Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 01.06.2020 r. - 05.06.2020 r.
PIĄTEK (05.06.2020)
PRZYJACIELA NADSZEDŁ CZAS
Mimo, że poznane dzieci mieszkają w różnych częściach światy, mają swój wyjątkowy dom, ale z pewnością każdy z nich ma swojego wyjątkowego przyjaciela. Dlatego też, dzisiaj porozmawiamy o przyjaźni.
„Przyjaciel” – wysłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej. Udzielcie odpowiedzi na pytania zadane do wiersza.
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.
Pytania:
Kto to jestprzyjaciel?
Lepiej jest mieć jednego przyjaciela, czy wielu?
W czym może nam pomóc przyjaciel?
Jeśli masz przyjaciela to pomyśl o nim ciepło, narysuj mu coś ładnego, zrób drobny upominek lub jeśli nie możesz się z nim spotkać to zadzwoń do niego i zapytaj: co słychać?
Mam przyjaciela – posłuchajcie piosenki o przyjaźni
https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8
Zabawy z różnych stron świata – pooglądajcie karty z prezentacją różnych zabaw, jeśli wam się spodobają to spróbujcie w przynajmniej w jedną zagrać, jeśli nie macie możliwości idealnie odtworzyć zabawy to zmodyfikujcie ją. Zaproście do zabawy rodziców, rodzeństwo lub swojego przyjaciela. (karty w załączeniu)
Podróż – dzieci świata – gra interaktywna
Link do gry: https://view.genial.ly/5ec91b27ad9c9e0d8e207940
Przyjaciel – praca plastyczna. Narysuj swojego najlepszego przyjaciela lub czynność, którą najbardziej lubisz z nim robić. Technika wykonania dowolna.
Wymyśl historyjkę – ćwiczenia na wyobraźnię. Mając do dyspozycji wybrany obrazek spróbujcie wspólnie wymyślić do niego historyjkę. Jak do tego doszło, że tak się stało? Myślę, że pomysłów może być wiele:)
UDANEJ ZABAWY!
Źródło:
- https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
- https://www.youtube.com
- Nauczycielka dzieciom – karty demonstracyjne
- https://www.pinterest.com.au/
CZWARTEK (04.06.2020)
KTO GDZIE MIESZKA?
Wczoraj poznaliśmy dzieci mieszkające w różnych stronach świata. Dzisiaj dowiemy się gdzie mieszkają i jak nazywają się ich domy.
Kto gdzie mieszka? – pooglądajcie ilustracje domów dzieci z różnych stron świata, porównajcie ich budowę, wytrzymałość, przed czym chronią, dlaczego wyglądają tak a nie inaczej. Spróbujcie zapamiętać ,jak każdy z nich ma nazwę.
- IGLOO
- TIPI
- DOM EUROPEJSKI
- AFRYKAŃSKI DOM
- CHIŃSKI DOM
*Pobaw się w konstruktora i zbuduj swój własny namiot w domu, wykorzystaj np. fotele, koce, krzesła lub inne przedmioty, które w tym pomogą itp.
Indiański taniec – piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY
Skoro mamy już namiot, to możemy zamienić się w prawdziwych Indian i zatańczyć tak ja oni, pomoże nam w tym piosenka.
Dzieci świata – rytmy – gra interaktywna
Link do gry: https://view.genial.ly/5ecec2cd95a58b0d8d8c7e03
Igloo – praca plastyczna. Spróbujcie wykonać dom Eskimosa wykorzystując np. klocek typu Duplo, zamoczcie go w farbie i obijaj na niebieskiej kartce, wytnijcie kształt półkolisty i przyklejcie na inną kartkę. To tylko propozycja, możecie wykonać igloo z kubeczka lub innego materiału. Decyzja należy do was.( inspiracje w załączeniu)
LUB
Jeśli chcecie możecie wykonać indiański pióropusz, będzie pasował idealnie do indiańskiego tańca. (inspiracje w załączeniu)
Wybierz odpowiedni dom – uzupełnij kartę pracy, połącz właściciela z jego domem lub rysuj po śladzie.
Źródło:
- https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
- https://www.youtube.com
- Nauczycielka dzieciom – karty demonstracyjne
- https://www.pinterest.com.au/
ŚRODA (3.06.2020)
DZIECI ŚWIATA
- Jest to bardzo lubiana przez dzieci i znana zabawa paluszkowa, którą można śmiało wykorzystać na powitanie.
1. Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)
- Obejrzyjcie film edukacyjny – Dzieci Świata. https://www.youtube.com/watch?v=MtafvcdDOGg&fbclid=IwAR2ePoAsKdrIrcnWOYgMpZEUox9iPePYKkIXyZIn4F3WQKMgW8ViF909TQc
Następnie na podstawie ilustracji porównajcie czym różnią się dzieci mieszkające w różnych zakątkach świata.
- "Dzieci świata" W. Faber
W Afryce w szkole ,na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik, Eskimos,
też w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył , że są na świecie
gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
my także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
- Karta pracy – pokoloruj wg kolorów. Czy wiesz co to za postać?
- Wszystkie dzieci lubią lody! Pokolorujcie je wg instrukcji i posłuchajcie jednej z najbardziej popularnych piosenek o dzieciach „Wszystkie dzieci nasze są”
WTOREK (02.06.2020)
PRAWA DZIECKA
- Piosenka na powitanie
Wszyscy są, witam was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy.
2. Prawa dziecka – rozmowa kierowana ilustracjami.
Piosenka : https://www.youtube.com/watch?v=CHRrns4VEsQ
3. Urszula Kowalska -- Prawa i obowiązki
Nie wiem czy ci ktoś powiedział,
byś o swoich prawach wiedział?
Chciałbym, lecz co znaczy prawo?
Już wyjaśniam, bijąc brawo,
za twoje mądre pytanie.
W odpowiedzi dam zadanie.
Prawo przywilejem nazwiesz,
bo dostaniesz, co zapragniesz.
Pomyśl, co tobie funduje?
- Dzięki niemu nie głoduję.
- Małym zwą mnie, lecz człowiekiem.
- Nie zagraża mi nikt biciem.
- I codziennie dobrze życzy,
cicho mówi, a nie krzyczy.
- Źle coś zrobię, to tłumaczy,
mądre granice wyznaczy.
A ty wiesz, co to granice?
Znam z bajki chytrą lisicę,
cicho sobie w lesie siedzi,
czeka na niesforne dzieci.
A kiedy je w łapy schwyci,
tylko krzyk po lesie leci.
Sam nie mogę iść do lasu,
las granicą jest do czasu,
aż podrosnę i zrozumiem,
co już wiem, czego nie umiem?
Obowiązki poznaj teraz,
chyba znany ci ten wyraz?
Dziś wymienię najważniejsze,
sam odkryjesz te ciut mniejsze:
- Jeść skończyłeś, to zaczynaj,
do kuchni znosić naczynia.
- Po zabawie, sprzątnij klocki.
- Umyj ząbki, uczesz loczki.
- Ładnie odłóż swe ubranko,
na stoliczek lub krzesełko.
Zapamiętaj wszystko ładnie,
swoje prawa znaj dokładnie,
może staną się podporą,
nawet znać je- to już sporo!
4. Zabawa ruchowa – „Balon w górze” - każde dziecko dostaje balonik, którego musi odbijać w rytm muzyki, tak, aby cały czas był w górze. Osoba prowadząca zabawę, mówi jakimi częściami ciała mamy odbijać balon.
5. Karta pracy – narysuj o czym marzysz.
PONIEDZIAŁEK (01.06.2020)
DZIEŃ DZIECKA
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.”
(Janusz Korczak)
W tym szczególnym dniu przede wszystkim mamy życzenia dla Was Wszystkich.
Są w formie kolorowej kartki, więc poproście rodziców o przeczytanie.
**Dodatkowo interaktywne życzenia dla każdego dzieciaczka, zobaczcie razem, poproście o wsparcie w przeczytaniu:
https://www.youtube.com/watch?v=1ba7q9K6puI
***UWAGA!
Mamy dla Was również 2 NIESPODZIANKI:) (zostaną każdemu wysłane na emaila)
To wyjątkowy dzień spędźcie go w gronie rodzinnym, tak jak tylko chcecie.
PROPOZYCJE ROŻNYCH AKTYWNOŚCI:
- WIERSZ:
- Dzień dziecka: https://www.youtube.com/watch?v=JimLQ0V6oTg
- PIOSENKI:
Dzień dziecka z brzdącami: https://www.youtube.com/watch?v=93dna_EuXJw
- SZALONE ZABAWY:
- Tor przeszkód - Możesz na drodze przejazdu / przejścia dziecka poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małego sportowca.
- Slalom - Klasyczna zabawa polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych kijków/ butelek. Można utrudnić zabawę i slalom pokonywać np. z drewnianą łyżką, a na niej np. kuleczka, piłeczka lub ugotowane jajko.
- Skojarzenia. Zacznij zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę („morze”, „piasek”, „babki”...).
- Poszukiwanie skarbów. Na dworze w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole....”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść. W domu również można wykonać tą zabawę, albo przerobić ją na zabawę ciepło – zimno.
- Gry planszowe. Aby podarować przy okazji malcowi nieco ruchu, umówcie się, że kto przegra, ten np. rozdaje sztućce do posiłku lub drapie wygranego po plecach :)
- Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
- Ciuciubabka - dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Dziecko/ dzieci śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje ich złapać.
UDANEJ ZABAWY!!!