Kolory emocji w Trzynastce! • Aktualności • Szkoła Podstawowa nr 13 im. Józefa Skrzeka • Szkoły podstawowe • Placówki • Portal Edukacyjny miasta Siemianowice Śląskie

WYDZIAŁ EDUKACJI, Al. Sportowców 1, tel.: 32-766-05-30

wielkość tekstuA-AA+

Kolory emocji w Trzynastce!

Zaraz po Świętach Wielkanocnych w Szkole Podstawowej 13 rozpoczęliśmy realizację projektu„Kolory emocji”, który ma na celu zapoznanie uczniów z tematyką uczuć oraz pomoc im w adekwatnym ich wyrażaniu. Projekt przewidziany jest na kilka tygodni, podczas których razem z uczniami poprzez zabawę, warsztaty, oglądanie i omawianie filmów przyglądamy się poszczególnym stanom emocjonalnym. Całość działań rozpoczęły projekcje filmu „W głowie się nie mieści”, który w przystępny sposób opowiada o tym, dlaczego czasem tracimy kontrolę nad własnym zachowaniem. Film wprowadził dzieci w tematykę związaną z projektem.

            Pierwszą emocją wziętą przez nas pod lupę była radość. W miniony poniedziałek 18 kwietnia rozpoczęliśmy więc tydzień radości. Pierwszy dzień tygodnia został ogłoszony dniem banana: dzieci przynosiły z domów banany i miały możliwość zrobienia sobie zdjęć z bananowym uśmiechem. Zwieńczeniem tego dnia był radosny happening połączony z ułożeniem ze skórek bananów uśmiechniętej buźki. Kolejnego dnia uczniowie na przerwach mieli możliwość wysłuchania zabawnych fragmentów z książek, które czytała im pani Ewa w szkolnej bibliotece. W środę uczniowie wszystkich klas sadzili żółte słoneczniki na szkolnym podwórku, oznaczając miejsce posadzenia klasową chorągiewką. W czwartek natomiast miała miejsce swego rodzaju kumulacja radości. Wchodząc do szkoły wszystkie dzieci dostawały uśmiechnięte żółte naklejki oraz program wydarzeń. Uczniowie ubrali się na żółto, dodatkowo mogli również na specjalnym stoisku obsługiwanym przez przedstawicieli samorządu uczniowskiego, pomalować sobie twarze. Na każdej przerwie tłumy odwiedzały także stoisko z lemoniadą, przy okazji wrzucając pieniążki do skarbonki w ramach zbiórki na rzecz Tymonka, by pomóc uratować mu oczko przed amputacją i przyczynić się do sfinansowania kosztownego leczenia w Nowym Jorku. Postawiliśmy też na rozwój artystyczny: dzieci malowały kredą na szkolnym podwórku i rysowały na specjalnych kartkach rozwieszonych w szkole symbole swojej radości. Na przygotowanych w tym celu sztalugach oznaczały także uczucia, jakie towarzyszą im w domu i szkole, co skłaniało ich do głębszego wglądu i samoobserwacji. W podobnym celu na korytarzu wisiała koperta, do której dzieci wrzucały karteczki z dokończonym zdaniem „najbardziej cieszy mnie…”. Ci, którzy chcieli, mogli również zrobić sobie zdjęcie z jedną z uczennic przebraną za radość, lub wykonać tzw. „selfie” ze śmieszną miną i przesłać ja na szkolnego Facebooka. Dzieci podchodziły do wszystkich tych wydarzeń z dużym entuzjazmem i zaangażowaniem. Widać było, że z jednej strony sprawia im to przyjemność, a z drugiej też czegoś się przy okazji uczą.

            Na radości jednak nasz projekt się nie kończy. W kolejnych tygodniach przewidziane są także wydarzenia związane ze smutkiem, złością, strachem, odrazą, czy zaskoczeniem. Liczymy, że kiedy realizacja projektu się zakończy, nasi uczniowie będą specjalistami w dziedzinie emocji, także jeśli chodzi o radzenie sobie z tymi, które są nieprzyjemne.

Przygotowały: Magda Jankowska, Agnieszka Siarkowska, Aleksandra Wawok