Zielona Kraina - zajęcia III - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 22.06-26.06.2020 • Aktualności • Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" • Przedszkola • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

Strona główna » Placówki » Przedszkola » Przedszkole Nr 20 "Zielona Kraina" » Aktualności » Zielona Kraina - zajęcia III - propozycje różnorodnej aktywności…
wielkość tekstuA-AA+

Zielona Kraina - zajęcia III - propozycje różnorodnej aktywności dzieci - 22.06-26.06.2020

Witamy wszystkie przedszkolaki w kolejnym tygodniu! W tym tygodniu skupimy się na bardzo przyjemnym temacie....Wakacje, gdyż zbliżają się do nas wielkimi krokami! TEMATYKA TYGODNIA: "WAKACJE TUŻ-TUŻ"
PONIEDZIAŁEK (22.06)
1.Zabawa ruchowa z elementem równowagi „KTO POTRAFI TAK JAK JA”
Dziecko próbuje utrzymać równowagę podczas czynności demonstrowanych przez rodzica:
- rysowanie na podłodze kółka palcami stóp
- stanie na jednej nodze jak bocian
- podnoszenie kolana i przekładanie pod nim np. Małej piłeczki
- stanie na jednej nodze i próba klaśnięcia nad głową
- obracanie się dookoła i stanie na jednej nodze
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „PIRACI Z KARAIBÓW”
Zamieniamy pokój w statek. Ustalamy gdzie będzie dziób, rufa, prawa i lewa burta. Na komendę rodzica „dziób” dziecko biegnie w wyznaczone miejsce; „lewa burta” do lewej itd. Podczas zabawy coraz szybciej wypowiadamy komendy.
3.„Czym pojedziemy na wakacje?” – prezentacja obrazków różnych środków transportu: samochód, samolot, rower, pociąg, statek itp. Wskazywanie i nazywanie odpowiednich obrazków.
4.„Wodne, powietrzne i lądowe” – zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikacji. Dziecko wraz z rodzicem dokonuje podziału środków transportu na:
•Powietrzne: samolot, helikopter, paralotnia, balon
•Lądowe: samochód, rower, autobus, pociąg
•Wodne: statek, łódka, motorówka
5.„Gdzie pojadę…?” - zabawa słowna rozwijająca logiczne myślenie. Dziecko wypowiada się kończąc odpowiednio zdanie np.
•Nad może pojadę…
•Po jeziorze będę pływał…
•Przez morze wyruszę w rejs…
•Z domu  do przedszkola przedostaję się za pomocą…
•Do babci i dziadka jeżdżę…
•Do sklepu idę i…
•Na rowerze jeżdżę kiedy…
6.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy doskonalące sprawność grafomotoryczną, przeliczanie, wyobraźnię.
7. + 6 - latki - ćwiczenia w kartach pracy: dopasowywanie części samolotu, układnie nazw z sylab, puzzle, wykonywanie działań w zakresie 10.
8.„Koła autobusu kręcą się” – zabawa ruchowa przy znanej piosence. Można zamienić się w kierowcę i wyruszyć w podróż pokazując po kole ich czynności wymienione w piosence oraz powtarzać wyrażenia dźwiękonaśladowcze np. chlapu, chlap lub szur, szur, szur itp. Za kierownicę może nam posłużyć np. pokrywka do garnka.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA
9.„Balon” – praca plastyczna. Jednym z ciekawych środków transportu jest balon spróbuj, z pomocą rodzica, wykonać go na swój własny, niepowtarzalny sposób. Technika jest dowolna, można wykonać formę płaską lub przestrzenną. Wykorzystać papier, kulki z bibuły, farby, balon itp. Kilka inspiracji w załączeniu.
10.„Przyszło lato” – zabawa z sylabizowaniem. Dziecko wraz z rodzicem rytmicznie wypowiadają tekst rymowanki, można do tego wyklaskiwać.
"Przyszło lato, ciepły czas.
Na wakacje ruszmy wraz.
Jadę ją, jedziesz ty,
raz, dwa, trzy!"
11.Zabawa manualna – układanie puzzli.
Rodzic rozcina obrazek na 3 części. Zadaniem  dziecka jest ułożyć rozcięty obrazek, przykleić go na kartkę i pokolorować.

WTOREK (23.06)
Kochani Dzisiaj odbiegniemy troszeczkę od naszej tematyki tygodnia, gdyż świętujemy bardzo ważny dzień... DZIEŃ OJCA! Wszystkim tatusiom życzymy wszystkiego najlepszego!
1.Zabawa ruchowa z elementem równowagi i skoku „HOP”
Rodzic układa przed dzieckiem sznur np. Ze skakanek, wełny itp. Na hasło „hop” dziecko przeskakuje na drugą stronę skakanki. Przy kolejnym sygnale skacze tyłem na swoje miejsce.
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „LOTNISKO”
Dziecko – samolot ustawia się (przykuca) na linie – jest to pas startowy np. Brzeg dywanu lub wyznaczone przez rodzica miejsce. Na hasło: „startujemy”, dziecko wybija się w górę i „SZYBUJE” (biega) z rozłożonymi rękami. Na hasło: „LĄDUJEMY” wraca na linę do ustalonej pozycji.
3.„Co mi daje tata…” – w oparciu o przygotowane obrazki usiądź wygodnie z rodzicem i porozmawiajcie o każdym z nich. Porozmawiajcie też o tym, co lubicie robić z tatą (do rozmowy można wykorzystać załączoną planszę).
4.„Życzenia dla taty” – zastanów się, korzystając z pomocy bliskiej osoby, co chciałbyś życzyć swojemu tatusiowi, jakich słów użyjesz, a jeśli nie wiesz co powiedzieć to po prostu go przytul.
5.„Zabawy z tatą” – jeśli macie możliwość  pobawcie się w ten dzień z tatą w różne zabawy, które oboje znacie np. „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Mam chusteczkę haftowaną”, w chowanego, w berka, ciepło - zimno, zagrajcie w grę planszową, zróbcie namiot, poczytajcie książki,  idźcie na spacer itp. To tylko propozycje wykorzystajcie ten czas najlepiej, jak potraficie.
6.Piosenka o tacie – w wolnej chwili posłuchajcie i pobawcie się przy różnych piosenkach dla taty.
Tato, tato: https://www.youtube.com/watch?v=MRPIU3p6ibA
Daj mi rękę tato: https://www.youtube.com/watch?v=nLV9cuN4Ok0
Piosenka dla taty: https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc
7.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy doskonalące sprawność grafomotoryczną, przeliczanie, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo – ruchową.
8. + 6 - latki - ćwiczenia w kartach pracy: uzupełnianie rytmów, przeliczanie elementów, doskonalenie dodawania w zakresie 10, ćwiczenia na spostrzegawczość.
9.„Raz, dwa, trzy tata patrzy” – zabawy typu „Baba jaga patrzy”, rodzic stoi tyłem, a dziecko zbliża się małymi krokami, w wybranym momencie rodzic woła „raz, dwa trzy…” i się odwraca, dziecko staje nieruchomo w wybranej pozie. Dziecko wygrywa kiedy dotknie rodzica. Podczas zabawy rodzic może zamieniać się z dzieckiem.
10.„Laurka dla taty” – wybierając dowolną technikę można wykonać laurkę dla taty. Kilka inspiracji w załączeniu.
11."Letnia burza" – zabawa paluszkowa
Na koniec możecie wręczyć tacie dyplom – Nagroda Super Taty lub Certyfikat Super Taty (macie do wyboru).

ŚRODA (24.06)
1. Zabawa ruchowa równoważna „JEDZIE POCIĄG Z DALEKA".
Rodzic układa na podłodze liny np. Ze skakanek czy sznurka, tworząc wąskie tory.
Dziecko tworzy z innymi członkami rodziny pociąg – ustawiamy się w lokomotywę, kładąc sobie ręce na ramionach. Następnie próbujemy przejechać między linami jak po torze.
2. Zabawa orientacyjno – porządkowa „JEDZIEMY W GÓRY”.
Rodzic rozkłada na podłodze szalik, tworząc z niego koło. Dziecko swobodnie spaceruje po pokoju wykonując ruchy rąk na prawo i lewo – imituje morskie fale. Na hasło: „jedziemy w góry” dziecko jak najszybciej siada w kole zrobionym z szalika.
3. „Czas wakacji” -  wysłuchanie i omówienie wiersza autorstwa A. Kolankowskiej. Przed przeczytaniem wiersza poproś dziecko o zapamiętanie miejsc, w które wybierają się bohaterowie utworu. Treść wiersza w załączeniu.
Po wysłuchaniu wiersza poproś dziecko, aby opowiedziało o planach wakacyjnych przedszkolaków, o których mowa w wierszu.
4. „Gdzie pojadę na wakacje?” – rozmowa  dzieckiem na temat miejsc , gdzie można wyjechać na wakacje np. w góry, nad morze, nad jezioro, na wieś, zostać w domu lub w mieście itp. Pomocna w rozmowie mogą okazać się zdjęcia (dostępne w załączeniu).
5. „W góry czy nad morze?” – zabawa z mapą Polski. Rodzic przypomina, gdzie na mapie są góry, dziecko określa kolory, jakimi zostały oznaczone. Kierując się do góry wskazuje morze. Dziecko ocenia odległość od miejsca zamieszkania do gór i do morza. Gdzie jest dalej?
6. + 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy utrwalające wiedze z zakresu wyprawy  w góry, doskonalenie przeliczania, układania sekwencji, spostrzegawczości
7. + 6 - latki - ćwiczenia w kartach pracy - dzielenie wyrazów na sylaby i głoski, nauka liczb, ćwiczenia w odwzorowywaniu obrazka
8. „Idziemy w góry” – zabawa ruchowa. Dziecko spaceruje po pokoju, na umówiony sygnał rodzica np. klaśniecie i hasło: idziemy w góry, dziecko odtwarza ruch wspinania się po górach.
9. „Wakacje w górach” – wspólnie przeglądanie ilustracji przedstawiających różne krajobrazy górskie. Rozmowa z dzieckiem na temat odpowiedniego przygotowania się do wyprawy w góry: w co powinno się ubrać, co ze sobą zabrać, jak się zachowywać itp.
10. „Góry” – praca plastyczna. Spróbujcie zrobić krajobraz górski dowolną techniką, może być nawet sama góra – jako forma przestrzenna.
11.Zabawa „przerzutki w rowerze”
Rodzic demonstruje odpowiedni ruch, jaki dziecko ma wykonać po usłyszeniu komendy. Następnie rodzic podaje hasła, a dziecko w miejscu odpowiednio zmienia rodzaj ruchu:
- rower stoi na nóżce – dziecko stoi w miejscu
- „jedynka” - wolny bieg w miejscu
- przerzutka - przysiad

CZWARTEK (25.06)
1.Zabawa ruchowa z elementem pełzania „WĄŻ NA PUSTYNI”
Dziecko -wąż wykonuje leżenie bokiem, z głową między wyprostowanymi rękoma. Zgina tułów i nogi, tak by przemieścić się na podłodze.
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa „OKNO -DRZWI”
Dziecko stoi obok rodzica, patrzy i słucha tego co mówi. Gdy powie „okno” dziecko wskazuje palcem okno; a gdy powie „drzwi” wskazuje drzwi. Słowa i ruchy rodzica nie zawsze są zgodne. Jeśli dziecko się pomyli daje fant. Aby go wykupić, musi pokazać śmieszną figurę.
3.Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez zagadkę.

"Na północy Polski znajdziesz je na mapie.
Tam pływają statki, tam ryba płetwą chlapie." (morze)

Wspólne oglądanie obrazków z nadmorskim krajobrazem. (obrazki w załączeniu)
4.„Palcem po mapie” – oglądanie mapy świata, wyróżnienie Polski, porównywanie kształtu  z innymi państwami, odnalezienie morza. Dziecko określa kolory, jakimi zaznaczone jest morze i inne zbiorniki wodne (rzeki, jeziora, oceany).
5.„Co przywiozę z nadmorskich wakacji?” – rodzic rozkłada na stoliki / dywanie przedmioty / obrazki kojarzące się z wakacjami oraz kilka przypadkowych bez związku z tematem (np.: pocztówka, bursztyn, muszla, łopatka, foremka do piasku, klocek, kredka, książka, miś). Zadaniem dziecka jest nazwanie przedmiotów i ich posegregowanie. Rodzic może zrobić np. dwie pętle ze sznurka lub położyć dwie kartki. Do jednej wkładamy przedmioty / obrazki związane z morzem, do drugiej – nie związane z nim. Przykładowe obrazki w załączeniu.
6.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy doskonalące sprawność grafomotoryczną, przeliczanie, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo – ruchową.
7. + 6 - latki - ćwiczenia w kartach pracy doskonalące spostrzegawczość, umiejętność przeliczania elementów w zakresie 10, koordynację wzrokowo - ruchową.
8.„Co powie nam muszelka” –  zabawa słuchowa typu „głuchy telefon”, najlepiej jak zabawie będą uczestniczyć co najmniej 3 osoby. Jedna osoba wymyśla słowo związane z morzem i przekazuje kolejnym.
9.„Morsie fale” lub „Statek” – praca plastyczna. Dowolna techniką możecie wykonać nadmorski krajobraz lub statek w formie płaskiej lub przestrzennej. Kilka inspiracji w załączeniu.
10. „Morskie fale” -  zabawa relaksacyjna. Rodzic włącza nagranie szumu morskich fal. Dziecko kładzie się na plecach na dywanie z zamkniętymi oczami i wsłuchuje się w dźwięki.
Link do szumu morskich fal: https://www.youtube.com/watch?v=mai_J-9VfFQ&t=23s
11.„Wakacyjne domino” – dla chętny w załączeniu domino, powycinajcie elementy i można układać np. z rodzicem lub rodzeństwem.
12. Zabawa: „JAK BAWIMY SIĘ W LECIE?”
Dziecko pokazuje wymyślone przez siebie sposoby spędzania czasu wolnego w lecie, a rodzic go naśladuje np. Pływanie, spacer, jazda na rowerze itp.

PIĄTEK (26.06)
1.Zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „PŁYWANIE”
Dziecko leży na podłodze, nogi ugięte w kolanach, głowa i ręce uniesione. Ruchem naśladuje czynności pływania: porusza nogami do przodu i do tyłu, rękoma zatacza półkola.
2.Zabawa orientacyjno – porządkowa: „NA PLAŻY”
Gdy rodzic klaszcze rytmicznie w ręce, dziecko naśladuje zabawy na plaży. Gdy rodzic przestaje klaskać, dziecko kładzie się na podłodze i udaje, że się opala.
3. Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez zagadkę.

"Bywa sosnowy, bywa dębowy,
jest stary, albo młody
na wakacjach zbierasz w nim poziomki i jagody." (las)

Wspólne oglądanie ilustracji obrazujących las pod różną postacią o różnej porze dnia.
4. „Dary lasu” – zapytaj dziecko, co jego zdaniem daje nam las?
•Schronienie przed deszczem, słońcem, ale również szkodliwym działaniem przemysłu
•Dostarcza tlen, dzięki drzewom lepiej nam się oddycha
•Świetne miejscem wypoczynku dla ludzi
•Daje cisze i spokój
•Dom dla wielu roślin i zwierząt
•Źródło pożywienia dla zwierząt, ale również dla ludzi
Obejrzyjcie wspólnie ilustracje przedstawiające zwierzęta mieszkające w lesie, a takie owoce i grzyby, które  można znaleźć w lesie.
5.„Wprawa do lasu” – opowieść ruchowa z gazetami
6.Czego nie wolno robić w lesie? – korzystając  z gotowych plansz porozmawiaj z dzieckiem, jak należy zachowywać się w lesie.
•Namiot rozstawiamy  w miejscu tylko do tego przeznaczonym np. na polu namiotowym
•Nie wjeżdżamy samochodem do lasu, zostawiamy przed
•Nie zostawiaj rozbitego szkła – to może wywołać pożar
•Nie rozpalaj ogniska
•Szanuj roślinność
•Zachowaj ciszę
•Nie niszcz drzew
•Nie zbieraj grzybów, ani owoców , których nie znasz
•Nie niszcz drzew
•Nie płosz zwierząt
•Nie zaśmiecaj
7.+ 5 – latki – ćwiczenia w kartach pracy doskonalące sprawność grafomotoryczną, spostrzegawczość, analizę wzrokowo – ruchową, sekwencje.
8. + 6 - latki  - ćwiczenia w kartach pracy: odnajdywanie drogi wiewiórki do orzeszka, kontynuowanie rytmów, dokańczanie rysunku wg wzoru, gra planszowa "Wycieczka do lasu"
9.„Podchody” – zabawa ruchowa. Polega na tym, że uczestnicy dzielą się na dwie drużyny. Jedna wychodzi w teren wcześniej „uciekając” drugiej i zostawiając po drodze strzałki – ślady oraz zadania do wykonania dla drużyny „goniącej”, której zadaniem jest dogonić uciekinierów. Jeśli macie możliwość zaangażujcie całą rodzinę, może to być dla Was świetna zabawa.
Jeśli nie macie możliwości zebrać dwóch drużyn, to dobrym rozwiązaniem będzie również zabawa w „Berka”.
10.„Leśne dary” – praca plastyczna. Wykorzystując materiały zebrane w lesie np. różne liście, nasiona, patyczki, trawę, kwiaty, korę itp., spróbuj stworzy leśny krajobraz lub jakieś zwierzątko (inspiracje w załączeniu). Jeśli nie masz możliwości pójść do lasu to możesz dary zebrać nawet w parku lub wykonać pracę farbą lub kredkami
11.Zabawa: „ZGADNIJ O CZYM MYŚLĘ?”
Rodzic opisuje dowolny przedmiot, a dziecko zgaduje, co to może być, np.
- to ma cztery nogi i służy do siedzenia (krzesło)
- to jest okrągłe i służy do grania (piłka)
- to jest cienkie, może mieć różny kolor i służy do rysowania (kredka)