Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 20.04.202 r. - 24.04.2020 r.
PIĄTEK (24.04.2020)
PRZYJACIELE ZIEMI
List od Ziemi – przeczytajcie list od Planety
Gimnastyka buzi i języka z Planetą – propozycji jest wiele wspólnie z rodzicami lub rodzeństwie poćwiczcie wspólnie swoją buzie i język.
Gimnastyka z Kotem Lotem – wyćwiczyliśmy nasze buzie teraz pora na nasze ciało. Zabawa polega na rzuceniu kostką ( w załączeniu) i wykonaniu ćwiczeń. Można też skorzystać z samych ćwiczeń (nie trzeba specjalnie drukować kostki) wybór należy do was.
Wszystkie materiały do ćwiczeń w załączeniu.
Za ciężka pracę przez cały tydzień oraz za wiedzę, którą zdobyłeś należy ci się DYPLOM PRZYJACIELA ZIEMI oraz MEDAL STRAŻNIKA PRZYRODY. Wszystkie materiały w załączeniu.
Eko Gra – na rozluźnienie przygotuj pionki i kostkę go gry i zagraj wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem (gra w załączeniu)
Ekologia – ćwiczymy spostrzegawczość – gra interaktywna
Link: https://view.genial.ly/5e9df3acbc1ba60db2f6b753
Kubusiowe sprawności – w ramach akcji Kubusiowi Przyjaciele Natury możecie wypełnić dwie karty sprawności, które udało wam się zrealizować w tym tygodniu.
Dla chętnych kilka kart pracy:
- Ekologiczne labirynty
- Znajdź różnice
- Wytęż wzrok
- Po śladzie
- Pokoloruj zgodnie kodem
- Wytnij i poukładaj
Źródło:
- https://www.facebook.com/logokocur/
- https://m.facebook.com/pani.Pelcia
- https://www.janauczycielka.com/
- https://www.facebook.com/GabinetLogopedica/
CZWARTEK (23.04.2020)
NIEODNAWIALNE I ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Wczoraj zastanawialiśmy, jak my możemy pomóc naszej Planecie malutkimi krokami.
Dzisiaj zastanowimy się, jak działa cała nasza planeta, co jej szkodzi oraz, co ona nam daje i my w doby sposób możemy wykorzystać.
*Nie będziemy dokładnie wchodzić w szczegóły, bo dzieci mogłyby mieć trudność wszystko zrozumieć. Chodzi bardziej o takie ogólne pojęcie na temat tego, co dzieje się na naszej Planecie oraz co możemy pozyskać z natury i zamienić w coś pożytecznego.
Propozycje są różne wybierzcie, to co jesteście w stanie opowiedzieć lub wyjaśnić dziecku. Pomocne mogą okazać się obrazki i filmiki (wszystkie są w załączeniu). Nawet pokazanie jednego z edukacyjnych filmików będzie dobrym wstępem do rozmowy.
Na początek …
- CO BARDZO SZKODZI NASZEJ ZIEMI? są to nieodnawialne źródła energii, których w żaden sposób nie można wykorzystać, a nam mogą jedynie zaszkodzić.
- Elektrownia atomowa
- Elektrownia cieplna
Im więcej szkodliwych substancji, które przedostają się do naszego powietrza, tym trudniej się oddycha i żyje.
A dodatkowo skutki uboczne wielu niewłaściwych działań….
- Pożary lasów
- Susze
- Topniejące lodowce
- Śmieci pływające w morzach i oceanach
To bardzo smutna sytuacja, z którą trzeba się zmierzyć, ale my możemy POMÓC.
Wiecie jak? Wykonując te wszystkie drobne gesty/czynności, o których mówiliśmy wcześniej:
- Segreguje śmieci
- Nie pale śmieci
- Nie wyrzucam śmieci byle gdzie
- Oszczędzam wodę
- Oszczędzam prąd
- Szanuje zieleń
- Używam toreb wielokrotnego użytku
Jako przypomnienie plakat – 7 KROKÓW BYCIA EKOPRZEDSZKOLAKIEM
(plakat w załączeniu)
Teraz coś dobrego i pożytecznego…
- CO DAJE NAM ZIEMIA?
Daje nam WIATR, WODĘ, SŁOŃCE, ZIEMIĘ, BIOMASĘ dzięki temu tworzy się:
- Elektrownia wiatrowa
- Elektrownia wodna
- Elektrownia słoneczna
- Elektrownia biomasy
- Elektrownia geotermalna
Odnawialne źródła energii, film bardzo prosto objaśnia w jaki sposób to co nam daje natura możemy jeszcze wykorzystać. Możecie obejrzeć wspólnie z dzieckiem i w razie potrzeby wyjaśnić dziecku trudniejsze zagadnienia.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=SE7FzUFKUwY
Inne propozycje:
Alternatywne źródła energii:
https://www.youtube.com/watch?v=CoiGR53oYwg
- Ciekawostki:
Niezwykła podróż kropelki:
https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ
Energia:
https://www.youtube.com/watch?v=uzZquS6--pI
Strażnicy Ziemi: https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4&fbclid=IwAR0NDt6pEOhuKx8HknQ81pY_yet4xVi_TKedfMKtxz-texXQ9inFAcgSsjI
- Ekologia - piosenka
Link: https://www.youtube.com/watch?v=0tP21bHL2K4
- Gra planszowa – potrzebne są tylko pionki i kostka do gry.
Instrukcja i plansza w załączeniu. Można również spróbować odtworzyć grę rysując ją i skorzystać jedyniez samej instrukcji.
- Wiatrak – praca plastyczna.
Propozycja na dzisiaj to zrobienia takiego wiatraka, jak w elektrowni wiatrowej. Warianty są różne można zrobić wiatraczek na patyczku lub przykleić go do kartki, rolki po ręcznikach papierowych. Pozostawiamy Wam dowolność:)
(inspiracje do pracy plastycznej w załączeniu)
Jak zrobić wiatrak z papieru
Link: https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o
- Ekologia –ćwiczymy pamięć – gra interaktywna
Link do gry: https://view.genial.ly/5e9af762b65e370dac6fe513
- Bajka – na koniec naszych rozważać o energii propozycja bajki.
Źródła Energii – Było sobie życie: https://www.youtube.com/watch?v=JemcOG9bN_g
Dla chętnych dodatkowe karty pracy:
- Labirynt
- Pokoloruj
- Policz
- Znajdź cień
- Odszukaj butelkę
Źródło:
- https://kodowanienadywanie.blogspot.com/
- https://www.youtube.com
- https://www.janauczycielka.com/
- https://przedszkouczek.pl/
- https://panimonia.pl/monika/
ŚRODA (22.04.2020)
DZIEŃ ZIEMI - POMAGAMY PLANECIE
We wtorek koncentrowaliśmy się na segregowaniu śmieci – to jedna z form pomocy i dbania o środowisko. Dzisiaj zastanowimy się, w jaki sposób pomóc naszej planecie rozszerzając zakres naszych działań.
Co pomaga planecie?
- Oszczędzaj światło np. gasimy niepotrzebnie zapalone światło
- Oszczędzaj wody np. zakręcamy wodę, kapiące krany
- Oszczędzaj prąd np. wyjmujemy niepotrzebne wtyczki z kontaktu
- Dbaj o rośliny i zwierzęta np. sadzimy nowe rośliny, dbamy o już istniejące, spożywamy mniej produktów pochodzenia zwierzęcego, nie zabijamy zwierząt bez potrzeby (na ubrania)
- Używaj toreb wielokrotnego użytku np. podczas zakupów mamy swoją materiałowa torbę, nie kupujemy kolejnej plastikowej torby
- Segreguj śmieci np. wrzucamy śmieci do odpowiedniego pojemnika
- Ograniczaj emisję spalin np. jeśli nie trzeba nie jeździmy samochodem tylko rowerem
- Ogrzewaj swój dom właściwie np. nie spalaj plastikowych śmieci, spalaj tylko odpowiednie drewno
Do każde z zagadnień spróbujcie poszukać przykładów, dziecko początkowo samo poszukuje przykładów. Propozycje w nawiasach to tylko sugestie.
Do powyższego zadania można wykorzystać obrazki (w załączeniu)
Recykling – czyli powtórne wykorzystanie śmieci. Zapytajcie dziecko, czy wie, co znaczy słowo RECYKLING, niech samo najpierw spróbuje zdefiniować.
Jaki symbol oznacza recykling?
Dodatkowo można zobaczyć:
- Recykling: link https://www.youtube.com/watch?v=KncImAMfo-Q
- nieNIEPOTRZEBNI - rzecz o recyklingu: link https://www.youtube.com/watch?v=gudWJXgRf8k
Ciekawostki:
- Co dzieje się z zużytą butelką?, Jak powstaje nowa butelka?
Drugie Życie Butelki PETulki: link https://www.youtube.com/watch?v=jMPDOt2zmbU
- Jak powstaje nowy papier?: link https://www.youtube.com/watch?v=itwjfSfXZsM
- Jak powstaje papier toaletowy?: link https://www.youtube.com/watch?v=t6GbiUCmcuc
KODEKS MŁODEGO STRAŻNIK ZIEMI – dla każdego młodego ekologa skrót najważniejszych zasada, o których należy zawsze PAMIĘTAĆ, żeby nasza planeta była zdrowa.
(do pobrania w załączeniu).
Ekologiczne rytmy – z dostępnych obrazków dziecko układa przykładowy rytm (sekwencję).
Przykładowe rytmy oraz zapas obrazków w załączeniu.
Segregacja – gra interaktywna
Link do gry: https://view.genial.ly/5e971e3a043e350e09005ddb
Piosenka – chwila relaksu przy bardzo ładnej piosence. ŚPIEWAJCIE RAZEM Z ZOZI!
Świat w naszych rękach, ZoZi (ekologiczna piosenka)
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE&fbclid=IwAR2Wv797L1fDGRe_KgFV-Tn9VHgD-F8FiIFiLJ3rLpNgnNOVk88MEN4i1DU
Domowy recykling – praca plastyczna. Wykorzystaj domowe odpady (butelki, worki, rolki po papierze toaletowym itp.) do wykonania np. butelkowego ludzika/stworka.
Moda z recyklingu – stwórz np. magiczną peleryna, sukienkę, kapelusz lub cokolwiek innego.
Zaprojektuj własną ekologiczną torbę na zakupy – technika dowolna
Można wybrać jedną pracę plastyczną, a nawet zrobić wszystkie, pozostawiamy Wam dowolność:)
BAWCIE SIĘ DOBRZE!
Dla chętnych dodatkowe karty pracy:
- Kodowanie
- Pokoloruj
- Otocz pętlą
- Opowiedz
- Krzyżówka
- Po śladzie
- Labirynt
Źródło:
- https://www.janauczycielka.com/
- http://swiatprzedszkolanki.pl/
- https://przedszkouczek.pl/
- https://www.youtube.com
- https://www.facebook.com/ - Ewelina Sass
- https://panimonia.pl/
WTOREK (21.04.2020)
CZEGO NIE LUBI ZIEMIA…
Dzisiaj porozmawiamy o tym, co szkodzi naszej Planecie i sprawia, że niszczeje.
„Chora Planetka” - na początek przeczytajcie dziecku opowiadanie, jako urozmaicenie można wykorzystać załączone obrazki
- Pytania do opowiadania:
- Dlaczego Planetka była smutna?
- Jak miały na imię dzieci, które przyczyniły się smutku Planetki?
- Co zrobił Pan Janek ze swoimi śmieciami?
- Co zrobiła Halinka i Józia?
- Gdzie pojechała chora Planetka?
- Dlaczego Planetka pojechała do szpitala?
- Co należy zrobić, żeby Planetka chodziła uśmiechnięta i zdrowa?
Jak my możemy dzisiaj pomóc Planecie? – zajmiemy się tematem segregacji świecie.
Co to znaczy segregować śmiecie?;
Czy można wszystkie śmieci wrzucić do jednego kosza?
Jakie mamy kolory pojemników i jakie śmieci można tam wrzucać?
Podczas rozmowy o segregacji śmieci pomogą wam obrazki, które bardzo dobrze pokazują każdy pojemnik. (obrazki w załączeniu).
Dwie ręce – dziesięć palców – zabawa paluszkowa. Rozgrzewka przed zgniataniem gazet. (treść zabawy w załączeniu)
Do kosza – zabawa ruchowa. Ćwiczymy dłonie i palce oraz rzutność.
Przygotowujemy gazetę lub zużyte karki papieru oraz pojemnik/kosz. Zgniatamy papier w kulki, najpierw jedną ręką, później drugą, a następnie jednoczenie zgniatamy dwie kulki (w tym ćwiczeniu trenujemy paluszki i cała dłoń).
Po przygotowaniu kulek, ustawiamy pojemnik/kosz w odpowiedniej odległości (dostosowujemy do dziecka) i rzucamy (ćwiczymy rzutność i celność),
Piosenka - Mała Orkiestra Dni Naszych - Sprzątanie Ziemi
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=wzuAW3NfMHQ
lub https://www.youtube.com/watch?v=5I2mNIalpfA – Śmieciu Precz!
Segregujemy odpady – ćwiczymy klasyfikowanie do zbioru.
Przygotowujemy śmieci np. butelki plastikowe, szklane, gazety, puszki (to co możemy zgromadzić w domu) – wszystko jest w jednym worku. Następnie prosimy dziecko, aby posegregowało nam śmieci i położyły przy odpowiedniej kratce (kolor dostosowany do koloru pojemnika) lub kładziemy kartki z pokolorowanymi koszami na śmieci (szablon w załączeniu)
*Zabawę można urozmaicić i pochować dziecku śmieci w całym mieszkaniu. Najpierw będzie musiało znaleźć, a później posegregować
Dla chętnych dodatkowe karty pracy:
- Kodowanie
- Doprowadź do celu
- Labirynt
- Otocz pętlą
- Przyporządkuj
- Rysuj po śladzie
Źródło:
- http://swiatprzedszkolanki.pl/
- https://przedszkouczek.pl/
- Zabawy paluszkowe, K. Sąsiadek
- Radosne przedszkole, D. Niewola
Poniedziałek (20.04.2020)
DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
W przyszłym tygodniu będziemy rozmawiać o Naszej Planecie, co jest dla niej dobre, a co je szkodzi. Jako powinniśmy się nią opiekować, żeby dobrze nam się na niej żyło.
Na początek przeczytajcie dziecku wiersz pt.: „Ziemia” autorstwa Agnieszki Dziechciarczyk
Ziemia – podłoże, po którym chodzimy
To grunt, na którym nasiona sadzimy
To piasek na plaży, na którym leżymy
To glina, z której garnki lepimy
Skała z wapienia, i twardy kamień
Węgiel i sól wydobywane
Złoto, brylanty, inne kamienie
To wszystko tworzy podłoże – ziemię
Lawą kipiące gorące wulkany
Bagna i błota, niezbadane
Gorące źródła, ruchome piaski,
Ziemia ma swoje cienie i blaski
Ziemia to także planeta nasza
Lądy i woda, która je otacza
Wysokie góry, wklęsłe doliny
Ziemia – podłoże, po którym chodzimy
Spróbujcie z dzieckiem porozmawiać na temat wierszu. Przykładowe pytania:
- O kim jest wiersz?
- Co składa się na naszą planetę?
- Co tworzy podłoże Ziemi?
- Co jeszcze możemy znaleźć na naszej planecie? (góry, doliny, morza rzeki itp.)
Dalszym wstępem do rozmowy o Planecie będą pomocne plansze (w załączeniu).
Na początek poznamy kształt Naszej Planety oraz gdzie znajduje się w Układzie Słonecznym oraz krótkie przypomnienie z zeszłego tygodnia, jak powstają pory roku, dzień i noc.
Następnie można porozmawiać z dzieckiem, że na Ziemi nie jesteśmy sami, są inni ludzie mieszkający na innych kontynentach (jako wsparcie w rozmowie można wykorzystać plansze, ale również mapy, globus, to co mamy dostępne w domu).
Przy każdym kontynencie zamieszczone są ilustrację, które obrazują, co może nam się kojarzyć z każdym kontynentem.
Ciekawostka:
Był sobie człowiek – Była sobie Ziemia, link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=7BFpm5SaYMA
Układ słoneczny – Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
Bo Ziemia to wyspa zielona – propozycja piosenki do nauczenia
Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Venus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu .
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się bawić.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
Mapa świata – prac plastyczna. W ramach dzisiejszych zabaw proponujemy wykonanie mapy świata wykorzystując szablony kontynentów (wersja czarno – biała lub kolorowa – w załączeniu). Technika dowolna można wyciąć z kolorowego papieru lub pomalować podłoże, podobnie z kontynentami.
Inspiracje do pracy plastycznej w załączeniu.
Zwierzęta świata – jeśli uda nam się przygotować mapę świata lub chociaż same kontynenty można to wykorzystać do zabawy ze zwierzętami.
Zabawa polega na tym, że odgadujemy, na jakim kontynencie dane zwierze może mieszka np. słoń – Afryka. Obrazki można układać na danym kontynencie i tak zapełnić cała mapę świata (ilustracje zwierząt w załączeniu).
Zabawę dostosowujemy do dziecka, w przypadku trudności pomagamy.
Wylepianka – Ziemia – również w ramach pracy plastycznej można wykonać wylepiankę z plasteliny, przygotowana jest planeta Ziemia lub cały świat (materiały w załączeniu).
Można również wykonać planetę kulkami z plasteliny lub pokolorować (szablon w załączeniu). Pozostawiamy Wam dowolność.
Propozycji jest wiele wybór należy do was:)
BAWCIE SIĘ DOBRZE!
Propozycje dodatkowych kart pracy:
- Puzzle
- Połącz w pary
- Pokoloruj zgodnie z kodem
- Rysowanie po śladzie – grafomotoryka
- Kolorowanki
- Wylepianki
Źródło: