIĘ ROZMOWA NA TEN TEMAT.
RODZIC PODSUMOWUJE ROZMOWĘ ZDANIEM: JEŚLI WODA JEST TAK WAŻNA DLA NASZEGO ŻYCIA, TO MUSIMY O NIĄ DBAĆ I JĄ OSZCZĘDZAĆ.
3.TAŃCZĄCE KROPELKI- ZABAWA RUCHOWO-NAŚLADOWCZA.
DZIECKO TAŃCZY DO DOWOLNEJ MUZYKI. NA PRZERWĘ W MUZYCE RODZIC POKAZUJE ILUSTRACJE Z ZASTOSOWANIEM WODY W ŻYCIU CZŁOWIEKA. DZIECKO WYKONUJE PANTOMIMĘ DO ILUSTRACJI – NAŚLADUJE PICIE WODY, MYCIE ZĘBÓW, KĄPIEL W WANNIE, PŁYWANIE W BASENIE, MYCIE NACZYŃ, GOTOWANIE OBIADU, MYCIE AUTA, PODLEWANIE KWIATÓW.
4. ZADANIE DLA STOKROTEK- KARTY PRACY CZ. 2, KARTA NR 52.
DZIECKO NAKLEJA UŚMIECHNIĘTĄ KROPELKĘ NA TYM OBRAZKU, NA KTÓRYM DZIECKO OSZCZĘDZA WODĘ.
5.WODA- MAMO, TATO , CO WY NA TO?- FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI
https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
6. ODZNAKA PRZYJACIELA PRZYRODY.
ŹRÓDŁA:
1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN
2. MATERIAŁY WŁASNE
3. https://www.youtube.com
4. https://blizejprzedszkola.pl
CZWARTEK (23.04.)
-
CO TO JEST LAS? - ROZMOWA NA TEMAT LASU W OPARCIU O ILUSTRACJE ORAZ FILM EDUKACYJNY.
https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
RODZIC ZADAJE PYTANIA DZIECKU:
- CZY BYŁEŚ (AŚ) W LESIE?
- JAK WYGLĄDA LAS?
- Z JAKIM KOLOREM KOJARZY CI SIĘ LAS?
- JAKIE DŹWIĘKI MOŻNA W LESIE USŁYSZEĆ?
- CZY LASY SĄ NAM POTRZEBNE? DLACZEGO?
- CZY TYLKO POTRZEBNE SĄ LUDZIOM?
- JAKIE ZWIERZĘTA ŻYJĄ W LESIE?
2. WYSŁUCHANIE WIERSZA OMAWIAJĄCEGO ZASADY OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS WYCIECZKI DO LASU: „JAK ZACHOWAĆ SIĘ W LESIE”. PO JEGO PREZENTACJI PRZEZ RODZICA DZIECKO STARA SIĘ POWTÓRZYĆ PRZEDSTAWIONE W NIM ZASADY.
BAWIĄC SIĘ W KORONACH DRZEW WIATR NOWINĘ NIESIE,
ŻE LUDZIE JUŻ WIEDZĄ, JAK ZACHOWAĆ SIĘ W LESIE.
MIESZKAJĄ TU ZWIERZĘTA, WIĘC WCHODZĄC DO LASU,
NIE KRZYCZĄ, NIE WOŁAJĄ, NIE ROBIĄ HAŁASU.
CHODZĄC PO ŚCIEŻKACH, OSTROŻNIE STĄPAJĄ,
NA TO, CO POD STOPAMI BACZNIE UWAŻAJĄ.
ZIELENI NIE DEPCZĄ, LIŚCI NIE ZRYWAJĄ,
WSZYSTKIE SWOJE ŚMIECI ZE SOBĄ ZABIERAJĄ.
GDY OGIEŃ CHCĄ ROZPALIĆ, ZAWSZE UWAŻAJĄ
I MIEJSCE WYZNACZONE DO TEGO WYBIERAJĄ.
3. BEZPIECZNIE W LESIE – USTALENIE ZASAD W OPARCIU O ILUSTRACJE. RODZIC UKŁADA PRZED DZIECKIEM SZEŚĆ ILUSTRACJI OBRAZKAMI SKIEROWANYMI DO DOŁU.
RODZIC WSPÓLNIE Z DZIECKIEM WYPOWIADA RYMOWANKĘ:
LAS ZAPRASZA WSZYSTKIE DZIECI
WITA JE Z RADOŚCIĄ
I SOWĘ POSYŁA
Z WAŻNĄ WIADOMOŚCIĄ.
PO WYPOWIEDZENIU RYMOWANKI DZIECKO ODSŁANIA PIERWSZĄ ILUSTRACJĘ I WSPÓLNIE Z RODZICEM OPOWIADA, CO SIĘ NA NIEJ DZIEJE I ZASTANAWIA SIĘ, JAKĄ WIADOMOŚĆ ZA JEJ POMOCĄ LAS CHCE PRZEKAZAĆ DZIECIOM. RYMOWANKĘ POWTARZAMY PRZED ODSŁONIĘCIEM KAŻDEJ NASTĘPNEJ ILUSTRACJI. ZABAWA TRWA DO MOMENTU, AŻ WSZYSTKIE ILUSTRACJE ZOSTANĄ ODSŁONIĘTE.
4. LEŚNY KODEKS ZASAD
Z POMOCĄ RODZICA STWÓRZ LEŚNY KODEKS ZASAD W FORMIE OBRAZKÓW, KTÓRE BĘDĄ PRZEDSTAWIAŁY NASTĘPUJĄCE ZASADY:
- SPRZĄTAJ PO SOBIE
- MÓW SZEPTEM
- SZANUJ ROŚLINY I ZWIERZĘTA
- DO LASU WCHODŹ Z DOROSŁYM
- DARY LASU ZBIERAJ Z ZIEMI
- ROZPALAJ OGNISKO W WYZNACZONYM MIEJSCU
5. POSZUKIWACZE LEŚNYCH SKARBÓW – ZABAWA MATEMATYCZNA.
RODZIC UKRYWA W MIESZKANIU (KTÓRE ZAMIENIA SIĘ W LAS) SKARBY LASU (ILUSTRACJE SZYSZEK, LIŚCI, WIEWIÓREK I LISA). NASTĘPNIE DZIECKO DOSTAJE KOSZYCZEK I WYRUSZA DO LASU W POSZUKIWANIU SKARBÓW ZGODNIE Z POLECENIAMI RODZICA. ZNAJDŹ:
- 1 ILUSTRACJĘ Z LISEM
- 2 ILUSTRACJE Z WIEWIÓRKĄ
- 2 ILUSTRACJE Z LISTKAMI
- 3 ILUSTRACJE Z SZYSZKAMI.
PO WYKONANIU ZADANIA NASTĘPUJE PREZENTACJA I PRZELICZANIE SKARBÓW. DZIECKO KŁADZIE ILUSTRACJE W WYZNACZONYM MIEJSCU I WSPÓLNIE Z RODZICEM PRZELICZA JE I SPRAWDZA POPRAWNOŚĆ WYKONANIA ZADANIA.
6. MIESZKAŃCY LASU – ZABAWA PALUSZKOWA Z RYMOWANKĄ.
DZIĘCIOŁ DZIOBEM W PNIE DRZEW POSTUKUJE,
(DZIECI SKŁADAJĄ DŁONIE I DWUKROTNIE UDERZAJĄ KOLEJNYMI PARAMI PALCÓW O SIEBIE – KCIUKI, WSKAZUJĄCE, ŚRODKOWE ITD., WYPOWIADAJĄC PRZY TYM SŁOWA”STUK ,PUK”)
ROBACZKÓW NA OBIAD W NIM POSZUKUJE.
( SKŁADAJĄ DŁONIE W PIĄSTKI, WYSTAWIAJĄ PALEC WSKAZUJĄCY JEDNEJ DŁONI, POTEM DRUGIEJ)
JEŻ W LIŚCIACH SZELEŚCI, TEŻ SZUKA POŻYWIENIA.
(KCIUK ŁĄCZĄ Z POZOSTAŁYMI PALCAMI, TWORZĄC DZIUBEK(„RYJEK JEŻA”)
GDY COŚ GO PRZESTRASZY,
(PROSTUJĄ PALCE I SZEROKO JE ROZKŁADAJĄ)
W KOLCZASTĄ KULKĘ SIĘ ZMIENIA
(ZAPLATAJĄ DŁONIE, ŁĄCZĄ JE TAK, BY PALCE TWORZYŁY „KOLCE”)
RUDĄ KITĘ WIEWIÓRKI WIDAĆ POPRZEZ GAŁĘZIE
(ZASŁANIAJĄ OCZY DŁOŃMI Z ROZŁOŻONYMI PALCAMI)
PEWNIE W DZIUPLI SWEJ CHOWA ORZECHY I ŻOŁEDZIE
(PALCE JEDNEJ DŁONI ŁĄCZĄ W KÓŁECZKO, DRUGĄ IMITUJĄ WKŁADANIE ORZECHÓW DO DZIUPLI)
A NIEDŹWIEDŹ, GDY SIĘ NAJE, PODREPCZE SWOJĄ DROGĄ
(PROSTUJĄ JEDNĄ DŁOŃ, PALCAMI DRUGIEJ „STAWIAJĄ KROKI”)
KIEDY ZIMA NASTANIE, W SWEJ GAWRZE ZAŚNIE BŁOGO
(ŁĄCZĄ DŁONIE I PRZYKŁADAJĄ JE DO POLICZKA)
7). PRACA PLASTYCZNA – DRZEWO
http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/02/wiosenne-drzewko-z-efektem-3d.html – WIOSENNE DRZEWKO
ŹRÓDŁO:
-
PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA”, WYD. PWN
-
YOUTUBE
ŚRODA – 22.04.2020 r.
TEMATYKA TYGODNIA: MALI EKOLODZY
1. OBCHODY ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI
RODZIC ZADAJE DZIECKU PYTANIE: JAK TRAKTUJEMY KOGOŚ, KTO OBCHODZI ŚWIĘTO, NA PRZYKŁAD URODZINY? INFORMUJE DZIECKO, ŻE DZISIAJ SWOJE ŚWIĘTO MA NASZA PLANETA. ZADAJE DZIECKU PYTANIA:
-
JAK MOŻEMY JE UCZCIĆ?,
-
CO MOŻEMY DLA NIEJ ZROBIĆ?
DZIECKO ODPOWIADA JAK MOŻNA POSPRZĄTAĆ PLANETĘ.
RODZIC PROPONUJE DZIECKU WYJŚCIE NA BALKON, NA KTÓRYM UMIEŚCIŁ WCZEŚNIEJ ODPADY, KTÓRE MOŻNA POSEGREGOWAĆ. DAJE TAKŻE DZIECKU GUMOWE RĘKAWICZKI I WORKI NA ŚMIECI.
PO SKOŃCZONEJ PRACY RODZIC PRZEPROWADZA Z DZIECKIEM ROZMOWĘ PODSUMOWUJĄCA AKCJĘ SPRZĄTANIA. DZIECKO DZIELI SIĘ SWOIMI SPOSTRZEŻENIAMI, ODPOWIADA NA PYTANIA:
-
JAKICH ŚMIECI BYŁO NAJWIĘCEJ?
-
CZY WOKÓŁ NASZEGO DOMU JEST DUŻO KOSZY NA ŚMIECI?
-
GDZIE ONE STOJĄ?
-
CO NALEŻY ZROBIĆ Z PAPIERKIEM, JEŚLI W POBLIŻU NIE MA KOSZA?
2. ZABAWA RYTMICZNA DO WIERSZA DOROTY GELLNER PT. ZŁOTE ŚMIECI- ROZWIJANIE SŁUCHU FONEMATYCZNEGO.
RODZIC RECYTUJE WIERSZ SYLABAMI, A DZIECKO WYKLASKUJE JE RYTMICZNIE.
ZŁOTE MASKI, ZŁOTE BLASKI, ZŁOTE SPINKI, ZŁOTE LASKI,
ZŁOTE SUKNIE Z CEKINAMI PRZELATUJĄ ZA OKNAMI.
SĄSIAD Z DOMU WYBIEGŁ Z WĘDKĄ, ZŁOTĄ LASKĘ ZŁAPAŁ PRĘDKO.
KTOŚ Z BALKONU SIĘ WYCHYLIŁ, SCHWYTAŁ SUKNIĘ W JEDNEJ CHWILI.
OBUDZIŁY SIĘ DZIEWCZYNKI – BIEGNĄ ŁAPAĆ ZŁOTE SPINKI
A DOZORCA MASKĄ ŚWIECI I ZAMIATA ZŁOTE ŚMIECI: ZŁOTE ISKRY I MIGOTY, ZŁOTĄ PUSZKĘ, PAPIER ZŁOTY, MRUCZĄC:
– ALE ŚMIECI MOC! ALE ZWARIOWANA NOC!
3. ROZMOWA Z DZIECKIEM Z WYKORZYSTANIEM REKWIZYTU – GLOBUSA.
RODZIC PREZENTUJE DZIECKU GLOBUS. WYJAŚNIA, ŻE POKAZANA JEST NA NIM ZIEMIA W BARDZO DUŻYM POMNIEJSZENIU. INFORMUJE, ŻE KOLOR NIEBIESKI OZNACZA WODY, KTÓRE OTACZAJĄ LĄDY.
RODZIC ZADAJE DZIECKU PYTANIA:
-
JAK MYŚLISZ, JAKIE ŻYCZENIE MOGŁABY MIEĆ ZIEMIA W DNIU SWOJEGO ŚWIĘTA?
-
JAKĄ MINĘ MIAŁABY ZAŚMIECONA ZIEMIA, A JAKĄ CZYSTA?
-
JAKI PREZENT DLA NIEJ DZISIAJ ZROBILIŚMY?
4. PRACA PLASTYCZNA- PLANETA ZIEMIA
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/04/planeta-ziemia-praca-plastyczna/
5. LABIRYNT- ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA
6. BAJKA PT.: FRANKLIN I DZIEŃ ZIEMI
https://www.youtube.com/watch?v=jeNa2YANBaw
ŹRÓDŁA:
1. PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA” CZ. 2 WYD. PWN
2. MATERIAŁY WŁASNE
3. https://www.youtube.com
4. https://blizejprzedszkola.pl
5. https://dzieciakiwdomu.pl
WTOREK (21.04.)
TEMATYKA TYGODNIA: MALI EKOLODZY
-
SŁUCHANIE WIERSZA DOROTY GELLNER „ŚMIECI”
LEŻY POD KRZAKIEM BUTELKA STARA STRASZY WIEWIÓRKĘ, STRASZY KOMORA.
I PEŁNO GAZET WALA SIĘ WSZĘDZIE PRZECIEŻ ICH KOMAR CZYTAĆ NIE BĘDZIE !
ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA:
-
O JAKICH ŚMIECIACH BYŁA MOWA W WIERSZU?
-
WYOBRAŹ SOBIE, ŻE JESTEŚ WIEWIÓRKĄ LUB KOMAREM
CO POWIEDZIAŁBYŚ OSOBOM, KTÓRE ZOSTAWIŁY ŚMIECI POD KRZAKIEM ?
2. ROZMOWA NA TEMAT SEGREGACJI ŚMIECI W OPARCIU O ILUSTRACJE I HISTORYJKĘ OBRAZKOWĄ „CO SIĘ DZIEJE Z ODPADKAMI?”
- CO TO SĄ ŚMIECI ?
- CO MOŻE BYĆ ŚMIECIEM?
- JAKIEGO RODZAJU ŚMIECI POWINNIŚMY WRZUCAĆ DO POSZCZEGÓLNYCH POJEMNIKÓW?
- DLACZEGO POWINNIŚMY SEGREGOWAĆ ŚMIECI?
3). ZABAWA DYDAKTYCZNA „SEGREGUJEMY ŚMIECI”
RODZIC PRZYGOTOWUJE RÓŻNEGO RODZAJU ŚMIECI NP. PLASTIKOWE BUTELKI I RÓŻNE OPAKOWANIA, WORECZKI FOLIOWE, STARE GAZETY, TEKTUROWE PUDEŁKA, SŁOIKI, SZKLANE BUTELKI.
DODATKOWO ROZKŁADA TRZY KARTKI (LUB WORECZKI) W KOLORZE
NIEBIESKIM, ZIELONYM I ŻÓŁYM . ZADANIEM DZIECI JEST UMIEŚCIĆ ŚMIECI
OBOK WŁAŚCIWEGO KOLORU KARTKI (WORECZKA)
4. NAUKA PIOSENKI: „ NASZA PLANETA” (ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE)
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
NASZA PLANETA WZYWA NAS
NA ZIEMI MISJĘ ZACZĄĆ CZAS
WOŁAMY GŁOŚNI „S.O.S”
POMOC POTRZEBNA ZIEMI JEST
TRZEBA NAM ZIELENI, CZYSTEJ ATMOSFERY
SEGREGACJI ŚMIECI, POMOGĄ W TYM DZIECI
EKOLOGICZNA MISJA TRWA
SADZIMY DRZEWA GDZIE SIĘ DA
WOŁAMY GŁOŚNO „S.O.S”
POMOC POTRZEBNA ZIEMI JEST
TRZEBA NAM ZIELENI, CZYSTEJ ATMOSFERY
SEGREGACJI ŚMIECI, POMOGĄ W TYM DZIECI
TRZEBA NAM ZIELENI, CZYSTEJ ATMOSFERY
SEGREGACJI ŚMIECI, POMOGĄ W TYM DZIECI
5. PRACA PLASTYCZNA: „KOSZ NA ŚMIECI”
POKOLORUJ, POMALUJ LUB WYKLEJ NA WYBRANY PRZEZ SIEBIE KOLOR POJEMNIK NA ŚMIECI. NASTĘPNIE SPOŚRÓD ILUSTRACJI RÓŻNYCH ŚMIECI WYBIERZ TE, KTÓRE WRZUCIŁBYŚ DO SWOJEGO POJEMNIKA (PAMIĘTAJ O ZASADACH SEGREGACJI ŚMIECI) I PRZYKLEJ JE NA POJEMNIKU LUB OBOK (MOŻNA WYKONAĆ WIĘCEJ NIŻ JEDNĄ PRACĘ :)
ŹRÓDŁO:
-
PRZEWODNIK METODYCZNY „NOWA TRAMPOLINA TRZYLATKA”, WYD. PWN
-
YOUTUBE
-
INSPIRACJE NA KAŻDĄ OKAZJĘ
PONIEDZIAŁEK – 20.04.2020 r.
TEMATYKA TYGODNIA: MALI EKOLODZY
1. PRZED ZABAWĄ RODZIC DEKORUJE POKÓJ ZDJĘCIAMI PRZEDSTAWIAJĄCYMI PRZYRODĘ: DRZEWA, KWIATY, ZWIERZĘTA, JEZIORA ITD. GDY ZAPROSI DZIECKO, WITA JE WSPÓLNIE Z ULUBIONYM PLUSZAKIEM DZIECKA. RODZIC MÓWI, ŻE DZISIAJ ZABAWA BĘDZIE POŚWIĘCONA PRZYRODZIE, O KTÓREJ OPOWIE WSPÓLNIE Z ICH PRZYJACIELEM.
CO TO JEST PRZYRODA? – WYSŁUCHANIE DIALOGU.
RODZIC TRZYMA W RĘKU ULUBIONĄ ZABAWKĘ DZIECKA I UDZIELAJĄC MU GŁOSU, PROWADZI Z NIM DIALOG.
-
(IMIĘ ZABAWKI DZIECKA), DZISIAJ BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ O PRZYRODZIE. CZY WIESZ, CO TO JEST?
-
PRZYRODA…? WYDAJE MI SIĘ, ŻE MA KOLOR ZIELONY, TO SĄ LISTKI I TRAWA.
-
CZY TYLKO ZIELONY? A KOLOROWE KWIATY, A NIEBIESKIE JEZIORA?
-
TAK! PRZYRODA JEST WOKÓŁ NAS! TO TAKŻE ZWIERZĘTA – OGROMNE SŁONIE I MALUTKIE MRÓWKI.
-
I CO JESZCZE? MOŻE KTOŚ CI POMOŻE?
DZIECKO ROZGLĄDA SIĘ PO POKOJU, PATRZY NA ROZWIESZONE ZDJĘCIA I Z POMOCĄ SWOJEJ ZABAWKI WYMIENIA INNE ELEMENTY PRZYRODY (WODOSPAD, MORZE, GÓRY, ŻABA, KWIATY, PTAKI…).
2. DBAMY O ŚRODOWISKO – UKŁADANIE HISTORYJKI OBRAZKOWEJ I ROZMOWA INSPIROWANA JEJ TREŚCIĄ.
RODZIC ROZKŁADA W ROZSYPCE ILUSTRACJE DO HISTORYJKI OBRAZKOWEJ.
DZIECKO PRÓBUJE UŁOŻYĆ JE CHRONOLOGICZNIE, A RODZIC ZADAJE PYTANIA:
-
GDZIE WYBRAŁA SIĘ GRUPA PRZEDSZKOLNA?
-
CO DZIECI ZAMIERZAŁY ROBIĆ NA POLANIE?
-
CO ZOBACZYŁY NA MIEJSCU?
-
NA JAKI POMYSŁ WPADŁA NAUCZYCIELKA?
-
DO KOGO ZADZWONIŁA?
-
CO SIĘ STAŁO ZE ŚMIECIAMI?
-
DLACZEGO PRZEDSZKOLAKI MAJĄ WORKI W RÓŻNYCH KOLORACH?
-
DLACZEGO MAJĄ ZAŁOŻONE RĘKAWICZKI? JAKI ZNAK STANĄŁ NA POLANIE?
-
CO ZROBIĆ, KIEDY CHCEMY WYRZUCIĆ COŚ DO KOSZA, A W POBLIŻU NIE MA ŻADNEGO?
RODZIC PODKREŚLA, ŻE ZACHOWANIE OSÓB NA ILUSTRACJI ZASŁUGUJE NA SZCZEGÓLNĄ POCHWAŁĘ,PONIEWAŻ POSPRZĄTAŁY POLANĘ, CHOĆ TO NIE ONE NAŚMIECIŁY. WSPÓLNIE Z DZIECKIEM ZASTANAWIA SIĘ, JAK MOŻNA JE NAZWAĆ, NP. PRZYJACIELE PRZYRODY, ZIELONY PATROL, STRAŻNICY ZIELENI.
3. „WĘDRÓWKI MRÓWKI” – GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA.
DZIECKO NAŚLADUJE RUCHY RODZICA PODCZAS OPOWIASTKI EDYTY KACZANOWSKIEJ O MRÓWCE:
MRÓWKA CHODZI PO MROWISKU.
(PRZESUWANIE JĘZYKIEM PO DOLNEJ WARDZE,
POTEM PO GÓRNEJ I KRĄŻENIE PO WARGACH)
MRÓWKA PRZECHODZI Z LISTKA NA LISTEK.
(PRZESKAKIWANIE CZUBKIEM JĘZYKA OD JEDNEGO DO DRUGIEGO KĄCIKA UST)
MRÓWKA SKACZE NA LISTKU JAK NA TRAMPOLINIE.
(KLĄSKANIE JĘZYKIEM)
MRÓWKA PRZYKRYWA SIĘ LISTKIEM I UCINA SOBIE DRZEMKĘ.
(ZWIJANIE BOKÓW JĘZYKA „W RYNIENKĘ”).
4. EKOLOGICZNE ŚRODKI TRANSPORTU – ZABAWA RUCHOWO-NAŚLADOWCZA.
RODZIC POKAZUJE OBRAZKI, A DZIECKO WYKONUJE USTALONE RUCHY:
-
JAZDA NA ŁYŻWOROLKACH – PORUSZA SIĘ PO POKOJU, IMITUJĄC JAZDĘ NA ROLKACH (NAPRZEMIENNY RUCH PRAWEJ I LEWEJ STOPY NA ZEWNĄTRZ);
-
JAZDA NA ROWERZE – KŁADZIE SIĘ NA PLECACH I IMITUJE CZYNNOŚĆ PEDAŁOWANIA NA ROWERZE;
-
JAZDA NA HULAJNODZE – STOI NA JEDNYM KOŃCU SKAKANKI NA JEDNEJ NODZE, DRUGI KONIEC TRZYMA W DŁONI I IMITUJE JAZDĘ NA HULAJNODZE (TRZYMANIE KIEROWNICY, ODPYCHANIE SIĘ NOGĄ);
-
JAZDA NA DESKOROLCE – NA NOGACH ZGIĘTYCH W KOLANACH STOI NA SKAKANCE E UŁOŻONEJ W LINII PROSTEJ BOKIEM.
5. ZADANIE DLA STOKROTEK- KARTY PRACY CZ.2, KARTA NR 53
6. BOCIAN - PRACA PLASTYCZNA
https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos
7. KOCHANI!
ZA OKNEM PIĘKNA WIOSNA, PRZYRODA BUDZI SIĘ DO ŻYCIA.
ZAPRASZAM DO CODZIENNEJ OBSERWACJI NA ŻYWO PARY BOCIANÓW, KTÓRE SPODZIEWAJĄ SIĘ POTOMOSTWA.