Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje róznorodnej aktywności dzieci - 18.05 - 22.05.2020
PIĄTEK (22.05.2020)
TEATRZYK ZWIERZĄTEK
W piątek zamienimy się w prawdziwych artystów, którzy wcielą się role najróżniejszych zwierząt , poznanych w tym tygodniu. Stworzymy własne ZOO, własny teatr, a występować będziecie w nim wy sami oraz chętni członkowie rodziny. Pomysłów może być wiele to od Was zależy, które zrealizujecie.
Na początek krótki wierszyk z podziałem na role pt. „Przygotowujemy ZOO”.
Rodzic jeśli nie ma innej osoby, która by wsparła w czytaniu może czytać różnymi głosami:)
Tekst wierszyka w załączeniu.
Czy po wysłuchania wierszyka nie macie ochoty stworzyć swojego własnego ZOO.
Wykorzystajcie, to co macie, swoje pluszaki, figurki zwierzątek lub sylwety zwierzątka, które wykonaliście w poprzednich dniach i stwórzcie własne zagrody dla zwierząt. Zaproście rodziców, rodzeństwo na zwierzanie. Możecie nawet zrobić swoje bilety.
Dzikie koty – zabawa ruchowa.
Zamieniacie się w dzikiego kota, który spaceruje po pokoju, przeciąga się, wspina się na skały (kanapę, fotel), poluje na inne zwierzęta (maskotki), wydaje kocie odgłosy.
Przy wydawaniu odgłosów pomocne może okazać się nagranie, poczucie się jak w prawdziwym stadzie
Tygrys: https://www.youtube.com/watch?v=hnZY26fRWZI
Domowy teatrzyk zwierzątek – pomysłów jest wiele to od was zależy, który będziecie chcieli wykorzystać. Naszymi aktorami będą dzisiaj zwierzęta. Zastanówcie się, jakie to mają być zwierzęta. Wybierzcie kilka propozycji, aby miał kto występować w waszym teatrzyku.
Kukiełki można wykonać:
- ze starej skarpety nie do pary,
- ze rękawiczek zimowych
- z rękawiczki lateksowej lub kuchennej – można po niej rysować lub odciąć części palców i zrobić nakładki
- zrobić z rolki po papierze toaletowym
- zrobić z drewnianych łyżek lub patyczków po lodach – można do nic
- można również samemu narysować, na dole rysunku wyciąć 2 otwory na paluszki i kukiełka gotowa
- sylwety mogą również być wycięte z czarnego papieru i doklejony patyczek do szaszłyków (świetnie nadaje się do teatru cieni) – można skorzystać z przykładowych sylwet w załączeniu.
Wszelkie inspiracje do wykonania kukiełek, pacynek, sylwet są w załączeniu.
Teatrzyk cieni i nie tylko – z cyklu zrób to sam lub z pomocą rodzica:)
Skoro mamy już kukiełki zwierząt to dobrze jest stworzyć dla nich scenę. Możecie wykonać teatrzyk z pudełka kartonowego, albo pudełka po butach. Pomysł i wykonanie zostawiam waszej wyobraźni
Wspomóc was mogą załączone zdjęcia i filmik, jak zrobić teatrzyk cieni
https://www.youtube.com/watch?v=43btaou6TvE
JAK JUŻ MAMY WSZYSTKO TO RUSZAMY DO ZABAWY:)
Podczas występów możecie puścić muzykę lub odgłosy zwierząt.
TEATRZYK DLA DZIECI – jeśli szukacie pomysłu na swój teatrzyk możecie się zainspirować
- Misiowe Opowieści - https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk
- Zwierzęta, Lego Duplo - https://www.youtube.com/watch?v=32sklGx0REw
- Zwierzęta – teatr cienie - https://www.youtube.com/watch?v=oWQ3Ep3NdiA
Pięć małpek - zabawa paluszkowa. Przyda nam się gimnastyka paluszków do następnego zadania:) Treść zabawy w załączeniu.
Chcą urozmaicić zabawę możecie stworzyć własną rękawiczkę z małpkami, lub zaczepić je o palce, albo narysować coś na swoich własnych palcach – inspiracje w załączeniu.
Zwinna małpka – dzisiaj z małpką poćwiczymy wycinanie (karty do wycinania w załączeniu)
Samotny lew – narysuj lwa po śledzie i pokoloruj.
Gimnastyka buzi i języka – skoro rączki mamy już wyćwiczone, to na koniec proponujemy pogimnastykować nasz aparat mowy.
Źródło:
- http://dziecieceinspiracje.pl/
- https://www.youtube.com/watch?v=oWQ3Ep3NdiA
- Radosne przedszkole, D. Niewola (księgozbiór własny)
- Zabawy paluszkowe, K. Sąsiadek (księgozbiór własny)
- Materiały własne
CZWARTEK (21.05.2020)
- Dziś o słoniu… takim dużym, afrykańskim oraz książkowym, kolorowym.
- Na początek zobaczcie fantastyczny film edukacyjny o życiu i zwyczajach słoni. https://www.youtube.com/watch?v=aFBiLlG72yg
- Przeczytajcie najbardziej znany wierszyk o słoniu – Słoniu Trąbalskim!
Julian Tuwim „Słoń Trąbalski”
Był sobie słoń, wielki - jak słoń. Zwał się ten słoń Tomasz Trąbalski. Wszystko, co miał, było jak słoń! Lecz straszny był zapominalski. Słoniową miał głowę i nogi słoniowe, I kły z prawdziwej kości słoniowej, I trąbę, którą wspaniale kręcił, Wszystko słoniowe - oprócz pamięci. Zaprosił kolegów słoni na karty Na wpół do czwartej. Przychodzą - ryczą: „Dzień dobry, kolego!” Nikt nie odpowiada, Nie ma Trąbalskiego. Zapomniał! Wyszedł! Miał przyjść do państwa Krokodylów Na filiżankę wody z Nilu: Zapomniał! Nie przyszedł! Ma on chłopczyka i dziewczynkę, Miłego słonika i śliczną słoninkę. Bardzo kocha te swoje słonięta, Ale ich imion nie pamięta. Synek nazywa się Biały Ząbek, A ojciec woła: „Trąbek! Bombek!” Córeczce na imię po prostu Kachna, A ojciec woła: „Grubachna! Wielgachna!” Nawet gdy własne imię wymawia, Gdy się na przykład komuś przedstawia, Często się myli Tomasz Trąbalski I mówi: „Jestem Tobiasz Bimbalski”. Żonę ma taką - jakby sześć żon miał! (Imię jej: Bania, ale zapomniał), No i ta żona kiedyś powiada: "Idź do doktora, niechaj cię zbada, Niech cię wyleczy na stare lata!" Więc zaraz poszedł - do adwokata. Potem do szewca i do rejenta. I wszędzie mówi, że nie pamięta! "Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, Może kto z panów wie czego chciałem?" Błąka się, krąży, jest coraz później, Aż do kowala trafił, do kuźni. Ten chciał go podkuć, więc oprzytomniał, Przypomniał sobie to, co zapomniał! Kowal go zbadał, miechem podmuchał, Zajrzał do gardła, zajrzał do ucha, Potem opukał młotem kowalskim I mówi: „Wiem już, panie Trąbalski! Co dzień na głowę wody kubełek oraz na trąbie zrobić supełek”. I chlust go wodą! Sekundę trwało I w supeł związał trąbę wspaniałą! Pędem poleciał Tomasz do domu. Żona w krzyk: „Co to?!” – „Nie mów nikomu! To dla pamięci!” – „O czym?” – „No ... chciałem...” - „Co chciałeś?” – „Nie wiem! Już zapomniałem!”
- Gimnastyka ze słonikiem wg kart z załącznika.
- Jakie są zwierzęta - Dobieranka słowna:
groźny jak ... (lew), syczący jak ...(wąż), ciężki jak ... ( słoń), zwinny jak ... (małpa), w paski jak ...(zebra), wysoka jak ...( żyrafa).
Rodzic podaje określenia, a dzieci dopowiadają nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej się kojarzy.
- Może nauczycie się rysować słonia? Mamy świetną podpowiedź jak to zrobić, zerknijcie na załączniki.
- Najpopularniejsze piosenki o słoniach :
- Zapraszam do wysłuchania bajki o słoniu Elmerze J . Będziecie mogli wypełnić po jej wysłuchaniu niektóre z kart pracy i dowiecie się co to za słoń w kolorowe kratki. https://www.youtube.com/watch?v=X2Mxk1GwT04
- Dla lubiących pracę plastyczne, dziś propozycje na zrobienie słonia.
- Znacie słonia Benjamina? To niespodzianka dla Was ...
Źródło:
SŁONIE - Encyklopedia zwierząt dla dzieci
ŚRODA (20.05.2020)
- Zwierzęta Afrykańskie; oglądamy obrazki, rozmawiamy na ich temat, próbujemy naśladować odgłosy zwierząt. Zabawa dydaktyczna „ Zwierzęta Afryki” - dzielenie przez dzieci nazw zwierząt na obrazkach na sylaby.
Ciekawostka: Afryka- kraj w którym jest zawsze ciepło i nie pada tam nigdy śnieg.
Piosenka bardzo przydatna do wprowadzenia: https://www.youtube.com/watch?v=pXzZDNzzOYw
- Zabawa pantomimiczna ,,Zwiedzamy dżunglę”. ( Sprawdzenie umiejętności uważnego słuchania). Rodzic czyta i możecie wspólnie wykonywać poszczególne
Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie ( wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku(lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki , szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę , przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć, albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach).Ciiiii !(dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka- chcesz to się pobawimy. Pomałpujmy tak jak ona np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp..Dość zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa.(naśladujemy schodzenie z drzewa).Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć(duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach(małe podskoki).Uwaga! Krokodyl(naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam(naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża(dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej).Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami - nawzajem obejmujemy się. Na powitanie zaśpiewajmy hymn:
O, ale le
O, beri ,tiki, tonga
,masa, masa, masa
O, balua, balue.
- Zagadki o dzikich zwierzętach
Mieszka w ZOO zwierzak duży, chyba z tysiąc kilo waży. Paszczą kłapie niby bramą i wciąż nudzi się tak samo. (hipopotam)
Jest królem, lecz nie w koronie, ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew)
Gdy zobaczysz ją w ZOO, robi ci się wesoło. Skacze, broi, miny stroi, ludzi wcale się nie boi. (małpa)
Jaki ptak kolorowy uczy się ludzkiej mowy? (papuga)
Kot ogromny, pręgowany, bywa w cyrku – tresowany. (tygrys)
Jest wielki, garbaty, lecz potrafi jak tragarz, dźwigać ciężki bagaż. (wielbłąd)
Biało-czarna, czarno-biała, jest sierść tego zwierza cała. Choćby lało tak jak z cebra, zawsze w paski jest … (zebra)
Wielkie zwierzę, całkiem szare, a przy paszczy ma kłów parę. Długim nosem liście zrywa i trąbieniem się odzywa. Przy nim mały nawet koń, bo to jest ogromny … (słoń)
- Afrykański masażyk
Przed rozpoczęciem masażyku warto przećwiczyć z dziećmi kreślenie w powietrzu poszczególnych elementów, jakie dzieci będą rysowały na naszych plecach.
Po skończonym masażyku następuje zamiana ról między dziećmi.
Poniżej wstawiam treść wierszyka:
Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)
Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa po głowie się drapie (drapanie)
A ja przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)
Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)
5. Przeczytajcie wiersz J. Tuwima „Murzynek Bambo". Porozmawiajcie na temat wiersza:
- Kto jest bohaterem wiersza? - Gdzie mieszka? - Jaki ma kolor skóry? - Jakie są zajęcia Bambo, co lubi robić? - Jaki charakter ma wiersz : poważny czy żartobliwy?
Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki,
ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca,
psoci figluje to jego praca.
Aż mama krzyczy Bambo łobuzie,
a Bambo czarną nadyma buzię
Mama powiada napij się mleka
a on na drzewo mamie ucieka,
Mama powiada choć do kąpieli,
a on się boi, że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka,
bo dobry chłopak z tego murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny wesoły,
nie chodzi razem z nami do szkoły.
- Określanie cech charakterystycznych wyglądu murzynka- Afrykanina: kolor skóry, włosy, ubiór. Według załączonych ilustracji.
- Krzyżówka – oczywiście przy pomocy rodziców rozwiążcie krzyżówkę o zwierzętach.
- Karty ruchowe – należy wydrukować i wyciąć. Losujemy kartę i wykonujemy opisane w niej czynności. Zadania wykonujemy wspólnie, lub na zmianę. Podaje także do wyboru link do muzycznej zabawy ruchowej: https://www.youtube.com/watch?v=Kf293ewjiVQ
- Możecie wykonać pracę plastyczną wg uznania z rolki po papierze toaletowym – inspiracje w załączniku
- Do wyboru wiele kart pracy, zapraszamy.
Źródło
https://szkola-podstawowa.edu.pl
http://sowkowezacisze.blogspot.com
https://www.wychowanieprzedszkolne.pl
Tridulki - Afryka dzika
Układy taneczne # 4 - Poznanie afrykańskich zwierząt
WTOREK (19.05.2020)
ZWIERZĘTA AUSTRALII
W poniedziałek zwiedzaliśmy ZOO, a dzisiaj poznamy bliżej Australię i zwierzęta tam mieszkające.
AUSTRALIA – ciekawostki:
- Australia zwana „KRAINĄ DO GÓRY NOGAMI” ponieważ leży na półkuli południowej co oznacza, że pory roku są odwrotne do tych w Europie
- KANGURÓW jest DWA RAZY WIĘCEJ niż ludzi
- NAJWYŻSZY SZCZYT w Australii to GÓRA KOŚCIUSZKI, odkryta przez Polaka, Edmunda Strzeleckiego
- W Australii, W GRUDNIU, JEST ŚRODEK LATA
- Jest tu NAJDŁUŻSZY PŁOT na świecie, dłuższy od Muru Chińskiego
- Australia jest 26 RAZY WIĘKSZA OD POLSKI
- Rdzenna ludność Australii to australijscy ABORYGENI
- Najbardziej znany budynek w Australii, to OPERA W SYDNEY
- Jeździ się tutaj LEWĄ STRONĄ DROGI
- W Australii jest NAJWIĘKSZE RANCZO NA ŚWIECIE, gdzie hoduje się krowy, zagania się je helikopterami i quadami
- To NAJSUCHSZY, ZAMIESZKANY KONTYNENT ŚWIATA
- W Australii jest NAJWIĘKSZA RAFA KORALOWA NA ŚWIECIE
Podczas czytania dziecku ciekawostek o Australii można posiłkować się załączonymi zdjęciami. Proponujemy zobaczyć proponowane filmiki.
10 najpiękniejszych miejsc Australii: https://www.youtube.com/watch?v=YOL8ADzfFR0
Wielka Rafa Koralowa: https://www.youtube.com/watch?v=94cBfkdt0ug
ZWIERZĘTA:
Rozmawiając o zwierzętach wykorzystajcie załączone zdjęcia i filmik.
Kilka ciekawostek o najbardziej znanych:
- KANGUR
- to zwierze stadne
- je trawę, kwiaty, liście, mech, paprocie, a nawet owady są roślinożerne)
- maja doskonały słuch
- potrafią pływać
- samice kangurów noszą na brzuchu sakiewkę służąca do kołysania młodych kangurów
- poruszają się skacząc
- KOALA
- jest spokrewnionyz kangurem i wombatem
- większość życia spędzają śpiąc na drzewie
- je 1 kilogram liści eukaliptusa dziennie
- jest tak zbudowany aby najłatwiej mógł wspinać się na drzewa
- gdy się komunikuje przypomina to chrapanie
- DZIOBAK
- najczęściej przebywa w wodzie
- posiada „kaczowaty” dziób
- głównie poluje nocą lub o zmierzchu
- zjada krewetki, larwy owadów
Jest jadowity
- EMU
- mają podwójne powieki
- samice składają jajka
- potrafią pływać, ale latać już nie
- połykają duże kamienie, które pomagają im trawić żywność
- nie potrafią chodzić dotyku
- dźwięki, które wydają przypominają chrumkanie świnki
Inne zwierzęta:
- KAKADU
- DIABEŁ TASMAŃSKI
- KIWI
- WOMBAT
- KOLCZATKA
Utrwalając nazwy zwierząt australijskich proponuje zobaczyć film
Zwierzęta Australii: https://www.youtube.com/watch?v=Y8j5C5vA9t4
W ramach przerwy pośpiewajmy do piosenki o koali
Koala: https://www.youtube.com/watch?v=duTXY3591Ms
Koala – praca plastyczna. Proponujemy na dzisiaj wykonanie maski koali lub całego misia. Technika dowolna. Inspiracje w załączeniu.
Gra memo – załączone obrazki można wydrukować podwójnie, poodwracać i łączyć w pary. Można również pobawić się w odgadywanie nazw zwierząt z obrazków
Proponowane karty
- Znajdź różnice
- Labirynt
- Policz
- Pokoloruj flagę
- Po śladzie
- Wytnij i przyklej
Źródło:
- https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-australia-dla-dzieci/
- https://www.youtube.com/
- https://podroze.onet.pl/ciekawe/10-ciekawostek-o-emu/n72lh6t
- https://rzucijedz.pl/ciekawostki-ze-swiata/614-dziobak-ciekawostki
- https://fajnepodroze.pl/koala-ciekawostki/
- https://fajnepodroze.pl/kangury-ciekawostki/
- https://www.pinterest.com.au/
PONIEDZIAŁEK (18.05.2020)
Tematyka tygodnia: W ZOO
Nowy tydzień rozpoczynamy również poznawaniem zwierząt, ale tym razem tych mieszkających w ZOO.
- Przeczytajcie na początek wiersz B. Kołodziejskiego „Zoo”
„Zoo”
Tutaj w zoo jest wesoło,
tutaj małpki skaczą w koło,
tutaj ciężko chodzą słonie,
biegną zebry niczym konie,
żółwie wolno ścieżką człapią,
w wodzie złote rybki chlapią.
Szop pracz, takie czyste zwierzę,
Ciągle sobie coś tam pierze.
Struś dostojnie w koło chodzi,
Śpieszyć mu się nie uchodzi.
A w najdalszej części zoo
dwa leniwce się gramolą,
wolno wchodząc na dwa drzewa,
gdzie się każdy z nich wygrzewa
I zapada w sen głęboki…
- Pytania do treści wiersza:
- Jakie zwierzęta występują w wierszu?
- W jaki sposób poruszały się zwierzęta
Przeczytajcie ponownie wiersz i spróbujcie policzyć, na palcach, ile zwierząt występuje w wierszu.
- „Co to jest ZOO” – porozmawiajcie z dzieckiem na temat zoo.
Jakie, jego zdaniem, mieszkają tam zwierzęta?. Kto może się nimi opiekować? Czy zoo jest zawsze otwarte dla zwiedzających?
Jeśli dziecko już kiedyś było w Zoo, to może zapytajcie jakie są jego odczucia po tej wizycie?, Jakie zwierze najbardziej zapadło mu w pamięć?
Podczas rozmowy możecie wykorzystać załączone zdjęcia.
- Co to za zwierze? – zagadki słuchowe
Lew: https://www.youtube.com/watch?v=j9Sr7Cfuk8c
Słoń: https://www.youtube.com/watch?v=imBCMcmGAgw
Małpa: https://www.youtube.com/watch?v=HSaS7UbNHPQ
Hipopotam: https://www.youtube.com/watch?v=EwXng99dm6U
Niedźwiedź: https://www.youtube.com/watch?v=A198aLJdKqY
Zebra: https://www.youtube.com/watch?v=268wFT9HQW4
- Zabawy przy piosenkach:
ZOO: https://www.youtube.com/watch?v=RLZfNJEW9y0
Idziemy do ZOO: https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM – staramy się pokazywać zgodnie z testem piosenki np. skaczemy , łapiemy się za ogony, słonie –robimy hlup, hlup; hieny – robią hi, hi, hi;
- Zwierzęta – ćwiczenie na pamięć i koncentrację
Fotografia + pytania
- WSKAZÓWKI – rodzic czyta po cichu pytanie do fotografii; pokazuje dziecku ilustrację i prosi, aby dokładnie ją obejrzało, dajmy mu czas np. 1 minutę; dziecko może dokładnie samo opisać zdjęcie; rodzic znając pytania może naprowadzić dziecko, na co powinno zwrócić uwagę; zabieramy obrazek i czytamy dziecku pytanie
- „Jakie to zwierze” – zabawa dydaktyczna.
Zadaniem dziecka jest dokończyć porównanie podane przez rodzica, dobierając odpowiednią nazwę zwierzęcia.
- Groźny jak... (lew)
- Uparty jak… (osioł)
- Łagodny jak … (baranek)
- W wodzie czuje się jak … (ryba)
- Powolny jak … (żółw)
- Łazi po płotach jak … (kot)
- Dumny jak … (paw)
- Mądry jak … (sowa)
- Głodny jak … (wilk)
- Pracowity jak … (mrówka)
- Przebiegły jak … (lis)
- Słonie na wybieg – ćwiczenia oddechowe
Mając do dyspozycji wycięte obrazki słoni (szablon w załączeniu) oraz słomkę, wykonujemy ćwiczenie oddechowe – słomką zasysamy obrazek słonika i przenosimy w wyznaczoną pętlę.
To tylko propozycja, takie ćwiczenie ze słomką można wykonać z czymś innym np. z pociętymi w kwadrat karteczkami.
- Ćwiczymy razem ze zwierzętami -dzisiaj proponujemy rozruszać nasze ciało, do tego wykorzystamy interaktywną zabawę ruchową:
Link do zabawy: https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e
- Żyrafa – praca plastyczna
Na dzisiaj proponujemy kreatywnie potraktować żyrafę. Technika dowolna. Inspiracje w załączeniu.
Proponowane kary pracy, dla chętnych:
- Policz
- Policz sylaby
- Uzupełnij rytm
- Puzzle
- Pokoloruj
- Po śladzie
Źródło:
- https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/
- https://www.facebook.com/groups/portalnauczycieliprzedszkola/permalink
- https://www.pinterest.com.au/
- Zapamiętaj jak najwięcej, M. Hinz (księgozbiór własny)