Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 16. 03. 2020 r. - 27. 03. 2020 r.
TYDZIEŃ II
PIĄTEK (27.03.2020)
DZIEŃ TEATRU
Na piątek proponujemy zorganizować w domowym zaciszu DZIEŃ TEATRU.
1. Wprowadzeniem do tematu będzie wiersz J. Koczanowskiej „Teatr”. W wolnej chwili przeczytajcie i omówcie wiersz z dzieckiem. Sprawdźcie ile samo może wiedzieć o teatrze. Pomocne będą pytania typu: Jak należy ubrać się wychodząc do teatru?; Co kupujemy, aby móc obejrzeć spektakl? (bilet); Jak należy zachowywać się w teatrze?; Jakie elementy składają się na teatr? (scena, kurtyna, stroje, scenografia); Kto występuje w teatrze? itp. Pomocne mogą być również załączone zdjęcia.
Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.
Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.
Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym.
2. Teatr równie ciekawie opisuje piosenka „Magiczne miejsce”
Link: https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ
3. Jeśli nie aktor, to kto jeszcze może występować w teatrze? (marionetki, kukiełki, pacynki); Co to są marionetki, kukiełki, pacynki teatralne?; Czy wiesz czym się różną między sobą lalki teatralne? – pomocne będą załączone zdjęcia.
4. Propozycja pracy plastycznej – kukiełki z rolek po papierze toaletowym do bajki „Czerwony Kapturek” (przykład pracy w załączonym zdjęciu)
Lub
Wykonanie maski teatralnej dowolną techniką (2 przykłady do pokolorowania lub z talerzyka papierowego)
5. Rodzaje teatrów i widowisk teatralnych – jako ciekawostka, można dziecku pokazać kilka ilustracji i porozmawiać (zdjęcia w załączeniu).
6. Dla chętnych kilka teatralnych kart pracy:)
- znajdź różnice
- kolorowanie zgodnie z kodem
- rysowanie po śladzie
- kodowanie ze strzałkami
7. A na rozluźnienie proponujemy obejrzeć chodź jedno z proponowanych przedstawień dla dzieci:)
Linki:
Calineczka - https://www.youtube.com/watch?v=r_2VJKlCNNw
Sierotka Marysia w krainie baśni - https://www.youtube.com/watch?v=XSaVlq2X6wc
UDANEJ ZABAWY:)
Źródło:
- Przedszkolankowo.pl
- https://www.youtube.com/
- http://boberkowy-world.blogspot.com/
- Przedszkouczek.pl
CZWARTEK (26.03.2020)
Na czwartek proponujemy zaśpiewanie piosenki „W naszym ogródeczku”
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki }3razy
Wygrabimy ścieżki
przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię
wsiejemy nasionka }3razy
Będą się wygrzewać
na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk
i wszystko odmieni } 3 razy
W naszym ogródeczku
grządki zazieleni,
grządki zazieleni raz, dwa, trzy.
Etapy sadzenia roślin – pooglądajcie wspólnie ilustracje, spróbujcie je omówić. Jakie wiosenne prace wykonujecie w swoim ogródku lub na balkonie? W czym zwykle pomagacie rodzicom?
Ponadto proponujemy dla chętnych wiosenne karty pracy:
- w ogródku
- wiosenne kwiaty
- przeliczanie zbiorów
- łączenie w pary
- eliminowanie niewłaściwego elementu
- grafomotoryka
- kodowanie (spróbujcie odkryć zakodowane kwiaty, jeśli ćwiczenie będzie dla was za trudne dajcie znać będziemy szukać łatwiejszych propozycji:)
Źródło:
- Przedszkolankowo.pl
- Materiały własne
- Przedszkolny bank pomysłów i zabaw PWN
- Kodowanie na dywanie - Edusense
ŚRODA (25.03.2020)
„Gimnastyka buzi i języka”
Na środę proponujemy kilka ćwiczę logopedycznych usprawniających naszą buzię i język. Przypominam, że są to tylko propozycje. Spróbujcie wykonać chodź kilka ćwiczeń, to już będzie dobry trening w formie zabawy:) Przykładów jest wiele po to, żebyście mieli, w czym wybierać:)
Ćwiczenia są dla wszystkich dzieci nie tylko tych z wadą wymowy.
BAWCIE SIĘ DOBRZE:)
Ćwiczenia oddechowe:
Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
Dmuchanie na płomień świecy.
Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
„ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
Chuchanie na zmarznięte ręce.
Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
Nadmuchiwanie balonika.
Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
Liczenie na jednym wydechu.
Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
Powtarzanie zdań szeptem.
Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi
Ćwiczenia warg:
Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
Cmokanie.
Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka:
„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
Kląskanie językiem.
Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, igi, ago, egę itp.
Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.
Ćwiczenia policzków:
Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
-----------------------------------------------------------
*Dodatkowo proponuje zabawę przy logopedycznym kole fortuny:
https://wordwall.net/…/l…/%c4%87wiczenia-buzi-i-j%c4%99zyka1
**Propozycja pracy plastycznej:
Do zrobienia jest BIEDRONKA, tylko jest bardzo biedna, bo nie ma kropek:(
Spróbuj ją ozdobić kropkami w taki sposób, jak na przykładowym zdjęciu (w załączeniu).
Technika wykonania pracy dowolna.
Materiały: papierowe kropki i słomka (do przenoszenia)
***W załączeniu kilka zabaw usprawniających narządy mowy:
1. Gimnastyka buzi w formie gry lub wymyślania słowa.
2. Różne propozycje innych zabawa.
Źródło:
1. E. J. Lichota '"Terapia logopedyczna”,
2. Materiały własne
3. https://rysopisy.eduzabawy.com/…/wiosenna-gimnastyka-buzi-…/
4. https://pl.pinterest.com/pin/854839572993791944/
WTOREK (24.03.2020)
Witajcie we wtorek!
Dziś proponujemy Wam dalszy ciąg wiosennych inspiracji, bo to bardzo sympatyczny temat...i mamy nadzieje, że da Wam dużo radości przy wspólnej zabawie.
1. Mamy dziś piękne ilustracje z etapami wzrostu roślin - możecie je wspólnie omówić. Proponujemy również zasadzenie wg możliwości czegoś w domu, mamy tu na myśli np. sadzenie cebuli na wodzie, albo fasoli na gazie, albo jak i takiej możliwości nie macie to można poobserwować jakąś roślinę, którą już macie w domu lub to co jest za oknem.
2. Podpowiadamy również jak w ciekawy sposób zasadzić rzeżuchę - może skorzystacie, a potem wyślecie nam fotografię.
3. Zachęcamy do dobrej zabawy podczas zabaw paluszkowych
4. Zabawcie się w "Wiosennych detektywów" i znajdźcie w domku przedmioty w kolorze zielonym. Jeśli dziecko potrafi - policzcie je razem i spróbujcie pogrupować wg kategorii (zabawki/ubrania/rośliny etc.)
5. Możecie stworzyć obraz pięknych tulipanów, które wyczarujecie za pomocą farby i widelca.
6. Zatańczcie razem do piosenki Majki Jeżowskiej. Piosenka do odsłuchania na oficjalnym kanale Majki
https\://www.youtube.com/watch?v=2wgSEPqkPAI
lub pośpiewajcie znane piosenki - podsyłamy teksty.
Źródła:
1. Materiały własne
2. Zabawy paluszkowe, K. Sąsiadek (księgozbiór własny)
3. Podręcznik małego majsterkowicza na cztery pory roku, praca zbiorowa (księgozbiór własny)
4. Strona fb "Misiowej mamy"
5. Dekoracje na każdą okazję
PONIEDZIAŁEK (23.03.2020):
Kolejny tydzień przed nami postaramy się umilić Wam ten czas spędzony w domu najlepiej, jak potrafimy. Pamiętajcie jednak, że to tylko propozycje, skorzystajcie z tego, co wam się podoba, albo w danym momencie macie dostęp. Liczy się przede wszystkim miło spędzony czas i dobra zabawa.
ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA I UDANEJ ZABAWY:)
Budzimy się ze snu…
Kalendarzowa wiosna już do nas dotarła. Czy my jednak wiemy, jakie są najbardziej charakterystyczne zwiastuny wiosny? Zastanówcie się, co nam zawsze przypomina, że jest już wiosna.
Dziecko początkowo samo próbuje określić, przypomnieć sobie, co kojarzy mu się z wiosną. Czy jest coś, co samo zauważyło?. Rodzic może zawsze lekko naprowadzić. Pomocne wskazówki znajdziecie w umieszczonych zdjęciach.
Skoro już wiemy, że wiosna do nas dotarła i co ją objawia, to czy potrafimy wymienić, jakie zwierzęta wstają z zimowego snu?
Zastanówcie się, kto zwykle idzie spać, jak przychodzi Pani Zima? Kogo nie spotkamy w zimie? Kto odleciał na zimę do ciepłych krajów?
Można nakierować dziecko, ułatwieniem będą dołączone zdjęcia.
Rozmowa o zwiastunach wiosny, budzących się zwierzętach, czy ptakach przylatujących do nas na po ziemie to nie musi być poważne zajęcie przy stoliku, a raczej swobodna rozmowa z dzieckiem o tym, co wie, co potrafi sobie przypomnieć. Można to zrobić wolnym momencie dniaJ
*Dodatkowo dla chętnych: (w załączeniu)
- kilka ćwiczeń grafomotorycznych
- labirynt
- połącz cienie
**Dla ciekawych propozycja do obejrzenia na kanale YouTube:
- Pierwsze oznaki wiosny
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
- Ptaki wracają. Idzie wiosna?
https://www.youtube.com/watch?v=8fDZcbOXvkg
- Wiosenne odgłosy ptaków
https://www.youtube.com/watch?v=XGjq6fY64JU
Źródło:
- Materiały własne
- Materiały z FB – Z życia nauczycielki przedszkola – grafomotoryka
- YouTube
TYDZIEŃ I
PIĄTEK (20.03.2020):
Eksperymentujemy
Dziś zabawy w eksperymenty lub z masami... Co kto woli? Witamy piękną Panią Wiosnę! Prosimy, kto ma czas i ochotę - zróbcie na kartce a4 swoją postać lub portret Pani Wiosny. Technika dowolna i podeślijcie zdjęcia w komentarzu. Nie zapomnijcie o codziennej porcji ruchu, kto może korzysta z odludnych miejsc, a kto zostaje w domu, wykorzystuje co ma pod ręką :) żródło: Internet:Dekoracje na każdą okazję, materiały własne
CZWARTEK (19.03.2020):
Matematyka jest wszędzie
1. Różnicowanie prawej i lewej strony ciała: - Serduszko – dziecko porusza się przy muzyce, gdy muzyka milknie kładzie dłoń na sercu i wyczuwa jego bicie (jeśli dziecko ma trudność pomóżcie mu zaznaczając, że serce jest po lewej stronie ciała). Dziecko może wskazywać, co jeszcze jest po lewej stronie ciała np. lewa ręka, noga oko itp. - Witają się prawe stopy – dziecko najpierw wskazuje lewą i prawą stronę ciała, następnie zakłada gumkę typu np. frotka (lub zawiązuje wstążkę, przypina do rękawa żabkę, cokolwiek) na prawą rękę (pomocne w różnicowaniu stron). Następnie wypełnia komendy np.: witają się prawe dłonie; witają się lewe/prawe stopy; mruga prawe oczko (pomysły dowolne).
2. Kierunki i stosunki przestrzenne: - Gdzie są kredki? – dziecko ponownie odnajduje swoją prawą i lewą stronę następnie wybiera sobie dowolne przedmioty np. kredka, lalka, autko itp. Następnie wydajemy polecenie np. ułóż kredkę po swojej prawej stronie; ułóż autko po swojej lewej stronie; posadź lalę przed sobą itp. - Moje miejsce – potrzebujemy do tej zabawy kilku przedmiotów np. lalka, miś, zajączek (pozostawiam dowolność). Następnie dziecko siada na dywanie lub krzesełku, a my wydajemy instrukcję słowną np. posadź obok siebie misia; lala będzie siedzieć z przodu; zajączka posadź między tobą a misiem itp.
3. Figury geometryczne: - Tangramy – to zabawy na bazie figur geometrycznych, mając figury układamy różne obrazki zgodnie ze wzorem, ale można tworzyć swoje własne kompozycje – zawsze chodzi o dobrą zabawę. W załącznikach udostępnimy państwu przykładowe figury do wydruku w wersji kolorowej i czarno - białej oraz przykładowe kompozycje figur. Figury można również samemu stworzyć np. z kolorowego papieru lub kolorowej teczki i układać to, na co tylko dziecko ma ochotę. Dobrze jest też zawsze zapytać kontrolnie dziecko o te podstawowe figury geometryczne, żeby wiedziało co układa:)
4. Przeliczanie: Liczyć możemy wszystko i wszędzie. Tutaj pozostawiamy dowolność:) Przeliczamy w zakresie dostępnym dziecku np. do 10, ale jeśli dziecko potrafi dalej przeliczać to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to robiło. - Inwentaryzacja dziecko przelicza to, co ma w pokoju np. ile lalek, ile samochodów, ile mam misiów, ile przedmiotów może trzeba oddać innym dzieciom, ile trzeba wyrzucić, bo zniszczone itp.
5. Klasyfikowanie do zbioru: Przedmioty klasyfikujemy nieustannie, ciągle coś układamy, segregujemy, przestawiamy. - Porządki – zabawa w porządkowanie np. swojego pokoju, skoro przeliczyliśmy zabawki, wiemy, co mamy to trzeba to posegregować np. lalki do lalek, autka do autek, klocki do klocków, książki… itd. Pokój się prawie sam sprząta:) - Skarpety pomóżmy mamie / tacie posegregować skarpety, dlaczego rodzice mają się zmagać z tym sami, a jak już dziecko posegreguje, które są dla kogo, to można jeszcze je dobierać w pary.
6. Przykładowe karty do wydruku (załączone zdjęcia) - przeliczanie elementów – po przeliczeniu w wyznaczonym okienku rysujemy odpowiednią ilość np. kropek lub kresek (dziecko na tym etapie nie musi wpisywać odpowiedniej cyfry, ale jeśli potrafi to oczywiście może) - więcej/ mniej/tyle samo – na początku dziecko szacuje (nie licząc) gdzie jest więcej, gdzie mniej elementów, albo tyle samo, później może sobie przeliczyć, aby sprawdzić (tutaj również nie oczekujemy, że dziecko będzie operowało znakami <, >, =, jedynie ma wzrokowo szacować). - sekwencje / rytmy – mając obrazek wzorcowy poszukujemy tego samego obrazka po przeciwnej stronie i zakreślamy. NA KONIEC! Przypomnienie o HIGIENIE MYCIA RĄCZEK - pamiętajcie tak też gimnastykujemy paluszki i dłonie:) (załączone zdjęcie) oraz ZRÓB TO SAM – pomysły na ciekawe zabawy z tego, co macie w domu:) (załączone zdjęcia) Źródło: 1. Zabawy matematyczne, D. Niewola 2. Materiały własne 3. Przedszkolankowo.pl
ŚRODA (18.03.2020):
Wyginam śmiało ciało
Nasza dzisiejsza propozycja to aktywność fizyczna, bo nic tak dobrze nie robi na nudę w domu jak, odrobina ruchu i tańca:)
1. Losowanie ćwiczeń gimnastycznych – zabawa polega na kręceniu kołem fortuny lub w inny sposób, by wylosować ćwiczenie. Dzieci, zaproście do zabawy rodzeństwo, jeśli macie, a dobra zabawa murowana:) https\://damianrudnik.com/wychowanie-fizyczne-w-domu-zagraj-w-gre-przedszkole/?fbclid=IwAR070Z79G0uy7EGg8qz4jzlBCmZlzFK1Gcb-AHFbs0soFUa7LYHdC73k2JU
2. Propozycja dla bardziej roztańczonych - zabawy ruchowe z pokazywaniem, w które Państwa dzieci już się kiedyś bawiły i na pewno chętnie sobie przypomną. - Głowa, ramiona, kolana, pięty: (https\://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE) - Boogie Woogie: (https\://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w) - A ram zam zam: (https\://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI) - Baby Shark: (https\://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w) - Chuchuua: (https\://www.youtube.com/watch?v=3qKWu1TMAVk) - Czekolada: Coś na osłodę: (https\://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk) - Koła autobusu kręcą się - można bawić się rekwizytem np. kołem, kierownicą, pokrywką od garnków lub tym co macie pod ręką (https\://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA) - Niedźwiadek (https\://www.youtube.com/watch?v=JovYQa7IlKU_
3. Zabawy ćwiczące orientację w schemacie własnego ciała (załączone zdjęcia)* - Głowa - Prawa strona ciała - Lewa strona ciała
4. Zabawa paluszkowa: Pisarz pisze bajkę (załączone zdjęcia)*
5. Zabawy relaksacyjne – na zakończenie ćwiczeń i zabaw ruchowych zawsze wykonujemy ćwiczenia relaksacyjne / masażyki które wyciszają nasz organizm i stabilizują oddech. (załączone zdjęcia)*
6. Zapowiedz naszych ogrodniczych działań. Obserwujemy: Co jest na ilustracji? Jakie tam są warzywa? Czy wszystko można zasadzić? Co Wy byście zasadzili? Zastanówcie się ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY :)
Źródło: 1. Pokaż oko, pokaż nos, M. Barańska (księgozbiór własny) 2. Paluszkami tak i siak, M. Barańska (księgozbiór własny) 3. Zabawy integracyjne i nie tylko, D. Niewola (księgozbiór własny)
WTOREK (17.03.2020):
1. Jeśli dacie radę wydrukujcie i poćwiczcie wycinanie. 2. Jeśli macie możliwość wydrukujcie, jeśli nie – rodzice proszę odrysujcie. Co to za kwiat? Hokus pokus fioletowy krokus ! Technika wypełnienia szablonu dowolna… możecie wypełnić go farbą, plasteliną, bibułą itp. 3. Kto ma ochotę, łączy kropki i koloruje obrazek. 3. Obejrzyjcie prezentację przygotowaną przez mnie i mojego syna, czy poznajecie te oznaki wiosny? Źródło: Z życia nauczycielki przedszkola Opracowanie własne
PONIEDZIAŁEK (16.03.2020):
1. Szukamy wiosny - wprowadzenie
2. O marcu, pannie Julianie i o ptaszku Lucyna Krzemieniecka - opowiadanie
3. Zegar pogodowy + wskazówki
4.Deszczowy spacer - zabawa paluszkowa
5.Tęcza - praca plastyczne (dwie do wyboru) - rysowanie po śladzie i kolorowanie - wylepianie każdego kółeczka np. plasteliną
6. Puzzle / układanka (do samodzielnego wycięcia i ułożenia) To są tylko propozycje. Jeśli Państwo macie w swoich zasobach podobne zabawy, układanki, kolorowanki itp. również można wykorzystać w zastępstwie:) Źródło: 1) Opracowanie własne 2) Przewodnik metodyczny Nowa Trampolina nr 2, PWN 3) Materiały własne 4) Zabawy paluszkowe K. Sąsiadek (księgozbiór własny) 5) Materiały własne oraz https\://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/tecza-wyklejania-plastelina/ 6) Opracowanie własne, obrazek: http\://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/deszczowy-dzien