Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 06. 04. 2020 r. - 10. 04. 2020 r.
IV TYDZIEŃ
W tym tygodniu rozpoczynamy tematykę świąteczną i związane z nią zabawy i różne formy aktywności.
PIĄTEK (10.04.2020)
Propozycja na piątek to przed wszystkim nasze życzenia dla Was:
Życzymy Wam dużo, bardzo dużo zdrowia, spokoju i cierpliwości.
Mimo trudnych momentów cieszcie się każdą chwilą spędzoną ze sobą,
bawcie się dobrze i odpoczywajcie.
Nie traćcie nadziei i wierzcie, w to co dobre.
Jesteśmy z Wami myślami
Niebawem się spotkamy:)
Cieszcie się wolnym czasem zróbcie / upieczcie z rodzicami coś pysznego. Pochwalcie się nam waszą pisanką, albo świątecznym koszyczkiem…
Jak pomysłów braknie, to możecie skorzystać z kilku naszych propozycji:
- Wielkanocna gra planszowa
- Świąteczne maski
- Wielkanocne karty ruchowe
Źródło:
- Materiały własne
- Pani przedszkolanka – Marta Murawska https://www.facebook.com/marta.murawskaaa/
CZWARTEK (09.04.2020)
SYMBOLE WIELKANOCNE
Witajcie, już dużymi krokami zbliżamy się do świąt i choć zawsze robimy to w przedszkolu, teraz proponujemy przybliżenie tradycji świątecznych, za waszym pośrednictwem, naszym milusińskim.
Symbole - w tym celu proponujemy karty z opisanymi obrazkami. Pooglądajcie je wspólne z dziećmi i porozmawiajcie o nich. Jak im kojarzą się Święta Wielkanocne.
Bajka wielkanocna – najładniejsze z opowiadań o Wielkiej Nocy, A. Galicy.
Może spróbujecie do niego zainscenizować mały teatrzyk? Jest to pomysł z przedszkoli Waldorfskich; wykorzystanie do przedstawienia naturalnych rekwizytów, szytych lalek oraz muzycznego podkładu.
Może wesołą zabawę sprawi Wam rysowanie do wierszyka „Kurczątko”? – instrukcja w załączeniu
Propozycje różnorodnych świątecznych ozdób, jeśli się Wam uda coś wykonać, wyślijcie zdjęcie !
Pozostałe karty pracy to labirynty, czy łączenie kropeczek, kodowanie, oraz kolorowanki, które można tym razem wypełnić farbą np. stemplując je.
Umilcie sobie ten świąteczny czas piosenkami dla przedszkolaka (w załączeniu)
Źródło:
- Owca Balbina https://pl-pl.facebook.com/pages/category/Product-Service/Owca-Balbinka-pomoce-dydaktyczne-356832074887844/
- Pani Przedszkolanka- Marta Murawska
- Materiały własne
- Magiczne kółeczka czyli orgiami płaskie z koła, D. Dziamska
- https://www.janauczycielka.com/
- Przedszkolankowo.pl
- Kurczątko, W. Szumanówna
- www.dzieckiembadz.pl
- Smyka grafika
ŚRODA (08.04.2020)
PISANKOWE PRZELICZANKI
Propozycja na środę to różne zabawy matematyczne z wykorzystaniem pisanek, bo są idealne do przeliczania, segregowania, układania.
ŻYCZYMY UDANEJ ZABAWY:)
Pisankowe zbiory – zabawa wymaga przygotowania załączonych pisanek (należy je wyciąć wraz z załączonymi figurami i cyframi), bawić się można na kilka sposobów
- Segregacja względem symbolu - rozkładamy załączone symbole figur, a następnie do każdego symbolu, przyporządkowujemy odpowiednią pisankę,
- Segregacja względem cyfry -rozkładamy załączone cyfry i przyporządkowujemy pisankę, która ma tą samą ilość elementów,
- Elementy wspólne – szukamy pisanek, które mają elementy wspólne z innymi pisankami
(materiały w załączeniu)
Zajączki – zabawa paluszkowa (tekst zabawy w załączeniu)
Pisankowe rytmy – wykorzystując załączone jajeczka do wydruku – wersja kolor lub do pokolorowania (można również samemu wyciąć z kolorowego papieru), układamy z dzieckiem różne rytmy zaczynają od najłatwiejszego. W załączeniu przykładowe zestawienia rytmów do wykorzystania w zabawie (materiały w załączeniu)
Kurka – zabawa matematyczna.
- Dziecko jest kurką.
- Rodzic mówi: Kurko, kurko – ile jajeczek masz? Ile nam na pisanki dasz?
- Dziecko „kurka” podaje dowolna liczbę, a rodzic klaszcze tyle samo razy
- Rodzic mówi: Pokaż, kurko, kogo z nami nie będzie, bo usiądzie na grzędzie?
- Nowa osoba dziecko/rodzic zostaje kurką
Zabawa zaczyna się od nowa, w zabawę można zaangażować rodzeństwo, im więcej osób do zabawy tym lepiej.
Ile jajek jest w koszyczku? – zabawa polega na przeliczeniu liczby jajek w koszyczku, po przeliczeniu jajek oznaczamy ilości odpowiednią liczbą kropek/kresek.
To zadanie można wykonać również samemu rysując koszyczki i jajeczka
(materiały w załączeniu).
Ile zgubiłaś kurcząt? – zabawa z przeliczaniem
- Rodzic mówi: Idzie sobie drogą kurka, która trzyma głowę w chmurkach. Kura tak się zamyśliła, że kurczęta pogubiła.
- Uczestnicy zabawy pytają: Kurko ile miałaś kurcząt?
- Dziecko mówi: np. 5
Uczestnicy zabawy tupią na kurkę 5 razy i głośno liczą. Wybieramy następną kurkę
Pamięciowe pisanki – zabawa ćwicząca pamięć i koncentrację (materiały w załączeniu).
Fotografia + pytania
- WSKAZÓWKI – rodzic czyta po cichu pytanie do fotografii; pokazuje dziecku ilustrację i prosi, aby dokładnie ją obejrzało, dajmy mu czas np. 1 minutę; dziecko może dokładnie samo opisać zdjęcie; rodzic znając pytania może naprowadzić dziecko, na co powinno zwrócić uwagę; zabieramy obrazek i czytamy dziecku pytanie
Zajączek - praca plastyczna, w tym zakresie pozostawiamy dowolność, w załączeniu przedstawimy kilka inspiracji, materiał dowolny liczy się wasza kreatywność:)
Proponowane karty pracy:
- Wytnij i ponownie dopasuj
- Przelicz i odpowiednio połącz
- Ułóż od najmniejszego do największego
- Pokoloruj zgodnie z kodem kolorystycznym figur
Źródło:
- Zabawy matematyczne, D. Niewola (księgozbiór własny)
- Radosne przedszkole, D. Niewola (księgozbiór własny)
- Paluszkami tak i siak, M. Barańska (księgozbiór własny)
- Zapamiętaj jak najwięcej, M. Hinz (księgozbiór własny)
- Materiały własne
WTOREK (07.04.2020)
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA
Proponujemy Wam zrobienie samodzielnie kartek świątecznych dla waszych bliskich. Możecie dołączyć do nich życzenia prosto od serca.
„Kartka świąteczna” – wykonanie pracy z „Wycinanek-składanek”. Podsuwamy kilka prac gotowych kartek, może skorzystacie z pomysłów… :)
Kartki świąteczne - pooglądajcie wspólnie, jeśli macie jakieś w domu, kartki wielkanocne; porozmawiajcie o tym, co się na nich znajduje. Może uda Wam się wspólnie ułożyć świąteczne życzenia…
Chętnie zobaczymy zdjęcia waszych KARTEK wielkanocnych:)
Nie zapominajcie o ćwiczeniach i zabawach ruchowych. Teraz o tematyce świątecznej.
„Świąteczne wyścigi” – wymyślcie wspólnie zestaw ćwiczeń gimnastycznych z czworakowaniem.
„Wyścig z jajkiem” – gotujemy jajko/jajka na twardo (możemy wykorzystać „jajko” zabawkę lub instrument jeśli mamy) kładziemy na łyżce stołowej lub drewnianej i urządzamy wyścigi.
„Jakie ładne jajka” – doskonalenie umiejętności orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała, określanie położenia w przestrzeni. Poćwiczcie razem, tak by dziecko stosowało określenia dotyczące położenia: wyżej, niżej, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej.
„Świąteczne zagadki” - możecie usiąść np. na dywanie i włączyć jedną z proponowanych przez nas świątecznych piosenek. Podczas akompaniamentu przekazujecie sobie pisankę z ręki do ręki. Na przerwę w muzyce ten, kto trzyma pisankę, rozwiązuje zagadkę słowną związaną z Wielkanocą.
Link do przykładowej piosenki:
Pisanki, pisanki - https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
- Po każdej nocy nadchodzi ranek. Po łące biega cukrowy…
- Deszczyk wiosenny pada z chmurki. Te jajka zniosły dla nas…
- Zimą po śniegu pędzą sanki. W koszyku leżą barwne…
- Tata powiedział: Wielkanoc się zaczyna. Do stołu siada cała…
„Jajko i kurczak” – zabawa ruchowa: dzieci poruszają się swobodnie po dywanie. Na pauzę w muzyce reagują na polecenie nauczyciela przyjmując określoną postawę ciała np.; jajko – kładą się na podłodze, zwijają ciało w kulkę i turlają się z boku na bok; kurczak – układają ramiona w skrzydełka i poruszają się po dywanie drobnymi kroczkami.
Wielkanocna niespodzianka – opowieść ruchowa
Wiersza P. Siewiera – Kozłowskiej pt. „Czy to jajko czy nie jajko?”
W gniazdku jajko raz leżało ( dzieci leżą na dywanie, zwijają się w kulkę), które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała (dzieci wychylają głowę, obracają ją na boki), małym oczkiem zamrugała (mrugają oczami).
Na niej dziobek też malutki (usta zwijają w dziubek), co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dzieci rozprostowują nogi), każda nóżka ma pazurki (poruszają palcami stóp).
Jeszcze tylko ogon mały (pokazywanie rękami ogona).
Oto kurczak doskonały (dzieci wstają i prezentują wygląd kurczaka wskazując na siebie).
Świąteczne domino - na koniec proponujemy świetną zabawę przy domino (elementy domino w załączeniu)
Propozycje kart pracy:
- kolorowanie zgodnie z kodem
- połącz w pary
- otocz w pętlę
- kodowanie - pisanka
Źródło:
- Materiały własne
- www.youtube.com
- https://www.janauczycielka.com/
PONIEDZIAŁEK (06.04.2020)
JAJKA MALOWANE
Wiersz „Malowane jajka” w wolnym czasie przeczytajcie dziecku wiersz i porozmawiajcie o nim, zadajcie pytanie, aby sprawdzić czy dziecko uważnie słuchało:)
Leży na półce mały koszyczek,
a z niego wystaje kilka twarzyczek.
Każda, okrągła i zadowolona,
pięknymi barwami jest ozdobiona.
Pierwsza w krateczkę,
Druga ma groszki,
u trzeciej – kwiaty,
u czwartej – prążki,
na piątej są gwiazdki,
na szóstej – drzewa,
a mnie ich widok tylko olśniewa.
I tak jak co roku, nie pójdą w kąt,
Lecz będą życzyły: Wesołych Świąt
Pytania do wiersza (to tylko przykłady można ułożyć własny zestaw pytań):
- O czym jest wiersz?
- Ile jajeczek wymieniono w wierszu?
- W jakie wzory są jajeczka?
- Co stanie się z jajeczkami podczas Świąt?
Chętne dzieci mogą spróbować nauczyć się wiersza na pamięć:)
Zabawa z jajeczkami z wiersza:
Najpierw dziecko, jeszcze raz podczas czytania wiersza przez rodzica, przelicza na placach ile jest jajeczek, a później przechodzi do zadania z wycinaniem.
Narysuj (lub skorzystaj z szablonu), a następnie wytnij 6 jajeczek, spróbuj ozdobić pisanki tak jak w wierszu.
Zabawę można bardziej rozwinąći podwoić liczbę jajeczek. Dziecko może najpierw dobierać jajeczka w pary; pochować w różnych miejscach w domu, a później prosić domowników o odszukanie (lub odwrotnie rodzic chowa – dziecko szuka); wykorzystując podwójną ilość jajeczek zabawić się w gręMEMO (odwracamy jajeczka na drugą stronę i okrywamy do tego momentu, aż znajdziemy wybraną parę).
*Zamieszczony szablon jest zrobiony liną przerywaną, dodatkowo przed wycinaniem, można poćwiczyć jeszcze kreślenie po śladzie.
Techniki zdobienia jajek – korzystając z załączonych ilustracji można zobaczyć inne techniki zdobienia jajek. Być może wy sami już korzystacie z przedstawionych technik, bądź macie zupełnie inne pomysły:) Podzielcie swoimi pomysłami wysyłając nam np. zdjęcie:)
Propozycja piosenki do nauczenie:)
Tekst piosenki:
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
1. Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2
2. Już pisanki znaleźliśmy,
Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
Gra interaktywna – WIOSNA ćwiczymy pamięć – dla chętnych propozycja zabawy interaktywnej ćwiczącej pamięć
Link do zabawy: https://view.genial.ly/5e7f451b50a0310d8c25d343?fbclid=IwAR3XCvw9ON98Qrnt31j0G5JCg-cP-fIk-Vg9FHggTEYWFk7fZZtX-xqCnGE
Proponowane karty pracy:
- wycinanie jajeczek i łączenie ponownie
- koszyczek z jajkami – puzzle – wycinamy i łączymy
- labirynt
- jajko – wylepianka (proponuje wylepić plasteliną)
- gafomotoryka – różne propozycje jajeczek z kreśleniem po śladzie.
BAWCIE SIĘ DOBRZE!
Źródło:
- https://www.youtube.com
- Nowa Trampolina pięciolatka, PWN
- https://pl.pinterest.com/
- Materiały własne
- https://www.janauczycielka.com/
- Kreatywne Nauczycielki Przedszkola
- Nauczycielskie Zacisze