Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 11.05.2020 r. - 15.05.2020 r.
PIĄTEK (15.05.2020)
PRACA ROLNIKA
W ostatnim dniu naszej tematyki o wsi, porozmawiamy sobie o ciężkiej pracy rolnik.
Strój rolnika – porozmawiajmy o tym, w co powinien być ubrany rolnik.
Powinien to być wygodny, przewiewny i chroniący przed słońcem strój. Co dodatkowo powinien mieć rolnik? (np. KALOSZE, RĘKAWICE, KAPELUSZ/CZAPKA); Przed czym chronią konkretne elementy stroju? (np. przed zabrudzeniem, skaleczeniem, poparzeniem słonecznym itp.)
Początkowo niech dziecko spróbuje samo wymyślić, można później skorzystać z obrazków.
Narzędzia rolnicze – porozmawiajcie z dzieckiem z jakich narzędzi – ręcznych może korzystać rolnik i do czego mogą służyć.
ŁOPATA, GRABIE, MOTYKA, MOTYKA, WIDŁY, KOSA, NOŻYCE OGRODOWE, WIADRO, TACZKA
Maszyny rolnicze – porozmawiajmy o urządzeniach mechanicznych, które bardzo pomagają w pracy rolnika
CIĄGNIK ROLNICZY, KOMBAJN, PŁUG, SIEWNIK
Praca na roli - obejrzyjcie kilka ilustracji z książki, jak dawniej obrabiało się pole, a jak jest teraz. Co było używane kiedyś, a jakie maszyny są teraz. (ilustracje w załączeniu)
Dodatkowo zobaczcie sobie ciekawy filmik
Prace w polu na wsi - Maszyny i narzędzia rolnicze:
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc
„Rolnik”, Zbigniew Dmitroca – propozycja nauczenia się wiersza na pamięć
„Rolnik”
Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarna rolę,
Sieje zboże i buraki
Z których później są przysmaki.
„Miała baba koguta” – zabawa rytmiczna w oparciu o popularną piosenkę.
Miała baba koguta, koguta, koguta,
Wsadziła go do buta, do buta siedź!
Miała baba indora, indora, indora.
Wsadziła go do wora, do wora siedź!
…
Zabawę można urozmaić:
- Tekst można wystukiwać, wyklaskiwać rytm: Mia – ła ba -ba ko – gu – ta, ko – gu – ta ko – gu – ta…
- Można zdjąć kapcie, włożyć je na ręce i wystukiwać rym – miała baba koguta…, a na słowo „siedź” podnosimy ręce do góry
- Podobna propozycja, tylko zamiast kapci, mogą być drewniane łyżki
Miała baba koguta: https://www.youtube.com/watch?v=g7GtdWmA2GI
„Parada zwierząt” – zabawa ruchowa, naśladowcza.
Dziecko przybiera nazwy zwierząt i przedstawia się: jestem kurą, jestem koniem, jestem …
Osoba dorosła wywołuje zwierzę: zapraszam kurę. Dziecko – kura, naśladuje grzebanie pazurkami w ziemi, z głosem: ko, ko. Koń – bieg z głosem: i-ha-ha, i-ha-ha. Krowa – wolny chód z głosem: muu, muu. Kaczka – chód z przechyłem bocznym i głosem: kwa, kwa.
Propozycja piosenek do pośpiewania i zatańczenia:
Śpiewające Brzdące - Olek i traktorek: https://www.youtube.com/watch?v=hDWYg4RwEd4
Rolnik: https://www.youtube.com/watch?v=0Iw20CK9Wz4
„Jak się bawił kotek?” – zabawa ćwicząca zmysł równowagi.
Rozkładamy na podłodze sznurek imitujący poplątaną włóczkę. Można utrudnić zadanie oplatając nim krzesła…. Na różnej wysokości. Dziecko przechodzi pod nim, nad nim, starając się nie dotknąć sznurka.
„Kotek” - zabawa paluszkowa, ćwiczymy nasze paluszki (tekst w załączeniu)
Ciągnik – zabawa z wykorzystaniem figur geometrycznych
Dostępne są dwa szablony, wycinamy dostępne figury i układamy na szablonie lub tworzymy swój pojazd zfigur; figury można wcześnie pokolorować lub wydrukować na kolorowym papierze.
Jeśli macie w domu figury geometryczne do zabawy, to można z nich coś ciekawego ułożyć. Można również samemu narysować figury i wyciąć. Każda forma będzie dobra.
Liczę na waszą pomysłowość:)
Owieczka – praca plastyczna.
W ramach pracy twórczej proponujemy wyczarować owieczkę z popcornu lub patyczków higienicznych. Pierwsza opcja daje jeszcze szansę na zjedzenie co nie co:)
Inspiracje w załączeniu.
Pisklak – ćwiczymy paluszki
Dla chętnych poćwiczenia paluszków, propozycja zrobienia pisklaczka w skorupce. Potrzebny jest wycięty pisklaczek, dwie części wyciętej skorupki i klamerka – inspiracja w załączeniu
Propozycja bajki do zobaczenia
Traktorek Tom: https://www.youtube.com/watch?v=j_Lxq-Yjq4Q&list=PL3ndBv2RG19RcT4n2-KR5MHw3Oh2TLxEe&index=25
Proponowane karty pracy:
- Labirynt
- Sudoku
- Puzzle
- Cienie
- Znajdź różnice
- Wylepianka
- Odszukaj odpowiednie narzędzie
- Pokoloruj zgodnie zrytmem
Źródło:
- https://zszywka.pl/
- https://www.youtube.com
- https://www.pinterest.com.au/
- Materiały własne
- Gospodarstwo i życie na wsi, praca zbiorowa
- Zabawy paluszkowe, K. Sąsiadek
CZWARTEK (14.05.2020)
- Nasze wiejskie podwórko pełne jest zwierzątek tych dużych i małych- mamy i ich dzieci. Czy wiecie jak nazywa się dziecko krowy, kury czy świnki? Na początek wierszyk…
Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa- łaciate cielątko
Koza- rogate koźlątko
Owca- kudłate jagniątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Gąska- puchate gąsiątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa- łaciate cielątko
Koza- rogate koźlątko
Owca- kudłate jagniątko
Świnka- różowe prosiątko
Kurka- pierzaste kurczątko
Gąska- puchate gąsiątko
Kaczka- płetwiaste kaczątko
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę- łaciate cielątko
Kozę- rogate koźlątko
Owcę- kudłate jagniątko
Świnkę- różowe prosiątko
Kurkę- pierzaste kurczątko
Gąskę- puchate gąsiątko
Kaczkę- płetwiaste kaczątko
Znalazło mamę każde dzieciątko!
- „Mama i dziecko”- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem obrazków przedstawiających dorosłe zwierzęta i ich młode. Łączenie w pary zwierząt dorosłych i ich młodych. Bogacenie słownika dzieci o nazwy dorosłych zwierząt i ich dzieci. W tym celu wykorzystajcie załączone karty.
- Opowieść ruchowa wg waszego pomysłu . Dzieci naśladują ruchy oraz odgłosy zwierząt. W czasie opowieści rodzic robi pauzy, by dzieci mogły same rozpoznawać, jakimi odgłosami mówią zwierzątka.
Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.
- „Piórka”- zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi z wykorzystaniem kolorowych piórek lub bibuły. W zależności co macie pod ręką możecie się pobawić w tą zabawę np. zdmuchując piórko z ręki lub dmuchając w kawałki bibuły… wszystko zależy od waszej wyobraźni, ważne żeby wykonać ćwiczenia oddechowe.
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Stary Donald farmę miał”. Wysłuchajcie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o!
Świnka chrum – chrum – chrum (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie krówkę miał ija, ija o!
Krówka mu – mu – mu (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie konia miał ija, ija o!
Konik ihaha – ihaha (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie kozę miał ija, ija o!
Koza mee – mee – mee (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie kurkę miał ija, ija o!
Kurka ko – ko – ko (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie pieska miał ija, ija o!
Piesek hau – hau – hau (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie kotka miał ija, ija o!
Kotek miau – miau – miau (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie myszkę miał ija, ija o!
Myszka pi – pi – pi (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Domowa orkiestra.
Stwórzcie domową orkiestrę, do tej zabawy potrzebujecie kuchenne narzędzia np. dwie łyżki lub łyżka + garnek – uderzamy o siebie „instrumentami” (wykorzystać można to co znajduje się w kuchni). Gramy na instrumentach podczas piosenki. Kiedy w tekście pojawiają się poszczególne zwierzęta – przestajemy grać i naśladujemy wydawane przez nie odgłosy.
Przykład:
Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o! (gramy)
Świnka chrum – chrum – chrum (x2) (śpiewamy)
Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
- Ciekawe pozycje do obejrzenia dla Was na dziś to:
„Szukam mamy” - nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt:
„Zwierzęta na wsi” odgłosy, zagadki, zadania https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&fbclid=IwAR0icG3PzpVdPs7CzUJRsXJaxRxKU7h7MS8BiHf51htVpoTafrACRh9o2hE
- Zabawa ruchowa „Sprytny mały kotek” – rodzic przywiązuje szalik do dwóch krzeseł, zadaniem dziecka jest przejście pod nim tak, aby go nie dotknąć. Spróbujcie obniżać szalik coraz niżej i niżej.
- Propozycja pracy plastycznej dla lubiących malować się farbami J pomalujcie stopę i odciśnijcie ją na kartce – wzór w załączniku – potem domalujcie brakujące elementy w ten sposób wy wyszła śliczna krówka. Powodzenia!
- Macie do wyboru jak zwykle szereg kart pracy, zróbcie te na które macie ochotę. Są także dziś kolorowanki zwierzątek i ich dzieci.
Źródła:
Przedszkouczek.pl
https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”
ŚRODA (13.05.2020)
KTO GDZIE MIESZKA?
Czy wiecie gdzie mieszkają nasze zwierzątka z zagrody? Dziś poznamy ich domy… Pooglądajcie ilustracje i opowiedzcie o nich.
Potem możecie pooglądać filmiki, macie dwa do wyboru :
Zwierzęta wiejskie – Kto tu mieszka?
https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07
Domki zwierząt – film
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA
Po obejrzeniu filmików dzieci mogą spróbować odgadnąć nazwy domków zwierząt
zilustracji ( obora, stodoła, stajnia).
Zabawa ruchowa - Przestraszone kurczęta
Rodzic uderza np. o miskę.
Dzieci są kurczętami. Poruszają się po całym pokoju przy dźwiękach. Gdy muzyka milknie stają na jednej nodze i machają ramionami (skrzydłami) – kurczęta przestraszyły się szczekającego pieska i starają się go odpędzić.
Filmowe zagadki, za dobre odpowiedzi może być mała nagroda :)
Zabawa interaktywna w której podsumujecie swoje wiadomości na temat zwierząt i ich domków:
https://wordwall.net/pl/resource/1164879/domy-zwierz%C4%85t-na-wsi
zwierzęta wiejskie – Kto tu mieszka?
https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07
Pamiętajcie, że nie spędzamy przed komputerem za wiele czasu, więc jak skończycie gry, warto zrobić masażyk. Nie zapomnijcie się zamienić… najpierw rodzic wykonuje go na plecach dziecka, potem zamiana J
Masażyk relaksacyjny: „Wycieczka”
Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy malucha opuszkami palców),
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),
skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),
kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).
Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),
pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark).
„Sylaby” – usiądźcie naprzeciwko siebie, zabierzcie do zabawy piłkę. Rodzic turla piłkę do dziecka mówiąc nazwę domku dowolnego zwierzątka a dziecko dzieli ten wyraz na sylaby, po wykonanym zadaniu, turla piłkę z powrotem do rodzica.
Przykłady: BUDA, STAJNIA, OBORA, STODOŁA, CHLEWIK.
Dzieci uwielbiają zabawy paluszkowe, przekonacie się wykorzystując zabawę: „Paluszki jak zwierzęta”. Na początku tej zabawy pokaż dziecku otwartą dłoń ze wszystkimi palcami. Potem, drugą ręką, przyginaj odpowiednie palce kciukiem i palcem wskazującym, zgodnie z wypowiadanymi wersami, aż nazwiesz po kolei wszystkie palce.
Każdy mój paluszek
w zwierzątko zmienić muszę.
Gruby, okrogły kciuk
w owczarka zamienię tu.
Ten wskazujący to koń,
po łące goń go goń.
Środkowy jak krówka jest
mleczko dawać chce.
Serdeczny to stara koza,
zaprzęgę go do wozu.
A mały paluszek .... beee,
w owieczkę zamienił się.
Nadszedł czas na prace plastyczną. Tym razem propozycja zabaw z kółeczkami – orgiami. Stwórzcie dwa wybrane zwierzątka (propozycje na zdjęciach) i dorysujcie im domki.
Jeśli będziecie mieć ochotę poćwiczcie rączki, w tym celu można np. ulepić wiejskie zwierzątko z plasteliny (podpowiedzi na obrazkach) dostajecie również kontury indyka można go wykleić plasteliną.
Zestaw kart pracy do waszej dyspozycji, wybierzcie co chcecie.
Źródło:
- www.loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/
- www.domowyprzedszkolak.pl
- www. youtube.com
- www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
- Zagadki dla dzieci - zwierzęta na wsi - Sara projekt - odc. #bajkidladzieci #bajkiozwierzętach #naukazwierząt GDZIE JA MIESZKAM? Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy - NAUKA PRZEZ ZABAWĘ❗
- www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
- www.kreatywniewdomu.pl
WTOREK (12.05.2020)
- Dziś kochani spróbujemy się dowiedzieć paru ciekawych rzeczy o kilku zwierzątkach z farmy. Pooglądajcie obrazki, a rodzice niech poczytają tekst, który znajduje się obok.
Przydatna tu będzie również piosenka z obrazkami:
https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4
- „Co wiemy o mleku?” Zaraz się dowiecie z krótkiego opowiadania…
Babcia i dziadek Marty mieszkają na wsi. Zajmują się hodowlą krów. Krowy mieszkają w oborze, która codziennie jest sprzątana. Ściany wyłożone kaflami, każdego dnia są myte i spłukiwane ciepłą wodą. Krowy muszą być czyste i zdrowe. Często odwiedza je pan weterynarz i sprawdza czy nic im nie dolega. Mleko, które dają przez cały rok jest bardzo zdrowe. Krowy dojone są każdego dnia. Można to robić ręcznie lub przy pomocy elektrycznej dojarki. Następnie w specjalnych pojemnikach, zwanych cysternami, mleko wiezie się do mleczarni. Tam zostaje dokładnie zbadane czy nie zawiera bakterii, które mogą wywołać choroby. Mleko szybko się psuje, dlatego musi być szybko przetworzone. Otrzymuje się z niego: jogurty, sery, mleko w proszku, kefiry, lody, śmietanę, masło, maślankę. Część rozlewa się do butelek i kartonów. Gotowe produkty rozwożone są do sklepów.
https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
|
- Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo - marsz po pokoju, naśladowanie głosów ptactwa domowego: |
- „Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna
Rodzice mogą przygotować sobie np. koszyk z różnymi produktami pochodzenia zwierzęcego. Dzieci z zamkniętymi oczami losują i po dotyku lub smaku rozpoznają produkt, dopasowując go do odpowiedniego zwierzątka.
- Jeśli lubicie eksperymenty, możecie wykorzystać ten link, będzie Wam tu potrzebne mleko: https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g
- Jeśli zaś lubicie coś wspólnie wyczarować w kuchni… spróbujcie zrobić masło, wykorzystajcie ten link: https://tygrysiaki.pl/maslo-smietankowe/
- Zapraszamy do zabawy interaktywnej „Co nam dają zwierzęta” – lubicie gry- to coś dla Was: https://wordwall.net/pl/resource/1492652/co-daj%C4%85-nam-zwierz%C4%99ta
- Robimy pracę plastyczną – zagroda, zobaczcie inspiracje, ale pewno macie głowy pełne własnych pomysłów J
- Kolorujcie i wykorzystajcie pozostałe kart pracy.
Źródło:
http://www.rokwprzedszkolu.pl/
HITPiosenka dla dzieci Stary Donald farmę miał zwierzęta na gospodarstwie
Posieka proponowana z Bliżej Przedszkola
Ćwiczenia ruchowe – „W wiejskiej zagrodzie” Autor: Bożena Forma |
Źródło: #bajkaozwierzętach #bajkidladzieci #zwierzętawgospodarstwie ,,SZUKAM MAMY'' - nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt dla dzieci, bajka - PiesioTv
Piosenki: Źródło: Śpiewające Brzdące
https://tygrysiaki.pl
|
PONIEDZIAŁEK (11.05.2020)
Tematyka tygodnie: NA WSI
Kolejny tydzień zaczynamy do zabawy Was zapraszamy!
1. Zagadki dla Was mamy, po nich odgadniecie czym się w tym tygodniu zajmiecie
Zagadka o krowie:
Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.
Zagadka o kurze:
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.
Zagadka o kogucie:
Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku!
Zagadka o świni:
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.
Zagadka o koniu:
Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.
Zagadka o kaczce:
Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.
Zagadka o kocie:
Zagdaka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.
Zagadka o psie:
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka
2. Teraz już pewno wiecie, że w tym tygodniu zabierzemy Was na wieś. Gospodarstwo domowe i zwierzątka z wiejskiej zagrody…
Pooglądajcie ilustrację takiego podwórka i opowiedzcie rodzicom co na nim widzicie, a dużo się tam dzieje…
Przeczytajcie dzieciom wierszyk:
„Zwierzęta na wsi”
Tam gdzie szumią lasy, gdzie spokojnie płynie woda,
przy niewielkiej starej chatce znajdowała się zagroda.
Co dzień z małej chatki starsza Pani wychodziła,
kury, gęsi, kaczki wczesnym rankiem już karmiła.
Był też piesek, dwa króliki nawet kotek mały,
z całą tą wiejską zwierzyną mijał dzionek cały.
Starsza Pani swe zwierzątka tak bardzo kochała,
dla nich wszystko by zrobiła – serce by oddała.
Piesek co dzień pyszne kostki z swej miseczki zjadał,
kotek białe spijał mleczko, dużo łat posiadał.
Kury wczesnym rankiem ziarno dostawały,
dzięki czemu pyszne jajka ludziom dostarczały.
Tuż za lasem, nieopodal – dziewczynka mieszkała,
bardzo często starszej Pani chętnie pomagała.
Popołudniu, tuż po szkole, co dzień przychodziła,
pomagała przy zwierzętach, z nimi się bawiła.
Wieczorami na ławeczce Pani przysiadała,
razem z swymi zwierzątkami często rozmawiała.
Kotek siadał na kolanach, pies non stop warował,
swojej Pani i przyjaciół z zagrody pilnował.
Starsza Pani prócz zwierzątek nie miała zbyt wiele,
kotek, piesek gęsi, kury – byli to Jej przyjaciele.
One również swoją wdzięczność Pani swej okazywały,
pies szczekając, kotek mrucząc, radość Jej dawały.
Czasem człowiek w swoim życiu nie musi mieć wiele,
mały piesek może również być Twym przyjacielem.
Więc pamiętać każdy musi, nie ma co tu kryć,
że dla wszystkich zwierząt trzeba zawsze dobrym być.
3. Pora na ilustrację na których znajdziecie zwierzątka, które nazwijcie, może wiecie jakie wydają odgłosy?
4. W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna. Rodzic czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
5. Posłuchajcie razem odgłosów zwierząt https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
6. Uwaga następna zabawa - dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
7. Dobra zabawa gwarantowana przy zabawach interaktywnych:
Zwierzęta wiejskie – ćwiczymy pamięć: https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4
8. Pora na trochę ruchu przy zabawie „Pieski”: dzieci czworakują do ulubionej piosenki, gdy melodia cichnie np. uciekają do budy, zasypiają, siadają itp. Wszystko zależy od Waszej wyobraźni. Dobrą zabawą jest zrobienie „budy dla psa”, to oczywiście coś w rodzaju „namiotu”, który dzieci uwielbiają.
9. Może jeszcze uda się Wam zrobić jaką pracę plastyczną z wykorzystaniem papierowego talerzyka (inspiracje w załączeniu)
Proponowane karty pracy:
- Policz
- Po śladzie
- Połącz z cieniem
- Znajdź parę
- Otocz pętlą
- Labirynt
- Pokoloruj zgodnie z kodem
Źródło:
- Zagadki - Opracowała: Cecylia Banaszek
- Wiersz - AUTOR: Olga Adamowicz
- #CzyWieszJak #NaukaZwierzat #ZwierzetaDlaDzieci Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt
- https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
- http://przedszkolankowo.pl/
- https://panimonia.pl/
- https://www.facebook.com/groups/portalnauczycieliprzedszkola