Szkoła Podstawowa nr 4 im. Witolda Budryka
GŁODNI WIEDZY w SP4
W dniu 16 października 2017r. obchodzony był Światowy Dzień Żywności. Z tej okazji uczniowie klas gimnazjalnych wzięli udział w międzyklasowej grze „Głodni wiedzy”. Podczas gry uczniowie dowiedzieli się, że na świecie występuje zjawisko głodu, jaka jest jego skala i w jakich obszarach świata jest ona największa. Gra pomogła im zidentyfikować kilka przyczyn głodu oraz wskazać konsekwencje niedożywienia dla rozwoju człowieka. Ponadto uczniowie mogli zauważyć, że mogą działać, aby tą sytuację zmienić.
W grze wzięło udział 5 pięcioosobowych zespołów, zatem gra przyczyniła się do rozwinięcia umiejętności współpracy w grupie i wspólnego rozwiązywania problemów. Każda drużyna musiała udać się do pięciu stanowisk i wykonać przygotowane dla nich zadania. Musieli uzupełnić zdania na temat problemu głodu na świecie, ułożyć puzzle, stworzyć ananasy z balonów i spróbować je sprzedać, ułożyć wieżę z korków, a także uratować swoje gospodarstwo. Za dobrze wykonane zadanie zdobywali pieniądze „Foodmiles”, które po wykonaniu zadania mogli jeszcze dodatkowo pomnażać na giełdzie żywnościowej. „Schemat wykorzystany w tym zadaniu oddawał schemat spekulacji –a na pewno oddawał klimat giełdy– bo w zasadzie to, o co chodzi to obstawianie czy ceny wzrosną czy zmaleją. I czerpanie z tego zysków. W spekulacjach dodatkowo dochodzi do sytuacji, gdzie dany podmiot specjalnie wykupujedaną walutę lub produkt, aby zasymulować wzrost popytu na daną rzecz. Wtedy wiele osób zaczyna też ją kupować, co zwiększa popyt, a tym samym podnosi od razu cenę. Wtedy podmiot, który zainicjował cały proces, sprzedaje swoje udziały/akcje/walutę po wyższej cenie i ma zysk.W kontekście żywności główny problem polega na tym, że żywność (a w zasadzie kontrakty na nią)stała się takim samym towarem spekulacyjnym jak np. waluty. I może nic złego się nie dziać na świecie(zbiory kawy, ryżu etc. mogą być bardzo obfite), a cena tych produktów może rosnąć właśnie z uwagi na spekulacje. A ponieważ chodzi tu często o produkty bardzo podstawowe jak np. ryż, kukurydza, to przekłada to się także na to, że ludzi z globalnego Południa nie stać na ich zakup i są zagrożeni głodem.”
W grze zwyciężyli uczniowie klasy IIc, którzy zdobyli 7200 foodmiles, jednak wszyscy dobrze się bawili, a przy tym zdobyli wiedzę na temat poważnego problemu jakim jest głód na świecie.