Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 14. 04. 2020 r. - 17. 04. 2020 r.
PIĄTEK (17.04.2020)
PO CO NAM ZEGAR?
Na dzisiaj przygotowałyśmy druga część przygód naszego CZASOLUDKA. Wyruszył do Zegarolandii dowiedzieć się: po co nam zegar?.
Przeczytajcie dziecku wiersz i wspólnie porozmawiajcie o nim, możecie wspomóc się ilustracjami (w załączeniu).
Pytania do wiersza:
- Dokąd wybrała się Czasoludek?
- Kogo tam spotkał?
- Jakie zegary mijał po drodze Czasoludek?
- Ile cyfr jest na tarczy zegara?
- Ile wskazówek ma zegar? Co wskazują poszczególne wskazówki?
Poznajmy inne zegary – korzystając z przygotowanych ilustracji możecie porozmawiać z dzieckiem o tym, jak kiedyś wyglądały zegary, a jak teraz. Czy są zegary, z który może, ich zdaniem, już się nie korzysta? (ilustracje w załączeniu)
Ciekawostki:
Historia zegara: https://www.youtube.com/watch?v=gESdVXEUSVs
Czy wiecie kto naprawa zegary? – zapytajcie dziecko, czy zna taki zawód?
Ciekawostki:
Praca zegarmistrza: https://www.youtube.com/watch?v=0NU9QfogFaM
Tik – tak – zabawa ruchowa przy melodii piosenki (Ja jestem Pan Tik Tak…). Dziecko porusza się swobodnie do melodii piosenki, podczas fragmentu: tik – tak – tik – tak – dziecko zatrzymuje się i rękami naśladuje przesuwanie się wskazówek, w zastępstwie może też ruszać głową na boki.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=e9hPqsJiPXQ
Ruszamy się – odrobina przerwy każdemu jest potrzebna więc na razie zostawiamy zegary i się ruszamy.
Pomogą nam w tym karty ruchowe, gdzie różne zwierzątka podpowiedzą nam, co mamy zrobić. (karty ruchowe w załączeniu).
Zegary – ćwiczymy pamięć i koncentrację: (materiały w załaczeniu)
Opowiadanie + pytania
- WSKAZÓWKI – czytamy dokładnie i powoli tekst opowiadania; jeśli coś jest wymienianie można użyć palców, żeby jeszcze lepiej to zobrazować; nie pokazujemy czytanego tekstu; dziecko koncentruje się na słuchaniu; po przeczytaniu zadajemy pytania; w razie trudności pomagamy.
Bajka o Panu Zegarze:
Link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=he8FyGJov3s
Proponowane karty pracy:
- Połącz w pary
- Pokoloruj odpowiednią literę
Źródło:
- https://przedszkolankowo.pl/
- Bajeczki usprawniające pamięć dziecka, G. Wasilewicz
- Materiały własne
CZWARTEK (16.04.2020)
CZAS, PORY ROKU… I NIE TYLKO
Poznajcie dzisiaj naszego nowego bohatera – CZASOLUDKA – i jego przygody. Podczas swojej wyprawy CZASOLUDEK szuka Roku, poznaje pory roku.
Przeczytajcie dziecku uważnie tekst wiersza, a następnie zadajcie pytania. (tekst wiersza w załączeniu- 2 pliki)
Podczas czytania można wykorzystać przygotowane obrazki, które lepiej zobrazują dziecku przebieg wiersza (obrazki w załączeniu) – obrazki można pociąć i pokazywać po kolei lub pokazać na komputerze.
Pytania do wiersza:
- Kogo szukał Czasoludek?
- Ile trwała jego podróż?
- Kogo spotkał na swojej drodze Czasoludek?
- Czy udało się ludkowi spotkać Rok?
Stwórz własnego CZASOLUDKA – jeśli dziecko będzie chciało może do zabawy stworzyć swojego ludka wykorzystując przygotowany szablon lub zrobić wg własnego pomysłu. (szablony w załączeniu)
Powyższy wiersz jest wstępem do rozmowy o PORACH ROKU. Razem spróbujcie wymienić wszystkie pory roku po kolei oraz porozmawiajcie o tym, co jest najbardziej charakterystyczne w danej porze roku.
Pomocne mogą być przygotowane ilustracje. (w załączeniu)
Obraz do każdej pory roku można wyciąć i ponownie posegregować z dzieckiem, albo poszukać w domu przedmiotów, które kojarzą nam się na daną pora roku.
MIESIĄCE - można powiedzieć z dzieckiem krótka rymowankę:
„Miesiące mijają , pory roku się zmieniają i tak według kalendarza wszystko się powtarza”
… Styczeń, Luty….
Wypowiadamy z dzieckiem nazwy kolejnych miesięcy wskazując na palcach i ostatecznie unosząc dwie nogi (mona też wypowiadając każdy miesiąc dokładać np. klocek lub autko, przyda się wszystko, co można policzyć).
Zapytajcie dziecko czy wie jaki mamy miesiąc, można pomóckrótką rymowanką / powiedzenie np.:
„Kwiecień plecień, co przeplata trochę zimy trochę lata”
Piosenka o porach roku i miesiącach: https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk
Zegar pór roku – dla chętnych można wykonać zegar z porami roku. Korzystamy z szablonu (w załączeniu) lub robimy samodzielnie - wycinamy koło, dzielimy na 4 równe części, każda część odpowiada jednej porze roku, w każdej części dziecko stara się stworzyć obrazek nawiązujący do danej pory roku. Dodatkowo można też dopisać miesiące.
Podczas zabawy można posiłkować się załączonym obrazkiem rozkładu miesięcy względem pór roku.
Bajka o 12 miesiącach: https://www.youtube.com/watch?v=4Jvq-zCY_TM
DNI TYGODNIA – na początek przeczytajcie dziecku wiersz
Jak biedronka kropki zgubiła - Wanda Chotomska
W poniedziałek bardzo rano
pierwsza kropka wpadła w siano.
Drugą kropką wiatr we wtorek
grał w siatkówkę nad jeziorem.
W środę kos dał swoim dzieciom
do zabawy kropkę trzecią.
W czwartek czwarta z siedmiu kropek
w świat ruszyła autostopem.
Piąta kropka w piątek rano
wpadła w studnię cembrowaną.
Szóstą kotek wziął w sobotę
i nie oddał jej z powrotem.
A ta siódma przy niedzieli
spadła w mieście z karuzeli.
Wymieńcie ponownie razem z dzieckiem wszystkie dni tygodnia, zapytajcie jaki dzisiaj mamy.
dzień. Pomocny może okazać się krótki wierszyk
Tydzień ma 7 dni.
Zna je mama – znasz je Ty
Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota.
A w niedzielę razem z mamą powtórzymy znów to samo.
Piosenka o dniach tygodnia: https://www.youtube.com/watch?v=KJiXPp1jSgQ
Na zakończenie gra DZIEŃ – NOC
Instrukcja:
Na początek przygotujcie 2 kartki (kolor błękitny i granatowy)+ napisy DZIEN i NOCoraz wycięte załączone obrazki (jeśli nie macie możliwości wydrukować przygotujcie inne obrazki, które mogą skojarzyć się dziecku z dniem lub nocą).
Przebieg gry:
Przed dziećmi kładziemy dwie planszę, jedną z napisem dzień, drugą z napisem noc. Celowo nie umieszczałam na nich żadnych charakterystycznych elementów, jedynie same napisy.
Zadajemy dziecku pytanie: jak myślisz, która z tych plansz to dzień? A która z nich to noc? Dlaczego?
Dziecko po kolei losuje obrazki i stara się dopasować je do odpowiedniej planszy, jednocześnie uzasadniając swój wybór. Jeśli ma problemy, wyjaśniamy i pomagamy.
Piosenka o dniu i nocy: https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s
**Dzisiaj propozycji jest wiele sami zdecydujcie, jakie zadania związane z porami roku, miesiącami i dniami tygodnia najbardziej się wam przydadzą w pracy z dzieckiem w domu. Każda forma aktywności będzie dobra:)
Propozycje kart pracy:
- Połącz
- Ułóż historyjkę obrazkową
- Pokoloruj
- Połącz zgodnie z pogodą
- Kodowanie - symetria
Źródło:
- https://przedszkolankowo.pl/
- http://boberkowy-world.blogspot.com/
- https://pl.pinterest.com/
- Materiały W. Mueller – Konieczny –doradca metodyczny
- https://www.janauczycielka.com/
ŚRODA (15.04.2020)
CZY WSZYSCY ŚPIMY NOCĄ?
Na początek przeczytajcie dziecku bajkę pt. Królowa dnia i nocy” (bajka w załączeniu)
Przykładowe pytania do przeczytanej bajki
Co to za kraina, którą rządziła Królowa?
Co się działo, gdy odwracała się twarzą do miasta?
Co się działo, gdy odwracała się tyłem?
Dlaczego Królowa poczuła się zraniona?
Co zrobiły dzieci, aby przeprosić Królową?
Jaki nowy kolor powstał?
Jakie powstały nowe pory dnia? (jutrznia i zmierz)
Po przeczytaniu ciekawej bajki i poznaniu nowych pór dnia, dobrze jest porozmawiać z dzieckiem na temat tego, czy tak naprawdę wszyscy śpią w nocy?
Pomocna będą pytania np. Kiedy śpimy?; Czy wszyscy zasypiają w nocy?; Czy wszystkie zwierzęta śpią w nocy?
Pozwólcie dziecku się zastanowić, które to mogą być zwierzęta
- W nocy śpią np. kura, krowa, wiewiórka, owca
- W dzień śpią np. sowa, ćma, nietoperza, dzik
Dziecko może też podawać swoje propozycje.
Do powyższego zadania pomocne mogą okazać się zdjęcia. Dziecko można je wyciąć i podzielić na zbiory. (materiały dostępne w załączeniu)
Pierwszy zbiór – DZIEŃ dopasowujemy zwierzęta zależnie od ich trybu dnia lub nocy
Drugi zbiór – NOC
Idą dzieci do łóżeczka – propozycja zabawy paluszkowej (zabawa w załączeniu)
Gwiazdki – w ramach dalszego treningu paluszków proponujemy zabawa sensoryczno-grafomotoryczna, czyli rysowanie palcem po kaszy lub piasku (rozsypujemy np. kaszę na tacy i pozwalamy dziecku rysować np. gwiazdki, ale może być to również księżyc lub słońce; dziecko może próbować rysować raz prawą, raz lewą ręką lub obiema jednocześnie).
Głośno , cicho
- ćwiczenia dykcji – wypowiadamy z dzieckiem ciąg sylab np. mamamamama, mimimimimi, mumumumumu itp. określamy dziecku, że raz ma mówić głośno, raz cicho; można umówić się z dzieckiem na sygnał np. dlonie blisko siebie – cicho; dłonie rozsuwające się – głośno
- ćwiczenia głosowe – dziecko poszukuje słów które kojarzą mu się z ciszą lub hałasem np. cisza (cicho sza!; cii; sza!; cyt; pst! Itp. / hałas (hop, hop!; hurra!; hej!; łup!; tup!; bach!)
- ćwiczenia instrumentalne – do tej zabawy wykorzystując przedmioty znajdujące się w domu np. łyżki stołowe, łyżki drewniane, garnki, pokrywki; zaczynamy grać na wybranych przedmiotach raz cicho, raz głośno.
Kołysanka: „Był sobie król”
Już księżyc zgasł, zapadła noc.
Sen zmorzył mą laleczkę.
Więc oczka zmruż, i zaśnij już,
Opowiem Ci bajeczkę.
Więc oczka zmruż, i zaśnij już,
Opowiem Ci bajeczkę.
Był sobie król, był sobie paź,
i była też królewna.
Żyli wśród róż, nie znali burz,
Rzecz najzupełniej pewna.
żyli wśród róż, nie znali burz,
Rzecz najzupełniej pewna.
Kochał ją król, kochał ją paź,
królewską te dziewoje.
Królewna też kochała ich,
kochali się we troje.
Królewna też kochała ich,
kochali się we troje.
Tragiczny los, okrutna śmierć
w udziale im przypadła.
Króla zjadł kot, pazia zjadł pies,
królewnę myszka zjadła.
Króla zjadł kot, pazia zjadł pies,
królewnę myszka zjadła
Lecz żeby Ci, nie było żal,
dziecino ma kochana.
Z cukru był król, z piernika paź,
królewna z marcepana.
Z cukru był król, z piernika paź,
królewna z marcepana.
Link do kołysanki: https://www.youtube.com/watch?v=xt39H5g-fJQ
W ramach odpoczynku można posłuchać kołysanki, a następnie spróbować się jej nauczyć.
„Księżyc i gwiazdy” – propozycja pracy plastycznej,
Pierwsza propozycja - polega na malowaniu farbami na ciemnej kartce – jeśli nie mamy ciemnej kartki można zamalować kartkę na granatowo lub czarno, a następnie przystąpić do malowania lub wyklejania
Druga propozycja - to pokolorowanie całej kartki żółtą kredką świecową lub wielokolorowo, a następnie pokrycie jej całej tuszem. Jak tusz wyschnie skrobiemy np. wykałaczka księżyc i gwiazdy.
(inspiracje w załączeniu)
Sowa śpi – sowa poluje – propozycja zabawy ruchowej, dziecko jest myszką biegającą po pokoju, a rodzic – sową. Na hasło: noc, sowa wychodzi na polowania, a muszka staje w bezruchu (można wymyślać śmieszne pozy); w zabawie rodzic z dzieckiem może się zamieniać lub zaprosić chętne rodzeństwo.
Łaskotki – zabawa relaksacyjna
Uczestnicy zabawy np. rodzic – dziecko, jedno kładzie się na dywanie na brzuchu/plecach; drugie w siadzie klęczącym obok
Klęczący mówi:- Śmiech się ukrył gdzieś za drzwiami,
- zaraz będzie razem z nami
Połaskoczę cię leciutko
i już będzie wesolutko.
Następnie łaskoczemy osobę leżącą; później zamiana.
Proponowane karty pracy:
- O jakiej porze dnia? – na karcie są różne czynności wykonywane w dzień , wieczorem lub w nocy; w zależności, kiedy czynność jest wykonywana - pokoloruj słońce lub księżyc. Jeśli dziecko chce może pokolorować wszystkie obrazki.
- Wklej odpowiedni napis
- Labirynt
- Policz
- Połącz litery – co wyjdzie?
- Pokoloruj
Źródło:
- https://www.youtube.com/
- Zabawy integracyjne i nie tylko, D. Niewola (księgozbiór własny)
- Paluszki tak i siak, M. Barańska (księgozbiór własny)
- Nowa Trampolina pięciolatka, PWN
WTOREK (14.04.2020)
DZIEŃ I NOC
Wiersz Dzień i noc, autor: Agata Dziechciarczyk
Dzień i noc, noc i dzień
Raz jest jasno, raz jest cień
Nasza Ziemia, jak piłeczka
Świeci na nią żaróweczka
Tą żarówką nasze Słońce
Żółte, jasne i gorące
Daje ciepło, daje światło
Gdy go nie ma, wszystko zgasło
Przyszła nocka – ciemna dama
Lecz się nie bój, nie jest sama
Złote gwiazdy ma ze sobą
Które nieba są ozdobą
Ma też Pani nocka księżyc
Czasem rożek, czasem w pełni
Gdy na niebo spojrzysz w nocy
Jego widok Cię zaskoczy
Słońce świeci, wstają dzieci
Nowy dzionek znowu leci
Z drugiej strony, śpią już brzdące
Poszło spać gorące słońce
Tam jest nocka moi mili
Światło właśnie już zgasili
Jedna strona oświetlona
Druga w nocy pogrążona
Gdy ta nocna już widnieje
To ta jasna w mig ciemnieje
I tak kreci się nasz świat
Wokół Słońca … miliony lat
Raz jest ciemno, raz jest jasno
Światła są, lub światła gasną
Dzień i noc się ciągle kręcą
Wokół Słońca – Ziemia z chęcią
Przykładowe pytania do wiersza: O kim był wiersz?; Co nam daje słońce?; Co następuje po dniu?; Co ze sobą przynosi noc?; Jaki może być księżyc?; Czy jeśli my wstajemy to wstają też dzieci na całym świecie?
Odpowiedzi na pytania mają doprowadzić dziecko do następstw dnia i nocy.
Na zakończenie pogadanki można wyciąć wg załączonego wzoru księżyc i słońce. Można je wykorzystać w kolejnych zabawach. Można również użyć ich do pracy plastycznej lub w większej formie do zabawy ruchowej. Przykład; podnosimy do góry słońce dziecko biega, podskakuje, podnosimy księżyc dziecko przysiada, udaje, że zapada w sen.
Następstwo dnia i nocy (rekwizyty – globus, latarka lub piłka, latarka lub 2 osoby)
Używając globusa i latarki (lub innych rekwizytów) możemy wyjaśnić i zobrazować dziecku cykl dnia i nocy. Przy okazji pokazujemy, że to Ziemia (nasza planeta) krąży wokół Słońca, a oprócz tego sama się obraca.
- Obrót Ziemi wokół własnej osi to cykl dobowy – dzień i noc
- Obieg Ziemi wokół słońca to 365 dni, czy cały rok (w tym czasie zmieniają się pory roku)
*Do zabawy używamy globusa i oświetlamy latarką lub zwykłej piłki (moną na niej przyczepić proste kształty kontynentów i zaznaczyć gdzie my jesteśmy) oraz latarki lub dziecko jest Słońcem, a rodzic Ziemią - wybór należy do państwa, co łatwiej będzie wam pokazać i wytłumaczyć
Dla łatwiejszego zobrazowania dzieciom całego cyklu można pokazać dziecku filmik, który bardzo ciekawie i prosto to tłumaczy.
Dzień, noc i pory roku: https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
Opowieść ruchowa: Dzień z nocą wędruje (dziecko z pomocą rodzica interpretuje ruchowo opowieść)
Słońce wstaje, zaczyna się dzień (wstajemy, przeciągamy się)
I moje zabawy rozpoczynają też się, (cieszymy się lub pokazujemy czynność zabawy)
Słońce świeci przez cały dzień. A gdy zajdzie, kończy się dzień. (kręcimy rączkami tzw. żaróweczki, a następnie chowamy ręce)
Wtedy właśnie zaczyna się noc. (składamy ręce, podkładamy pod twarz udając, że idziemy spać)
Na niebie świeci księżyc (rysujemy palcami księżyc np. kule lub rogalik)
I gwiazdek moc. (mrugamy raczkami)
Śpię ja, spisz i ty, (pokazujemy spanie dziecko i rodzic)
Wszyscy śpią. (zasypiamy np. na dywanie)
Śpi też cały dom.
Noc się kończy. (budzimy się powoli, przeciągamy się)
Słońce wstaje – zaczyna się dzień
Rytm dnia i nocy – zabawa z wykorzystaniem symboli. Mając do dyspozycji symbole dnia – słońce i nocy – księżyc układamy naprzemiennie, aby zobrazować cały cykl. (szablon w załączeniu). Można też rytmy utrudnić podobnie jak w przykładzie z pisankami.
Zagadki:
Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.
Wysyła promienie do mnie i do ciebie. (słońce)
Bywa kulisty, bywa jak rożek.
Pojawia się nocą w srebrzystym kolorze. (księżyc)
Rozsypanie po niebie nocą
w złocistym kolorze do nas migocą. (gwiazdy)
Propozycja piosenki „Słoneczko nasze rozchmurz buzie”
Słoneczko późno dzisiaj wstało
I w takim bardzo złym humorze,
I świecić też mu się nie chciało,
Bo mówi, że zimno na dworze.
Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
Lecz gdy piosenkę usłyszało,
To się tak bardzo ucieszyło,
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło
I nam radośnie zaświeciło.
Słoneczko nasze rozchmurz pyska,
Bo nie do twarzy ci w chmurzyskach,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
Słoneczko nasze rozchmurz pyska,
Bo nie do twarzy ci w chmurzyskach,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=ic2Bjr7xsC0
Dzień – Noc – z dostępnych ilustracji wytnij i posegreguj, to co twoim zdaniem robimy w dzień, a co w nocy (obrazki w załączeniu).
Dostępna jest również czarno - biała karta - dziewczynka śpi lub leży na kocu, połącz z nią pasujące obrazki.
- Obrazki są w kolorze, ale jeśli ktoś nie mam możliwości wydrukowania, to można tylko z dzieckiem porozmawiać o różnych czynności, które wykonujemy w dzień i wieczorem (w nocy).
Dzień i noc – propozycja pracy plastycznej z wykorzystaniem papierowego talerzyka i plasteliny (inspiracja w załączeniu)
*Nie macie tych materiałów w domu, nic nie szkodzi, wytnijcie koło z papieru podzielcie na pół i pokolorujcie.
Źródło:
- https://eduzabawy.com/
- https://www.youtube.com/
- http://boberkowy-world.blogspot.com/
- Nowa Trampolina pięciolatka, PWN