Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika
Odkrywaliśmy magię poezji...
W dniu dzisiejszym uczniowie klasy VI a wzięli udział w niecodziennej lekcji języka polskiego. Było wyjątkowo z dwóch powodów. Po pierwsze lekcja odbyła się w plenerze, towarzyszyły nam ciepłe promienie wiosennego słońca i soczysta zieleń drzew i trawników. Po drugie zajęcia miały formę gry dydaktycznej.
Głównym celem gry było usystematyzowanie wiedzy z zakresu liryki, a także rozwijanie umiejętności posługiwania się tekstem poetyckim.
Uczniowie, podzieleni na grupy, zainspirowani tematem gry, wymyślili także poetyckie nazwy dla swoich zespołów. I tak „Czarne rymowanki” czy „Rajski ogród rymu i rytmu” mieli okazję sprawdzić się w pięciu konkurencjach.
Zawodnicy, korzystając z różnych materiałów przekazywanych podczas gry, tworzyli najpierw Tajemną Księgę Zaklęć. Zgromadzili tam całą niezbędną wiedzę dla Mistrza Słowa, czyli Poety. Znalazły się tam informacje dotyczące budowy wiersza, środków artystycznych , czy typów rymów.
A wszystko po to, aby skorzystać z tej wiedzy podczas kolejnej batalii, tym razem toczącej się o odnalezienie sposobu na rozszyfrowanie tekstu magicznego, czyli wykazania się umiejętnością zanalizowania wiersza.
Kolejne etapy gry umożliwiły graczom odkrycie wielu innych środków i ukrytych znaczeń, którymi posługuje się każdy poeta, pisząc wiersz.
Znając tworzywo poetyckie, uczestnicy gry mogli w końcu wcielić się w role poetów. Ich zadaniem finalnym było „przelanie myśli i uczuć na papier”, czyli napisanie wiersza o dowolnej tematyce.
Po podsumowaniu wszystkich konkurencji, przyszedł czas na ogłoszenie wyników gry, która toczyła się o miano mistrza sztuki poetyckiej. Okazało się, że jak na szóstoklasistów przystało, wiedza z zakresu poezji nie jest już dla nich tajemnicą. A odbyta podróż w świat poezji potwierdziła fakt, że określani do niedawna mianem adeptów sztuki poetyckiej, zdobyli tytuły znawców i mistrzów magii poezji.
Życzymy im jeszcze wielu wspaniałych wypraw do zaczarowanego świata poezji i odkrywania jej magicznego języka.