Zielona Kraina - zajęcia II - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 15.06-19.06.2020r. • Aktualności • Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" • Przedszkola • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Placówki » Przedszkola » Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" » Aktualności » Zielona Kraina - zajęcia II - propozycje różnorodnej aktywności…
wielkość tekstuA-AA+

Zielona Kraina - zajęcia II - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 15.06-19.06.2020r.

Witamy wszystkie nasze przedszkolaki po długim weekendzie! Przygotowaliśmy dla Was na ten tydzień mnóstwo ciekawych zajęć o tematyce letniej!
TEMATYKA TYGODNIA: "UROKI LATA"
1.Zabawa ruchowa z elementem toczenia „Wesoła piłka”
Dziecko i rodzic siadają naprzeciwko siebie z wyprostowanymi nogami. Toczą piłkę między sobą, odpychając ją tylko nogami.
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „Wąchamy kwiaty”.
Rodzic rozkłada na podłodze wycięte z papieru kwiaty. Dziecko spaceruje pomiędzy kwiatami przy włączonej dowolnej muzyce relaksacyjnej. Gdy muzyka przestaje grać dziecko przykuca przy wybranym kwiatku, wykonuje wdech nosem i wydech ustami. Gdy muzyka zaczyna na nowo grać dziecko ponownie spaceruje.
3. Rozmowa kierowana na temat czasu, w którym zaczyna się nowa pora roku – LATO. Wspólne przeglądanie kalendarza. Zaznaczenie (otoczenie kółkiem) daty pierwszego dnia LATA – 20.06.2020 r.
4.„Lato przychodzi wiosna odchodzi” – dzielenie nazw pór roku na sylaby: WIO – SNA; LA –TO, JE – SIEŃ, ZI – MA. Można na pociętych paskach napisać drukowanymi literami nazwy pór roku i w miejscu dzielenia sylaby przeciąć nożyczkami, dziecko może później połączyć (tnąc nożyczkami można uciąć krawędź na różne sposoby, żeby dziecku było łatwiej dopasować).
5.„Prawda czy fałsz” – określenie prawdziwości zdań. Rodzic czyta, jeśli dziecko zgadza się danym stwierdzeniem np. podnosi rękę do góry. Przykładowe zdania:
•Latem świeci słońce,
•Zimą opalamy się na plaży,
•Latem kąpiemy się w morzu,
•Wakacje zaczynają się jesienią,
•Latem malujemy pisanki,
Można wymyślić również swoje przykłady.
6.„Jak zmienia się krajobraz latem?” – dziecko ogląda obrazki pór roku i próbuje wymienić najbardziej charakterystyczne element, powiedzieć czy jest ciepło czy zimno (określić temperaturę), wymienić jakie ubrania w tym czasie są zakładane, co robimy każdej pory roku (w co się bawimy)?
7.„Pani Lato” – zabawa ruchowa naśladowcza. Rodzic wymyśla dowolne gesty związane z omawianą pora roku, a dziecko próbuje odtworzyć. Podczas pokazywania mówi co ten gest oznacza np. Rosną kwiaty na łące. Promienie słońca świeca mocniej. Ptaki wesoło ćwierkają. Itp.
8.+ 5 – latki – wykonanie ćwiczeń w kartach pracy, utrwalenie wiedzy na temat najbardziej charakterystycznych elementów lata i innych pór roku, doskonalenie sprawności grafomotorycznej, spostrzegawczości, wycinania.
9. +6 - Latki - wykonywanie ćwiczeń w kartach pracy: łączenie cech w logicznej układance; dopasowywanie przedmiotu do pory roku, zaznaczając odpowiednie drzewko; ćwiczenia w przeliczaniu elementów, doskonalenie spostrzegawczości.
10.„Jaka to pora roku” – puzzle. Wykorzystując  załączone ilustracje lub wykorzystując obrazki, które macie w domu lub widokówki, potnijcie je na kilka elementów w linii prostej lub na ukos (od 3 do 6/7 elementów – w zależności od wieku dziecka). Dziecko składa pocięty obrazek i zgaduje, jako to pora roku.
11.Zabawa „Której zabawki brakuje?”
Rodzic rozkłada na podłodze kilka zabawek. Dziecko nazywa zabawki, ogląda je i dotyka. Następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic chowa jedną z zabawek. Zadaniem dziecka jest odgadnąć której zabawki brakuje.
12. A na koniec zachęcamy do plastycznej interpretacji utworu muzycznego "Lato" A. Vivaldi. Dziecko słuchając muzyki rysuje na papierze emocje jakie odczuwa podczas jej słuchania (najlepiej przy użyciu pędzla i farby, ale można również wykorzystać do tego inne narzędzia)
Link do muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=jsCsR-SbPFs

WTOREK (16.06)
1. Zabawa z elementem biegu „PTAKI”-
Dziecko biega po mieszkaniu z szeroko rozłożonymi ramionami, naśladując lot ptaków. Na sygnał: „ziarna” wykonuje przysiad i stuka palcami o podłogę.
2. Zabawa orientacyjno – porządkowa „CHOWAM SIĘ PRZED GORĄCYM SŁOŃCEM”- rodzic rozkłada na podłodze np. plastikowe lub papierowe talerzyki. Dziecko porusza się między nimi. Na sygnał rodzica np. Tupnięcie nogą, klaśnięcie  w dłonie, sygnał gwizdkiem, - dziecko jak najszybciej podbiega do jednego wybranego talerzyka – parasola podnosi je i trzyma nad głową, chowa się przed gorącym słońcem.
3. Wysłuchania nagrania fragmentu utworu muzycznego Antonio Vivaldiego „Cztery pory roku: Lato” lub dowolnej muzyki relaksacyjnej. Dziecko leży swobodnie na dywanie, ma zamknięte oczy i wczuwa się w muzykę. Oddycha miarowo. Można delikatnie zasugerować dziecku żeby spróbowało sobie wyobrazić coś miłego np. że leży na łące lub wącha kwiaty, lub liczy chmury. Ćwiczenie ma na celu rozbudzenie wyobraźni.
Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=jsCsR-SbPFs
4.„Podniebne marzenia” – rysowanie palcem w powietrzu obrazów zobrazowanych oczami wyobraźni. Nazywanie ich i opowiadanie.
5.„Odgłosy na łące” – zabawa dźwiękonaśladowcza. Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, które można spotkać na łące np. Bzzz… - pszczoła; Ssss… - wąż; Kum kum… – żaba; Kle kle… - bocian itp.  Dziecko próbuje odgadnąć odgłos, a następnie odtworzyć go dźwiękowo.
6.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy, kształtujące sprawność grafomotoryczną, przeliczanie, pojęcia więcej / mniej / tyle samo, spostrzegawczość.
7.+ 6 – latki -
8.„Wesoła łąka” – ekspresja ruchowa do wysłuchanego wcześniej utworu A. Vivaldiego. Dziecko pląsa po pokoju, naśladując różnych mieszkańców łąki: motyle, pszczoły, koniki polne itp.
9.„Letnia łąka” – praca plastyczna, zobrazowanie kwiecistej łąki dowolna techniką.
Można puścić dziecku dowolna muzykę relaksacyjną i w rytm muzyki dziecko rozdziera zielony papier na paski lub rysuje zieloną kredką pionowe kreski po całym papierze (kartka leży w poziomie).  Następnie przykleja podarte paseczki. Na tak gotową kartkę można przykleić  np. kwiatki, różne owady. Technika dowolna, kilka inspiracji w załączeniu.
Inną propozycją pracy o tej samej tematyce jest nazbierać różnych polnych kwiatów i przyklejenie ich do kartki.
10.„Zaczarowane paluszki” – zabawa na wyobraźnie i zręczne paluszki, dziecko na zmianę z rodzicem rysuje na plecach różne przedmioty, które kojarzą się latem.
11.Zabawa „Spacer w wyobraźni”
Rodzic prosi dziecko, aby wyobraziło sobie, że otrzymało od czarodzieja siedmiomilowe buty, dzięki którym może bardzo szybko poruszać się i zwiedzać cały świat. Dziecko zamyka oczy i próbuje wyobrazić sobie, w jakim miejscu się znalazł, co tam zobaczył  i kogo spotkał. Dziecko opowiada o swojej wędrówce w wyobraźni.

ŚRODA (17.06)
1.Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku „HOPSASA”
Dziecko wykonuje polecenia wynikające z treści rymowanki, którą czyta rodzic, a na koniec klaszcze. Następnie dziecko stara się wspólnie z rodzicem mówić rymowankę i jednocześnie wykonywać odpowiednie polecenia zgodne z treścią rymowanki.
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „DO WODY, NA BRZEG”
Dziecko staje przodem do rodzica. Na hasło: ”do wody”, robi krok do przodu; na hasło: „na brzeg” wraca na swoje miejsce.
3.„Jaką mamy pogodę latem?” – opisywanie warunków pogodowych, wspierane obrazkami. Rodzic rozkłada dziecku obrazki przedstawiające: słońce, deszcz, burza, wiatr, śnieg, grad. Dziecko wybiera te, które pokazują zjawiska występujące latem i nazywa je.
4.„Pogoda zmienna jest” – zabawa ruchowa z instrumentami. Dziecko spaceruje po pokoju – wybiera się na letni spacer. Słysząc dźwięk wygrywany przez rodzica na domowym instrumencie odpowiednio reaguje.
•Uderzanie w drewnianą łyżkę – świeci słońce; dziecko spaceruje, rozkładając szeroko ręce w różne strony,
•Uderzanie w pokrywkę do garnka– pada deszcz, dziecko naprzemiennie skacze i kuca,
•Szeleszczenie workiem – burza, dziecko zbiega się do jednego wyznaczonego punktu (chowa się przed burzą),
5.„Jak zachować się podczas burzy” – rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne zachowania. Wspólnie ustalacie, co należy robić, a czego nie wolno podczas burzy.
•Nigdy nie chowamy się pod drzewami
•Jak najszybciej oddal się od przewodów wysokiego napięcia
•Na otwartej przestrzenie nie biegnij, tylko kucnij ze złączonymi nogami
•Nie kąp się w zbiornikach wodnych, ani nie pływaj w otwartym basenie
•Jak najszybciej zejdź ze szczytu i ukryj się w jaskini lub zagłębieniu terenu
•Nie zbliżaj się do szyn, ani do trakcji kolejowej, czy tramwajowej
•Podczas burzy nie wolno spacerować w pobliżu wody i po mokrym piasku
•Nie jedź na rowerze, nie dotykaj części roweru, które są metalowe
6.Eksperymenty: „Kolorowy deszcz” i „Burza w szklance wody” (zdjęcie eksperymentu w załączeniu)
+ 5, 6 – latki – wspólne przeprowadzenie eksperymentu i  wysnucie wniosków na temat przedstawionego doświadczenia (pianka i olej są lżejsze od wody, dlatego utrzymują się na powierzchni, farba przenika przez piankę i olej) i grafomotoryka - rysowanie po śladzie parasola i kropel deszczu.
7.„Kropelki deszczu” – zabawa logopedyczna, ćwiczenie oddechowe. Do zabawy będą potrzebne tylko kropelki z papieru, słomka i  talerzyk / taca.  Dziecko samo lub z pomocą rodzica wycina kropelki deszczu z kolorowego papieru (szablon w załączeniu), następnie zasysa słomką jedną kropelkę i przenosi ją w inne miejsce np. na talerzyk, czynność powtarza kilkukrotnie.
8.„Kiedy powstaje tęcza” – Rodzic udziela informacji na temat powstawania tęczy: Tęcza powstaje w trakcie deszczu lub zaraz po nim, kiedy świeci słońce. Promienie słoneczne napotykają na krople deszczu lub krople unoszące się nad zbiornikiem wodnym. Wtedy następuje zjawisko rozszczepienia światła słonecznego i widzimy wielobarwny łuk.
9.„Tęcza” – praca plastyczna. Przed przystąpieniem do wykonania pracy poproś dziecko, aby wymieniło kolory tęczy ( 7 kolorów: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, ciemno niebieski - indygo, fioletowy). Sposób wykonania pracy jest dowolny. Kilka inspiracji w załączeniu.
10.Zabawa artykulacyjna „ŁĄKA”.
Rodzic rozpoczyna opowiadanie, a dziecko wykonuje określone ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe.

CZWARTEK (18.06.)
1.Zabawa ruchowa bieżna i z elementem marszu: „RAJD”.
Rodzic wymienia miejsca, które dziecko mija podczas rajdu. Dziecko reaguje właściwym ruchem na polecenia:
- przepływa morze – szerokie ruchy ramion
- biegnie przez równiny – bieg w miejscu
- wspina się na góry – naprzemienne unoszenie ramion i nóg
- maszeruje po pustyni – marsz w miejscu
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „STOP - KLATKA”
Dziecko chodzi w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło rodzica „stop – klatka”, zatrzymuje się w pozycji, w jakiej był, kiedy rodzic powiedział hasło. Na klaśnięcie przez rodzica w dłonie dziecko ponownie chodzi w różnych kierunkach.
3.„Dary lata” – wspólne oglądanie planszy przedstawiającej sezonowe owoce i warzywa oraz pojedynczych obrazków (obrazki w załączeniu). Dziecko nazywa znane mu owoce i warzywa. Odwołanie się do doświadczeń dziecka, zapytanie czy dany owoc / warzywo smakuje mu, jeśli nie próbował czy jest chętny spróbować.  
4.„Degustacja” – zabawa sensoryczna kształtująca zmysł smaku. Rodzic przygotowuje kilka produktów sezonowych. Na początek przedstawia dziecku, jakie produkty zostały przygotowane i nazywa je. Następnie zasłania dziecku oczy, a ono próbuje smakowo odgadnąć, co to za produkt, później może nastąpić zamiana.
5.„Co rośnie latem?” – zabawa z klasyfikowaniem. Rodzic rozkłada na dywanie / stoliku obrazki przedstawiające różne owoce i warzywa. Dziecko wybiera spośród nich te, które rosną w Polsce latem, np.: maliny, truskawki, pomidory, agrest, borówki, porzeczki, marchew, wiśnie, rzodkiewka.
6.„Owocowo – warzywne segregowanie” – układanie zbiorów. Rodzic rozkłada na dywanie np. dwie pętle ze sznurka w różnych kolorach lub rozkłada dwie kartki w różnych kolorach (tworzy 2 zbiory). Dziecko klasyfikuje obrazki według wytycznych, np.:
•Owoce i warzywa
•Małe i duże (sugerujemy się rozmiarem rzeczywistym produktu, a nie wielkością obrazka)
•Słodkie i kwaśne
•Czerwone i zielone
7.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy kształtujące spostrzegawczość, koncentrację, sprawność grafomotoryczna i wycinanie.
8. + 6 - latki - ćwiczenia w kartach pracy: arbuzowe sudoku, ćwiczenia na spostrzegawczość - łączenie owoców z ich połówkami, przeliczanie elementów w zakresie 10, ćwiczenia w czytaniu sylabami.
9.„Idziemy po dary lata” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada w różnych miejscach pokoju obrazki owoców i warzyw. Zadaniem dziecka jest odszukać dany obrazek, może od razu przystąpić do poszukiwań, można zabawę zamienić w ciepło – zimno lub rodzic może wydawać komunikaty np.: zrób 2 kroki do przodu, teraz 1 krok w lewą stronę, następnie 2 kroki to tyłu, , 4 kroki w prawo i dwa podskoki.
10.„Czyste owoce i warzywa” – przeprowadzenie krótkiej rozmowy na temat odpowiedniego przygotowania owoców i warzyw przed ich spożyciem. W jaki sposób je przechowywać i myć.
11.„Owocowe smakołyki” – przygotujcie razem z dzieckiem różne smakołyki z owoców i warzyw. Zostawiamy wam dowolność, podsuwamy tylko kilka pomysłów (inspiracje w załączeniu).
12.MALOWANIE NA PLECACH – zabawa w parach.
Dziecko i rodzic nawzajem „malują” sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest np. Piłka, kwiatek, dom itp.

PIĄTEK (19.06)
1.Zabawa ruchowa z elementem skłonu: „ZBIERANIE MUSZELEK NA PLAŻY”.
Dziecko chodzi w wolnym tempie po pokoju – plaży. Co kilka kroków wykonuje skłon w przód i naśladuje zbieranie muszelek.
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „ŁĄKA”.
Dziecko zamienia się w żabkę skaczącą w rytm dowolnej, wesołej muzyki. Przerwa w nagraniu oznacza, że zbliża się bocian, czyli rodzic, który mówi kle, kle, kle, wszystkie żabki złapać chcę. Dziecko – żabka szybko wskakuje do wyznaczonego stawu (np. łóżko, koc, materac itp.)
3.„Kolory lata” – Rodzic rozmawia z dzieckiem i pyta jakie kolory kojarzą mu się z latem. Można przedstawić dziecko przykładowy zestaw barw lub do każdego koloru przyporządkować przedmiot (określenie), który kojarzy nam się z latem np.: żółty – piasek, słońce; pomarańczowy – pomarańcze; czerwony – wysoka temperatura, ciepło itp. Można skorzystać z załączonych plansz.
4.„Mieszamy kolory” – krótkie przypomnienie kolorów podstawowych (czerwony, żółty, niebieski) oraz sposobu ich mieszania. Jeśli macie w domu podstawowe kolory farb można z dzieckiem wymieszać kolory na kartce lub przygotować szklaneczki z zabarwioną wodą i  szklaneczce pomieszać kolory.
5.„Kolory i figury” – zabawa utrwalająca znajomość kolorów i podstawowych figur geometrycznych. Wykorzystując gotowe plansze dopasuj kolor i figurę. Można skorzystać z gotowych plansz lub samemu przygotować takie plansze.
6.„Kolorowe klocki” – zabawa konstrukcyjna. Prosisz dziecko żeby zbudowało budowlę np. tylko z czerwonych klocków, albo tylko z zielonych. Zabawę można urozmaicić losowaniem koloru z którego buduje, może wylosować 2 kolory i tylko z nich budować.
7.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy doskonalące sprawność grafomotoryczną, wycinanie uzupełnianie sekwencji, spostrzegawczość, analizę i syntezę wzrokową.
8. + 6 - latki - ćwiczenia w kartach pracy: wykonywanie działań w zakresie 10, doskonalenie spostrzegawczości, analiza i synteza wzrokowa.
9.„Kolory” – ćwiczenia artykulacyjne. Wykorzystując załączone karty typu „Piotruś”, gracz losuje kartę i wykonuje przedstawione na niej ćwiczenie. Dodatkowo dziecko po wylosowaniu karty może podać kolor chmurki.
10.„Letni kolaż” – wykorzystując np. kolorowe karteczki, ścinki z gazet, ścinki materiałów, widokówki, suszonek wiaty, obrazki owoców i warzyw spróbujcie wykonać własny letni kolaż. Można wybrać jeden wiodący kolor i w oparciu o ten kolor wybrać wszystkie elementy. Zdaję się na waszą inwencję twórczą, jeśli chcecie to możecie nawet zrobić kompozycję z różnych klocków. Przykładowe inspiracje w załączeniu.
11.Ćwiczenia grafomotoryczne „POŁĄCZ KROPKI”.
Dziecko łączy wykropkowany kontur rysunku. Następnie go koloruje.