Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 30. 03. 2020 r. - 03. 04. 2020 r. • Aktualności • Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" • Przedszkola • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Placówki » Przedszkola » Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" » Aktualności » Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 30.…
wielkość tekstuA-AA+

Motylki i Misie - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 30. 03. 2020 r. - 03. 04. 2020 r.

Tydzień III

PIĄTEK (03.04.2020)

W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH

Dzisiaj proponujemy rozruszać nasze ciało. Dbanie o dobrze zbilansowany posiłek oraz o higienę jest równie ważne, jak o ruch, który korzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Znajdziecie tutaj różne propozycje, do was należy wybór, z czego będziecie chcieli skorzystać :)

DOBREJ ZABAWY!

  1. Gra interaktywna – gimnastyka na okrągło

 

https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/gimnastyka-na-okraglo/?fbclid=IwAR10Sjl7Fk01mENOhjFVu3xnFvQa-v5dAORTkZ5DnUqLWmz8RLLBHdtZT7E

 

  1. Karty ruchowe – do wyboru dwie plansze z wiosennymi kartami ruchowymi, wykonujemy zadanie przedstawione i opisane na ilustracji.

 

  1. Ćwiczę z mamą i tatą:
  • Ćwiczenia z piłką:
  1. Podawanie piłki w dwójkę (stojąc), zwracając uwagę na prawidłowość jej chwytu
  2. Siadamy w szerokim rozkroku i toczymy piłkę między sobą
  3. Stajemy w odległości jednego kroku, twarzami zwróconymi w tym samym kierunku. Osoba dorosła staje w lekkim rozkroku przed dzieckiem z piłką. Trzymaną w rękach piłkę podnosi nad głową, wykonuje lekki skłon w tył i podaje piłkę do rąk wspinającego się na palcach dziecka. Następnie dziecko wykonuje przysiad i podaje piłkę dołem miedzy nogami rodzica.
  4. Ćwiczenie na czworaka i toczenie piłki głową
  5. Wykonujemy podpór tyłem – tzw. most. Na brzuchu kładziemy piłkę i w tym podporze usiłujemy wykonać kilka kroków, starając się, aby piłka nie spadła.
  • Ćwiczenia z poduszką:
  1. Chwyć poduszkę za dwa rogi, a następnie przestępuj przez nią do przodu i z powrotem, raz jedna nogą, raz drugą
  2. Połóż się swobodnie na plecach, ściskając poduszkę między stopami. Podnieś powoli nogi aż do pozycji pionowej i policz np. do 10.
  3. Dziecko kładzie się na brzuchu, mama lub tata trzyma je za stopy (złączone). W wyciągniętych rekach do przodu podnieś wysoko poduszkę, zawsze przytrzymaj poduszkę w „powietrzu” przez kilka sekund.
  4. Chwyć poduszkę w połowie i wyprostuj ramiona. Wykonaj wymachy raz jedną nogą, raz drugą, tak aby uderzyć stopą o poduszkę.
  5. Ćw. w dwójkach, razem z dzieckiem. Poskakujemy w miejscu na obu nogach, poduszkę trzymamy w jednej ręce i wyrzucamy ręce na zmianę ku przodowi.

 

  1. Sportowe piosenki – kilka propozycji do wspólnych ćwiczeń

Kto jak skacze - https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Skaczemy, biegniemy - https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Równowaga - https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

  1. Na koniec GIMNASTYKA UMYSŁU – dwie propozycje ćwiczeń na pamięć i koncentrację
  1. Fotografia + pytania
  • WSKAZÓWKI – rodzic czyta po cichu pytanie do fotografii; pokazuje dziecku ilustrację i prosi, aby dokładnie ją obejrzało, dajmy mu czas np. 1 minutę; dziecko może dokładnie samo opisać zdjęcie; rodzic znając pytania może naprowadzić dziecko, na co powinno zwrócić uwagę; zabieramy obrazek i czytamy dziecku pytanie
  1. Opowiadanie + pytania
  • WSKAZÓWKI – czytamy dokładnie i powoli tekst opowiadania; jeśli coś jest wymienianie można użyć palców, żeby jeszcze lepiej to zobrazować; nie pokazujemy czytanego tekstu; dziecko koncentruje się na słuchaniu; po przeczytaniu zadajemy pytania; w razie trudności pomagamy.

 

  1. Dodatkowo sportowe kolorowanki – dla chętnych kilka kolorowanek o tematyce sportowej

 

Źródło:

  1. https://www.janauczycielka.com/
  2. https://rodzicielskieinspiracje.pl/
  3. https://www.youtube.com/
  4. https://togethermagazyn.pl/myszka-miki-kolorowanki/
  5. Materiały własne
  6. Zapamiętaj jak najwięcej, M. Hinz (księgozbiór własny)
  7. Bajeczki usprawniające pamięć dziecka, G. Wasilewicz (księgozbiór własny)
  8. Mamo, tato ćwiczymy razem, B. Borys (księgozbiór własny)

 

CZWARTEK (02.04.2020)

DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI

W czwartek odejdziemy na chwilę od tematu zdrowia i zajmiemy się komfortem naszego umysłu, a dokładniej świętowaniem Dnia Książki dla Dzieci.

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – święto obchodzone co roku 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Dzień ten ma na celu rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych.

 

Witam cię kartek szelestem,

tytułem na pierwszej stronie, witam!

Bo po to przecież jestem,

żebyś mnie ujął w dłonie i czytał!

Edward Szymański, Książka

  1. Zasady korzystania z książek – przejrzyjcie wspólnie każdą zasadę i spróbujcie ją omówić

 

KSIĄŻECZKOWY KONKURS jeśli tylko chcecie zróbcie sobie wspólny konkurs z dzieckiem/dziećmi – mam nadzieję, że będziecie się dobrze bawić:) – zad. od 2 do 4

  1. Dokończ zdania pochodzące ze znanych utworów:
  • Był sobie słoń, wielki jak słoń, zwał się ten słoń… (Tomasz Trąbalski).
  • Żeby kózka nie skakała, to by… (nóżki nie złamała).
  • Biega krzyczy Pan Hilary … (gdzie, są moje okulary).
  • A w trzecim siedzą same grubasy, siedzą i… (jedzą tłuste kiełbasy).
  • Zasadził dziadek …(rzepkę w ogrodzie).
  • Nad rzeczką opodal krzaczka mieszkała… (Kaczka Dziwaczka).
  • Tańcowały dwa Michały …(jeden duży, drugi mały).
  • Pan kotek był chory i… (leżał w łóżeczku).
  • Tańcowała  igła z nitką …(igła pięknie, nitka brzydko).
  • Kto Ty jesteś? … (Polak Mały).
  • Na tapczanie siedzi leń, nic… (nie robi cały dzień).
  • Idzie Grześ przez wieś, worek piasku niesie, a przez dziurkę piasek ciurkiem… (sypie się za Grzesiem).
  • Samochwała w kącie stała i… (wciąż tak opowiadała).
  • O większego trudno zucha … (Jak był Stefek Burczymucha).
  1. Skojarzenia – „Dwa, trzy słowa i podaj tytuł bajki”:
  • czerwone ubranko, wilk (Czerwony Kapturek);
  • Baba Jaga, chatka z piernika (Jaś i Małgosia);
  • Tygrysek,  Kłapouchy (Kubuś Puchatek);
  • pantofelek, bal (Kopciuszek);
  • 7 krasnoludków, królewna (Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków);
  • Ważniak, Zgrywus, Klakier (Smerfy);
  • rybak, rybka, trzy życzenia (O rybaku i złotej rybce);
  • malutka dziewczynka, jaskółka (Calineczka);
  • chatka drewniana, chatka murowana, wilk (Trzy Świnki);
  1. Proszę podać rozwiązanie zagadki:
  • Gdzie możemy pożyczyć książkę do domu, przeczytać, obejrzeć  i oddać? (biblioteka)
  • Jak nazywa się twarda oprawa książki? (grzbiet)
  • Do jakiej książki zajrzy mama, gdy chce ugotować zupę pomidorową? (książka kucharska)
  • Jak nazywa się osoba pisząca książki? (pisarz)
  • Gdzie kupujemy książki? (księgarnia)
  • Jak nazywa się osoba, która wykonuje ilustracje do książek? (grafik)
  • Co to jest zakładka? (kawałek kartki/przedmiot znaczący stronę, na której skończyliśmy czytać)
  • Co można znaleźć na okładce książki? (ilustrację nawiązująca do książki)
  • Kto to jest drukarz? (osoba, która drukuje książki)
  1. NAGRODA za udział w książeczkowym konkursie, dobre chęci i udzielanie dobrych odpowiedzi  – może to być dołączony dyplom lub cokolwiek innego co sprawi dziecku przyjemność:)

 

  1. Książeczkowe przeboje: (w wolnej chwili do posłuchania)

 https://www.youtube.com/watch?v=z_Qjzkd92Y4

  • Pociąg do książki 

https://www.youtube.com/watch?v=izhkHIz1q7Y

 

  1. Praca plastyczna: (to tylko propozycja)
  • własna książka (można zrobić wg własnego pomysłu lub skorzystać z dołączonego wzoru)
  • zakładka do książki (można zrobić wg własnego pomysłu lub skorzystać z dołączonych wzorów 1 i 2)

NIESPODZIANKA!!!

Zostania przesłana każdemu indywidualnie na e-maila:)

Źródło:

  1. https://przedszkolankowo.pl/2018/04/20/dzien-ksiazki-kilka-pomyslow-na-zabawy/
  2. https://przedszkolankowo.pl/2019/07/14/konkurs-ksiazka-naszym-przyjacielem-scenariusz-zajec/
  3. https://przedszkolankowo.pl/2017/02/14/zasady-korzystania-z-ksiazek-plansze/
  4. https://www.youtube.com/
  5. https://planszedydaktyczne.pl/budowa-ksiazki

 

ŚRODA (01.04.2020)

DBAMY O ZĘBY

  1. Bajka o Karolko, który nie chciał myć zębów: (w załączeniu)

W wolnej chwili przeczytajcie dziecku bajkę niech będzie wstępem do rozmowy o tamy, jak ważne jest dbanie o swoje zęby. Zadajcie pytania do bajki np.

  • Jak miał na imię chłopiec z bajki?
  • Czego najbardziej nie lubił robić?
  • Gdzie poszedł z kolegami w sobotę?
  • Co mu się przydarzyło podczas puszczania latawca?
  • Czy uważasz, że mycie zębów jest nudne i niepotrzebne?  Itp.
  1. Etapy mycia zębów: (w załączeniu)

Obejrzyjcie wspólnie załączone ilustracje dotyczące mycia zębów, zadajcie dziecku kilka pytań Np. Czy ty też w taki sposób myjesz zęby? Czy wykonujesz wszystkie czynności? Jak często powinno się myć zęby? Itp.

  1. Harmonogram mycia zębów – skoro już wiemy jak prawidłowo myć zęby, mam dla was kartę, na której będziecie mogli codziennie rano i wieczorem wklejać obrazek, jak ząbki zostaną ładnie umyte. (w załączeniu)
  2. Piosenka:

Propozycja dwóch piosenek do posłuchania o myciu zębów

Myj zęby, Fasolki - https://www.youtube.com/watch?v=hw3uYkD9S9I

Hipopotam u dentysty, Aida - https://www.youtube.com/watch?v=g6RfM0oDLmI

 

  1. Co jest dobre dla naszych zębów? – segregowanie produktów tych, które są dobre dla naszego zdrowia i tych, które szkodzą naszym zębom (propozycja w załączeniu, można z niej skorzystać lub wyciąć produkty z gazetki reklamowej i posegregować wg własnego pomysłu)

 

  1. Ząbkowe zabawy matematyczne: (przykład na załączonym zdjęciu)
  1. Potrzebne: kartka czerwonego papieru, zakrętki lub kosteczki białego papieru lub guziki (coś białego, co może obrazować zęby), kostka do gry.

Na początku wycinamy z papieru jamę ustną i rysujemy kółka (miejsca na przyszłe zęby), następnie rzucamy kostką, liczba oczek oznacza ilość zębów (np. zakrętek), które możemy umieścić w jamie ustnej. Dobrze, jak dziecko za każdym razem przeliczy liczbę wyrzuconych oczek, a następnie policzy ile zębów potrzebuje.

W zabawie może uczestniczyć więcej osób, każdy zbiera swoją zęby. Wygrywa ten kto pierwszy zapełni całą jamę ustną.

  1. Liczymy ząbki – zgodnie z załączoną kartą wyklejamy plasteliną tyle białych ząbków ile wskazuje podana cyfra.

 

  1. Praca plastyczna:

Wykonaj własną jamę ustną i umieść w niej czyste ząbki – technika dowolna (w załączeniu zamieszczone są inspiracje).

 

  1. Na zakończenie wspólnej zabawy - Bajka - Dr Ząbek i legenda Zębolandii:

https://www.youtube.com/watch?v=tmYVbeJBn8E

Proponowane karty pracy:

  1. Liczymy ząbki
  2. Historyjka obrazkowa – wytnij i poukładaj po kolei
  3. Wytnij i dopasuj – co jest dobre dla naszych zębów
  4. Kodowanie zgodnie z kolorem
  5. Harmonogram mycia zębów

Źródło:

  1. Przedszkolankowo.pl
  2. Przedszkouczek.pl
  3. http://boberkowy-world.blogspot.com/
  4. Youtube.pl
  5. https://pl.pinterest.com/

 

WTOREK (31.03.2020)

WARZYWA I OWOCE

Zapoznajcie się na początek z wierszem

„Zdrowie mam, bo o siebie dbam” Agaty Dziechciarczyk

DBAM O SIEBIE, RĘCE MYJĘ

ZĘBY, BUZIĘ ORAZ SZYJĘ

KĄPIĘ W WANNIE PO DNIU CAŁYM

BY ZARAZKI POSPADAŁY

 

I ODŻYWIAM SIĘ TEŻ ZDROWO!

ZDROWO ZNACZY KOLOROWO

PRZY JEDZENIU NIE GRYMASZĘ

JEM WARZYWA ORAZ KASZE

 

NA SPACERY, CO DZIEŃ CHODZĘ

PRZY POGODZIE, NIEPOGODZIE

NIE PRZEGRZEWAM SIĘ, NIE ZIĘBIĘ

MAM UBRANIE ODPOWIEDNIE

 

GIMNASTYKA TO PODSTAWA

WIĘC Z OCHOTĄ JĄ UPRAWIAM

NA ROWERZE JEŻDŻĘ SOBIE

ALBO TAŃCZĘ – SPORT TO ZDROWIE!

Kto je za dużo słodyczy? Dla was „Bajka o księżniczce Alince i rycerzu Witaminku”

 

Dawno, dawno temu....żyła Księżniczka Alinka, która jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała. Król ogłosił, że ten kto uzdrowi księżniczkę otrzyma pół królestwa i jej rękę. Nikt nie potrafił uzdrowić Alinki. Pewnego dnia zjawił się rycerz Witaminek, który przywiózł lekarstwa. Nazywały się: witamina A,B,C,D. Były zaczarowane, ponieważ gołym okiem nikt ich nie dostrzegał. Były ukryte. Witamina A w mleku, serze, maśle, marchewce; witamina B w drożdżach, szynce, pomidorach, ziemniakach, mleku; witamina C ukryła się w cytrynie, malinach, papryce; witamina D w żółtku, wątróbce, śmietanie, maśle. Rycerz Witaminek przez 7 dni dawał księżniczce do jedzenia te wszystkie rzeczy, w których były witaminy. Gdy księżniczka wyzdrowiała nigdy już nie jadła samych słodyczy. 

 

Piramida żywienia - zapoznajcie się z piramidą żywienia… wiecie co to takiego? Omówcie wspólnie każde piętro piramidy… Jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a których najmniej?

 

Wiersz - piramida żywienia

 „ Piramida żywienia” A. Bober

 

By nasz organizm był bogaty w witaminy,

jedz przede wszystkim owoce i jarzyny.

Nabiał, czyli mleko, sery i jogurty to także ważna sprawa,
bez ich korzystnego wpływu na kości źle skończyć może się zabawa.
Nie zapomnij także o zbożowych produktach: 
makaronach, ciemnym chlebie no i bułkach.
Do pieczywa dodawaj zawsze chudą wędlinkę,
pieczoną pierś kurczaka, indyka lub gotowaną szynkę.
Pamiętaj także, o mięsie do obiadu, 
by nabrać dużo siły i na podwórku móc dawać czadu.
Ryby, jajka i nasiona roślin strączkowych,
stanowią podstawę żywieniowych nawyków zdrowych.
O olejach roślinnych i orzechach też warto pamiętać, 
by nasze główki mogły myśleć, a nie pękać.
Jednak to woda stanowi podstawę całego żywienia,
jest dobra zarówno dla naszej skóry jak i orzeźwienia.
Tak też mój przedszkolaku, duży, średni czy też  mały, 
miej na uwadze zasady zdrowego żywienia, które właśnie się zaprezentowały. 

 

Trochę ruchu przy piosenkach? Nasze propozycje:

Piosenka o niezdrowym jedzenie

https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4  

 

Piosenka - piramida żywienia

https://www.youtube.com/watch?v=7_Y8QekljEo  

 

Piosenka - witaminki

https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs  

 

Dla chętnych mamy dziś wybór w kartach pracy… dużo dobrej zabawy.

 

Jako niespodzianka – przepisy na pyszne ciasteczka dla dzieci! Polecamy dobrą zabawę w kuchni… i chętnie zobaczymy na zdjęciach upieczone przez Was ciasteczka! Powodzenia

 

Źródlo:

https://fenek.pl/bezplatne/120-kolorowanki-moje-zdrowie.html  

https://fenek.pl/bezplatne/121-zestaw-kart-pracy-moje-zdrowie-13-stron-012017.html  

http://p1poznan.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=978  

https://ciastkozercy.pl/zdrowe-ciasteczka-dla-dzieci/

http://luban.pl/artykul/103764/projekt-5-porcji-owocow-i-warzyw-czesc-ii 

PONIEDZIAŁEK (30.03)

W tym tygodniu zaczynamy tydzień o zdrowiu. Na pewno pojawi się wiele niespodzianek, ciekawych zajęć i propozycji! Mamy nadzieję, że poprzez zabawę, którą proponujemy, będziecie mogli Państwo poruszyć również niezmiernie trudny dla nas wszystkich temat, związany z obecną sytuacją. Być może więc powstać pytanie - jak rozmawiać o tym z dzieckiem? Dzieci są szalenie spostrzegawcze. Zauważają więcej niż nam, dorosłym, się wydaje. Szybko wyczuwają i łatwo przejmują nasze emocje. Dlatego tak ważna jest szczera rozmowa z malcem na temat tego, co się dzieje wokół nas. Dzięki rozmowie i tłumaczeniu dziecięcy strach przed nieznanym może się zmniejszyć i zostać oswojony.

Odrobina wsparcia… (fragment artykuł: Librus Rodzina)

 Pamiętajmy o tym, że zachowanie właściwego rytmu dobowego i stworzenie planu dnia jest konieczne, aby cieszyć się dobrą kondycją psychiczną jak najdłużej. Bez względu na to, czy jesteś rodzicem, który w najbliższych dniach będzie pracował zdalnie, czy masz wolne od pracy plan dnia jest konieczny. Pewnie pomyślisz „Heej! Po co mi plan dnia? Przecież jesteśmy zamknięci w domu!”. Właśnie w domu plan działania jest ważny. Najlepiej, jeśli rozpiszesz go wspólnie z domownikami. Pamiętaj! Jesteście grupą społeczną - współdziałacie i współzależycie od siebie. Jesteście od siebie zależni i musicie na sobie polegać w zaspakajaniu potrzeb i realizacji nawet drobnych codziennych celów. Dlatego ważne jest, by wszyscy domownicy mieli wpływ na to, co będzie się działo każdego dnia. A co z tym planem? Można to zrobić w formie relacji: będziemy wstawać koło 9.00, razem jeść śniadanie, potem będziemy mieć czas wolny – każdy porobi coś fajnego, na co ma ochotę. Potem trochę razem posprzątamy, przygotujemy obiad i usiądziemy na chwilkę do nauki. Ale pouczę się z tobą – jestem ciekawy, o czym teraz się teraz uczycie w szkole, a potem sobie odpoczniemy, w taki sposób, jak najbardziej lubimy. W ten sposób dziecko dostaje komunikat, że my tym czasem zarządzamy, że on będzie miał swój rytm, swoje punkty, zaplanowane aktywności. Nie egzystujmy w poczuciu niepewności – i co ja mam teraz robić? Pokażmy mu, że wiemy to, możemy nawet usiąść z kalendarzem i sobie to rozpisać. Byłoby też fajnie, gdyby udało się zaplanować ten czas w miły sposób – niech tam będzie dużo przyjemności, niech to będzie czas, z którego będziemy się cieszyli, który będzie miał wspólny mianownik – jak fajnie, że mamy więcej czasu dla siebie. Może uda się porobić coś, na co nie ma czasu w codziennej bieganinie? Ale niech znajdą się w nim także ważne rzeczy do zrobienia zaplanujmy też obowiązki, żeby dzień był konstruktywny, maksymalnie dynamiczny. Jeżeli będziemy te dni planowali i uwzględniali w nich dzieci, to one będą się w tym odnajdywały.

Oddajemy Państwu dziś do dyspozycji opowiadanie, które zostało przetłumaczone na kilka języków, w tym polski. Treść jest dostępna bezpłatnie na www.mamyprojekt.pl oraz wierszyk napisany przez Artura Barcisia.

Przypominam, że wysyłane zadania są jedynie PROPOZYCJAMI i, że NIE SĄ OBOWIĄZKOWE.

Proponowane linki:

Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie:

https://dpt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf?1584353648&fbclid=IwAR2kVr6XcTJKNwSRWa4l3c2HLraEGasKBG2HNMoM6cQ8vCCEHg5RIkoTy30

 Artur Barciś: wiersz dla dzieciaków:

https://www.facebook.com/watch/?v=138934830894318

Zespół terapeutyczny Poradni LOBUS w Suchej Beskidzkiej prosi o zapoznanie się z materiałem dotyczącym lęku związanego z wirusem: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3083046661708298&type=3 –

- Wg możliwości, można wydrukować plakat i omówić poszczególne chmurki: " Kiedy rączki bardzo brudne - ich umycie nie jest trudne!

- Wspólnie rozwiążcie krzyżówkę!

 - macie do dyspozycji kartę pracy, na której należy odrysować rączki wszystkich członków rodziny. - mamy też dla was kolorowanki; pokolorujcie i opowiedzcie rodzicom co dzieje się na obrazkach.

 - propozycja pracy plastycznej to "zarazki" jak one mogą wyglądać? Można pofantazjować lub wzorować się na załączonej pracy. Chętnie zobaczymy wasze prace!

 - nie zapomnijcie też o odrobinie ruchu podczas zajęć: układy taneczne - sałatka owocowa: https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo

Dobrego tygodnia i dużo zdrowia!

 

Źródła:

Bajki cioci Doroci: https://d-pt.ppstatic.pl

Artur Barcis: wiersz dla dzieciaków: https://www.facebook.com/watch/?v=138934830894318

Bajka zaproponowana przez Zespół terapeutyczny Poradni LOBUS w Suchej Beskidzkiej, autorstwa psychologa Manuela Molina

www.mamyprojekt.pl

https://zdrowie.wprost.pl/koronawirus Monika Wysocka, zdrowie.pap.pl

Librus Rodzina układy taneczne - sałatka owocowa: https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo