Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina"
Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 27.04.2020 r. - 30.04.2020 r.
CZWARTEK (30.04.2020)
Dziś zmieniamy nieco tematykę ze względu na zbliżające się święta narodowe. Kolejne zajęcia dopiero w poniedziałek.
Początek maja to bardzo ważny dla Polski czas. Wówczas obchodzone są aż trzy święta narodowe:
Święto Pracy, Dzień Flagi oraz rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja. Poniższe materiały pozwolą Wam – rodzicom przybliżyć dzieciom zakres wiedzy w tym temacie, przyswoić najważniejsze symbole a przy okazji dobrze razem się bawić. Jest to temat dość trudny dla przedszkolaków, więc nie martwicie się, wspólnie spędzony czas przy oglądaniu filmików edukacyjnych, wypełnianiu kart czy zrobieniu własnego kotyliona to już wiele!
Pozdrawiamy Was serdecznie, spędźcie te dni razem w zdrowiu i niech słoneczko Wam świeci!
Monika i Basia
1. Zachęcamy rodziców do przybliżenia dzieciom symboli narodowych oraz słów hymnu – w większości dzieci dobrze go znają. Mamy też możliwość prezentacji na ładnych planszach ciekawych miejsc w Polsce, największych miast oraz krajobrazów. Możemy porozmawiać o wielu ciekawych rzeczach, które są z Polską związane.
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
Filmik edukacyjny : https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
Po jego obejrzeniu poproście dzieci, żeby nazwały symbole narodowe z wcześniejszych obrazków.
2. Warto wspólnie przeczytać tekst Alicji Iwanowskiej o Polsce, rodzice czytają tekst, a dzieci obrazki. To naprawdę dobra zabawa!
3. Spróbujcie nauczyć nasze przedszkolaki tego wiersza. Władysław Bełza „Katechizm polskiego dziecka”
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
4. "Majowe święta" - słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej .
Ilustracje do opowiadania: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=70
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola.
Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić
flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne
święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo
przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada
Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych
krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących
ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy
Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to
rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę
po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść
do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum
zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe
majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym
plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś
obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja
3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy
królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− Jak nazywa się kraj w którym mieszkamy?
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
5. Proponujemy spory zbiór piosenek o Polsce, które utrwalają wiadomości:
- https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
- https://www.youtube.com/watch?v=rtPrKm0Rfx8
- https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk
- https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo
6 Wykonajcie wspólnie karty pracy; macie do wyboru wiele interesujących rzeczy; kodowanie, puzzle, domino, kolorowanki…
7.Kto lubi prace plastyczne może wykorzystać obrazki do wyklejania plasteliną, sam zrobić flagę lub kotylion.
8. Na zakończenie dla każdego przedszkolaka Dyplom Małego Patrioty!
ŚRODA (29.04.2020)
CO NAM W DUSZY GRA…
Dzisiaj poznamy instrumenty perkusyjne, a właściwie przypomnimy ich nazwy, bo każdy przedszkolak bardzo dobrze je zna. Nie raz mieliście okazję na większości z nich zagrać w przedszkolu.
Instrumenty perkusyjne - instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku jest drganie całości lub części instrumentu, które jest wywoływane uderzeniem odpowiedniej części instrumentu pałką, szczotką lub dłonią lub też potrząsaniem całym instrumentem.
Poniżej linki z dźwiękami wydawanymi przez każdy z instrumentów oraz obrazki w załączeniu.
- Tamburyn
https://www.youtube.com/watch?v=dAKY_sTd-b4
- Trójkąt
https://www.youtube.com/watch?v=YI1fAfdDhhM
- Talerze
https://www.youtube.com/watch?v=8TxXxpGaXkk
- Klawesy
https://www.youtube.com/watch?v=iptYbuvm44o
- Dzwonki
https://www.youtube.com/watch?v=CQNOZdam2LU
- Kastaniety
https://www.youtube.com/watch?v=TzQLKeMQb44
- Marakasy
https://www.youtube.com/watch?v=JO7i8kB4wyU
- Bębenek
https://www.youtube.com/watch?v=B8JXlzE3Lm8
https://www.youtube.com/watch?v=cn1ZNxU-VTs
- Perkusja
https://www.youtube.com/watch?v=ATmki0E2OiA
Dodatkowo można pobawić się z dzieckiem w odgadywanie dźwięków i włączyć do zabawy chętne rodzeństwo:)
Kreatywna orkiestra – stwórz własna orkiestrę niech każdy gra na innym instrumencie, wykorzystajmy to, co mamy w naszym doku:)
- Pokrywki do garnków (jako talerze)
- Drewniane łyżki (jako klawesy)
- Garnki różnej wielkości, patelnie
- Łyżki stołowe
- Buteleczki plastikowe wypełnione np. ryżem (jako marakasy)
- Kapsle po napoju (jako kastaniety)
- Wiaderka, miski, zakrętki od słoików
Liczę na waszą kreatywność w doborze instrumentów lub w ich samodzielnym wykonaniu.
W załączeniu pomysły na samodzielne wykonanie instrumentów.
W razie problemów z repertuarem muzycznym kilka propozycji:
https://www.youtube.com/watch?v=gfN8KYQ3sA0
https://www.youtube.com/watch?v=-CBgTI_uwfk
https://www.youtube.com/watch?v=FqJdzYY_Fas
Co robimy? – zabawa ruchowa z różnicowaniem dźwięku.
Rodzic umawia się z dzieckiem na dwie zasady, np. “gdy usłyszysz ten dźwięk (np. uderzanie w garnek), skaczesz jak piłeczka; gdy usłyszysz tamten dźwięk (np. uderzanie w drewniane łyżki) – tupiesz nogami”; zasad może być więcej.
Na początku trzeba dokładnie dziecku wytłumaczy do jakiego dźwięku, jaka czynność.
PRZYPOMNIENIE POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z MUZYKĄ:
Klucz wiolinowy – to klucz, który nie otworzy żadnych drzwi, ale dzięki niemu wejdziesz do domu nut, zwanym pięciolinią. Zawsze znajduje się na początku pięciolinii, dzięki niemu możemy odczytywać kolejne nuty.
Jak narysować klucza wiolinowy https://www.youtube.com/watch?v=ot0q9Q_cMG8
Piosenka o kluczu wiolinowym https://www.youtube.com/watch?v=f667lD9mca4
Pięciolinia – to dom dla nut, składa się z pięciu linii. Każda pięciolinia zaczyna się kluczem wiolinowym. Pięciolinia jest dopiero szczęśliwa kiedy mieszkają na niej nutki.
Piosenka o pięciolinii https://www.youtube.com/watch?v=JseeQiDg8Co
Imiona nutek – czyli nazwy solmizacyjne nut: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La Si, Do
(imiona nutek i ich kolory na załączonym obrazku – kolory są zgodne z kolorami blaszek na dzwonkach diatonicznych dostępnych w naszym przedszkolu)
Bajeczka o Gama – solmizacja - https://www.youtube.com/watch?v=hu-vl-LD0Ag
Piosenka o gamie - https://www.youtube.com/watch?v=IknItCPeaBk
Dzwonki lub pięciolinia z nutkami – propozycja pracy plastycznej.
Dostępne są szablony pięciolinii, nutek oraz dzwonków. Technika dowolna. Decyzja należy do was, co macie ochotę zrobić. Inspiracje do pracy w załączeniu.
Muzyczne MEMO – propozycja gry memo – zabawa ćwiczy pamięć i koncentrację.
Do dyspozycji są kolorowe obrazki instrumentów oraz ich cienie. Można bawić się na różne sposoby np.
- odkrywamy wszystkie karty i szukamy cienia do pary;
- zakrywamy wszystkie obrazki, dzielimy je na dwie grupy (kolor i cień), odkrywając kolejno obrazki musimy skompletować obrazek kolorowy z jego cieniem
Proponowane karty pracy dla chętnych:
- Policz
- Policz sylaby
- Połącz punkty
- Połącz w pary
- Rysuj po śladzie
- Znajdź różnice
- Labirynt
- Pokoloruj
Źródło:
- https://przedszkolankowo.pl/
- https://www.youtube.com/
- https://www.pinterest.com.au/
- http://boberkowy-world.blogspot.com/
- https://panimonia.pl/
WTOREK (28.04.2020)
JAKA JEST MUZYKA?
W kolejnym dniu tygodnia mamy zamiar poznać rodzinę instrumentów dętych, dowiedzieć się jak czujny jest nasz słuch oraz czy muzyka może mieć nastrój?
Zagadka – wprowadzenie do tematu.
Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. TRĄBKA
Jeśli dziecku uda się odgadnąć zagadkę można mu powiedzieć, że TRĄBKA jest jednym z rodziny INSTRUMENTÓW DĘTYCH. Później można opowiedzieć, jakie jeszcze mamy instrumenty dęte.
Instrumenty dęte - instrumenty muzyczne, w którym źródłem dźwięku jest drgający wewnątrz instrumentu słup powietrza.
Bardzo ciekawie działanie instrumentów dęty wyjaśnia załączony film.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw
Poniżej kilka przykładów instrumentów dęty (to tylko wybrane przykłady, ponieważ jest ich więcej). W każdym linku można posłuchać z dzieckiem, jak gra każdy z przedstawionych instrumentów, ponad to można obejrzeć załączone zdjęcia.
- Trąbka
https://www.youtube.com/watch?v=JTqH7UaaUEU
- Puzon
https://www.youtube.com/watch?v=1-w9vtSrTZM
- Róg (Waltornia)
https://www.youtube.com/watch?v=59K3zuSiu_M
- Tuba
https://www.youtube.com/watch?v=CZFuB1oJrwo
- Flet prosty
https://www.youtube.com/watch?v=_j4p1u2kA9U
- Klarnet
https://www.youtube.com/watch?v=9r5jiuQP-_M
- Akordeon
https://www.youtube.com/watch?v=I80QMvMkr28
- Dudy
https://www.youtube.com/watch?v=uZ2BJEIpPDc
Zgadnij, co to za instrument? – wykorzystując przygotowane linki można pobawić się z dzieckiem w zabawę w słuchowe rozróżnianie instrumentów
Trąbka - https://www.youtube.com/watch?v=WVQbxXvyG7A
Flet prosty - https://www.youtube.com/watch?v=U9z5Y_fHFc0
Akordeon - https://www.youtube.com/watch?v=U9-EPBiY7Wg
Zabawy ruchowe – nasłuchaliśmy się już muzyki czas troszeczkę się rozruszać
Link do zabaw: https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
Zabawy słuchowe
- Raz i dwa, raz i dwa, każdy klaszcze tak jak ja! – rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko stara się to precyzyjnie odtworzyć. Alternatywnie można tupać, śpiewać, kląskać i skakać do rytmu
- Krok za krokiem – w tej zabawie jedna osoba ma zawiązane oczy i podąża za dźwiękiem wydawanym przez rodzica za pomocą np. łyżek stołowych lub uderzając w garnek lub pokrywkę, zabawę można urozmaicić wyznaczając trasę papierową taśmą – w tym przypadku zachęcam, żeby dziecko chodziło boso – wzmocnimy wrażenia dotykowe;
- Ukryte dźwięki – w tej zabawie wykorzystujemy telefon lub przenośny odtwarzacz muzyki, np. głośnik na bluetooth. Telefon lub głośnik chowamy w pokoju i puszczamy dowolną piosenkę z dziecięcego repertuaru. Zadaniem dziecka jest słuchać uważnie i odnaleźć ukryte urządzenie;
W jakim nastroju jest muzyka? – przypomnimy sobie pojęcia DUR i MOLL
W bardzo prostym tłumaczeniu nastrojów w muzyce można powiedzieć, że mamy muzykę wesołą (dur) i smutną (moll).
Nim przestawimy powyższe pojęcia warto najpierw posiłkować się przykładem muzycznym.Należy przede wszystkim opierać się na określeniach „wesoła” lub „smutna” muzyka.
Do zabawy w różnicowanie, czy muzyka jest smutna, czy wesołamożna wykorzystać buzie wesołą i smutną (tak jak w załączeniu lub samemu narysować), dziecko słuchając utworu podniesie jedną z buź. Poniżej kilka przykładów.
- DUR – utwór WESOŁY
https://www.youtube.com/watch?v=6D7JimbqyoA
https://www.youtube.com/watch?v=DM1cEqJtopo
https://www.youtube.com/watch?v=aDB5Bi18iW8
https://www.youtube.com/watch?v=CMNiwtDwGRU
- MOLL – utwór SMUTNY
https://www.youtube.com/watch?v=D13C3SsshEs
https://www.youtube.com/watch?v=3ZmfgBoZytw
https://www.youtube.com/watch?v=k1-TrAvp_xs
https://www.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA
Muzyczna kostka – wykorzystując załączoną kostkę do gry można pobawić się w rozpoznawanie instrumentów. Za każdą dobra odpowiedź można przyznawać sobie punkty np. w postaci zbierania guzików, autek, patyczków itp. (kostka w załączeniu).
Instrumenty – propozycja pracy plastycznej. Proponujemy zrobić jeden z instrumentów dętych. Technika dowolna. Propozycje pomysłów wykonania takiego instrumentu w załączeniu.
Ciekawostki:
- Jak powstaje flet prosty?
https://www.youtube.com/watch?v=YzynfgyIJbo&t=30s
- Pani nutka – rytmy – film w przystępny sposób opowiada o rodzajach nut oraz jak odpowiednio wyklaskać rytm do każdej nuty, a na koniec niespodzianka wspólne robienie instrument.
- Do zrobienia instrumentu potrzebne będzie – kubek, kawałek papieru do pieczenia lub śniadaniowego, gumka recepturka, patyczek ikoralik (do nałożenia na patyczek) https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0
Proponowane karty pracy:
- Labirynt
- Po śladzie
- Policz
- Znajdź różnice
- Połącz
- Puzzle
- Pokoloruj
Źródło:
- https://przedszkolankowo.pl/
- https://panimonia.pl/
- https://www.youtube.com/
- https://www.pinterest.com.au/
PONIEDZIAŁEK (27.04.2020)
MUZYKA WOKÓŁ NAS
Na początek przypomnimy sobie rodziny instrumentów. Każda z nich inaczej się nazywa:
(podział instrumentów w załączeniu)
- Instrumenty strunowe
- Instrumenty perkusyjne
- Instrumenty dęte
Dzisiaj skupimy się na omówieniu grupy instrumentów strunowych:
Instrument strunowy – instrument muzyczny, którego źródłem dźwięku są napięte, drgające struny. Jednym z najstarszych instrumentów strunowych jest harfa.
Posłuchajcie każdego z instrumentów strunowych, poczujcie różnice. Obejrzyjcie każdą ilustrację.
- Fortepian
https://www.youtube.com/watch?v=EFJ7kDva7JE&list=RDQMHCu0XWSmgyQ&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=eOse2TX6Ueg&list=RDeOse2TX6Ueg&start_radio=1&t=10
- Pianino
https://www.youtube.com/watch?v=3F1IVjmst1s
- Skrzypce
https://www.youtube.com/watch?v=OUMAFezdk_w&list=RDeOse2TX6Ueg&index=12
- Kontrabas
https://www.youtube.com/watch?v=CMZlcD32bGU&list=RDeOse2TX6Ueg&index=21
- Wiolonczela
https://www.youtube.com/watch?v=RjyrNNjIrL4&list=RDeOse2TX6Ueg&index=17zypce.
** Oglądając skrzypce, kontrabas i wiolonczelę można z dzieckiem porównać wielkości tych instrumentów. Jaką muzyk przyjmuje postawę grając na każdym z tych instrumentów. Porównanie wielkości można pokazać dziecku na załączonym zdjęciu.
- Gitara
https://www.youtube.com/watch?v=4V8s8WEPuL4&list=RDeOse2TX6Ueg&index=4
- Harfa
https://www.youtube.com/watch?v=VPuyrAjOia8&list=RDeOse2TX6Ueg&index=14
Każdy z instrumentów posiada struny, ale jest inaczej zbudowany i ma inne brzmienie.
Ciekawostki: (zdjęcia w załączeniu)
- Budowa skrzypiec
- Budowa gitary
Zagadki o instrumentach:
Ma trzy nogi - nie do biegania.
Ma klawisze - me do pisania.
Ma pedał - nie do gazu.
Gdy zagra, poznasz go od razu. (FORTEPIAN)
Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (SKRZYPCE)
Pobawcie się w zabawę „Jestem muzykantem konszabelantem”, pomoże Wam w tym zaproponowany link do występu dzieci przedszkolnych, tam usłyszycie melodię.
Tekst piosenki:
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na flecie, na flecie
Firlalalajka, firlalalajka
firlalalajka, firlalalajka bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na bębnie, na bębnie
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na trąbce, na trąbce
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na skrzypcach, na skrzypcach
cimci ricci, cimcci ricci
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!
Link: https://www.youtube.com/watch?v=llfg3T-0zUE
Nasza buzia to instrument – zabawa logopedyczna. Wspólnie z dzieckiem wydawajcie różne dźwięki buzią np. kląskanie, cmokanie, nabieranie powietrza do policzków i następnie wypuszczanie, krótkie dmuchnięcie.
Nasza muzyka – ćwiczenia oddechowe. Do zabawy będzie potrzebna tylko pusta butelka np. po wodzie. Dziecko dostaje butelkę i dmucha do niej sprawdzając, jaki dźwięk wytwarza się w wyniku takiego działania. Stara się wypuszczać powietrze jak najdłużej.
Co to za instrument? – zagadki słuchowe
Wykorzystajcie poniższy link do odgadnięcia instrumentów po dźwięku. Zasłońcie dziecku obrazek instrumentu (lub pokażcie później), niech podczas zabawy wykorzystuje tylko słuch. Do zabawy mogą włączyć się inni członkowie rodziny:)
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Instrument strunowy – praca plastyczna. Możecie wykonać dowolny instrument z rodziny instrumentów strunowych np. fortepian, gitara, skrzypce itp. Technika i materiały dowolne. Pozostawiamy wam wybór. Inspiracje do pracy plastycznej w załączeniu.
Propozycja kilku bajek o instrumentach muzycznych:
https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
https://www.youtube.com/watch?v=Z3vCFpsz37E
Proponowane karty pracy:
- Dokończ rytm
- Puzzle
- Labirynt
- Połącz w pary
- Dokończ gitarę
- Pokoloruj zgodnie z kodem
Źródło:
- https://przedszkolankowo.pl/
- https://www.youtube.com
- https://www.pinterest.com.au/
- Nowa Trampolina pięciolatka, PWN