Uczymy Innych • Aktualności • Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika • Szkoły podstawowe • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

wielkość tekstuA-AA+

Uczymy Innych

W ramach realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Szkoła z klasą 2.0”, do którego przystąpiliśmy na początku br. szkolnego, uczniowie klasy VI d mieli okazję poznać innowacyjną metodę pracy, uczestnicząc w odkrywaniu kolejnych zadań ścieżki edukacyjnej „Uczymy innych”.

 

Wybrana strategia polegała na samodzielnym przygotowaniu i przeprowadzeniu zajęć dla młodszych kolegów, oczywiście pod opieką nauczyciela. Uczestnicy tego mini – projektu zaplanowali i przeprowadzili dwie lekcje. Odbiorcami przygotowanych zajęć byli ich młodsi koledzy, czwartoklasiści.

Po burzliwej dyskusji, do przeprowadzenia pierwszych lekcji, zgłosiło się osiem uczennic, których wiedza i umiejętności z pewnością wykraczają poza wymagania na poziomie podstawowym. Pozostali uczniowie, chętni, ale niezdecydowani, postanowili obserwować przygotowania uczennic, poznać ich opinie po zrealizowanych zajęciach i być może podjąć próbę przeprowadzenia kolejnych lekcji.

Pierwszym zadaniem uczennic było określenie grona odbiorców, czyli zdecydowanie do kogo zostaną skierowane przygotowane zajęcia. Dziewczynki stwierdziły, że łatwiej będzie im przeprowadzić zajęcia dla młodszych kolegów niż rówieśników.

Następnie uczestniczki, tego przedsięwzięcia, zapoznały się z planem pracy dla klasy czwartej na najbliższy czas, w celu wyboru zagadnienia, które chciałyby zrealizować. Wśród zaplanowanych treści, za najatrakcyjniejsze, uznały lekcje, dotyczące poznania zasad redagowania przepisu kulinarnego oraz opisu przedmiotu. Kolejnym etapem ich przygotowań była "burza mózgów", podczas której zastanawiały się nad sformułowaniem tematu lekcji, który byłby inspiracją do efektywnej pracy uczniów podczas zajęć. Mając temat lekcji, ekspertki, pod okiem nauczyciela - doradcy, zaczęły pracować nad swoimi pierwszymi, i jak stwierdziły, na pewno nie ostatnimi, scenariuszami lekcji.

W końcu przyszła pora na sprecyzowanie celów lekcji. Podczas dyskusji, uczennice określiły, czego powinni się nauczyć uczniowie podczas tych zajęć. Kolejny etap ich pracy dotyczył ustalenia przebiegu lekcji. Z zadaniem tym poradziły sobie znakomicie. Wykorzystując narzędzia TIK, zaplanowały swoją pierwszą lekcję.

Po wielu godzinach dyskusji, burzy mózgów, poszukiwania ciekawych pomysłów, dobrych praktyk, nadszedł dzień, w którym uczennice przejęły rolę nauczyciela i mogły wykazać się nowymi umiejętnościami. Przeprowadziły zajęcia, opierając się na wypracowanym wcześniej scenariuszu, stosując zaplanowane formy i metody pracy, wykorzystując multimedialne środki dydaktyczne. W efekcie, realizując założone cele, o czym świadczyły ankiety ewaluacyjne, poprawność wykonywania przez uczniów ćwiczeń redakcyjno – kompozycyjnych, a później zadań domowych, śmiało można stwierdzić, że ekspertki odniosły swój pierwszy sukces dydaktyczny:-)

Praca tą metodą spodobała się nie tylko szóstoklasistkom, ale także ich młodszym kolegom, którzy aktywnie i sumiennie wykonywali kolejne zadania. Dzięki tej strategii skorzystały obie strony, nie tylko uczący się, ale także uczniowie - nauczający. I nie tylko dlatego, że utrwalili zdobytą wcześniej wiedzę. Nabyli przede wszystkim nowych umiejętności, jak choćby wystąpień publicznych poprzez kształcenie kompetencji komunikacyjnych. Doskonalili także umiejętność samooceny czy przekazywania informacji zwrotnej.

A efekty swojej pracy z dumą przedstawili podczas MOST-u, który odbył się w naszej szkole w piątek przed feriami. Kto wie, może „wyrosną z nich tacy, którzy ku gwiazdom wzlecieć zapragną(…)”, wypełniając trudną, lecz jak ważną i odpowiedzialną misję pedagoga.